Siis mikä siinä soluasumisessa on niin kamalaa, että ollaan ihan käärmeissään, kun kokoomus haluaa opiskelijat takaisin soluasuntoihin?
https://www.kokoomus.fi/kestavan-tulevaisuuden-vaihtoehto/
"On vaikea perustella, miksi neljännesmiljardin tuki opiskelijoiden asumiseen olisi muita keinoja parempaa yhteiskunnan tukea laadukkaaseen koulutukseen. Yksiöissä asuminen on yleistynyt voimakkaasti samalla, kun soluasuntojen asumispaikkoja on vapaana ympäri Suomen. Tukimenojen kasvu on kohdistunut yksiöissä asuville, kun opiskelijapariskunnille tai yhteisöllisissä asumismuodoissa asuvilla se on jopa pienentynyt."
"Harkitaan opiskelijoiden rajaamista yleisen asumistuen piiristä takaisin opintotuen asumislisän piiriin. Opiskelijoiden asumisen laatu ei ole mainittavasti parantunut opiskelijoiden oman asumislisän lakkauttamisen jälkeen, eikä yhteisöllisiin asumismuotoihin tahdo enää löytyä asukkaita."
Onko suomalaiset nykyopiskelijat pilalle hemmoteltuja velliperseitä, jotka eivät kykene asumaan soluasunnoissa? Mikä siinä on niin kamalaa? Ennen vanhaan opiskelijalle ei ollut käytännössä mitään muuta asumismuotoa kuin soluasunnot, eikä ole nykyäänkään suurimmassa osassa maailman maita. Ei edes valtaosassa rikkaita länsimaita. Vaan ihan soluasunnoissa tai oppilaitosten asuntoloissa asutaan. Tai jos satutaan asumaan yksin, niin sitä ei ainakaan tueta veronmaksajien rahoilla, kuten Suomessa tehdään!
Kokoomuksen malli on täysin oikea! Opiskelijat takaisin soluasuntoihin asumaan! Tai ainakaan opiskelijoiden asumista yksiöissä ei tule tukea nykyiseen malliin asumistuella! Niille rahoille on tässä yhteiskunnassa paljon parempaakin käyttöä!
Kommentit (1703)
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Täytyy kyllä kummastella nykyisen aikuissukupolven kylmyyttä ja kovuutta. Kun minä olin lapsi, vanhemmat toivoivat lapsilleen parempaa kuin itse oli saanut ja suurin ilo oli se jos oman lapsen ei tarvinnut kohdata samoja vaikeuksia ja samaa köyhyyttä kuin itse. Ilmeisesti aikuiset ovat saaneet itse liikaa kun kaikki empatia on kadonnut ja kaikki halutaan haalia vain itselle sen sijaan että se hyödyttäisi uusia sukupolvia. Ei ihme että lapsiakaan ei enää hankita kun ne nähdään vain hyötyjä rohmuavina taloudellisina taakoina, ei elämän suurimpana ilona ja meidän tulevaisuutenamme.
T. kummastunut kahden opiskelevan lapsenlapsen mummo
Veikkaan, että näillä eniten opiskelijoita vihaavilla kommentoijilla ei ole lapsia. Jos on, niin sääliksi käy niitä lapsia.
Minä olen kyllä aloittajan kanssa sam
Ja siis nimenomaan omaa elämäänsä aloittelevan nuoren puolia haluan pitää -emme voi ottaa velkaa velan päälle ja jättää lapsillemme perinnöksi kuten omat vanhempamme ovat tehneet.
Vierailija wrote:
Ihan laskemalla mitä sai ennen ja mitä saa nyt, muuttamalla entiset nykyrahaksi laskurilla. Puhun pelkästään osuudesta, jossa ei huomioda lainaa mikä pitää maksaa takaisin. Tulos oli asumistuki, opintoraha, opintolainavähennys 465e+ 279e+ 100e=844e ja 20v sitten noin 225e+350e+ 0e=575e.
Ero on niin iso nykyhetken hyväksi, että pääkaupunkiseudun ulkopuolella saatava pienempi asumistukikaan ei tuo sitä tasoihin. Tuet olivat ennen pieniä. Se tuntuu nykykeskustelussa unohtuneen.
Asumistuki oli ennen pienempi, kyllä, ja se kannusti elämään ja asumaan vaatimattomammin. Asumistuki on suurempi ja kannustaa elämään yksiössä.
En tiedä, ovatko luvut tuossa laskelmassa oikein, mutta oletetaan, että ovat: opintotuki on siis vähentynyt 71 euroa / kk. Tuolla 71 eurolla kustantaa jo bussilipun ja viikon-parin ruoat.
Opintolainavähennystä ei tarvinnut 20 vuotta sitten (tai sen jälkeen), jos ei ottanut sitä opintolainaa. Jos sen vähentää Tuo 575e/kk riitti aikoinaan aivan hyvin HOAS:in soluhuoneeseen tai graduvaiheessa pieneen yksiöön, bussilippuun, opiskelijalounaisiin ja ruokaan kotona.
Onko siinä mitään järkeä, että saa valtiolta (veronmaksajilta) enemmän rahaa, jonka käyttää yksityisen asuntosijoittajan hyväksi asuessaan siinä yksityiseltä vuokratussa yksiössään? Ja siltikään raha ei riitä, vaan pitää käydä töissä tai ottaa velkaa, jotta sen suurimman menoerän eli asumisen pystyy kustantamaan.
Aikoinaan asumiseen ei mennyt opiskelijoillakaan niin suurta osuutta vuokraan kuin nykyään.
Herää kysymys, lieneekö koko idea opiskelijoiden siirtämisestä yleisen asumistuen piiriin tullut kokoomuslaisilta poliitikoilta/ministeriöiden vaikuttajilta, koska käytännössä se on siirtänyt suuren osan opiskelijoita etenkin pk-seudulla pois HOAS:ilta yksityisille vuokranantajille, ja vuokrat ovat kohonneet koko ajan osin tuon seurauksena.
Kannustimet on tehty huonoiksi opiskelijoille ja valtiontaloudelle, mutta kuka tästä eniten hyötyy? Follow the money...
...minkäköhän puolueen jäsenet ja äänestäjät omistavat eniten sijoitusasuntoja pk-seudulla? Eivät varmaankaan kepulaiset.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
"Aina voi maksaa erotuksen itse."
Tietenkin ja niinhän jo nytkin opiskelijat tekevät. Ei se yksiössä asuminen maksa samaa kuin solussa vaan enemmän.
Nyt vain ollaan sitä mieltä että erotuksesta pitää maksaa niin paljon enemmän että yhä harvemmalla on siihen varaa. Ei edes silloin jos käy opintojen ohessa töissä (joka tulee laskemaan tukia enemmän kuin nyt).
Elämä on valintoja; joko enemmän töitä tai lainaa jos pitää siinä kalliissa yksiössä asua.
No shit, Sherlock
Kaikki tuet vaan pois ja jokainen maksaa itsensä.
Vierailija wrote:
Ensin rakennetaan kaikki uudet opiskelija-asunnot pelkiksi yksiöiksi, puretaan vanhoja solutaloja tai rempataan yksiöiksi ja sitten halutaankin ajaa opiskelijat takaisin soluihin. Mikä järki tässä on?
Ei siinä mitään järkeä olekaan. Kertoo lähinnä siitä, että julkisella keskustelulla ei ole todellisuuspohjaa, vaan se pohjautuu mielikuviin ja tahalliseen väärinymmärtämiseen.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Täytyy kyllä kummastella nykyisen aikuissukupolven kylmyyttä ja kovuutta. Kun minä olin lapsi, vanhemmat toivoivat lapsilleen parempaa kuin itse oli saanut ja suurin ilo oli se jos oman lapsen ei tarvinnut kohdata samoja vaikeuksia ja samaa köyhyyttä kuin itse. Ilmeisesti aikuiset ovat saaneet itse liikaa kun kaikki empatia on kadonnut ja kaikki halutaan haalia vain itselle sen sijaan että se hyödyttäisi uusia sukupolvia. Ei ihme että lapsiakaan ei enää hankita kun ne nähdään vain hyötyjä rohmuavina taloudellisina taakoina, ei elämän suurimpana ilona ja meidän tulevaisuutenamme.
T. kummastunut kahden opiskelevan lapsenlapsen mummo
Veikkaan, että näillä eniten opiskelijoita vihaavilla kommentoijilla ei ole lapsia. Jos on, niin sääliksi käy niitä lapsia.
Minä olen kyllä aloittajan kanssa sam
Niin siis eihän se kyky osallistua lapsen menoihin mihinkään häviä kun hän muuttaa pois kotoa? Päinvastoin, tulee säästöä ruoka, sähkö, vesikuluissa. Tottakai autetaan vielä opiskellessakin! Nyt on vaan pikku hiljaa irrotettava siitä asenteesta, että valtio maksaa kaiken. Siitä on tullut oikein itsestäänslvyys kun on rakennettu tukea tuen päälle.
No se ettei kaikki opiskelijat läheskään ole nykyään perheettömiä alle 20 vee! Kaikille ei sovi soluasuminen! Muuta itse soluun, jos se ei ole niin kamalaa!!
Vierailija wrote:
No se ettei kaikki opiskelijat läheskään ole nykyään perheettömiä alle 20 vee! Kaikille ei sovi soluasuminen! Muuta itse soluun, jos se ei ole niin kamalaa!!
Opiskelija-asuntosäätiöillä on perheasuntoja.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Ensin rakennetaan kaikki uudet opiskelija-asunnot pelkiksi yksiöiksi, puretaan vanhoja solutaloja tai rempataan yksiöiksi ja sitten halutaankin ajaa opiskelijat takaisin soluihin. Mikä järki tässä on?
Ei siinä mitään järkeä olekaan. Kertoo lähinnä siitä, että julkisella keskustelulla ei ole todellisuuspohjaa, vaan se pohjautuu mielikuviin ja tahalliseen väärinymmärtämiseen.
Se on itsessään ihan sama vaikka asuisivat 200 neliön merenrantahuviloissa. Kyse on siitä kuka maksaa.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Se on itsessään ihan sama vaikka asuisivat 200 neliön merenrantahuviloissa. Kyse on siitä kuka maksaa.
Ja sen jälkeen, kun opiskelijat siirrettiin yleisen asumistuen piiriin, veronmaksajat ovat maksaneet massiivisesti enemmän kuin opiskelijoiden asumislisän aikaan.
Tämä asia pitäisi perata kunnolla: kuka keksi idean, millä perusteilla, ja mitä taustavaikuttimia oli mukana?
Lapsilisät vois ottaa pois ja kaikenmaailman lapsista saatavat tuet.
Niitä ei riitä kaikille, eivätkä kaikki ole alle 20 vee, kuten kirjoitin. Ja ei kai perheasunnossa mitään vikaa olisikaan, ei se ole solu.
onhan se nyt hullua kun kummityttö muutti Järvenpäästä Helsingin keskustan yksiöön, vaikka vanhemmat ehdotti, että asuisi edes aluksi kotona. Sitten tekee höpelönä myyjän töitä, että saa vuokran maksettua tuista huolimatta ja opinnot ei etene..
Vierailija wrote:
Kaikki tuet vaan pois ja jokainen maksaa itsensä.
Unohdat että Suomi on vielä toistaiseksi oikeusvaltio ja hyvinvointivaltio, lisäksi myös EU:n jäsen. Näin radikaalit toimenpiteet koskien perusturvaa vaatisivat perustuslain muutoksia. Sitäpaitsi on aivan eri juttu kuvitella elämistä jokainen omillaan -yhteiskuntamallista kuin todella asua sellaisessa. Sinäkin olet, anteeksi vain, aivan liian pehmeä ja hyvään tottunut. Olen asunut useamman vuoden Latinalaisen Amerikan maassa ja nähnyt ihan tarpeeksi sikäläistä "unelmaa". Aseistetut vartijat, koirapartiot, portinvartijat ja suljetut asuinalueet, vartijat pyssyjen kanssa kauppakeskusten sisäänkäynneillä, aina lukitut autonovet, kidnappausuhkat olisivat pian arkipäivää sitten meilläkin. Mutta mikäpä siinä jos olet valmis ja motivoitunut tällaiseen elämään.
"Juuri näin. Ja myös 20 vuotta sitten oli mahdollista muuttaa yksityiselle vuokralle ja maksaa korkeampaa vuokraa kuin solussa/opiskelija-asuntosäätiön yksiössä. Silloin kuitenkin sen korkeamman vuokran erotuksen maksoi opiskelija itse (tai hänen vanhempansa), ei valtio. Vaihtoehtoja oli silloinkin, mutta järjestelmä kannusti elämään ja asumaan vaatimattomammin."
Maksaa nykyäänkin. Käytännössä vapaiden markkinoiden yksiöön ja säätiön soluun saa aika lailla saman summan asumistukea.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Ihan laskemalla mitä sai ennen ja mitä saa nyt, muuttamalla entiset nykyrahaksi laskurilla. Puhun pelkästään osuudesta, jossa ei huomioda lainaa mikä pitää maksaa takaisin. Tulos oli asumistuki, opintoraha, opintolainavähennys 465e+ 279e+ 100e=844e ja 20v sitten noin 225e+350e+ 0e=575e.
Ero on niin iso nykyhetken hyväksi, että pääkaupunkiseudun ulkopuolella saatava pienempi asumistukikaan ei tuo sitä tasoihin. Tuet olivat ennen pieniä. Se tuntuu nykykeskustelussa unohtuneen.
Asumistuki oli ennen pienempi, kyllä, ja se kannusti elämään ja asumaan vaatimattomammin. Asumistuki on suurempi ja kannustaa elämään yksiössä.
En tiedä, ovatko luvut tuossa laskelmassa oikein, mutta oletetaan, että ovat: opintotuki on siis vähentynyt 71 euroa / kk. Tuolla 71 eurolla kustantaa jo bussilipun ja viikon-parin ruoat.
Opintolai
Se opintoraha+lainanvähennys on yhdessä suurempi kuin vanha opintoraha. Lisäksi tulee vielä muu lainan osuus. Laskelmassa arvot on muutettu nykyrahaksi eli opintotuen euromääräinen arvo ei ole vähentynyt vaan kasvanut. Eli ero inflaation jälkeen huomioimatta asumistukea on n. 30€ plussaa nykyopiskelijalle.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Opiskelija-asuntosäätiöillä on perheasuntoja.
Niitä ei riitä kaikille, eivätkä kaikki ole alle 20 vee, kuten kirjoitin. Ja ei kai perheasunnossa mitään vikaa olisikaan, ei se ole solu.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Ja sen jälkeen, kun opiskelijat siirrettiin yleisen asumistuen piiriin, veronmaksajat ovat maksaneet massiivisesti enemmän kuin opiskelijoiden asumislisän aikaan.
Tämä asia pitäisi perata kunnolla: kuka keksi idean, millä perusteilla,
Sehän on suoraa tulonsiirtoa valtion kassasta asuntosijoittajien taskuun, suuri osa heistä taitaa olla kokoomuslaisia poliittiselta kannaltaan. Omalla tavallaan osa piilokorruptiota siis.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Keskimääräiset vuokrat ovat nyt pääkaupunkiseudulla 22% korkeammat kuin 20v. sitten. Asumistuki on opiskelijoilla 2,6 kertainen 20v. takaiseen. Ihan turhaa naukumista täällä taas.
Sehän tuki riippuu vuokran määrästä. 20 vuotta sitten asumislisä riitti solussa asuvalle muutamaa kymppiä vaille koko vuokraan ja opintoraha oli parempi. Opiskelijalle jäi siis edullisesti asumalla selvästi enemmän rahaa käteen kuin nyt. Mitä tässä et ymmärrä?
Ja sitä nykyistä tukea leikataan reilusti. Erityisesti työssäkäyviltä opiskelijoilta. Tajuatko, että nyt puhutaan tukien leikkauksesta?
Opiskelijat saavat myös opintolainahyvitystä mikä on ihan puhdasta rahaa suoraan käteen. Sen kanssa opintoraha on suurempi mitä 20v sitten tai ainakin samaa luokkaa. Sen lisäksi a
Jos lainahyvitys on nollakorkojen aikaan ollutkin - ainakin jollain laskukaavalla - puhadasta rahaa suoraan käteen, enää se ei ole. Korkotason nousu tarkoittaa sitä, että se "puhdas raha suoraan käteen" menee korkeamman koron maksamiseen, eikä edes riitä siihen.
Vesivessattomat asunnot, joissa asutaan ympärivuotisesti taitavat olla aika harvinaisia nykyään.