Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Oletko sinä/perheesi "salaa" köyhä?

Vierailija
30.11.2021 |

Minä ja mieheni ollaan molemmat yliopiston maistereita ja ihan hyvässä työssä. Palkka vain surkea, alle 3000e molemmilla, eikä tule paljoa nousemaan. Työ siis ns.naisten alaa molemmilla.

Meillä on pieni, mutta kiva uudiskohde, missä asutaan kahden lapsen kanssa. Lapsills yhdet hintavat harrastukset, jotka ovat itse valinneet. Auto on muutanan tonnin rytky, sillä kuljemme kaikki matkat pyörillä koko perhe.
Kotimme on sisustettu meidän silmäämme nätiksi. Löytyy kestäviä ja laadukkaita pintoja ja huonekaluja. Tavaraa on vähän, mutta kaikki tarkkaan harkittuja. Vaatteet ostamme lapsille uutena, mutta ne siirtyvät isolta pienemmälle. Tarpeettomat myyn heti eteenpäin.

Elämämme näyttää päällisin puolin olevan ihan hyvää ja keskiluokkaista. Silti tuntuu että kaikki rahat menevät asunnon lyhentämiseen, pakollisiin laskuihin (ei mihinkään velkoihin yms omiin hölmöyksiin) ja lasten pakollisiin hankintoihin ja harrastuksiin. Noh, ruokaankin menee kauheasti rahaa vaikka kaiken teemmekin itse. Joka kuukausi tilit ihan nollilla. Kukaan ei sitä arvaisi meistä, enkä koskaan sitä kehtaa kenellekkään sanoa. Monet kahvila/ravintolatapaamiset ystävien kanssa olen joutunut perua kun ei köyhällä ole varaa sellaisiin luksuksiin.

Onko muita samanlaisia?

Kommentit (446)

Vierailija
141/446 |
02.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä järkeä laittaa kaikki rahansa asuntoon! Vanhemmankin asunnon vähän syrjemmällä sijainnilla saa kyllä sisustettua viihtyisäksi ja kodikkaaksi. Miksi joillekin on niin tärkeää että asunto on uusi ja kaikki pinnat kiiltelevät uutuuttaan? Ja kaikkein laadukkaimmat materiaalit vain kelpaavat? Miksi!? No valintahan se on, mutta onko oikeasti muka sen arvoista että muuhun ei sitten rahaa ole? Meillä suunnilleen samat tulot kuin ap:lla, mutta hyvin on varaa elää rennommin. Korona nyt tietysti asettaa omat rajoituksensa, mutta rahaa ei tarvitse miettiä jos ex tempore haluamme lähteä ravintolaan syömään, hotelliin yöksi tai vaikka risteilylle tms. Ennen koronaa pari kolme etelänlomaa vuosittain oli ihan normi, eikä niitä varten erikseen tarvinnut säästää. Kannattaa miettiä millä asioilla itselle on eniten arvoa, minkälaista elämää haluaa elää. Aika harva saa ihan kaiken mitä vaan keksii haluta, me muut joudumme tekemään valintoja.

No ei ole noin mustavalkoista! Meillä ei kyllä kaikki paikat kiiltele todellakaan, 70-luvulla rakennettu vanha perheasunto on pk-seudulta ja kyllä iso osa rahasta menee silti siihen.

Mutta alue on hyvä, ei mikään rikkaiden alue kuitenkaan, toki vähän varakkaampiakin täällä asuu, 90% asunnoista omistusasuntoja, koulut ovat hyviä, rauhalliset naapurit jne. Toinen vaihtoehto olisi ASO-asunto, mut ovat aika haluttuja tällä alueella ja toisekseen en tiedä mikä järki siinäkään sitten on, kun tässä tapauksessa kuitenkin maksaa asuntoa itselleen. Kyllä se vaan niin on, että alempi keskiluokka joutuu penniä venyttämään aika reilustikin jos on lapsia. Ei kuitenkaan ihan 2h ja keittiö riitä jos on useampi lapsi.

Vierailija
142/446 |
02.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Salaa köyhä???Haloo..mä oon mieluummin köyhäilijä.Katon mihin rahat pistän.Naapuriton pihejä,vanha äijät.Mut rahaa löytyy kun äijä keksii jotain..jotain tosi älytöntä.Narsisteja.Yks naapuri taas käy keikal ja jos saa vähänkin jolloin,voi kun naama rytyllä ylpeänä käyskentelee.Tekis mie kysyy ketä nyt huijasit.Yrittäjä.Se mitä noil esim.tahdon kertoo,järkeä törsäilyyn.Köyhäilijä ostaa aina hienomman kuin se joka ostaa kalliimman ensin.Lopuksi nauraa köyhäilijä kakkanauruu sain halvemmalla..Enkä miltään kiertolaiselta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/446 |
02.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokoomushan juuri ajaa sitä aatetta, että palkasta pitäisi jäädä enemmän käteen eli verotuksen keventämistä.

ps. nämä kommentit on poistettu palstanvalvojien toimesta.

Kokoomus ajaa opintotukia alas, päivähoidon ja koulujen kurjistamista kovilla leikkauksilla ja monta muuta asiaa, joilla olisi elämänlaatua heikentäviä vaikutuksia.

Vierailija
144/446 |
02.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä köyhyyttä tuo on? Normaalia keskiluokkaisen duunarin elämää. Kyllä, kutsun duunariksi maisteria. Olen itsekin maisteri.

Ihan kuin aloittaja häpeäisi elämäänsä. Outoa.

Vierailija
145/446 |
02.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oltiin ehkä tällaisia ”piiloköyhiä” pari vuotta sitten. Meillä oli hyvä elintaso ennen lasten syntymää, eikä oikein osattu luopua siitä vaikkalapset toivat uusia kustannuksia. Joka kuukausi tili oli tyhjänä ja odotettiin kovasti palkkapäivää. Ei meillä koskaan sentään ravintolakäynneistä jouduttu tinkimään, mutta kaikki meni mitä tuli ja esim. matkat vaativat isoa säästämistä. Nyt onneksi on taas saatu talous tasapainoon, olemme miehen kanssa molemmat vaihtaneet reilusti parempipalkkaisiin töihin ja pitäneet kulutustason samana kuin ennen.

Ei kai siinä muuta mahdollisuutta ole kuin laskea kulutustasoa tai nostaa palkkatasoa. Kukin katsoo kumpi omalla kohdalla on helpommin toteutettavissa.

Piiloköyhyydestä vielä sen verran, että emme mitenkään piilotelleet sitä että rahat olivat vähissä, mutta kukaan ei tuntunut uskovan että meillä ei ole ylimääräistä rahaa.

Vierailija
146/446 |
02.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harvoin kirppareilta löytää kivoja vaatteita pojille isommassa koossa.. Ja jos löytää niin ne on aina tummaa väriä, örkin kuvalla tai typerällä tekstillä. Ehjät housut on kyllä harvinaisuus myös. 

Vierailija
147/446 |
02.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No me ei olla salaa köyhiä. Ihan OK-tuloisia.

Mutta ostatteko siis lapsillenne sisävaatteetkin uutena? Rahaa jäisi muuhun käyttöön, jos alkaisitte ostaa niitä käytettyinä. Mietin vaan, kun itse koen ihan turhana ostaa sisävaatteita juurikaan uutena, vaikkei kirppistely ole pakollinen säästötoimi.

Ulkovaatteet uutena ymmärrän paljon paremmin ominaisuuksien vuoksi.

En minä ainakaan osta kirppikseltä vaatteita. En edes lapsille, saati itselleni. Mielummin muutamia uusia ja hyviä vaatteita kuin epämääräisiä vanhoja rytkyjä. Ei kenelläkään työssä käyvällä ole edes aikaa jahdata jotain käytettyjä lumppuja. Aika on rahaa ja minun mielestäni Kirpputoreilta kiertely ei ole hyvää ajanvietettä.

UFF on yksi vaihtoehto kirppiksille. Uusien vaatteiden ostaminen on lähes aina hölmön hommaa,ä. Parempi on olla itse se fiksu ja ympäristötietoinen, joka poimii hölmöjen uutena ostamat vaatteet käyttöön.

Vierailija
148/446 |
02.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa katsoa peiliin jos lähemmäs 6000e ei riitä.

Vierailija
149/446 |
02.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikemminkin päinvastoin. Tuolla Prismassa jos vastaan tulee niin ei varmasti näy päälle päin että varakkuutta on. Hyvä niin.

Vierailija
150/446 |
02.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noilla tuloilla ei voi köyhäksi nimittää, mutta liian isoihin menoihin olette selvästi langenneet.

Meillä aikanaan tuollaisilla tuloilla otettiin 150k asuntolainaa ja 15k autolainaa. Säästöt käytettiin asuntoon, että saatiin laina ilman takaajia. Netto tuolloin siis vajaa 4000e.

Nyt viisi vuotta myöhemmin tulot 4500-5000e/kk, asuntolainaa jäljellä 100k, mökkilainaa 13k, autolainaa 45k. Säästöjä 30k. Lainanlyhennyksiin menee 1600e, säästöön 550e, asumiskulut 300e, eli 1600-2000e jää kuussa ruokaan, lääkkeisiin, ostoksiin, harrastuksiin... Usein osa menee säästöön siitäkin.

Vierailija
151/446 |
02.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"yliopiston maistereita", "joutua perua".

-500/5

Vierailija
152/446 |
02.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutulta kuulostaa, valitettavasti. Meillä ainakin avasi silmiä, kun laitettiin paperille kaikki menot. Niitä kyllä riittää... suuri osa tuloista menee ihan pakollisiin menoihin: lainat, vastike, sähkö, vesi, kaikki vakuutukset, auto kaikkine kuluineen, harrastukset, ruokakauppa, pesuaineet, puhelinliittymät, mahd.lehtitilaukset ja kanavapaketit, vaatteet, lahjat, parturi/ kampaamo, apteekki jne.

Näiden listaamisen jälkeen oli helpointa miettiä, mistä olisi mahdollisuus tinkiä.

Vierailija
153/446 |
02.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse koen olevani varsin hyvätuloinen ja saan nettona vähemmän kuin te. Auto on ja iso asuntolaina yksin (220t), sekä kaksi lasta vuoroviikoin. Toinen kohta teini-iässä. Brutto on 4900e kk, ja siitä jää käteen 3500e kk. Yksin maksan kuitenkin ihan kaiken ja hyvin tullaan toimeen.

Emme asu kummoisesti, kerrostalokolmiossa ja autokin on vanha. En paljon käytä mihinkään kummalliseen rahaa, ehkä eniten ulkona syömiseen ja elämyksiin.

Kyllä siinä kohtaa mielestäni on asiat hyvin, jos voi omassa kodissa asua ja autolla ajaa! Ehkä tehdä joskus jotain kivaakin. Itse olen tosi tyytyväinen ainakin elintasooni.

Sinä elätät yhtä aikuista ja käytännössä yhtä lasta noilla tuloilla. Apn perheessä netto on muutaman satasen enemmän, mutta elätettävänä on tuplasti ihmisiä. 

Asumisessa isompi perhe on suhteessa edullisempi, mutta lähes kaikkea muuta pitää hankkia kaksinkertaisesti. 

Kyllä kahdesta n. 3000e brutosta jää huomattavasti enemmän kuukaudessa käteen kuin yhdestä 4900e brutosta. Eroahan tuossa on joku 1000-1500e kk käteen jäävässä rahassa. Itse maksan kuitenkin asunnon, jossa on tilaa kaikille kolmelle ihmiselle, vaikka ne ihmiset täällä ei aina olekaan :) Tänne mahtuisi myös se neljäs, eli toinen aikuinen, joten väittäisin että ihan vertailukelpoinen tilanne.

Vierailija
154/446 |
02.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä salaan tutuilta sen, että joudumme turvautumaan asumistukeen ja toisinaan harkinnanvaraiseen toimeentulotukeen vaikka hankimme vaatteemme pääosin kirppiksiltä, ostamme hävikkiruokaa halvalla jne.

Siltikään lääkärissä ulkonäköni perusteella ei ole kyllä mitään oletettu ääneen, kuten jollain vastaajalla täällä. Päinvastoin, papereissa lukee "huoliteltu, siisti, kontaktissa". Nauroin että aijaa. Varmaan se liittyi siihen, että lääkäri määräsi minulle lääkettä, jota jotkut hankkivat katukaupasta?

Ap te ette ole köyhiä.

Missä lääkärissä te oikien käyttö kun tuollaisia kirjoitellaan? Psykiatrilla?

Mun ulkomuotoa ja olemusta ei ole ikinä kommentoitu mitenkään lääkärissä.

Neurologi, mutta en tod. tiedä, miksi hän noin kirjoitti. Siksi minua naurattikin. Mutta sinun kommentissasi oli ilkeä sävy, huomasitko?

Vierailija
155/446 |
02.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tiukilla elätte. Lähteekö asunto alta, jos toinen sairastuu. Ehkä pitäisi järjestää menot tulojen suhteen eikä elää kädestä suuhun. 

Vierailija
156/446 |
02.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tutulta kuulostaa, valitettavasti. Meillä ainakin avasi silmiä, kun laitettiin paperille kaikki menot. Niitä kyllä riittää... suuri osa tuloista menee ihan pakollisiin menoihin: lainat, vastike, sähkö, vesi, kaikki vakuutukset, auto kaikkine kuluineen, harrastukset, ruokakauppa, pesuaineet, puhelinliittymät, mahd.lehtitilaukset ja kanavapaketit, vaatteet, lahjat, parturi/ kampaamo, apteekki jne.

Näiden listaamisen jälkeen oli helpointa miettiä, mistä olisi mahdollisuus tinkiä.

Olihan tämä provo? Harrastukset, viihdetilaukset, parturikampaamot eivät ole pakollisia menoja. Jopa asumis- ja automenoistanne on todennäköisesti osa valinnaisia.

Vierailija
157/446 |
02.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ihmiset pärjäisivät, jos heidät irtisanottaisiin. Ensimmäiseen kahteen kuukauteen ei saa mitään, koska työttömyyskorvaus hakemus papereiden käsittely kestää.

Monella työttömällä rahojen odotus on aina jokaisen työsuhteen jälkeen.

Vierailija
158/446 |
02.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olihan tämä provo? Harrastukset, viihdetilaukset, parturikampaamot eivät ole pakollisia menoja. Jopa asumis- ja automenoistanne on todennäköisesti osa valinnaisia.

Ja miten lehtitilaukset ovat pakollisia menoja tai jotkut kanavapaketit. Onpa tosi pakollista. 

Vierailija
159/446 |
02.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse koen olevani varsin hyvätuloinen ja saan nettona vähemmän kuin te. Auto on ja iso asuntolaina yksin (220t), sekä kaksi lasta vuoroviikoin. Toinen kohta teini-iässä. Brutto on 4900e kk, ja siitä jää käteen 3500e kk. Yksin maksan kuitenkin ihan kaiken ja hyvin tullaan toimeen.

Emme asu kummoisesti, kerrostalokolmiossa ja autokin on vanha. En paljon käytä mihinkään kummalliseen rahaa, ehkä eniten ulkona syömiseen ja elämyksiin.

Kyllä siinä kohtaa mielestäni on asiat hyvin, jos voi omassa kodissa asua ja autolla ajaa! Ehkä tehdä joskus jotain kivaakin. Itse olen tosi tyytyväinen ainakin elintasooni.

Sinä elätät yhtä aikuista ja käytännössä yhtä lasta noilla tuloilla. Apn perheessä netto on muutaman satasen enemmän, mutta elätettävänä on tuplasti ihmisiä. 

Asumisessa isompi perhe on suhteessa edullisempi, mutta lähes kaikkea muuta pitää hankkia kaksinkertaisesti. 

Kyllä kahdesta n. 3000e brutosta jää huomattavasti enemmän kuukaudessa käteen kuin yhdestä 4900e brutosta. Eroahan tuossa on joku 1000-1500e kk käteen jäävässä rahassa. Itse maksan kuitenkin asunnon, jossa on tilaa kaikille kolmelle ihmiselle, vaikka ne ihmiset täällä ei aina olekaan :) Tänne mahtuisi myös se neljäs, eli toinen aikuinen, joten väittäisin että ihan vertailukelpoinen tilanne.

Niin ja jos 4 hengen perhe joutuu pärjäämään 2460 eurolla, vaikka toinen 40 tuntia viikossa vuorotöissä.

Suomessa 4 hengen lapsiperheelle on laskettu riittävän 2200 netto ja tuosta maksetaan ihan kaikki eli ei tule mitään muita tukia lisäksi.

Vierailija
160/446 |
02.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja miten lehtitilaukset ovat pakollisia menoja tai jotkut kanavapaketit. Onpa tosi pakollista. 

Ymmärrän kanavapaketin, jos perhe on koko ajan kotona.

Osa ihmisistä käy jääkiekko otteluissa, uimahalleissa, baareissa jne., toiset perheet on vain kotona.