Oletko sinä/perheesi "salaa" köyhä?
Minä ja mieheni ollaan molemmat yliopiston maistereita ja ihan hyvässä työssä. Palkka vain surkea, alle 3000e molemmilla, eikä tule paljoa nousemaan. Työ siis ns.naisten alaa molemmilla.
Meillä on pieni, mutta kiva uudiskohde, missä asutaan kahden lapsen kanssa. Lapsills yhdet hintavat harrastukset, jotka ovat itse valinneet. Auto on muutanan tonnin rytky, sillä kuljemme kaikki matkat pyörillä koko perhe.
Kotimme on sisustettu meidän silmäämme nätiksi. Löytyy kestäviä ja laadukkaita pintoja ja huonekaluja. Tavaraa on vähän, mutta kaikki tarkkaan harkittuja. Vaatteet ostamme lapsille uutena, mutta ne siirtyvät isolta pienemmälle. Tarpeettomat myyn heti eteenpäin.
Elämämme näyttää päällisin puolin olevan ihan hyvää ja keskiluokkaista. Silti tuntuu että kaikki rahat menevät asunnon lyhentämiseen, pakollisiin laskuihin (ei mihinkään velkoihin yms omiin hölmöyksiin) ja lasten pakollisiin hankintoihin ja harrastuksiin. Noh, ruokaankin menee kauheasti rahaa vaikka kaiken teemmekin itse. Joka kuukausi tilit ihan nollilla. Kukaan ei sitä arvaisi meistä, enkä koskaan sitä kehtaa kenellekkään sanoa. Monet kahvila/ravintolatapaamiset ystävien kanssa olen joutunut perua kun ei köyhällä ole varaa sellaisiin luksuksiin.
Onko muita samanlaisia?
Kommentit (446)
Jos ei noilla tuloilla pärjää/jää säästöön vähääkään niin peili on oikeasti se paikka mihin katsoa.
Otettu älyttömän suuri lainanlyhennyserä tai hassataan vaan rahat johonki
Vierailija kirjoitti:
Itse koen olevani varsin hyvätuloinen ja saan nettona vähemmän kuin te. Auto on ja iso asuntolaina yksin (220t), sekä kaksi lasta vuoroviikoin. Toinen kohta teini-iässä. Brutto on 4900e kk, ja siitä jää käteen 3500e kk. Yksin maksan kuitenkin ihan kaiken ja hyvin tullaan toimeen.
Emme asu kummoisesti, kerrostalokolmiossa ja autokin on vanha. En paljon käytä mihinkään kummalliseen rahaa, ehkä eniten ulkona syömiseen ja elämyksiin.
Kyllä siinä kohtaa mielestäni on asiat hyvin, jos voi omassa kodissa asua ja autolla ajaa! Ehkä tehdä joskus jotain kivaakin. Itse olen tosi tyytyväinen ainakin elintasooni.
Sinä elätät yhtä aikuista ja käytännössä yhtä lasta noilla tuloilla. Apn perheessä netto on muutaman satasen enemmän, mutta elätettävänä on tuplasti ihmisiä.
Asumisessa isompi perhe on suhteessa edullisempi, mutta lähes kaikkea muuta pitää hankkia kaksinkertaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä nettotulot vähän reilu 5000 eli ei juuri enempää kuin teillä mutta suurin osa jää säästöön. Nytkin vaikka ostettiin käteisellä 35 000e auto niin silti on säästössä yli 20 000 ja sijoitukset päälle. Tosin vain yksi lapsi jonka harrastuksen maksaa isovanhemmat. 400 000e koti pk-seudulla, josta melkein puolet maksettu. Pienet menot, minä kuljen työmatkat julkisilla, hybridiautoon ei mene miehellä juuri lainkaan bensaa kun ajaa lähialueilla. Joku teidän kuviossa mättää jos mitään ei jää säästöön.
Ei autoa pidä koskaan ostaa käteisellä. Olisi kannattanut sijoittaa tuo 35 000€.
35 000 euron autoa ei kannata ostaa, ei käteisellä, eikä lainalla.
Miksei? Itse ostin 38 000e maksavan auton käteisellä. Miten ne autoliikkeet pysyy pystyssä jos kukaan ei osta autoa.
Vierailija kirjoitti:
Me ollaan ehkä sitten päinvastoin, salaa "rikkaita". Tai no ei rikkaita mutta hyvätuloisia. En usko että monikaan arvaa miten hyvä tulot meidän perheellä yhteensä on nykyään, kun ei sitä ehkä mistään ulospäin näe.
Sama meillä, luulen että meitä pidetään köyhempinä kun ollaan. En jaksa käyttää rahaa ulkonäköön tai sisustukseen eli asioihin jotka näkyisivät ulospäin.
Vähän samassa tilanteessa ja päätin hakea ensi vuodeksi lyhennysvapaata lainaan. Tavoitteena säästää puolet rahoista ja toisella puolella joko kerrankin matkustaa, jos tilanne sallii, tai remontoida kotia.
Vierailija kirjoitti:
Omalla kohdallani kirkastuu Suomen keskiluokan ongelma: Ansaitsen kuukaudessa 5700 euroa, josta jää käteen 3400 euroa. En siis valita, tiedän olevani hyvätuloinen, mutta tästä näette miten paljon verottaja ja muut leikkaavat välistä. Ansaitsemastani kuukausipalkasta vaan häviää 2300 euroa joka ikinen kuukausi.
Tiedän, että hyvinvointivaltion mahdollistaminen maksaa meille kaikille ja kannatan lämpimästi koululaitostamme, terveydenhuoltoa, infrastruktuurin ylläpitoa ym hyvinvointivaltion ilmentymiä, mutta pakostakin mietin, että voisinko silti saada pitää omasta kuukausipalkastani vähän enemmän itse.
Ei tuo ole mikään Suomen ongelma, eikä myöskään keskiluokan ongelma, eikä oikeastaan edes ongelma.
Sillä veron määrällä ei ole merkitystä, sillä ainoastaan on että mitä sillä jäljelle jäävällä osuudella saa. Jos se brutto- ja nettopalkan erotus ahdistaa, niin älä katso sitä. Keskity nettopalkkaan. Että tämän verran sitä rahaa tulee.
Joku bruttopalkkojen vertailu on ihan turhaa hommaa.
Surkea palkka alle 3000?! Minulla alle 2000 bruttona ja sillä pärjättävä ja yksin kaikki maksettava.
Meillä tulot ovat aika lailla samat, kuin menotkin. Minulla on paljon lisätuloja, valtaosasta saa vain muutaman kympin, ei paljoa vaadikaan.
Vuosia on ollut lähes tiukkaa, aina on rahat riittäneet.
En ikinä kenellekään valita rahat ovat lopussa etc.
Miesystäväni ilmoitti hänellä on Finnair pisteitä ja lähdemme heti aaton jälkeen reissuun.
Olemme yhdessä kohteessa viikon, sitten toisessa viikko.
Miesystävä tarjoaa lennot sekä ensimmäisen viikon. Toisen viikon majan maksamme puoliksi.
Budjetti tulee olemaan tonnin luokkaa.
Uskomattoman moni ihminen on kysynyt onko minulla varaa.
Minä olen salaa köyhä.
Olen ollut parissakin pienipalkkaisessa työssä (ansiot käteen 300-2500e/kk)
Nyt olen ollut työtön päälle vuoden. Olen kyllä perinyt muutaman kymppitonnin rahaa ja itse säästänyt pienestä palkastani. Olen myös niitä joille on säästetty lapsilisät.
Ulospäin näyttää, että olen kovinkin varakas. En osta mitään erityisen kallista mutta suosin esim. klassista tyyliä, joka saa monet luulemaan mun olevan jotenkin äveriäs. :D
Tutut tietää totuuden mutta uusille tuttavuuksille on aina järkytys kun sanon koulutukseni ja sen että olen nyt työtön.
Mitä järkeä laittaa kaikki rahansa asuntoon! Vanhemmankin asunnon vähän syrjemmällä sijainnilla saa kyllä sisustettua viihtyisäksi ja kodikkaaksi. Miksi joillekin on niin tärkeää että asunto on uusi ja kaikki pinnat kiiltelevät uutuuttaan? Ja kaikkein laadukkaimmat materiaalit vain kelpaavat? Miksi!? No valintahan se on, mutta onko oikeasti muka sen arvoista että muuhun ei sitten rahaa ole? Meillä suunnilleen samat tulot kuin ap:lla, mutta hyvin on varaa elää rennommin. Korona nyt tietysti asettaa omat rajoituksensa, mutta rahaa ei tarvitse miettiä jos ex tempore haluamme lähteä ravintolaan syömään, hotelliin yöksi tai vaikka risteilylle tms. Ennen koronaa pari kolme etelänlomaa vuosittain oli ihan normi, eikä niitä varten erikseen tarvinnut säästää. Kannattaa miettiä millä asioilla itselle on eniten arvoa, minkälaista elämää haluaa elää. Aika harva saa ihan kaiken mitä vaan keksii haluta, me muut joudumme tekemään valintoja.
On jotenkin tyhmää esittää yhtään mitään. Tuo mitä kuvasit on teidän normielämää, mitä sen väliä miltä se kenellekkään näyttää? Me olemme hyvätuloisia ja vain yksi lapsi, joten rahaa on kyllä ylimääräistäkin, mutta ei mekään silti käydä ravintoloissa, omisteta kahta autoa ja käydä hulppeilla lomilla. Maltti on valttia ja meillä eletään hyvistä tuloista huolimatta säästeliäästi, koska ikinä ei voi tietää mitä tapahtuu ja vaikka molemmat menetettäisiin työt.
Tyhmä esittää ja ostaa velaksi, fiksu elää sen mukaan mitä on varaa ja kaikkein viisain myös varautuu ja säästää. Kyllä meilläkin on kaurapuuropäiviä ihan vaan siksi, että säästyy taas vähän lisää. Ei siihen kuole. Elämä on muutakin kuin kuluttamista.
Elämä on valintoja täynnä. Jos ”kalliit seinät” ovat tärkeät, se on yleensä tavallisella palkansaajalla jostain muusta pois.
Kokoomushan juuri ajaa sitä aatetta, että palkasta pitäisi jäädä enemmän käteen eli verotuksen keventämistä.
ps. nämä kommentit on poistettu palstanvalvojien toimesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me ollaan ehkä sitten päinvastoin, salaa "rikkaita". Tai no ei rikkaita mutta hyvätuloisia. En usko että monikaan arvaa miten hyvä tulot meidän perheellä yhteensä on nykyään, kun ei sitä ehkä mistään ulospäin näe.
Mulla sama. Ärsyttää, kun esimerkiksi lääkäri usein luulee että olen toimeentulotuen saaja ja sen takia tai luoja tietää mistä syystä esimerkiksi pistetään reseptille lääkkeitä, jotka ovat käsikaupassa halvempia. Asun halvasti, en käy töissä enkä pue mitään erityistä, kampaajallakaan en ole viitsinyt käydä vähään aikaan. En ole rikas, mutta kun minua usein luullaan peräti sossun asiakkaaksi....
Mulla vähän sama tilanne. Oikeastaan huvittaa. Olen eläkkeellä ja asun velattomassa ok-talossa ja eläkettä tulee kolmisen tonnia netto. Köyhäksi luullaan kun on kasvimaa ja säilön kaiken mikä mahdollista, leivon leivät itse, ostan aina laadukkaita ruokatarvikkeita ja vaatteita harvoin kun ei kiinnosta. Autokin on yli 10 v. wanha mutta hyvässä kunnossa. Olen erinomaisen tyytyväinen elämääni eläkkeellä ja rahaa jää joka kk runsas tonni sijoitettavaksi. Köyhäksi luullaan ja säälitellään.
Ja tätä valheellista mielikuvaa pitää yllä myös media.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No me ei olla salaa köyhiä. Ihan OK-tuloisia.
Mutta ostatteko siis lapsillenne sisävaatteetkin uutena? Rahaa jäisi muuhun käyttöön, jos alkaisitte ostaa niitä käytettyinä. Mietin vaan, kun itse koen ihan turhana ostaa sisävaatteita juurikaan uutena, vaikkei kirppistely ole pakollinen säästötoimi.
Ulkovaatteet uutena ymmärrän paljon paremmin ominaisuuksien vuoksi.
En minä ainakaan osta kirppikseltä vaatteita. En edes lapsille, saati itselleni. Mielummin muutamia uusia ja hyviä vaatteita kuin epämääräisiä vanhoja rytkyjä. Ei kenelläkään työssä käyvällä ole edes aikaa jahdata jotain käytettyjä lumppuja. Aika on rahaa ja minun mielestäni Kirpputoreilta kiertely ei ole hyvää ajanvietettä.
Nykyään ei kirppiksillä tarvitse edes juurikaan kierrellä. Monesti, jos lapsille on joku tarve, vilkaisen paikallisen fb-lastenkirppisryhmän (kaikki kamppeet jaoteltu kansioihin koon mukaan), tähän menee käytännössä muutama minuutti. Myös paikallisen kivijalkalastenkirpparin pitäjä esittelee tuotteita paikan fb-sivuilla, sitä kautta olen usein varannut tarvitsemani ja käynyt hakemassa, kun itselle sopii. Monesti löytää ihan uudenveroista, just ostin tuolta kivijalasta toiselle lapselle kevääksi liki käyttämättömän haalarin ja maksoin siitä kympin. Ovh tuolle taitaa olla liki satanen, eli ihan kiva säästö. Itse otan lastenkirppikseltä pöydän yleensä pari kertaa vuodessa, keväällä ja syksyllä, ja myyn sesonkiin sopivat pieneksi jääneet vaatteet ja kengät sekä muut tarpeettomat kamppeet pois. Kauppa käy hyvin, kun laittaa vaan siistiä tavaraa myyntiin, ja vaivannäkö on lopulta aika vähäinen.
Ja aina on alennusmyynnit! Varsinkin pienemmille lapsille voi hyvin hankkia esim. talvihaalarit seuraavalle vuodelle sesonkialesta, kun kasvu on yleensä suht hyvin ennustettavissa. Noiden kohdalla säästö on oikeasti iso, jos vaikka 150e haalari on -50% tai jopa -70%. Kenkiäkin tuli aiemmin ostettua, mutta niissä tulee helpommin huteja, jos jalka joko päättääkin olla kasvamatta, tai kasvaa odotettua paljon enemmän. Sisävaatteita toki voi ostaa huolettomasti poistorekeistä, perushousut ja -paidat menee kuitenkin vuodenajasta riippumatta, samoin asusteet tyyliin hanskat ja hatut on helppo ostaa varastoon.
Mä en oikein ymmärrä tällaista. Kuvailet ihan tavallista keskiluokkaista elämää ja sinulla on joku ongelma? Eikös se ole ihan normaalia että jos tuhlaa ruokaan ja kalliisiin harrastuksiin, niihin menee myös rahaa. Ettehän te yli varojen elä, mutta ette köyhäilekään, niin mikä hemmetti tässä nyt on ongelma?
Me ei olla "salaa" köyhiä, vaan köyhiä. Meillä ei ole tulot yhteensä kuin joku 3500/kk, puhtaana käteen, molemmat töissä mut lapsia ei ole, eikä tule. Laskujen maksun jälkeen totesin, että tili tuli ja meni, ja seuraavaan tilipäivään vielä 4 viikkoa aikaa. Säästöön ei jää, koska tuloja ei ole riittävästi, oma osani tuosta kk- summasta on vain noin 1200, auto on vuorotyöläiselle pakollinen, bussit ei kulje vuorojen mukaan. Pieni auto ja pieni kulutus. Isompi saisi minut perikatoon. Kaupungin vuokrakämppä, halvin mahdollinen.
Sairauksieni takia syön lääkkeitä, jotka maksan itse, noin 100-200 €/ 3kk.
Ja koska mies tienaa enemmän, emme saa tukia, en saa niitä edes lääkkeisiin, koska mieheni pitää elättää minut, kun olen pienituloinen. Tässä maassa on niin paljon mätää, päättäjistä alkaen. Pienituloisia potkitaan vaan päähän. Hinnat nousee, verot nousee, mutta palkat ei nouse, muuhunkaan työhön en pääse, koska liian vanha, koulutusta on ja kokemusta, mutta ei pääse, on haettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä nettotulot vähän reilu 5000 eli ei juuri enempää kuin teillä mutta suurin osa jää säästöön. Nytkin vaikka ostettiin käteisellä 35 000e auto niin silti on säästössä yli 20 000 ja sijoitukset päälle. Tosin vain yksi lapsi jonka harrastuksen maksaa isovanhemmat. 400 000e koti pk-seudulla, josta melkein puolet maksettu. Pienet menot, minä kuljen työmatkat julkisilla, hybridiautoon ei mene miehellä juuri lainkaan bensaa kun ajaa lähialueilla. Joku teidän kuviossa mättää jos mitään ei jää säästöön.
Ei autoa pidä koskaan ostaa käteisellä. Olisi kannattanut sijoittaa tuo 35 000€.
35 000 euron autoa ei kannata ostaa, ei käteisellä, eikä lainalla.
Miksei? Itse ostin 38 000e maksavan auton käteisellä. Miten ne autoliikkeet pysyy pystyssä jos kukaan ei osta autoa.
Voihan sitä omilla rahoillaan tehdä mitä haluaa, mutta minäkään en kyllä useita kymppitonneja autoon satsaisi. Ihan samalla tavalla pääsen kulkemaan paikasta A paikkaan B halvemmallakin autolla. Jos itselle on tärkeää että auto on uusi ja hieno, siitä varmaan sitten kannattaa maksaa, mutta jos se on pelkkä käyttöesine, en näe järkeä laittaa siihen kovin montaa tonnia, varsinkaan jos ne rahat on sitten pois jostain muusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No me ei olla salaa köyhiä. Ihan OK-tuloisia.
Mutta ostatteko siis lapsillenne sisävaatteetkin uutena? Rahaa jäisi muuhun käyttöön, jos alkaisitte ostaa niitä käytettyinä. Mietin vaan, kun itse koen ihan turhana ostaa sisävaatteita juurikaan uutena, vaikkei kirppistely ole pakollinen säästötoimi.
Ulkovaatteet uutena ymmärrän paljon paremmin ominaisuuksien vuoksi.
En minä ainakaan osta kirppikseltä vaatteita. En edes lapsille, saati itselleni. Mielummin muutamia uusia ja hyviä vaatteita kuin epämääräisiä vanhoja rytkyjä. Ei kenelläkään työssä käyvällä ole edes aikaa jahdata jotain käytettyjä lumppuja. Aika on rahaa ja minun mielestäni Kirpputoreilta kiertely ei ole hyvää ajanvietettä.
Nykyään ei kirppiksillä tarvitse edes juurikaan kierrellä. Monesti, jos lapsille on joku tarve, vilkaisen paikallisen fb-lastenkirppisryhmän (kaikki kamppeet jaoteltu kansioihin koon mukaan), tähän menee käytännössä muutama minuutti. Myös paikallisen kivijalkalastenkirpparin pitäjä esittelee tuotteita paikan fb-sivuilla, sitä kautta olen usein varannut tarvitsemani ja käynyt hakemassa, kun itselle sopii. Monesti löytää ihan uudenveroista, just ostin tuolta kivijalasta toiselle lapselle kevääksi liki käyttämättömän haalarin ja maksoin siitä kympin. Ovh tuolle taitaa olla liki satanen, eli ihan kiva säästö. Itse otan lastenkirppikseltä pöydän yleensä pari kertaa vuodessa, keväällä ja syksyllä, ja myyn sesonkiin sopivat pieneksi jääneet vaatteet ja kengät sekä muut tarpeettomat kamppeet pois. Kauppa käy hyvin, kun laittaa vaan siistiä tavaraa myyntiin, ja vaivannäkö on lopulta aika vähäinen.
Ja aina on alennusmyynnit! Varsinkin pienemmille lapsille voi hyvin hankkia esim. talvihaalarit seuraavalle vuodelle sesonkialesta, kun kasvu on yleensä suht hyvin ennustettavissa. Noiden kohdalla säästö on oikeasti iso, jos vaikka 150e haalari on -50% tai jopa -70%. Kenkiäkin tuli aiemmin ostettua, mutta niissä tulee helpommin huteja, jos jalka joko päättääkin olla kasvamatta, tai kasvaa odotettua paljon enemmän. Sisävaatteita toki voi ostaa huolettomasti poistorekeistä, perushousut ja -paidat menee kuitenkin vuodenajasta riippumatta, samoin asusteet tyyliin hanskat ja hatut on helppo ostaa varastoon.
Juuri näin. Varsinkin lastenvaatteissa saa säästettyä ihan hirveitä summia kun ei osteta uutena kuluvassa sesongissa, vaan nimen omaan käytettynä tai alesta. Tämän talven toppahaalarit jouduin ostamaan uutena, mutta olivat -50% ja lisäale 30%.. Seuraan kirppareilla aina paria kokoa ylöspäin, jotta voin ostaa varastoon. Juuri ostin seuraavaan talveen Reiman uudenveroisen toppahaalarin 8e. Kuosi nyt ei ollut kaunein, mutta sillä ei ulkoleikeissä ole mitään merkitystä, kunhan on lämmin.
Öö, luitko aloituksen? Teidän perheellä on upouusi talo, varaa kalliisiin lasten harrastuksiin ja joka kuukausi jää rajaa huomattavia summia säästöön. Millä tavalla te olette "köyhiä???