Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletko sinä/perheesi "salaa" köyhä?

Vierailija
30.11.2021 |

Minä ja mieheni ollaan molemmat yliopiston maistereita ja ihan hyvässä työssä. Palkka vain surkea, alle 3000e molemmilla, eikä tule paljoa nousemaan. Työ siis ns.naisten alaa molemmilla.

Meillä on pieni, mutta kiva uudiskohde, missä asutaan kahden lapsen kanssa. Lapsills yhdet hintavat harrastukset, jotka ovat itse valinneet. Auto on muutanan tonnin rytky, sillä kuljemme kaikki matkat pyörillä koko perhe.
Kotimme on sisustettu meidän silmäämme nätiksi. Löytyy kestäviä ja laadukkaita pintoja ja huonekaluja. Tavaraa on vähän, mutta kaikki tarkkaan harkittuja. Vaatteet ostamme lapsille uutena, mutta ne siirtyvät isolta pienemmälle. Tarpeettomat myyn heti eteenpäin.

Elämämme näyttää päällisin puolin olevan ihan hyvää ja keskiluokkaista. Silti tuntuu että kaikki rahat menevät asunnon lyhentämiseen, pakollisiin laskuihin (ei mihinkään velkoihin yms omiin hölmöyksiin) ja lasten pakollisiin hankintoihin ja harrastuksiin. Noh, ruokaankin menee kauheasti rahaa vaikka kaiken teemmekin itse. Joka kuukausi tilit ihan nollilla. Kukaan ei sitä arvaisi meistä, enkä koskaan sitä kehtaa kenellekkään sanoa. Monet kahvila/ravintolatapaamiset ystävien kanssa olen joutunut perua kun ei köyhällä ole varaa sellaisiin luksuksiin.

Onko muita samanlaisia?

Kommentit (446)

Vierailija
81/446 |
02.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me ollaan mieheni kanssa ihan julistettu olevamme köyhiä, mutta kukaan ei meinaa uskoa sitä. Mies kitkuttaa pienehköllä palkalla ja minä olen työtön. Kutsuja satelee vaikka mihin kinkereihin ja reissuihin, mutta ei näillä varoilla matkustella tai syödä joka vkl ravintolassa. Harmittaa ja hävettää lähes aina kieltäytyä kutsuista. Harmi myös ettei kukaan järkkää esim

synttäreitään kotona, vaan pakko mennä aika pitkän kaavan mukaan. Tyyliin syömään, teatteriin/kylpylään, baariin, hotelliin. Minusta vanhat kunnon kotibileet tai illanistujaiset olisivat ihan mukavia.

MEillä on aina vain näitä "kotibileitä" mutta ei niihin ihmiset halua osallistua. Jotenkin liian henkilökohtaista, ei haluta tulla toisen kotiin, eikä juhlan loppua ole määritelty riittävän selvästi, joten eivät tiedä milloin kehtaa lähteä kotiin. 

Vierailija
82/446 |
02.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Me ollaan mieheni kanssa ihan julistettu olevamme köyhiä, mutta kukaan ei meinaa uskoa sitä. Mies kitkuttaa pienehköllä palkalla ja minä olen työtön. Kutsuja satelee vaikka mihin kinkereihin ja reissuihin, mutta ei näillä varoilla matkustella tai syödä joka vkl ravintolassa. Harmittaa ja hävettää lähes aina kieltäytyä kutsuista. Harmi myös ettei kukaan järkkää esim

synttäreitään kotona, vaan pakko mennä aika pitkän kaavan mukaan. Tyyliin syömään, teatteriin/kylpylään, baariin, hotelliin. Minusta vanhat kunnon kotibileet tai illanistujaiset olisivat ihan mukavia.

Päättäjät selittävät 10 vuoden päästä miksi kylpylät, parturit, ravintolat jne. on konkurssissa ja lopetetaan ja miksi asuntojen hinnat romahti.

Eläkkeitä maksetaan 33 miljardia ja työttömyyskorvauksia 4,9 miljardia ja kenelle tehdään taas jälleen kerran kiristyksiä, työttömille. Toivottavasti 80- vuotiaat on asiakkaina myös 10 vuoden päästä yrityksissä.

Jep. Oma mummini nettoaa eläkettä pari tonnia ja jäi eläkkeelle joskus päälle 50-vuotiaana. On nyt lähemmäs 90-vuotias ja istuu vaan kotona. Ei käytä rahaa yhtään mihinkään. Samaan aikaan me mietitään mieheni kanssa, että onko tässä varaa edes perustaa perhettä, kun hänellä suunnilleen bruttopalkka tuo pari tonnia ja minä vielä etsin oman alani työtä (jossa myös palkka tulee olemaan sen päälle pari tonnia entry levelillä). Vaatteet kirpparilta ja huonekalutkin ostettu käytettyinä. Ne, joilla olisi tarvetta kuluttaa (nuoret aikuiset, perhettä perustavat jne.) eivät pysty siihen, kun taas ne joilla olisi varaa kuluttaa istuvat perseellään eläkkeellä 40 vuotta.

Tässä taas kiteytyy kirjoittajan hel  vetilli  nen tyhmyys joka selitää miksi kirjoittaja miettii onko varaa perustaa perhettä. MUmmos aikan ei ollut edes lapsiliö  ja työviikko oli 6 päiväinen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/446 |
02.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä salaan tutuilta sen, että joudumme turvautumaan asumistukeen ja toisinaan harkinnanvaraiseen toimeentulotukeen vaikka hankimme vaatteemme pääosin kirppiksiltä, ostamme hävikkiruokaa halvalla jne.

Siltikään lääkärissä ulkonäköni perusteella ei ole kyllä mitään oletettu ääneen, kuten jollain vastaajalla täällä. Päinvastoin, papereissa lukee "huoliteltu, siisti, kontaktissa". Nauroin että aijaa. Varmaan se liittyi siihen, että lääkäri määräsi minulle lääkettä, jota jotkut hankkivat katukaupasta?

Ap te ette ole köyhiä.

Missä lääkärissä te oikien käyttö kun tuollaisia kirjoitellaan? Psykiatrilla?

Mun ulkomuotoa ja olemusta ei ole ikinä kommentoitu mitenkään lääkärissä.

Vierailija
84/446 |
02.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse koen olevani varsin hyvätuloinen ja saan nettona vähemmän kuin te. Auto on ja iso asuntolaina yksin (220t), sekä kaksi lasta vuoroviikoin. Toinen kohta teini-iässä. Brutto on 4900e kk, ja siitä jää käteen 3500e kk. Yksin maksan kuitenkin ihan kaiken ja hyvin tullaan toimeen.

Emme asu kummoisesti, kerrostalokolmiossa ja autokin on vanha. En paljon käytä mihinkään kummalliseen rahaa, ehkä eniten ulkona syömiseen ja elämyksiin.

Kyllä siinä kohtaa mielestäni on asiat hyvin, jos voi omassa kodissa asua ja autolla ajaa! Ehkä tehdä joskus jotain kivaakin. Itse olen tosi tyytyväinen ainakin elintasooni.

Vierailija
85/446 |
02.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä nettotulot vähän reilu 5000 eli ei juuri enempää kuin teillä mutta suurin osa jää säästöön. Nytkin vaikka ostettiin käteisellä 35 000e auto niin silti on säästössä yli 20 000 ja sijoitukset päälle. Tosin vain yksi lapsi jonka harrastuksen maksaa isovanhemmat. 400 000e koti pk-seudulla, josta melkein puolet maksettu. Pienet menot, minä kuljen työmatkat julkisilla, hybridiautoon ei mene miehellä juuri lainkaan bensaa kun ajaa lähialueilla. Joku teidän kuviossa mättää jos mitään ei jää säästöön.

Ei autoa pidä koskaan ostaa käteisellä. Olisi kannattanut sijoittaa tuo 35 000€.

Vierailija
86/446 |
02.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei noihin perusteluihin voi paljoa muuta sanoa kuin että mitäs läksit. Hittoako te hommaatte liian kalliin asunnon ja liian kalliit harrastukset. Elämä on valintoja ja te olette valinneet noin. Jos teille tärkeintä on näyttää ulospäin, että menee hyvin ja priorisoitte kulissit, niin uikaa siinä sopassanne. Tai sitten hommaatte itsetunnon ja alatte elää omaan tulotasoon sopivaa elämää.  Lakatkaa töllöttämästä muitten elämää instagramissa ja blogeissa, lakatkaa vertailemasta. Maailma ja Suomi on täynnä ihmisiä, jotka uskaltavat elää oman näköistään elämää ja uskaltavat myös olla rehellisiä ystävilleen.

Pahoittelen kiivasta kielenkäyttöä, mutta särähtää tuo "tekoköyhäily". Meillä on paljon pienemmät tulot, mutta olemme osanneet laskea millaiset menot silloin kannattaa olla. Asunto on mukava, tilaa riittää ja lapsilla kivat harrastukset, liian kalliita ei otettu juuri sen takia että ei haluta kitkuttaa. Vaatteet on siistejä, mutta milloin mistäkin hankittu.

Vierailija
87/446 |
02.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n perheen tulot ei kyllä ole pienet. Suu säkkiä myöten, sanoi vanha sananparsi. Vaikka olisi rahaa kuinka paljon, niin aina keksii valittamisen aihetta, jos siihen tuntee tarvetta. Jospa yritettäisiin olla tyytyväisiä siihen mikä elämässä juuri nyt on hyvin?

Vierailija
88/446 |
02.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Me ollaan ehkä sitten päinvastoin, salaa "rikkaita". Tai no ei rikkaita mutta hyvätuloisia. En usko että monikaan arvaa miten hyvä tulot meidän perheellä yhteensä on nykyään, kun ei sitä ehkä mistään ulospäin näe.

Mulla sama. Ärsyttää, kun esimerkiksi lääkäri usein luulee että olen toimeentulotuen saaja ja sen takia tai luoja tietää mistä syystä esimerkiksi pistetään reseptille lääkkeitä, jotka ovat käsikaupassa halvempia. Asun halvasti, en käy töissä enkä pue mitään erityistä, kampaajallakaan en ole viitsinyt käydä vähään aikaan. En ole rikas, mutta kun minua usein luullaan peräti sossun asiakkaaksi....

Ehkä kannattaisi vähän katsoa peiliin ennen ulos lähtöä, ettei ihan spurgulta näyttäisi. Edulliset vaatteet ja kampaamossa käymättömyys ei vielä yksin tee köyhän näköiseksi, mutta täysin nuhjuinen olemus kyllä tekee.

En näytä spurgulta. Ennen lääkäriä käyn suihkussa ja laitan puhtaat vaatteet mutta ei ne sen kummemmat ole kuin huppari ja jotkut housut, puhtaat ja ehjät.

Mun veli on myös "salaa" rikas. Hepulla on miljoona omaisuus ja sijoituksia. Asuu vuokralla ja pukeutuu tosi vaatimattomasti. Näyttää rähjäiseltä, mutta on kuitenkin puhdas ja huolehtii hygieniastaan.

Päälle päin ei ikinä uskoisi hänen ja perheensä perheen varakkuutta. 

Muistatteko Niklas Herlinin hapituksen? Häntä ei olisi ikinä ulkonäön perusteella arvannut miljonääriksi? Oli kyllä tosi hyvä tyyppi! 

Vierailija
89/446 |
02.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä vattua?  Miksi ette elä normaalisti elämäänne?

Kamalaa elämää tuollainen.

Olet oikeassa. Vadelmahan se on, ainakin meillä päin. Elämästä puheen ollen, tuohan on aika normaalia elämää tuossa vaiheessa.

Vierailija
90/446 |
02.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellaistahan se on, aikuisiän maksetaan asuntovelkaa jos kaupungissa asutaan. Maaseudun idyllissä ei vaan ole töitä, eikä paljon muutakaan. Yleensä asuntovelka pitää mitoittaa niin että kun palkkataso nousee, niin lyhennys muuttuu suhteessa pienemmiksi, mutta silloin joutuu vähän "uudiskohteeseen" jossa katot ja seinät vuotaa, maisema on perunapeltoa ja auto on välttämätön.

No, me ollaan säästetty itsemme kantakaupunkiin, pärjäiltiin ihan ok mutta nyt kun asuntovelka ensi kuussa loppuu, niin se vastaa kuudensadan euron nettokorotusta palkkaan. Se meinaan tuntuu!

Vierailija
91/446 |
02.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä nettotulot vähän reilu 5000 eli ei juuri enempää kuin teillä mutta suurin osa jää säästöön. Nytkin vaikka ostettiin käteisellä 35 000e auto niin silti on säästössä yli 20 000 ja sijoitukset päälle. Tosin vain yksi lapsi jonka harrastuksen maksaa isovanhemmat. 400 000e koti pk-seudulla, josta melkein puolet maksettu. Pienet menot, minä kuljen työmatkat julkisilla, hybridiautoon ei mene miehellä juuri lainkaan bensaa kun ajaa lähialueilla. Joku teidän kuviossa mättää jos mitään ei jää säästöön.

Ei autoa pidä koskaan ostaa käteisellä. Olisi kannattanut sijoittaa tuo 35 000€.

35 000 euron autoa ei kannata ostaa, ei käteisellä, eikä lainalla.

Vierailija
92/446 |
02.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoittaako salaa köyhä sitä että eletään velka rahalla kun on aivan pakko ylläpitää kulissia varallisuudesta?

Vierailija
93/446 |
02.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Me ollaan ehkä sitten päinvastoin, salaa "rikkaita". Tai no ei rikkaita mutta hyvätuloisia. En usko että monikaan arvaa miten hyvä tulot meidän perheellä yhteensä on nykyään, kun ei sitä ehkä mistään ulospäin näe.

Mulla sama. Ärsyttää, kun esimerkiksi lääkäri usein luulee että olen toimeentulotuen saaja ja sen takia tai luoja tietää mistä syystä esimerkiksi pistetään reseptille lääkkeitä, jotka ovat käsikaupassa halvempia. Asun halvasti, en käy töissä enkä pue mitään erityistä, kampaajallakaan en ole viitsinyt käydä vähään aikaan. En ole rikas, mutta kun minua usein luullaan peräti sossun asiakkaaksi....

Mulla vähän sama tilanne. Oikeastaan huvittaa. Olen eläkkeellä ja asun velattomassa ok-talossa ja eläkettä tulee kolmisen tonnia netto. Köyhäksi luullaan kun on kasvimaa ja säilön kaiken mikä mahdollista, leivon leivät itse, ostan aina laadukkaita ruokatarvikkeita ja vaatteita harvoin kun ei kiinnosta. Autokin on yli 10 v. wanha mutta hyvässä kunnossa. Olen erinomaisen tyytyväinen elämääni eläkkeellä ja rahaa jää joka kk runsas tonni sijoitettavaksi. Köyhäksi luullaan ja säälitellään. 

Ja lapsiperheen nettotulot 2460, vaikka toinen tekee 40 tuntia viikossa vuorotyötä kaupassa, joka toinen viikonloppu töissä, palkka 1600 netto, lapsilisät 2 lapsesta 200 ja puolison työttömyyskorvaus 660. Tuosta sitten vuokra ja auto mikä on vuorotyössä pakollinen, kun ei linja-autot kulje ja isovanhempienkin luo 30 km.

Sairas maa tämä Suomi, eläkeläiset saa nettona enemmän kotona kuin 4 hengen lapsiperheet, vaikka toinen tekee vuorotyötä 40 tuntia viikossa.

Asun kylläkin ulkomailla jo 50 vuotta ja työelämä on tehty myös ulkomailla josta saan eläkettä. Loput yksityisestä eläkekassasta jonne säästin n. 28 vuotta joka kuukausi. Itse olen järkännyt eläkkeeni sopivaksi, ettei tarvi iäkkäänä taistella rahan vähyydestä, eläkkeen pienuudesta. Suomen sairaudella ei ole mitään tekemistä. Etkä joudu maksamaan veroa minun takiani ikinä. 

Vierailija
94/446 |
02.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuo köyhäilyltä kuulosta. Moni elää paljon pienemmillä tuloilla, vaikka olisi 2 tienaajaa.

Vierailija
95/446 |
02.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soita pankkiin ja kysy saatteko 35 vuoden asuntolainan. Sitten kun lapset on omillaan niin sitä voi taas maksaa enemmän.

Itselläni ei kestäisi hermo pennin venytystä.

Lapset laittaisin kesätöihin tienaamaan omia harrastusrahoja jos on kerran kalliit harrastukset . Kyselisin myös tuttavilta jotain pientä siivous- tai lastenhoito keikkaa lapsille.

Jopa pienetkin lapset pystyvät (vanhempien avustuksella) tekemään hommia. Esim. Yhdet lapset piti kesäkioskia ja paljon kävi asiakkaita. Annokset mitä he myivät olivat kyllä laadukkaita.

Jos teillä on aikaa ja voimavaroja niin ottakaa viikonloppuisin vieraita lapsia yöhoitoon. Silläkin tienaat sen verran että pääset ravintolaan syömään/muuta hurvittelua. Vaihtoehtoisesti ota joku kaupankassa työ sivuun ja yritä saada yksi sunnuntai vuoro viikkoon. Muita vuoroja voit tehdä lomalla.

Yksi vaihtoehto on lukea eri ammatti. Esim. Juristi.

Vierailija
96/446 |
02.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla vähän sama tilanne. Oikeastaan huvittaa. Olen eläkkeellä ja asun velattomassa ok-talossa ja eläkettä tulee kolmisen tonnia netto. Köyhäksi luullaan kun on kasvimaa ja säilön kaiken mikä mahdollista, leivon leivät itse, ostan aina laadukkaita ruokatarvikkeita ja vaatteita harvoin kun ei kiinnosta. Autokin on yli 10 v. wanha mutta hyvässä kunnossa. Olen erinomaisen tyytyväinen elämääni eläkkeellä ja rahaa jää joka kk runsas tonni sijoitettavaksi. Köyhäksi luullaan ja säälitellään. 

Millaisilla tuloilla saa nettona 3 tonnia eläkettä?

Vuonna 2008 lähdin eläkkeelle, silloin olivat tuloni vähän päälle 6 tuhatta euroa. Minulla oli myös 28 vuotta yksityinen eläkevakuutus jonne maksoin nätin summan joka kuukausi. Olen asunut ulkomailla 50 vuotta, ulkomailla työelämässä myös 39 v. ja 11 kk ennenkuin eläkkeelle lähdin. 

Vierailija
97/446 |
02.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen varakkaasta perheestä ja silti sain kuulla monesti että tässä kuussa kaikki rahat menevät asuntolainaan. Ei ollut kalliita merkkivaatteita tai harrastuksia. Huonekalutkin kotona ikuisuuden vanhoja, ei mitään designia. Samalla Volvolla ajettiin 20 vuotta. Herkkuja syötiin harvoin, ihan perusruokaa.

Ihan oma valinta mihin ne rahansa työntää. Itse noilla tuloilla eläisin, kuin kuningas.

Vierailija
98/446 |
02.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omalla kohdallani kirkastuu Suomen keskiluokan ongelma: Ansaitsen kuukaudessa 5700 euroa, josta jää käteen 3400 euroa. En siis valita, tiedän olevani hyvätuloinen, mutta tästä näette miten paljon verottaja ja muut leikkaavat välistä. Ansaitsemastani kuukausipalkasta vaan häviää 2300 euroa joka ikinen kuukausi.

Tiedän, että hyvinvointivaltion mahdollistaminen maksaa meille kaikille ja kannatan lämpimästi koululaitostamme, terveydenhuoltoa, infrastruktuurin ylläpitoa ym hyvinvointivaltion ilmentymiä, mutta pakostakin mietin, että voisinko silti saada pitää omasta kuukausipalkastani vähän enemmän itse. 

Vierailija
99/446 |
02.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen sitten varmaan "salaa rikas" kun asun pienessä vuokrakaksiossa, ajan parin tonnin vanhalla pikkuautolla ja rahaa ei mene mihinkään lehti/suoratoistotilauksiinkaan ja harrastuksiinkin hyvin vähän. Säästöön jään kolmen tonnin bruttopalkasta (netto 2300€) keskimäärin tonni kuussa.

Ei ne tulot vaan menot. Eihän näillä tuloilla kukaan voi itseään oikeasti rikkaaksi väittää - eikä myöskään köyhäksi.

Vierailija
100/446 |
02.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olette salaa köyhiä kun saitte asuntolainan? Vai koskiko aloitus henkistä köyhyyttä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi kuusi