Oletko sinä/perheesi "salaa" köyhä?
Minä ja mieheni ollaan molemmat yliopiston maistereita ja ihan hyvässä työssä. Palkka vain surkea, alle 3000e molemmilla, eikä tule paljoa nousemaan. Työ siis ns.naisten alaa molemmilla.
Meillä on pieni, mutta kiva uudiskohde, missä asutaan kahden lapsen kanssa. Lapsills yhdet hintavat harrastukset, jotka ovat itse valinneet. Auto on muutanan tonnin rytky, sillä kuljemme kaikki matkat pyörillä koko perhe.
Kotimme on sisustettu meidän silmäämme nätiksi. Löytyy kestäviä ja laadukkaita pintoja ja huonekaluja. Tavaraa on vähän, mutta kaikki tarkkaan harkittuja. Vaatteet ostamme lapsille uutena, mutta ne siirtyvät isolta pienemmälle. Tarpeettomat myyn heti eteenpäin.
Elämämme näyttää päällisin puolin olevan ihan hyvää ja keskiluokkaista. Silti tuntuu että kaikki rahat menevät asunnon lyhentämiseen, pakollisiin laskuihin (ei mihinkään velkoihin yms omiin hölmöyksiin) ja lasten pakollisiin hankintoihin ja harrastuksiin. Noh, ruokaankin menee kauheasti rahaa vaikka kaiken teemmekin itse. Joka kuukausi tilit ihan nollilla. Kukaan ei sitä arvaisi meistä, enkä koskaan sitä kehtaa kenellekkään sanoa. Monet kahvila/ravintolatapaamiset ystävien kanssa olen joutunut perua kun ei köyhällä ole varaa sellaisiin luksuksiin.
Onko muita samanlaisia?
Kommentit (446)
Vierailija kirjoitti:
Mikä ala yliopistolla muka on sellainen, ettei palkka tule millään nousemaan yli kolmen tonnin? Lähes joka alalla on mahdollisuus urakehitykseen ja maisterin tutkinnolla voi tehdä monenlaisia töitä.
Sosiaaliala, varhaiskasvatus.
Olen ihan julkiköyhä tai miten sen nyt ottaa. Tein juuri budjettia ja huvikseen laskin perheemme tulot yhteen ( minä+2 lasta, joista toinen alaikäinen vielä). Yhteiskunta kustantaa meille 2058,85 euroa kuukaudessa. Tässä siis laskettuna kaikki. Vanhemman lapsen osalta summa voi noustakin, koska hän on toimeentulotuen piirissä, eli lääkkeet ja isommat terveydenhoitomenot kustannetaan Kelasta lisäksi. En valita.
Vierailija kirjoitti:
Miten ihmiset pärjäisivät, jos heidät irtisanottaisiin. Ensimmäiseen kahteen kuukauteen ei saa mitään, koska työttömyyskorvaus hakemus papereiden käsittely kestää.
Monella työttömällä rahojen odotus on aina jokaisen työsuhteen jälkeen.
Moni työtön joka on palkkatukityössä 6 kuukautta säästää noista palkoista 2 kuukauden vuokrarahat ja ruokarahat, koska työsuhteen jälkeen työttömyyskorvaus rahoja täytyy odottaa 2 kuukautta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä ala yliopistolla muka on sellainen, ettei palkka tule millään nousemaan yli kolmen tonnin? Lähes joka alalla on mahdollisuus urakehitykseen ja maisterin tutkinnolla voi tehdä monenlaisia töitä.
Sosiaaliala, varhaiskasvatus.
Sosiaalityöntekijöiden palkat on yli 3000 euroa ja urakehitykseen on hyvät mahdollisuudet. Kaikki ei toimi asiakastyössä. Varhaiskasvatus olisi taas epätavallinen yhdistelmä pariskunnalle, jos toinen on mies.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Soita pankkiin ja kysy saatteko 35 vuoden asuntolainan. Sitten kun lapset on omillaan niin sitä voi taas maksaa enemmän.
Itselläni ei kestäisi hermo pennin venytystä.
Lapset laittaisin kesätöihin tienaamaan omia harrastusrahoja jos on kerran kalliit harrastukset . Kyselisin myös tuttavilta jotain pientä siivous- tai lastenhoito keikkaa lapsille.
Jopa pienetkin lapset pystyvät (vanhempien avustuksella) tekemään hommia. Esim. Yhdet lapset piti kesäkioskia ja paljon kävi asiakkaita. Annokset mitä he myivät olivat kyllä laadukkaita.
Jos teillä on aikaa ja voimavaroja niin ottakaa viikonloppuisin vieraita lapsia yöhoitoon. Silläkin tienaat sen verran että pääset ravintolaan syömään/muuta hurvittelua. Vaihtoehtoisesti ota joku kaupankassa työ sivuun ja yritä saada yksi sunnuntai vuoro viikkoon. Muita vuoroja voit tehdä lomalla.
Yksi vaihtoehto on lukea eri ammatti. Esim. Juristi.
Ei noilla menoilla ole mitään mahdollisuuksia lähteä opiskelemaan, talous ei kestäisi tulojen tilapäistäkään pienenemistä.
Myin kotini ja lähdin opiskelemaan toista alaa. Elämä on valintoja.
Ainahan ihmisiä on käsketty säästämään kahden kuukauden asumiskulut ja ruokakulut, jos esim. tulee yt-neuvottelut ja irtisanotaan.
Olen maisteri ja tienaan juuri tuon 3000 euroa kuussa. Vaikka asun Helsingin kantakaupungissa niin minulla jää noin 1000 euroa kuussa säästöön. Elän pääasiassa kananmunilla, itse keräämillä marjoilla, pinaatilla, kaurapuurolla ja teellä. Autoa en omista vaan kävelen tai pyöräilen töihin. Vaatteita ostan harvoin, mutta ostan laatua joka kestää kauan. Elämä on jotenkin todella yksinkertaista ja helppoa. Tuollainen teidän keskiluokkainen kulutuselämäntyyli vaikuttaa silmiini aivan hirveältä.
M29
Minulla ei ole tarvetta näyttää varakkaammalta kuin olen. Asun 70-luvun asunnossa, koska isomman vanhemman kämpän sain puolta halvemmalla kuin uuden. Eläkettä saan vajaa 1500 euroa käteen. Asumiseen menne siitä 400 euroa. Loppu riittää hyvin peruselämiseen. Ostan vaatteet kirppikseltä, ruuat
tarjouksista ja 60 % alesta ja valmistan sapuskat itse. Auto vie ison loven rahoista, samoin kuin kesämökki.
Niistä en kuitenkaan luovu. Ne ovat harrastukseni. Kk-eläkkeestä jää parisataa säästöön. Isompia hankin-
toja rahoitan säästöistäni. Ihan hyvin näin pärjää. Joskus hassaan myös pikku turhuuksiinkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Soita pankkiin ja kysy saatteko 35 vuoden asuntolainan. Sitten kun lapset on omillaan niin sitä voi taas maksaa enemmän.
Itselläni ei kestäisi hermo pennin venytystä.
Lapset laittaisin kesätöihin tienaamaan omia harrastusrahoja jos on kerran kalliit harrastukset . Kyselisin myös tuttavilta jotain pientä siivous- tai lastenhoito keikkaa lapsille.
Jopa pienetkin lapset pystyvät (vanhempien avustuksella) tekemään hommia. Esim. Yhdet lapset piti kesäkioskia ja paljon kävi asiakkaita. Annokset mitä he myivät olivat kyllä laadukkaita.
Jos teillä on aikaa ja voimavaroja niin ottakaa viikonloppuisin vieraita lapsia yöhoitoon. Silläkin tienaat sen verran että pääset ravintolaan syömään/muuta hurvittelua. Vaihtoehtoisesti ota joku kaupankassa työ sivuun ja yritä saada yksi sunnuntai vuoro viikkoon. Muita vuoroja voit tehdä lomalla.
Yksi vaihtoehto on lukea eri ammatti. Esim. Juristi.
Ei noilla menoilla ole mitään mahdollisuuksia lähteä opiskelemaan, talous ei kestäisi tulojen tilapäistäkään pienenemistä.
Myin kotini ja lähdin opiskelemaan toista alaa. Elämä on valintoja.
Jonkun ajan kuluttuja ei asuntoja niin vain myydä, kun tulee myös perikuntien asuntoja paljon myyntiin ja lehdessä oli että kaupan alalta irtisanotaan 25000 tässä 9 vuoden aikana.
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei ole tarvetta näyttää varakkaammalta kuin olen. Asun 70-luvun asunnossa, koska isomman vanhemman kämpän sain puolta halvemmalla kuin uuden. Eläkettä saan vajaa 1500 euroa käteen. Asumiseen menne siitä 400 euroa. Loppu riittää hyvin peruselämiseen. Ostan vaatteet kirppikseltä, ruuat
tarjouksista ja 60 % alesta ja valmistan sapuskat itse. Auto vie ison loven rahoista, samoin kuin kesämökki.
Niistä en kuitenkaan luovu. Ne ovat harrastukseni. Kk-eläkkeestä jää parisataa säästöön. Isompia hankin-
toja rahoitan säästöistäni. Ihan hyvin näin pärjää. Joskus hassaan myös pikku turhuuksiinkin.
Jos omistaa mökin niin ei saa lääkkeisiin toimeentulotukea eli kannattaa säästää lääkerahat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos omistaa mökin niin ei saa lääkkeisiin toimeentulotukea eli kannattaa säästää lääkerahat.
Niin ja eläkeläinen joutuu asunnon siivouksen ostamaan yksityiseltä siivousyritykseltä sitten kun ei enää itse jaksa siivota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin ja eläkeläinen joutuu asunnon siivouksen ostamaan yksityiseltä siivousyritykseltä sitten kun ei enää itse jaksa siivota.
Niin ja kodinhoitajamaksut menevät eläkkeen suuruuden mukaan.
Työpaikat ovat epävarmoja. Nuoremmat eivät halua omaa mökkiä, koska sitten ei saa toimeentulotukea, ei saa vaikka olisi lapsiakin.
Yli vuosi sitten tuli myös uudistus, että yhtiölaina/ remonttivastike ei ole enää lasku toimeentulotuessa.
Itse olen ajatellut, että kaksio eläkkeeellä riittää, koska kodin siivouksen joutuu ostamaan yksityiseltä siivousyritykseltä niin ei ole liian kallista. 1975-syntyneiltä ja sitä nuoremmilta loppuu leskeneläkekin tai sitä saa vain jokusen vuoden sitten pitää pärjätä omalla eläkkeellä. Asuntojen ja mökkien myynti ei ole mikään satavarma juttu.
Vierailija kirjoitti:
Yliopiston maistereita?
LOL. Heti eka merkki, että tää aloitus on jonkun amislaisen trolliroskaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpas alapeukuttaja tietämätön. Mökin omistaja ei saa toimeentulotukea mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Eikö esim. kirjastonhoitaja ole myös maisteri, muttei välttämättä pääse kovinkaan suurille palkoille?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö esim. kirjastonhoitaja ole myös maisteri, muttei välttämättä pääse kovinkaan suurille palkoille?
Osa työttömistä laittaa palautettuja kirjoja hyllyyn kirjastossa kuntouttavassa työtoiminnassa tai työkokeilussa työmarkkinatuella. Monella on tutkinto suoritettu. Tulee karenssi, jos ei suostu. Osa tekee toimistotöitä kaupungin yksiköissä.
Asuntolaina lyhennysvapaalle hetkeksi, saa puskurin kerättyä. Tai uudelleen kilpailutus / laina-ajan pidennys. Vakuutuksiin menee monella iso summa vuodessa, niiden kilpailutus / pohdinta mitkä oikeasti tarpeellisia. Toinen tai molemmat vanhemmista etsivät toisen työn mikä voisi tuoda lisätuloja. Vaikka opettaminen kansalaisopistolla jos nyt yhtään liippaa läheltä ap:n alaa.
Toi aloitus kuulostaa ihan sanoman toimittajalta joka haluaa ulkoistaa jutunteon vauvapalstalle.