Siis mikä siinä soluasumisessa on niin kamalaa, että ollaan ihan käärmeissään, kun kokoomus haluaa opiskelijat takaisin soluasuntoihin?
https://www.kokoomus.fi/kestavan-tulevaisuuden-vaihtoehto/
"On vaikea perustella, miksi neljännesmiljardin tuki opiskelijoiden asumiseen olisi muita keinoja parempaa yhteiskunnan tukea laadukkaaseen koulutukseen. Yksiöissä asuminen on yleistynyt voimakkaasti samalla, kun soluasuntojen asumispaikkoja on vapaana ympäri Suomen. Tukimenojen kasvu on kohdistunut yksiöissä asuville, kun opiskelijapariskunnille tai yhteisöllisissä asumismuodoissa asuvilla se on jopa pienentynyt."
"Harkitaan opiskelijoiden rajaamista yleisen asumistuen piiristä takaisin opintotuen asumislisän piiriin. Opiskelijoiden asumisen laatu ei ole mainittavasti parantunut opiskelijoiden oman asumislisän lakkauttamisen jälkeen, eikä yhteisöllisiin asumismuotoihin tahdo enää löytyä asukkaita."
Onko suomalaiset nykyopiskelijat pilalle hemmoteltuja velliperseitä, jotka eivät kykene asumaan soluasunnoissa? Mikä siinä on niin kamalaa? Ennen vanhaan opiskelijalle ei ollut käytännössä mitään muuta asumismuotoa kuin soluasunnot, eikä ole nykyäänkään suurimmassa osassa maailman maita. Ei edes valtaosassa rikkaita länsimaita. Vaan ihan soluasunnoissa tai oppilaitosten asuntoloissa asutaan. Tai jos satutaan asumaan yksin, niin sitä ei ainakaan tueta veronmaksajien rahoilla, kuten Suomessa tehdään!
Kokoomuksen malli on täysin oikea! Opiskelijat takaisin soluasuntoihin asumaan! Tai ainakaan opiskelijoiden asumista yksiöissä ei tule tukea nykyiseen malliin asumistuella! Niille rahoille on tässä yhteiskunnassa paljon parempaakin käyttöä!
Kommentit (1703)
Vierailija wrote:
Täytyy kyllä kummastella nykyisen aikuissukupolven kylmyyttä ja kovuutta. Kun minä olin lapsi, vanhemmat toivoivat lapsilleen parempaa kuin itse oli saanut ja suurin ilo oli se jos oman lapsen ei tarvinnut kohdata samoja vaikeuksia ja samaa köyhyyttä kuin itse. Ilmeisesti aikuiset ovat saaneet itse liikaa kun kaikki empatia on kadonnut ja kaikki halutaan haalia vain itselle sen sijaan että se hyödyttäisi uusia sukupolvia. Ei ihme että lapsiakaan ei enää hankita kun ne nähdään vain hyötyjä rohmuavina taloudellisina taakoina, ei elämän suurimpana ilona ja meidän tulevaisuutenamme.
T. kummastunut kahden opiskelevan lapsenlapsen mummo
Veikkaan, että näillä eniten opiskelijoita vihaavilla kommentoijilla ei ole lapsia. Jos on, niin sääliksi käy niitä lapsia.
"Niin se asumistuki on 2,6 kertainen - asumisen hinta ei ole 2,6 kertaistunut. "
Asumistuen maksimi on 2.6 kertainen. Tämä ei ole sama asia kuin että elämiseen jäisi paljon enemmän rahaa.
Asumistuki ei nykyään koskaan kata koko vuokraa kuten ennen vaan aina pitää maksaa itse vähintään 20%.
Vierailija wrote:
"Seuraava kysymys: miksi minulla ei ole samaa arvoa kuin Suomessa asuvilla?"
Suomen tuet on tarkoitettu Suomessa asuville. On ihan oma valintasi muuttaa muualle.
Kuule ihan omia valintoja täytyy tehdä Suomessakin. Mikä ihmisoikeus se on että makaamalla sohvalla Suomen mantereellla kaadetaan fyrkkaa tilille maksimit? Valoja päälle nyt.
Vierailija wrote:
Jos yhteiskunta päättää, että jos henkilö saa minkäänlaisia tukia, niin silloin sopiva nykyaikainen ja nykytasoinen asumismuoto on solu tai kimppakämppä, koska siihen se tuki mitoitetaan, niin silloin sen pitäisi toimia samalla tavalla kaikille tukia saaville.
Ei niin, että otetaan yksi ryhmä tikunnokkaan ja heitä kuritetaan taloudellisesti ja julkisessa keskustelussa.
Opiskelijoita ajetaan soluihin kuin käärmettä pyssyyn, koska tuolle on jo koneisto, opiskelijasäätiöiden asunnot, ja opiskelijat ovat menneisyydessä asuneet hyvin usein noissa soluissa. Vastustetaan tapahtunutta muutosta ja halutaan vanha takaisin, ymmärtämättä kuinka erilainen maailma onkaan nyt.
Jos vaikkapa työttömät olisivat perinteisesti asuneet soluissa vuonna sirppi ja vasara, heitä varmaankin ajettaisiin niihin nyt myös. Kyse on vain mielikuvasta, että nuoren opiskelijan kuuluukin kyhjöttää vaikka alivuokralaisena jonkun vaatekaapissa.
Ruokakunnan täysi-iköisten asukkaiden määrä vaikuttaa asumistukeen leikkaavasti. Jos samassa ruokakunnassa asuu vaikka kaksi ihmistä, joista molemmille on myönnetty asumistuke, niin he saavat noin puolet pienemmän tuen kuin asuessaan yksin. Tästä syystä Kelakin suosittelee että vain yksi kimppakämpän tai solun asukkaista hakee tukea ja maksaa kaikkien asukkaiden vuokrat. Saatte kiittää Stubbia ja Sipilää tästä että kimppakämpistä ja soluista tehtiin opiskelijoille kannattamaton asumismuoto.
Vierailija wrote:
Ymmärrän yksiön kaipuun opiskelijoilla, itsekin halusin sellaisen. Jäi 50mk. vuokran jälkeen, jolla ei maksettu edes sähköä. Ei ole tarkoitus muistella vanhoja - tämäkin vielä ihan 2001 - vaan todeta, että as. tuki opiskelijoille oli virhe. Olisi pitänyt nostaa opintorahaa yms. muita etuuksia. Nopea kaupungistuminen kolmio Tre - Stadi-Turku yhdistettynä yl.as.tukeen, nollakorkoaikaan ja as.sijoittajiin loivat täysin kestämättömän yhtälön.
Suomessa on oikeasti edelleenkin maailman anteliain opintojärjestelmä. 18-vuotiaaksi valtio pitää kädestä, tarjoaa ilmaiseksi toisen asteen koulutuksen, välineet, matkat, safkat.
Jos yolla pitää vähäntehdä töitä, tai ottaa velkaa, niin onko se niin kauheata. Lähes varma työpaikka Euroopasta. Kimppa-asuminen vähän pienentää kuluja ja tosiaan ihmiset saattaa yllättyä positiivisesti.
Suomihan on yksinasujien maa. Oma huone, naiset ei inttiä, opiskellessa yksiö, ei muuteta
Sinulla siis jäi vuokran jälkeen nykyrahassa 11,80 euroa. Tai itse asiassa vähemmän, koska tuo on jo vuoden takainen arvo. Oli miten oli, varmasti ilahdut siitä, että nykyään tuen ja vuokran välinen ero on huomattavasti suurempi, ja miinusmerkillä varustettu.
Vierailija wrote:
Soluasuminen voi olla aivan kelpo asumista mutta ennemmin pitäisi perustella miksi opiskelijoiden tarvitsisi asua huonommin kuin muiden kansalaisten.
Minä asuin soluasunnossa 5 vuotta 1990-luvulla. Se oli ihan hyvä välivaihe, kun muutin maalta lapsuudenkodista opiskelukaupunkiin. Solukaverikseni osui aivan eri alan opiskelija, tulimme juttuun sen vähän mitä kämpillä oltiin. Molemmilla oli omat opiskelijariennot ja omasimme käytöstavat ja annoimme toisillemme opiskelurauhan.
Myöhemmin aikuisena tuo asumismuoto ei enää viehätä, mutta ei tarvitsekaan, kun juuri tuon opiskelun ansiosta varallisuustaso on noista vuosista noussut.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Tuli vaan mieleen, että onhan sitä opiskelijana asuttu alivuokralaisenakin.
Tuli vaan mieleen, että onhan sitä perheinäkin asuttu kaksiossa, eikä sisävessakaan aina ole ollut mikään normaali varustus.
Ja asutaan edelleen, siis sekä kaksioissa että asunnoissa joissa ei ole sisävessaa. Soluasunto riittää siis opiskelijalle varsin hyvin.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Jos yhteiskunta päättää, että jos henkilö saa minkäänlaisia tukia, niin silloin sopiva nykyaikainen ja nykytasoinen asumismuoto on solu tai kimppakämppä, koska siihen se tuki mitoitetaan, niin silloin sen pitäisi toimia samalla tavalla kaikille tukia saaville.
Ei niin, että otetaan yksi ryhmä tikunnokkaan ja heitä kuritetaan taloudellisesti ja julkisessa keskustelussa.
Opiskelijoita ajetaan soluihin kuin käärmettä pyssyyn, koska tuolle on jo koneisto, opiskelijasäätiöiden asunnot, ja opiskelijat ovat menneisyydessä asuneet hyvin usein noissa soluissa. Vastustetaan tapahtunutta muutosta ja halutaan vanha takaisin, ymmärtämättä kuinka erilainen maailma onkaan nyt.
Jos vaikkapa työttömät olisivat perinteisesti asuneet soluissa vuonna sirppi ja vasara, heitä varmaankin ajettaisiin niihin nyt myös. Kyse on vain mielikuvasta, että nuoren opiskelijan kuuluukin kyhjöttää vai
Ruokakunnan täysi-iköisten asukkaiden määrä vaikuttaa asumistukeen leikkaavasti. Jos samassa ruokakunnassa asuu vaikka kaksi ihmistä, joista molemmille on myönnetty asumistuke, niin he saavat noin puolet pienemmän tuen kuin asuessaan yksin. Tästä syystä Kelakin suosittelee että vain yksi kimppakämpän tai solun asukkaista hakee tukea ja maksaa kaikkien asukkaiden vuokrat. Saatte kiittää Stubbia ja Sipilää tästä että kimppakämpistä ja soluista tehtiin opiskelijoille kannattamaton asumismuoto.
Tuo ruokakuntaisuus kusi kimppa-asumisen, oli sitten kämppis tai puoliso. Tuen tulisi olla henkilökohtainen, ei riippua kenenkään toisen ihmisen tuloista.
Vierailija wrote:
"Niin se asumistuki on 2,6 kertainen - asumisen hinta ei ole 2,6 kertaistunut. "
Asumistuen maksimi on 2.6 kertainen. Tämä ei ole sama asia kuin että elämiseen jäisi paljon enemmän rahaa.
Asumistuki ei nykyään koskaan kata koko vuokraa kuten ennen vaan aina pitää maksaa itse vähintään 20%.
Juuri näin. Rautalankaa: 20 vuotta sitten maksoin opintorahasta sen osuuden vuokrasta, joka jäi itse maksettavaksi asumislisän jälkeen. Asumislisä kattoi 80 prosenttia vuokrasta, joten maksoin 20 prosenttia Itse. Opintoraha, josta sen maksoin, oli silloin reilu 300 euroa.
Nyt opiskelija maksaa myös 20 prosenttia itse, jos saa täyden asumistuen. Sillä erolla, että opintoraha, josta se maksetaan, on enää alle 280 euroa ja inflaatio on syönyt rahan ostovoimaa.
Edullisesti asumalla ilman muuta olin paremmassa asemassa kuin opiskelijat nyt ja opintoraha riitti vuokran jälkeen paremmin. Kohta asumistukea leikataan kaikilta, joten nykytilanne huononee selvästi.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Fakta on, ettei opiskelija pysty maksamaan edes soluasunnossa asumista nykytuilla puhumattakaan kun hallituksen leikkaukset tulevat voimaan. Soluasujiltakin leikataan järjettömästi ja opintolainat kasvavat entisestään.
Koko keskustelu on täyttä sumutusta, jolla kokoomuslaiset yrittää viedä huomion olennaisesta eli opiskelijoihin kohdistuvista leikkauksista.
Juuri näin ja se uppoaa moniin koska eivät tiedä mitään opintotukijärjestelmästä. Koska opiskelijan asumistuki on nyt 80% vuokrasta, ei se halvempaan soluun muuttaminen säästä opiskelijalta kuin muutamia kymppejä kuussa. Kun samaan aikaan tukia leikataan satasia niin kohta meillä asuu soluissa paljon nykyistä kyöhempiä opiskelijoita.
Asumistuki on vain teoriassa 80% vuokrasta. Todellisuudessa ainakin isommissa kaupungeissa vuokrataso on niin korkea, että Kelan määrittelemä maksimiosuus tulee täyteen jo paljon aikaisemmin. Taitaa aika harvassa olla muutenkin ne opiskelijakaupungit missä maksimiosuus on 80% tai jopa enemmän, ehkä joku pieni amk-kaupunki voi päästä tähän.
Vierailija wrote:
Sinulla siis jäi vuokran jälkeen nykyrahassa 11,80 euroa. Tai itse asiassa vähemmän, koska tuo on jo vuoden takainen arvo. Oli miten oli, varmasti ilahdut siitä, että nykyään tuen ja vuokran välinen ero on huomattavasti suurempi, ja miinusmerkillä varustettu.
Nykyään jää vielä enemmän koska lainaa - joka on osa opintotukea - saa runsaammin.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Tuli vaan mieleen, että onhan sitä perheinäkin asuttu kaksiossa, eikä sisävessakaan aina ole ollut mikään normaali varustus.
Ja asutaan edelleen, siis sekä kaksioissa että asunnoissa joissa ei ole sisävessaa. Soluasunto riittää siis opiskelijalle varsin hyvin.
Nuo eivät kuitenkään ole enää mikään normi vaan poikkeus.
Vierailija wrote:
Suomen tuet on tarkoitettu Suomessa asuville. On ihan oma valintasi muuttaa muualle.
On ihan oma valinta mennä opiskelemaan. Tuet ei ole tarkoitettu heille. Hehän saavat jatkossa hyvät tienestit ilmaisten opintojensa ansiosta. En minä noille mitään suostu maksamaan.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Juuri näin. Rautalankaa: 20 vuotta sitten maksoin opintorahasta sen osuuden vuokrasta, joka jäi itse maksettavaksi asumislisän jälkeen. Asumislisä kattoi 80 prosenttia vuokrasta, joten maksoin 20 prosenttia Itse. Opintoraha, josta sen maksoin, oli silloin reilu 300 euroa.
Nyt opiskelija maksaa myös 20 prosenttia itse, jos saa täyden asumistuen. Sillä erolla, että opintoraha, josta se maksetaan, on enää alle 280 euroa ja inflaatio on syönyt rahan ostovoimaa.
Edullisesti asumalla ilman muuta olin paremmassa asemassa kuin opiskelijat ny
Muuten hyvä mutta ei ollut mitään reilun 300€ opintorahaa.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Nuo eivät kuitenkään ole enää mikään normi vaan poikkeus.
Miksi pitäisi olla? Ei se soluasuntokaan ole loppuelämäksi tarkoitettu.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
On ihan oma valinta mennä opiskelemaan. Tuet ei ole tarkoitettu heille. Hehän saavat jatkossa hyvät tienestit ilmaisten opintojensa ansiosta. En minä noille mitään suostu maksamaan.
Jotakuta sapettaa niinmaan kutaleesti se, että Suomessa on ilmainen koulutus. Siis periaatteessa, jos elämiseen tarvitsee lainan.
Miksi opiskelijan pitäisi mennä asumaan soluun jos vaikka solussa asuminen aiheuttaa opiskelijalle mielettömän päänsäryn?
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Edullisesti asumalla ilman mu
Sori, reilu 200 euroa...
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Täytyy kyllä kummastella nykyisen aikuissukupolven kylmyyttä ja kovuutta. Kun minä olin lapsi, vanhemmat toivoivat lapsilleen parempaa kuin itse oli saanut ja suurin ilo oli se jos oman lapsen ei tarvinnut kohdata samoja vaikeuksia ja samaa köyhyyttä kuin itse. Ilmeisesti aikuiset ovat saaneet itse liikaa kun kaikki empatia on kadonnut ja kaikki halutaan haalia vain itselle sen sijaan että se hyödyttäisi uusia sukupolvia. Ei ihme että lapsiakaan ei enää hankita kun ne nähdään vain hyötyjä rohmuavina taloudellisina taakoina, ei elämän suurimpana ilona ja meidän tulevaisuutenamme.
T. kummastunut kahden opiskelevan lapsenlapsen mummo
Veikkaan, että näillä eniten opiskelijoita vihaavilla kommentoijilla ei ole lapsia. Jos on, niin sääliksi käy niitä lapsia.
Minä olen kyllä aloittajan kanssa samaa mieltä, ja opiskelija-asuminenkin on pian tuon lukiolaisen kohdalla ajankohtaista (toivottavasti). Olen varautunut itse auttamaan häntä taloudellisesti, en toki älyttömyyksiin, esim yksiötä tai autoa hän ei mielestäni tarvitse.
Olen iloinen että tämä hallitus edes pyrkii karsimaan valtion menoja. Opintokuukausien tiukasta rajoittamisesta en tosin ole samaa mieltä jos opiskelijoiden täytyy samalla käydä töissä, jotta saavat leivän päälle juustoa.
Ei soluhuone itsessään ole merkitsevä tekijä vaan asumismuodosta syntyvät kuukausikustannukset. Solujen vuokria kun voidaan korottaa vaikka mihin tappiin asti. Esimerkiksi tässä suositussa opiskelijakaupungissa jossa asun on enää vähäisesti solupaikkoja, ja nekin maksavat monessa kohteessa enemmän kuin yksiöt. Ahtamalla 2-4 nuorta samaan asuntoon voidaan kerätä näppärät voitot korottamalla vuokria reippaasti... Mikä tietää lisäystä valtion myöntämiin asumistukimenoihin.