Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletko sinä/perheesi "salaa" köyhä?

Vierailija
30.11.2021 |

Minä ja mieheni ollaan molemmat yliopiston maistereita ja ihan hyvässä työssä. Palkka vain surkea, alle 3000e molemmilla, eikä tule paljoa nousemaan. Työ siis ns.naisten alaa molemmilla.

Meillä on pieni, mutta kiva uudiskohde, missä asutaan kahden lapsen kanssa. Lapsills yhdet hintavat harrastukset, jotka ovat itse valinneet. Auto on muutanan tonnin rytky, sillä kuljemme kaikki matkat pyörillä koko perhe.
Kotimme on sisustettu meidän silmäämme nätiksi. Löytyy kestäviä ja laadukkaita pintoja ja huonekaluja. Tavaraa on vähän, mutta kaikki tarkkaan harkittuja. Vaatteet ostamme lapsille uutena, mutta ne siirtyvät isolta pienemmälle. Tarpeettomat myyn heti eteenpäin.

Elämämme näyttää päällisin puolin olevan ihan hyvää ja keskiluokkaista. Silti tuntuu että kaikki rahat menevät asunnon lyhentämiseen, pakollisiin laskuihin (ei mihinkään velkoihin yms omiin hölmöyksiin) ja lasten pakollisiin hankintoihin ja harrastuksiin. Noh, ruokaankin menee kauheasti rahaa vaikka kaiken teemmekin itse. Joka kuukausi tilit ihan nollilla. Kukaan ei sitä arvaisi meistä, enkä koskaan sitä kehtaa kenellekkään sanoa. Monet kahvila/ravintolatapaamiset ystävien kanssa olen joutunut perua kun ei köyhällä ole varaa sellaisiin luksuksiin.

Onko muita samanlaisia?

Kommentit (446)

Vierailija
1/446 |
01.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ette ole köyhiä, mutta tilanne on tiukka. Budjetti, hintavertailut, kilpailutus. Säästää ruoassa, vaatteissa (kirppareilla myös hyvälaatuisia), kaikessa mahdollisessa. Ostaa vain välttämätön ja lähes edullisinta, mitä löytyy (paitsi hyvät kävelykengät).  Se vaatii vähän totuttelua. Joululahjoista jättää osa hankkimatta tai ostaa tammialesta. Tarvitsetteko välttämättä autoa? Vakuutukset, korjaukset ja polttoaine maksavat. Tosin tavaroiden kuljettaminen ilman autoa hankaloituisi. Jos muu ei riitä, niin muuttaa edullisempaan asuntoon (samalle alueelle, jos lapset koulussa).

Kahville olisi silti tärkeää päästä välillä.

Salailu kuluttaa voimia. Eikö siitä voisi pikku hiljaa luopua kaikkein lähimpien kesken? Tosin jos teette muutoksia elämäänne, tilanne paranee.

Vierailija
2/446 |
01.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuo minusta köyhyyttä ole. Kyllähän kaksi lasta maksaa älyttömästi, joten kyllä minä ainakin sen uskon, että menoja riittää. Kun käy töissä ei kaikkea tavaraakaan aina ehdi käytettynä kierrättää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/446 |
01.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä vattua?  Miksi ette elä normaalisti elämäänne?

Kamalaa elämää tuollainen.

Vierailija
4/446 |
01.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä takia "kukaan ei sitä arvaisi teistä"? Oletko varma? Kai nyt kaverinne tietävät, että olette siellä ns naisten alalla töissä molemmat?

Vierailija
5/446 |
01.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästäminen olisi hyvä tulevia vuosia ajatellen, kun lapset kasvavat ja kuluttavat yhä enemmän.

Vierailija
6/446 |
01.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No me ei olla salaa köyhiä. Ihan OK-tuloisia.

Mutta ostatteko siis lapsillenne sisävaatteetkin uutena? Rahaa jäisi muuhun käyttöön, jos alkaisitte ostaa niitä käytettyinä. Mietin vaan, kun itse koen ihan turhana ostaa sisävaatteita juurikaan uutena, vaikkei kirppistely ole pakollinen säästötoimi.

Ulkovaatteet uutena ymmärrän paljon paremmin ominaisuuksien vuoksi.

Vierailija
7/446 |
01.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä iloa tuo esittäminen tuo? 

Vierailija
8/446 |
01.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostatte hemmetin ääliöiltä. 

Vierailija
9/446 |
01.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teillä ei tulot ja menot kohtaa. Jossain on ongelma. TIlanne pitäisi tasapainottaa.

En tiedä onko liian iso asuntolaina vai mikä?

Vierailija
10/446 |
01.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta ostatteko siis lapsillenne sisävaatteetkin uutena? Rahaa jäisi muuhun käyttöön, jos alkaisitte ostaa niitä käytettyinä. Mietin vaan, kun itse koen ihan turhana ostaa sisävaatteita juurikaan uutena, vaikkei kirppistely ole pakollinen säästötoimi.

En minä ainakaan osta kirppikseltä vaatteita. En edes lapsille, saati itselleni. Mielummin muutamia uusia ja hyviä vaatteita kuin epämääräisiä vanhoja rytkyjä. Ei kenelläkään työssä käyvällä ole edes aikaa jahdata jotain käytettyjä lumppuja. Aika on rahaa ja minun mielestäni Kirpputoreilta kiertely ei ole hyvää ajanvietettä.

Vierailija
11/446 |
01.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En minä ainakaan osta kirppikseltä vaatteita. En edes lapsille, saati itselleni. Mielummin muutamia uusia ja hyviä vaatteita kuin epämääräisiä vanhoja rytkyjä. Ei kenelläkään työssä käyvällä ole edes aikaa jahdata jotain käytettyjä lumppuja. Aika on rahaa ja minun mielestäni Kirpputoreilta kiertely ei ole hyvää ajanvietettä.

No se oli vain pieni ehdotus, ei ole kenenkään pakko.

Mä asun Tampereella ja käyn Minipandan Merkillisillä Viikoilla. Sieltä saa helposti priimaa. :)

Mutta tää oli nyt aika spesifi vinkki. Ei puhuta enempää kirpputoreista, jos ette tykkää.

Vierailija
12/446 |
01.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mun lapsi käyttää sisävaatteet loppuun, samat kaksi hupparia vuoden ajan ja verkkarit ja farkut kunnes kuluu puhki. Ei järkeä etsiä kirppikseltä puolikäytettyjä kun isompien kouluikäisten poikien vaatteita sitä paitsi myydään käytettynä tosi vähän juuri em syystä.

Pienemmällä lapsella ei kulu puhki, mutta toisaalta vaikka pienten sisävaatteet ovat kirpparilla halpoja, mutta ei ne h&m alessakaan kuin pari euroa kappale.

Vierailija
13/446 |
01.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku tuossa ei nyt täsmää tosiaan.

Miten paljon on kauheasti rahaa, joka menee ruokaan? Entä lasten kalliit harrastukset?

Vierailija
14/446 |
01.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollaistahan se on valtaosalla ja useimmilla on vielä huomattavasti paljon tiukempaa. 

Vierailija
15/446 |
01.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin samaa että liian iso asuntolaina ilmeisesti? Kuulostaa muuten samalta kuin oma elämäni, paitsi että olen yksinhuoltaja jolla vielä pienempi palkka. Tarkkaa budjetointia ja muutakin suunnittelua vaatii, mutta kyllä mulla on välillä varaa käydä kavereiden kanssa ulkona syömässä ja matkustellakin joskus.

Vierailija
16/446 |
01.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo ei meidän tarvitse alkaa kinata siitä, pitääkö ostaa kirppikseltä vai ei. :)

Vierailija
17/446 |
01.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten olet kyennyt hankkimaan maisterintutkinnon noin huonolla suomen kielen tuottamisella?

Vierailija
18/446 |
01.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole käynyt mielessä säästäminen tai sijoittaminen?

Taloudellisen toimeentulon ´´pöydässä´´ kannattaa olla useampi jalka.

jos on vain yksi jalka, tässä tapauksessa työ. jos se katkeaa eli loppuu on tukalat paikat.

JOB : just over broke

Vierailija
19/446 |
01.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitapa vähän tarkempia laskelmia ja lasten iät.

Vierailija
20/446 |
01.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teillä on liian kallis asunto. Mutta jos pankki on antanut lainaa niin silloin nykyinen asumisenne on armovalinta ja valitsette sen muiden kulutuskohteiden sijaan.

Laskisin teidät keskiluokkaiseen kategoriaan. Teillä on kuitenkin kaksi työssäkäyvää vanhempaa ja ei esimerkiksi lyhennettäviä ulosottoja. Suomi on kallis maa ja jos ei tienaa huomattavan paljon tai elä askeettisesti, rahansa saa kyllä kulumaan helposti ihan perus elämiseen. Etenkin jos on lapsia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän yksi