Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Siis mikä siinä soluasumisessa on niin kamalaa, että ollaan ihan käärmeissään, kun kokoomus haluaa opiskelijat takaisin soluasuntoihin?

Vierailija
28.11.2021 |

https://www.kokoomus.fi/kestavan-tulevaisuuden-vaihtoehto/

"On vaikea perustella, miksi neljännesmiljardin tuki opiskelijoiden asumiseen olisi muita keinoja parempaa yhteiskunnan tukea laadukkaaseen koulutukseen. Yksiöissä asuminen on yleistynyt voimakkaasti samalla, kun soluasuntojen asumispaikkoja on vapaana ympäri Suomen. Tukimenojen kasvu on kohdistunut yksiöissä asuville, kun opiskelijapariskunnille tai yhteisöllisissä asumismuodoissa asuvilla se on jopa pienentynyt."

"Harkitaan opiskelijoiden rajaamista yleisen asumistuen piiristä takaisin opintotuen asumislisän piiriin. Opiskelijoiden asumisen laatu ei ole mainittavasti parantunut opiskelijoiden oman asumislisän lakkauttamisen jälkeen, eikä yhteisöllisiin asumismuotoihin tahdo enää löytyä asukkaita."

Onko suomalaiset nykyopiskelijat pilalle hemmoteltuja velliperseitä, jotka eivät kykene asumaan soluasunnoissa? Mikä siinä on niin kamalaa? Ennen vanhaan opiskelijalle ei ollut käytännössä mitään muuta asumismuotoa kuin soluasunnot, eikä ole nykyäänkään suurimmassa osassa maailman maita. Ei edes valtaosassa rikkaita länsimaita. Vaan ihan soluasunnoissa tai oppilaitosten asuntoloissa asutaan. Tai jos satutaan asumaan yksin, niin sitä ei ainakaan tueta veronmaksajien rahoilla, kuten Suomessa tehdään!

Kokoomuksen malli on täysin oikea! Opiskelijat takaisin soluasuntoihin asumaan! Tai ainakaan opiskelijoiden asumista yksiöissä ei tule tukea nykyiseen malliin asumistuella! Niille rahoille on tässä yhteiskunnassa paljon parempaakin käyttöä!

Kommentit (1703)

Vierailija
1241/1703 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Muistutan, että nyt leikataan myös solussa asuvien asumistukea. 

Muistutan että en saa mitään tukea euroakaan mistään, vaikka tulot olleet n. 300€/kk tänä vuonna.

Muistutan että olet joko äärimmäisen harvinainen poikkeus tai sitten tuo ei kerro koko totuutta tilanteestasi.

Ihan kuule ulkomailla asuva. Miksi kukaan ei maksa minulle sohvalla makaamisesta?

Koska sen maan systeemi ei ole sellainen. Se sitten johtaa erilaiseen yhteiskuntaan. On sitten ihmisestä ja onnesta kiinni että onko se kenenkin kannalta parempi tai huonompi.

Kuulun kuuleppas Suomen sosiaaliturvaan. Miksi en saa rahaa e

Voit koska tahansa ryhtyä "lusmuilijaisi" ja katsoa, miten leveästi elät sitten.

Vierailija
1242/1703 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Jos yhteiskunta päättää, että jos henkilö saa minkäänlaisia tukia, niin silloin sopiva nykyaikainen ja nykytasoinen asumismuoto on solu tai kimppakämppä, koska siihen se tuki mitoitetaan, niin silloin sen pitäisi toimia samalla tavalla kaikille tukia saaville. 

Ei niin, että otetaan yksi ryhmä tikunnokkaan ja heitä kuritetaan taloudellisesti ja julkisessa keskustelussa.

Opiskelijoita ajetaan soluihin kuin käärmettä pyssyyn, koska tuolle on jo koneisto, opiskelijasäätiöiden asunnot, ja opiskelijat ovat menneisyydessä asuneet hyvin usein noissa soluissa. Vastustetaan tapahtunutta muutosta ja halutaan vanha takaisin, ymmärtämättä kuinka erilainen maailma onkaan nyt.

Jos vaikkapa työttömät olisivat perinteisesti asuneet soluissa vuonna sirppi ja vasara, heitä varmaankin ajettaisiin niihin nyt myös. Kyse on vain mielikuvasta, että nuoren opiskelijan kuuluukin kyhjöttää vaikka alivuokralaisena jonkun vaatekaapissa. 

Unohdat kokonaan ilmaisen opiskelun :D. Työttömän edut jäävät kyllä kaikissa vertailuissa kakkosiksi. Eli vaihtaisitko ilmaisen opiskelun nykymalliseen työttömyysturvaan ja maksaisit kaikki opintosi täysimääräisesti itse?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1243/1703 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä keskustelu on älytön. Kokoomus ei ole siirtänyt opiskelijoita mihinkään. Sen sijaan se on leikkaamassa kaikilta asumistuen saajilta asumismuotoon katsomatta ja leikkaa asumistukea erityisesti osa-aikatyötä tekeviltä pienituloisilta, myös opiskelijoilta.

Miksi tämä valheellinen spinnaus soluista menee läpi kuin väärä raha? Tosiasia on, että opiskelijoilta leikataan, asuivat miten tahansa.

Vierailija
1244/1703 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

"Tuen määrä mitä ei tarvitse maksaa takaisin on nykyään isompi mitä se oli esim 20v sitten nykyrahaksi muutettuna. Se on fakta."

En tiedä mistä tuollaisen "faktan" olet saanut kun kaikki minun saamani tieto on kyllä ihan päinvastainen. Kun varsinaisen opintotuen osuus koko tuesta on selkeästi pienentynyt niin sinun laskentatavallasi koko tuki (sisältäen lainan) olisi siis kasvanut ihan valtavasti. Tällaista ei kuitenkaan ole näkynyt joten joku laskutavassasi nyt mättää.

Sen saa kuule ihan Kelan sivuilta ja rahanarvolaskuri on keksitty. Ei hyvin mene nykyopiskelijoilla jos ei tiedonhaku ja pari kertolaskua onnistu...

Vierailija
1245/1703 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

"Kyllä se "kitinä seis ja hoitakaa itse asianne kuntoon" on täysin perusteltu ohje näille kitisijöille."

Nähdäkseni se kovin kitisijä täällä olet sinä. Joten lopeta kitinä ja keskity omiin asioihisi. Vai oliko se niin että sinä saat kitistä vaikka kuinka paljon opiskelijoiden kelvottomuudesta mutta opiskelijoiden pitää vain kärsiä hiljaa?

Se hiljentyköön ketä on käsi ojossa. Minulla on asiat varsin mainiosti.

Kun asiasi ovat mainiosti niin voisit keskittyä olemaan tyytyväinen sen sijaan että olet kateellinen siitä että joku muu asuu ihan yksiössä eikä solussa.

Vierailija
1246/1703 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Jos yhteiskunta päättää, että jos henkilö saa minkäänlaisia tukia, niin silloin sopiva nykyaikainen ja nykytasoinen asumismuoto on solu tai kimppakämppä, koska siihen se tuki mitoitetaan, niin silloin sen pitäisi toimia samalla tavalla kaikille tukia saaville. 

Ei niin, että otetaan yksi ryhmä tikunnokkaan ja heitä kuritetaan taloudellisesti ja julkisessa keskustelussa.

Opiskelijoita ajetaan soluihin kuin käärmettä pyssyyn, koska tuolle on jo koneisto, opiskelijasäätiöiden asunnot, ja opiskelijat ovat menneisyydessä asuneet hyvin usein noissa soluissa. Vastustetaan tapahtunutta muutosta ja halutaan vanha takaisin, ymmärtämättä kuinka erilainen maailma onkaan nyt.

Jos vaikkapa työttömät olisivat perinteisesti asuneet soluissa vuonna sirppi ja vasara, heitä varmaankin ajettaisiin niihin nyt myös. Kyse on vain mielikuvasta, että nuoren opiskelijan kuuluukin kyhjöttää vai

Kannattaisiko työttömän mennä opiskelemaan, jos työtön jää kakkoseksi opiskelijalle?

Vierailija
1247/1703 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se voidaan päättää paljonko ja mihin tukia annetaan. Omilla rahoillaan voi jokainen tehdä sitten mitä lystää. Joku tolkku pitää olla pyytäessäkin.

No niinhän tuo on määriteltykin. Opintotukea ja asumistukea saa vain tietyn summan ja sen määrään vaikuttavat muut ansiotulot. Ei systeemi niin mene, että jokainen opiskelija saa piikin auki ja mitä tahansa kertanostoja (vaikka 10000 euroa) aina kun pyytää. Kuten se Business Finlandin kavaltaja-työntekijä jolle lähetettiin mitään kyselemättä jättisummia monen vuoden ajan. 

Vierailija
1248/1703 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

"Kyllä se "kitinä seis ja hoitakaa itse asianne kuntoon" on täysin perusteltu ohje näille kitisijöille."

Nähdäkseni se kovin kitisijä täällä olet sinä. Joten lopeta kitinä ja keskity omiin asioihisi. Vai oliko se niin että sinä saat kitistä vaikka kuinka paljon opiskelijoiden kelvottomuudesta mutta opiskelijoiden pitää vain kärsiä hiljaa?

Kun asiasi ovat mainiosti niin voisit keskittyä olemaan tyytyväinen sen sijaan että olet kateellinen siitä että joku muu asuu ihan yksiössä eikä solussa.

Ei siihen mitään kateutta liity vaan Suomen asiat pitää hoitaa järkevästi. Solukin riittää opiskelijoilla vallan hyvin.

Vierailija
1249/1703 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

"Tuen määrä mitä ei tarvitse maksaa takaisin on nykyään isompi mitä se oli esim 20v sitten nykyrahaksi muutettuna. Se on fakta."

En tiedä mistä tuollaisen "faktan" olet saanut kun kaikki minun saamani tieto on kyllä ihan päinvastainen. Kun varsinaisen opintotuen osuus koko tuesta on selkeästi pienentynyt niin sinun laskentatavallasi koko tuki (sisältäen lainan) olisi siis kasvanut ihan valtavasti. Tällaista ei kuitenkaan ole näkynyt joten joku laskutavassasi nyt mättää.

Sen saa kuule ihan Kelan sivuilta ja rahanarvolaskuri on keksitty. Ei hyvin mene nykyopiskelijoilla jos ei tiedonhaku ja pari kertolaskua onnistu...

En ole opiskelija nyt. Opiskelin 20 vuotta sitten. Osaan oikein hyvin laskea, että minulla jäi enemmän käteen rahaa vuokran jälkeen tuista kuin nykyään vastaavasti asuvalla opiskelijalla jää. Kohta se ero kasvaa, kun tukia leikataan.

Vierailija
1250/1703 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

"Jep, raippaa he kaipaavat eivätkä lisää 'ymmärtäjiä'. Eihän tuosta mitään tule jos eivät ota itseään niskasta kiinni. Kaikki on paremmin kuin aiemmin ja mikään ei riitä..."

Näytätkö minulle sen sukupolven joka on nöyrästi tyytynyt aikaisempaan elintasoon eikä ole halunnut parempaa? Milloin sellainen on mahtanut olla?

Ei tarvitse tyytyä kun hoitaa itse itselleen sen paremman elintason - ja sehän hoituu esim. töitä tekemällä.

Niin ja nykyhallitus on sitten päättänyt erityisesti rankaista työn tekemisestä opiskelijoita leikkaamalla tukia tulojen kasvaessa vielä entistä enemmän.

Vierailija
1251/1703 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Ihan laskemalla mitä sai ennen ja mitä saa nyt, muuttamalla entiset nykyrahaksi laskurilla. Puhun pelkästään osuudesta, jossa ei huomioda lainaa mikä pitää maksaa takaisin. Tulos oli asumistuki, opintoraha, opintolainavähennys 465e+ 279e+ 100e=844e ja 20v sitten noin 225e+350e+ 0e=575e.

Ero on niin iso nykyhetken hyväksi, että pääkaupunkiseudun ulkopuolella saatava pienempi asumistukikaan ei tuo sitä tasoihin. Tuet olivat ennen pieniä. Se tuntuu nykykeskustelussa unohtuneen.

Vierailija
1252/1703 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Muistutan, että nyt leikataan myös solussa asuvien asumistukea. 

Muistutan että en saa mitään tukea euroakaan mistään, vaikka tulot olleet n. 300€/kk tänä vuonna.

Muistutan että olet joko äärimmäisen harvinainen poikkeus tai sitten tuo ei kerro koko totuutta tilanteestasi.

Ihan kuule ulkomailla asuva. Miksi kukaan ei maksa minulle sohvalla makaamisesta?

Koska sen maan systeemi ei ole sellainen. Se sitten johtaa erilaiseen yhteiskuntaan. On sitten ihmisestä ja onnesta kiinni että onko se kenenkin kannalta parempi tai huonompi.

Kuulun kuulep

Seuraava kysymys: miksi minulla ei ole samaa arvoa kuin Suomessa asuvilla?

Vierailija
1253/1703 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

No laita ne summat sitten tähän ja huomio rahanarvolaskurissa nimenomaan asumisen kustannusten nousu, älä vain jotain yleistä inflaatioprosenttia.

Vierailija
1254/1703 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Ei siihen mitään kateutta liity vaan Suomen asiat pitää hoitaa järkevästi. Solukin riittää opiskelijoilla vallan hyvin.

Olen samaa mieltä, että solu riittää. Harmi, että hallitus leikkaa soluasujilta myös. Solussa asuminen ei leikkauksilta pelasta. Leikkaukset ei mitenkään kohdistu tiettyyn opiskelijaryhmiin vaan kaikkiin, myös solussa asuviin. 

Vierailija
1255/1703 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

No laita ne summat sitten tähän ja huomio rahanarvolaskurissa nimenomaan asumisen kustannusten nousu, älä vain jotain yleistä inflaatioprosenttia.

Niin se asumistuki on 2,6 kertainen - asumisen hinta ei ole 2,6 kertaistunut. Nykyopiskelijalla on kaikki paremmin myös kustannusten nousu huomioiden.

Vierailija
1256/1703 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Tuli vaan mieleen, että onhan sitä opiskelijana asuttu alivuokralaisenakin.

Tuli vaan mieleen, että onhan sitä perheinäkin asuttu kaksiossa, eikä sisävessakaan aina ole ollut mikään normaali varustus.

Vierailija
1257/1703 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Minä kerroin jo, että sain asumislisän, joka kattoi 80 prosenttia vuokrasta ja täyden opintorahan joka oli yli 300 euroa kuussa. Opintorahasta jäi näin yli 200 euroa elämiseen kuussa vuokran jälkeen. Tähän kun ottaa huomioon inflaation, minulla jäi paljon enemmän käteen kuin opiskelijalla nykyään vuokran jälkeen.

Jos 20 vuotta sitten asui kalliisti vaikka pk-seudulla yksiössä, rahaa jäi varmaan vähemmän. Itse asuin kuitenkin ensin solussa ja sitten vielä halvemmin kaksiossa poikaystävän kanssa. 

Vierailija
1258/1703 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Ihan laskemalla mitä sai ennen ja mitä saa nyt, muuttamalla entiset nykyrahaksi laskurilla. Puhun pelkästään osuudesta, jossa ei huomioda lainaa mikä pitää maksaa takaisin. Tulos oli asumistuki, opintoraha, opintolainavähennys 465e+ 279e+ 100e=844e ja 20v sitten noin 225e+350e+ 0e=575e.

Ero on niin iso nykyhetken hyväksi, että pääkaupunkiseudun ulkopuolella saatava pienempi asumistukikaan ei tu

No ensinnäkään ei ole olemassa mitään yhtä asumistukea jota jokainen saa vaan asumistuki riippuu vuokrasta. Asumistuella on myös tietty katto minkä yli menevää vuokraa ei tueta eikä se nykyään koskaan kata koko vuokraa vaan maksimissaan 80% siitä kattosummasta. Ennen oli saatavilla soluja joiden kulut asumistuki(tai silloinen asumislisä) kattoi käytännössä kokonaan. Nykyisin minkään asumisen kuluja ei siis kateta kokonaan vaan opintotuesta pitää aina kattaa myös osa asumisesta.

Ja kun asumistuen maksimisummaan ei ole korotettu samaa tahtia kun asumiskulut ovat kasvaneet, käytännön elämässä se ei kata asumisen kuluja ollenkaan niin hyvin kuin ennen. Monella asumisen omavastuu syö sen opintotuen lähes kokonaan ja laina on ainoa jolla pitää sitten elää.

Vierailija
1259/1703 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Seuraava kysymys: miksi minulla ei ole samaa arvoa kuin Suomessa asuvilla?"

Suomen tuet on tarkoitettu Suomessa asuville. On ihan oma valintasi muuttaa muualle.

Vierailija
1260/1703 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Kyllä se kertoo nimenomaan jostain kummallisesta kateudesta että jonkun muun asumisen taso aiheuttaa sinussa noin suuria tunteita.