Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Siis mikä siinä soluasumisessa on niin kamalaa, että ollaan ihan käärmeissään, kun kokoomus haluaa opiskelijat takaisin soluasuntoihin?

Vierailija
28.11.2021 |

https://www.kokoomus.fi/kestavan-tulevaisuuden-vaihtoehto/

"On vaikea perustella, miksi neljännesmiljardin tuki opiskelijoiden asumiseen olisi muita keinoja parempaa yhteiskunnan tukea laadukkaaseen koulutukseen. Yksiöissä asuminen on yleistynyt voimakkaasti samalla, kun soluasuntojen asumispaikkoja on vapaana ympäri Suomen. Tukimenojen kasvu on kohdistunut yksiöissä asuville, kun opiskelijapariskunnille tai yhteisöllisissä asumismuodoissa asuvilla se on jopa pienentynyt."

"Harkitaan opiskelijoiden rajaamista yleisen asumistuen piiristä takaisin opintotuen asumislisän piiriin. Opiskelijoiden asumisen laatu ei ole mainittavasti parantunut opiskelijoiden oman asumislisän lakkauttamisen jälkeen, eikä yhteisöllisiin asumismuotoihin tahdo enää löytyä asukkaita."

Onko suomalaiset nykyopiskelijat pilalle hemmoteltuja velliperseitä, jotka eivät kykene asumaan soluasunnoissa? Mikä siinä on niin kamalaa? Ennen vanhaan opiskelijalle ei ollut käytännössä mitään muuta asumismuotoa kuin soluasunnot, eikä ole nykyäänkään suurimmassa osassa maailman maita. Ei edes valtaosassa rikkaita länsimaita. Vaan ihan soluasunnoissa tai oppilaitosten asuntoloissa asutaan. Tai jos satutaan asumaan yksin, niin sitä ei ainakaan tueta veronmaksajien rahoilla, kuten Suomessa tehdään!

Kokoomuksen malli on täysin oikea! Opiskelijat takaisin soluasuntoihin asumaan! Tai ainakaan opiskelijoiden asumista yksiöissä ei tule tukea nykyiseen malliin asumistuella! Niille rahoille on tässä yhteiskunnassa paljon parempaakin käyttöä!

Kommentit (1703)

Vierailija
1301/1703 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Ensin rakennetaan kaikki uudet opiskelija-asunnot pelkiksi yksiöiksi, puretaan vanhoja solutaloja tai rempataan yksiöiksi ja sitten halutaankin ajaa opiskelijat takaisin soluihin. Mikä järki tässä on? 

Ei siinä mitään järkeä olekaan. Kertoo lähinnä siitä, että julkisella keskustelulla ei ole todellisuuspohjaa, vaan se pohjautuu mielikuviin ja tahalliseen väärinymmärtämiseen.

Se on itsessään ihan sama vaikka asuisivat 200 neliön merenrantahuviloissa. Kyse on siitä kuka maksaa.

Ja sen jälkeen, kun opiskelijat siirrettiin yleisen asumistuen piiriin, veronmaksajat ovat maksaneet massiivisesti enemmän kuin opiskelijoiden asumislisän aikaan.

Tämä asia pitäisi perata

Juuri näin, olen useamminkin keskustelun töissä kuunnellut, miten vanhemmat osti yksiön/kaksion nollakoron aikaan ja opiskelija veti tuet, jolla sitä makseltiin. Tai että opiskelija veti tuet, joilla eleli leveästi, kun vanhemmat eivät viitsineet vuokraa periä.

Vierailija
1302/1703 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Kaikki tuet vaan pois ja jokainen maksaa itsensä.

Ihan kaikki? Mitenkäs esimerkiksi vammaisille tarkoitetut tukimuodot, hekö menisivät töihin ansaitsemaan leipää pöytään. Tai pysyvästi työkyvyttömien tuet. Yhteiskunnassa pitäisi muutenkin vallita lähes täystyöllisyys että tällaista toimenpidettä voitaisiin edes harkita. 

Kuulostaa siltä että asut täysin väärässä yhteiskuntamallissa, muuta mielummin vaikka jenkkeihin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1303/1703 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

onhan se nyt hullua kun kummityttö muutti Järvenpäästä Helsingin keskustan yksiöön, vaikka vanhemmat ehdotti, että asuisi edes aluksi kotona. Sitten tekee höpelönä myyjän töitä, että saa vuokran maksettua tuista huolimatta ja opinnot ei etene..

Juuri näin. Tuo on omanlaisensa "kannustinloukku", jonka lakimuutokset ovat aiheuttaneet.

Aiempina aikoina hän olisi todennäköisesti asunut 1-2 vuotta kotona, mikä olisi helpottanut hyvin monia asioita ja auttanut keskittymään opiskeluun ja opiskelijaelämään. Muistakaamme, että poliitikko-ben asui koko opiskeluaikansa kotona, äiti pesi pyykit ja laittoi ruoat, ja rahaa säästyi (benkku itse haastatteluissa joskus kertonut).

Opiskelijan tärkein tehtävä on opiskella: sekä oman alansa substanssia ja muita opintoja (myös yleissivistäviä), mutta myös elämää, ihmissuhteita ja jossakin vaiheessa myös itsestään huolta pitämistä ja toivottavasti myös opintojenkin aikana hieman työelämää. Opiskelijan tulee jaksaa osallistua edes johonkin "opiskelijaelämään", mikä nykyaikana ei tarkoita edes alkoholin juomista. Sosiaalinen puoli on aivan keskeisen tärkeä ihmisenä kasvamiselle.

Töissäkäynti haittaa opiskelua monitahoisesti. Opiskelija itse väsyy, ei jaksa päntätä, ja ainakin yliopistolla opettajat kärsivät siitä, kun opiskelijat joutuvat töiden vuoksi pyytämään erikoisjärjestelyjä, kun eivät pääse luennoille/harjoituksiin tai pedagogisesti mietityt tehtävät ja niiden palautusajat ovat opiskelijoille töiden vuoksi liian tiukkoja. Jokaisesta poikkeustapauksen säätämisestä tulee automaattisesti lisää vaivaa muutenkin ylityöllistetyille opettajille.

Luennot ja muut läsnäolopakolliset kurssit, joissa opiskelijat käyvät samassa luokassa samaan aikaan pidemmän aikaa, on jo vuosisatoja sitten mietitty paitsi opetuksen myös toisiin opiskelijoihin tutustumisen kannalta tarkoituksenmukaisiksi.

Vierailija
1304/1703 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

2000-luvun alussa, kun itse opiskelin, oli soluasumisen suosio jo hiipumassa.

Silti itse hakeuduin oikein mielelläni soluun, ja olin vajaan 3 vuoden ajan tyytyväinen soluasukas kolmen hengen asunnossa. Vuokra oli aluksi alle 160€/kk.

Hakeuduin tulevan puolisoni kanssa sitten opiskelija-asuntosäätiön perheasuntoon, ja siihen oma soluasumiseni katkesi.

Vierailija
1305/1703 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Unohdat että Suomi on vielä toistaiseksi oikeusvaltio ja hyvinvointivaltio, lisäksi myös EU:n jäsen. Näin radikaalit toimenpiteet koskien perusturvaa vaatisivat perustuslain muutoksia. Sitäpaitsi on aivan eri juttu kuvitella elämistä jokainen omillaan -yhteiskuntamallista kuin todella asua sellaisessa. Sinäkin olet, anteeksi vain, aivan liian pehmeä ja hyvään tottunut. Olen asunut useamman vuoden Latinalaisen Amerikan maassa ja nähnyt ihan tarpeeksi sikäläistä "unelmaa". Aseistetut vartijat, koirapartiot, portinvartijat ja suljetut asuinalueet, vartijat pyssyjen kanssa kauppakeskusten sisäänkäynneillä, aina lukitut autonovet, kidnappausuhkat olisivat pian arkipäivää sitten meilläkin. Mutta mikäpä siinä jos olet valmis ja motivoitunut tällaiseen elämään. 

Ai olen? Kuulepas kun olen 20 vuotta asunut entisen neuvostoliiton maissa ja selvinnyt ilman mitään tukia kaikki nämä vuodet, niin on jonkin verran pohjaa kertoa asioista.

Vierailija
1306/1703 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Se on itsessään ihan sama vaikka asuisivat 200 neliön merenrantahuviloissa. Kyse on siitä kuka maksaa.

Ja sen jälkeen, kun opiskelijat siirrettiin yleisen asumistuen piiriin, veronmaksajat ovat maksaneet massiivisesti enemmän kuin opiskelijoiden asumislisän aikaan.

Tämä asia pitäisi perata

Juuri näin, olen useamminkin keskustelun töissä kuunnellut, miten vanhemmat osti yksiön/kaksion nollakoron aikaan ja opiskelija veti tuet, jolla sitä makseltiin. Tai että opiskelija veti tuet, joilla eleli leveästi, kun vanhemmat eivät viitsineet vuokraa periä.

Ja kun mietitään, minkä puolueen äänestäjillä on demografisesti kaikkein todennäköisimmin varaa ostaa sijoitusasuntoja, jäljet alkavat edelleen viedä yhteen tiettyyn suuntaan...

Lieneekö tämä ihan kokoomuksen puoluetoimistolla suunniteltu juttu, että opiskelijoiden siirtämisellä yleisen asumistuen piiriin tuetaan omalle lapselle asunnon ostavia puoluetovereita - saadaan veronmaksajien rahaa omiin pusseihin tätäkin kautta - ja mikä parasta: saadaan muut suomalaiset haukkumaan toisiaan ja itsekin saadaan haukkua opiskelijoita kiittämättömiksi ja kaikkien tukien saajia loisiksi.

Lieneekö tämä opiskelijoiden siirto yleisen asumistuen piiriin ollut itse asiassa 2010-luvun suurin kupla ja vedätys?

Vierailija
1307/1703 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Unohdat että Suomi on vielä toistaiseksi oikeusvaltio ja hyvinvointivaltio, lisäksi myös EU:n jäsen. Näin radikaalit toimenpiteet koskien perusturvaa vaatisivat perustuslain muutoksia. Sitäpaitsi on aivan eri juttu kuvitella elämistä jokainen omillaan -yhteiskuntamallista kuin todella asua sellaisessa. Sinäkin olet, anteeksi vain, aivan liian pehmeä ja hyvään tottunut. Olen asunut useamman vuoden Latinalaisen Amerikan maassa ja nähnyt ihan tarpeeksi sikäläistä "unelmaa". Aseistetut vartijat, koirapartiot, portinvartijat ja suljetut asuinalueet, vartijat pyssyjen kanssa kauppakeskusten sisäänkäynneillä, aina lukitut autonovet, kidnappausuhkat olisivat pian arkipäivää sitten meilläkin. Mutta mikäpä siinä jos olet valmis ja motivoitunut tällaiseen elämään. 

<

Ei ihme, kuulostatkin jo ihan r y s s ä l t ä. Pthyi. 

Vierailija
1308/1703 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistellaan kun muutkin. Asuin kolmen hengen solussa parisen vuotta 2000-luvun alkupuolella. Äiti olisi halunnut ostaa minulle yksiön (koska hänelle vanhemmat ostivat yksiön) mutta en huolinut. Halusin todella muuttaa omilleni, ilman että elämääni on hänellä mitään sanottavaa, halusin vuokrata itse ja vieraalta taholta.

Asuntosäätiöstä ensihakijat saivat lähinnä vain soluja. Tiesin jo, että se tulee olemaan aivan turvetta, mutta ei ollut vaihtoehtoa. Kämppikseni olivat ihan ok, ei meistä sydänystäviä tullut, mutta ei konfliktejakaan. He olivat aika paljon poissa kotiseudullaan, joten sain olla aika paljon yksikseni ja siksi varmaan jaksoin solussa asuakin tuon ajan. Kyrpi kyllä miltei joka päivä, kun ei voinut olla rennosti kotona, koska siellä asui muitakin ja pakkososiaalisuus small talkeineen otti myös päähän. Solu oli myös aika nuhjuinen.

Sain sitten säätiöltä yksiön, joka oli rempattu vanhasta solusta ja olin ensimmäinen asukas. Sitä asuntoa on melkein jopa ikävä, koska silloin oli niin iloinen ja onnellinen. Ensimmäinen ihka oikea oma koti.

Lainaa en nostanut, opintotuella, asumislisällä, kesätyösäästöillä ja satunnaisilla töillä pärjäsin. Ei ollut luksusta, teippasin tennarinikin jeesusteipillä kasaan. Tukien määriä en ulkoa muista, enkä tarkkoja vuokriakaan. Solu oli jotakin lähellä n 200e, yksiö 300e ja myöhemmin muutettiin poikaystävän kanssa yksityiseltä vuokrattuun kaksioon aivan yliopiston vieressä 700e. Että kyllä asumisen hinta on muuttunut, kun nykyvuokria katsoo. Ei enää opiskelija pärjäisi samalla tavoin. 

Vierailija
1309/1703 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

"Niin se asumistuki on 2,6 kertainen - asumisen hinta ei ole 2,6 kertaistunut. "

Asumistuen maksimi on 2.6 kertainen. Tämä ei ole sama asia kuin että elämiseen jäisi paljon enemmän rahaa.

Asumistuki ei nykyään koskaan kata koko vuokraa kuten ennen vaan aina pitää maksaa itse vähintään 20%.

Juuri näin. Rautalankaa: 20 vuotta sitten maksoin opintorahasta sen osuuden vuokrasta, joka jäi itse maksettavaksi asumislisän jälkeen. Asumislisä kattoi 80 prosenttia vuokrasta, joten maksoin 20 prosenttia Itse. Opintoraha, josta sen maksoin, oli silloin reilu 300 euroa. 

Nyt opiskelija maksaa myös 20 prosenttia itse, jos saa täyden asumistuen. Sillä erolla, että opintoraha, josta se maksetaan, on enää alle 280 euroa ja inflaatio on syönyt rahan ostovoimaa. 

Edullisesti asumalla ilman mu

Opiskelin 15 vuotta sitten ammattikoulussa aikuispuolella ja opintorahani oli 250 euroa. Korkeakouluopiskelijat saivat mm. maksullisella aterialla perusteltuna sen 300 euroa. 

Vierailija
1310/1703 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai olen? Kuulepas kun olen 20 vuotta asunut entisen neuvostoliiton maissa ja selvinnyt ilman mitään tukia kaikki nämä vuodet, niin on jonkin verran pohjaa kertoa asioista.

Pthyi. R y s s ä. Mene takaisin sinne mistä olet tullutkin. Tämä on Suomi suomalaisine toimintatapoineen eikä mikään neukkulandia. 

Vierailija
1311/1703 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Unohdat että Suomi on vielä toistaiseksi oikeusvaltio ja hyvinvointivaltio, lisäksi myös EU:n jäsen. Näin radikaalit toimenpiteet koskien perusturvaa vaatisivat perustuslain muutoksia. Sitäpaitsi on aivan eri juttu kuvitella elämistä jokainen omillaan -yhteiskuntamallista kuin todella asua sellaisessa. Sinäkin olet, anteeksi vain, aivan liian pehmeä ja hyvään tottunut. Olen asunut useamman vuoden Latinalaisen Amerikan maassa ja nähnyt ihan tarpeeksi sikäläistä "unelmaa". Aseistetut vartijat, koirapartiot, portinvartijat ja suljetut asuinalueet, vartijat pyssyjen kanssa kauppakeskusten sisäänkäynneillä, aina lukitut autonovet, kidnappausuhkat olisivat pian arkipäivää sitten meilläkin. Mutta mikäpä siinä jos olet valmis ja motivoitunut täll

Taidat ymmärtää asiat vähän väärin. Suomi on se r y s s i e n tyyssija. Nämä entiset neukkumaat arvostaa itsenäisyyttään, ja ei vähempää voisi Venäjä kiinnostaa. Suomessa oltiin vielä täysin rähmällään Venäjän suuntaan, kun nämä maat jo oli Natossa.

Vierailija
1312/1703 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"uusimmat"? Keskustelu on kaksi vuotta vanha ja kuka haluaa asua idiootin kanssa? Miksi aikuiset voivotteliat asu kommuunissa, kun se on niin mukavaa ja hauskaa?

Vierailija
1313/1703 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Taidat ymmärtää asiat vähän väärin. Suomi on se r y s s i e n tyyssija. Nämä entiset neukkumaat arvostaa itsenäisyyttään, ja ei vähempää voisi Venäjä kiinnostaa. Suomessa oltiin vielä täysin rähmällään Venäjän suuntaan, kun nämä maat jo oli Natossa."

Miten sinun elämäsi jossain jumalan selän takana liittyy opiskeluun ja soluasumiseen? Pysytäänpä aiheessa. 

Vierailija
1314/1703 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Pthyi. R y s s ä. Mene takaisin sinne mistä olet tullutkin. Tämä on Suomi suomalaisine toimintatapoineen eikä mikään neukkulandia. 

Omillaan ulkomailla pärjännyt henkilö. Arvostan 5/5.

Vierailija
1315/1703 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä pitäisikö itkeä vai nauraa. 30 tai 40 vuotta sitten opiskelleet kertaavat kärsimyksiään (ja samalla tietysti kanssakärsijöiden kesken syntynyttä lujaa toveruutta) kuin talvisodan veteraanit kertovat kovista pakkasista tai pula-ajan lapset siitä kuinka talvitakki oli tehty isän asetakista. Oikeasti te olette ne pullamössöt, mikä toisaalta on pöhkö nimitys, koska teidän vanhempannehan sitä pullamössöä (= maitokahviin sekoitettua pullaa) lapsena söivät.

Vierailija
1316/1703 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Muistellaan kun muutkin. Asuin kolmen hengen solussa parisen vuotta 2000-luvun alkupuolella. Äiti olisi halunnut ostaa minulle yksiön (koska hänelle vanhemmat ostivat yksiön) mutta en huolinut. Halusin todella muuttaa omilleni,.---

Asuntosäätiöstä ensihakijat saivat lähinnä vain soluja. Tiesin jo, että se tulee olemaan aivan turvetta, mutta ei ollut vaihtoehtoa. --- Tukien määriä en ulkoa muista, 

Ihan omillasi asuit, joopajoo, mutta tukia nostelit. 

Ja muita vaihtoehtoja kuin solu ei ollut, vaikka oikeasti oli, eli vanhempiesi ostama yksiö.

Näin ne tarinat etenee. Jokainen kertoo omalla tavallaan. Ja sitten nelikymppisenä selitellään yhtä ja toista siitä, miten tui toimeen opiskelijana. 

Vierailija
1317/1703 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Summa summarum: elintason pitää olla parempi kuin aikaisemmin. Paitsi opiskelijoilla, noilla hyödyttömillä loisilla, joiden pitäisi mieluummin ottaa askelia taaksepäin.

Vierailija
1318/1703 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

"Juuri näin. Ja myös 20 vuotta sitten oli mahdollista muuttaa yksityiselle vuokralle ja maksaa korkeampaa vuokraa kuin solussa/opiskelija-asuntosäätiön yksiössä. Silloin kuitenkin sen korkeamman vuokran erotuksen maksoi opiskelija itse (tai hänen vanhempansa), ei valtio. Vaihtoehtoja oli silloinkin, mutta järjestelmä kannusti elämään ja asumaan vaatimattomammin."

Maksaa nykyäänkin. Käytännössä vapaiden markkinoiden yksiöön ja säätiön soluun saa aika lailla saman summan asumistukea.

Hm, kun tunnut tietävän asiasta niin kysyn: eikö yleinen asumistuki kasva tiettyyn kattoon asti kattamaan tietyn prosenttiosuuden vuokrasta? Ja lopun maksaa opiskelija itse. Eikö tämä kannusta asumaan kalliimman vuokran asunnossa solun sijasta?

Vierailija
1319/1703 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Miksi opiskelija ei saisi elää omillaan itsenäistä NORMAALIA elämää? Miksi opiskeluaika pitäisi asua huonosti ja solussa? Itse olen aikuisopiskelija, enkä ikinä voisi kuvitellakaan asuvani solussa. Hyi hitto.

Aikuisopiskelijalla luulisi olevan lukutaitoa sen verran, ettei kukaan kiellä opiskelijaa asumasta vaikka miten hulppeasti, vaan kyse on siitä, minkä verran veronmaksajien on järkevää ja mahdollista rahoittaa hänen elämäntyyliään. Sitä paitsi solu- ja muu kimppa-asuminen on aivan yleistä opiskelijoiden keskuudessa myös rikkaissa länsimaissa. Aivan NORMAALIA siis.

- USA:ssa ja Keski-Euroopassa asunut

Vierailija
1320/1703 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Ohis, mutta todettakoon: neukkulan jälkeen käytännössä kaikkialla idässä meno muuttui eteläamerikkalaistyyliseksi, jopa yhdysvaltalaistyyliseksi. Se oli suuri järkytys jonkunasteiseen sosialismiin (ei sosialidemokratiaan) tottuneille ex-neukuille. Varmaankin Baltian maat ovat muuttuneet lähemmäksi eurooppalaista hyvinvointimallia, mutta muuten tuolla idässä on päällä aivan täyskapitalismi.