Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Euroopan neuvostolta sapiskaa Suomelle liian matalasta sosiaaliturvasta

Vierailija
13.02.2015 |

Suomi joutuu Euroopan neuvoston sosiaalisen peruskirjan rikkomisesta järjestön tarkkailulistalle. Noloutta lisää se, että pohjoismaisen hyvinvointivaltion pitää raportoida säännöllisesti perusturvan parannuksista siihen asti, kunnes niiden taso täyttää vaatimukset.

Euroopan neuvoston sosiaalisten oikeuksien komitea moittii Suomen sosiaaliturvaetuuksien vähimmäistasoa riittämättömäksi.

Komitea tarkasteli muun muassa toimeentulotuen, sairauspäivärahan ja työmarkkinatuen tasoa suhteessa suomalaisten keskituloon. Komitea katsoo päätöksessään, että kansalaisten minimitoimeentulon taso on Suomessa liian matala.

Päätös merkitsee, ettei Suomen perusturvan taso täytä Euroopan neuvoston sosiaalisen peruskirjan vaatimuksia.

Nämä etuudet eivät täytä Euroopan neuvoston sosiaalisen peruskirjan vaatimuksia
Sosiaalinen peruskirja edellyttää, että minimimäärien tulee olla vähintään 50 % kansalaisten mediaanitulosta eli 970 euroa kuukaudessa vuonna 2013.
Vähimmäistaso ei saisi missään tapauksessa alittaa 40 % mediaanitulosta eli toissa vuonna 776 euroa kuukaudessa.
Sairauspäivä-, äitiyspäivä-, ja kuntoutusraha sekä takuueläke ja työttömyysturvan peruspäiväraha rikkoivat 40 prosentin säännöstä.
Työmarkkinatuki ja toimeentulotuen perusosa jäivät selvästi alle 50 prosenttia mediaanitulosta.

http://yle.fi/uutiset/euroopan_neuvostolta_sapiskaa_suomelle_liian_matalasta_sosiaaliturvasta/7797709

Kommentit (114)

Vierailija
1/114 |
13.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitetaas selkeämmin tuo loppuosa:

Sosiaalinen peruskirja edellyttää, että minimimäärien tulee olla vähintään 50 % kansalaisten mediaanitulosta eli 970 euroa kuukaudessa vuonna 2013.

Vähimmäistaso ei saisi missään tapauksessa alittaa 40 % mediaanitulosta eli toissa vuonna 776 euroa kuukaudessa.

Sairauspäivä-, äitiyspäivä-, ja kuntoutusraha sekä takuueläke ja työttömyysturvan peruspäiväraha rikkoivat 40 prosentin säännöstä.

Työmarkkinatuki ja toimeentulotuen perusosa jäivät selvästi alle 50 prosenttia mediaanitulosta.

Vierailija
2/114 |
13.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, koska perusturvaa ei voi nostaa, pitää keskitulon siis laskea.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/114 |
13.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.02.2015 klo 12:46"]

[/quote]

Silloin laskisi kustannuksetkin.

Vierailija
4/114 |
13.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei trvi nostaa enää yhtään! Muutenkin sossupummit saa tekemättä mitään jo saman verran rahaa kuin esim minä joka teen töitä. Elätän perheeni. Ja vielä elätän teitä pummeja vähillä rahoillani. On se niin väärin.

Vierailija
5/114 |
13.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.02.2015 klo 12:46"]

[/quote]Ja vaikka verotulot laskevat samalla, ei sillä ole merkitystä, sillä sossutuet tulevat ehtymättömästä taikaseinästä. Ps. Muistakaa kateelliset ettei kenenkään ole pakko raataa töissä, se on ihan oma valinta! Raha ei lopu, vaikka koko kansa eläisi sossun varassa!

Vierailija
6/114 |
13.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.02.2015 klo 12:49"]

Ei trvi nostaa enää yhtään! Muutenkin sossupummit saa tekemättä mitään jo saman verran rahaa kuin esim minä joka teen töitä. Elätän perheeni. Ja vielä elätän teitä pummeja vähillä rahoillani. On se niin väärin.

[/quote]Oma valinta, jää sinäkin työttömäksi jos noin suurta kateutta tunnet. 

Vierailija
7/114 |
13.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä saan töistä vähän enemmän kuin minimitoimeentulon :) En siis kadehdi.

Vierailija
8/114 |
13.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaan aikaan hössötetään sossusuomesta kun oikeasti tuet ovat EU:n mielestä liian pieniä.

Missä on menty metsään?

Vierailija
9/114 |
13.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bruttopalkkoja on laskettava ja ansiotulojen verotusta kiristettävä, jotta sosiaalituet pysyvät samalla tasolla ja tämä vääryys korjaantuu.

Vierailija
10/114 |
13.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kovin harmittaa, irtisanoutukaa ja alkakaa elää niillä muutamilla satasilla, mitä tukea tippuu.

Vierailija
11/114 |
13.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.02.2015 klo 12:59"]

Samaan aikaan hössötetään sossusuomesta kun oikeasti tuet ovat EU:n mielestä liian pieniä. Missä on menty metsään?

[/quote]

Sulta meni ohi koko jutun ydin?

Vierailija
12/114 |
13.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisipa kiva saada lista kaikkien EU-maiden sosiaaliturvan tasosta suhteessa maan keskipalkkaan. :)

Vierailija
13/114 |
13.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä oli Kokoomukselle ja Stubbille myrkkyä! Kokkareiden tavoitehan on alentaa nykyistäkin sosiaaliturvan tasoa ja tehdä siitä yhä enemmän vastikkeellista.

Vierailija
14/114 |
13.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.02.2015 klo 13:12"]

Olisipa kiva saada lista kaikkien EU-maiden sosiaaliturvan tasosta suhteessa maan keskipalkkaan. :)

[/quote]Ei se brutto kerro mitään, Suomessa on maailman kovimmat ansiotuloverot... 

Vierailija
15/114 |
13.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä homma tuleekohan meille sosiaalipummeille palkan korotus.

Vierailija
16/114 |
13.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomiko se oli se upea hyvinvointivaltio, josta täällä kovasti puhutaan??

t. ulkosuomalainen

Vierailija
17/114 |
13.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.02.2015 klo 13:18"]

[/quote]Toivotaan näin :) Mä olen sijoitellut tukeni rahastoihin, ja kun omaisuuden arvo lähivuosina ylittää 100000e maagisen rajan, otan potin ulos ja haistatan paskat tälle junttilalle ja otan menolipun Thaimaahan. Siinähän pääsette minusta sossupummista eroon :)

Ps. Tulen takaisin, jos sairastun.

Vierailija
18/114 |
13.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sossuloinen ja nauratti tuo uutinen. Minä olen oikein tyytyväinen tämänhetkiseen rahamäärääni. Minustahan tulee vain nopeammin rikas, kun toimeentulotukea nostetaan!

Vierailija
19/114 |
13.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.02.2015 klo 13:23"]

[quote author="Vierailija" time="13.02.2015 klo 13:18"]

[/quote]Toivotaan näin :) Mä olen sijoitellut tukeni rahastoihin, ja kun omaisuuden arvo lähivuosina ylittää 100000e maagisen rajan, otan potin ulos ja haistatan paskat tälle junttilalle ja otan menolipun Thaimaahan. Siinähän pääsette minusta sossupummista eroon :)

Ps. Tulen takaisin, jos sairastun.

[/quote]

Tervemenoa vaan.

Vierailija
20/114 |
13.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.02.2015 klo 13:12"]

[/quote]

Monissa länsi-eurooppalaisissa maissa on todella hyvä terveydenhuolto, isot lapsilisät, perheverotus, ilmainen koulutus jne. esimerkkinä vaikka Saksa. Tosin Saksassa ei jaeta rahaa juopoille ja totaalisen työhaluttomille yllin kyllin, kuten Suomessa. Onko se muka hyvää sosiaaliturvaa, mielestäni ei, kun muut asiat on retuperällä.