Kirjoita murteellasi, toiset arvaa kotiseutusi
Mulle tuli tällane mielee. Mut muistakaa kirjottaa vähä enemmä tekstii, et siit pystyy päätteleen teiän kotiseutuu paremmi. Ymmärsitteks te? Ymmärsik sä kans? No, ite mä ny puhu tällasta aika yleiskieltä, mut sen ny varmaa ainaki näkee, oonks mä idästä vai lännest.
Kommentit (945)
Vierailija kirjoitti:
Van en kehtoa mittää kirjotella kun alako niim makkeasti ramasemmaan!
Missä näin puhutaan? Ihana!
Vierailija kirjoitti:
Elä laeta päeväruokoo, lähetään kokkeilemmaan sen uuven paikan muikkuloeta! Voijjaan varmaan jättää auto ihan siihen torin kuppeeseen kun ei tiällä tähän aikaan vuuesta uo kettään.
Kuopio! Kyllä kuopiolainen kuopiolaisen tunnistaa :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millo seuraava linkku tulee?
Jyvääskyläästä?
Väärin. Jyvääskyläässä sanotaan linkki.
Onkohan Kemi , missä sitten on just tuo Linkku
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä puhun vain ja ainoastaan täydellistä kirjakieltä, sillä olen syntyjäni uutistenlukija.
Yle?
Ei, meillä Jyväskylässä on olevinaan täydellisin kielioppi ( vaikka kyllä myö täällä venyyytetään vokaaaleita, kun linkillä ajellaan )
No en mää ainakaan mitään sellasta mieti, puhunko kirjakieltä vai en, en ainakaan yritä puhua kirjakieltä. Ja vokaalit ne venyyy kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myö/ me mennään huomenna linkillä kaupunkiin
Jyväskylässä mennään linkillä ja sanotaan me tai myö. Syntymäkaupunkini! Hauska ketju
Joo. Ja aina aikanaan kaveirini Tampreelta vitsailivat, kun puhuin myö ja työ , että meillä työ on sitä mitä tehdään.
Mutta myös Karjalan murteella ( mistä esim oma suku on) puhuttiin myö ja työ
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisko savoa tae savo-karjalloo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä puhun vain ja ainoastaan täydellistä kirjakieltä, sillä olen syntyjäni uutistenlukija.
Yle?
Ei, meillä Jyväskylässä on olevinaan täydellisin kielioppi ( vaikka kyllä myö täällä venyyytetään vokaaaleita, kun linkillä ajellaan )
No en mää ainakaan mitään sellasta mieti, puhunko kirjakieltä vai en, en ainakaan yritä puhua kirjakieltä. Ja vokaalit ne venyyy kyllä.
No en minäkään :D siksi kirjoitinkin, että on olevinaan (kun ei nyt oikeasti takuulla ole)
Vierailija kirjoitti:
Palsanmäkikö se siel? Vai Markku...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jyväskylässä mennään linkillä ja sanotaan me tai myö. Syntymäkaupunkini! Hauska ketju
Muuten samaa mieltä, mutta kukaan aito jyväskyläläinen ei sano "myö".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Emmä tiiä mitä täs ny ittestään kertois. Emmä ajatellu et mä puhuisi mitää murretta, mut kai oikeestaa kaikki suomalaiset puhuu. Oovvaa nii tottunu siihe et kaikki tääl puhuu niinku mä.
Pori?
En oo kyl Porist, mut lännestä kuitenki.
Eppu, toppu, kolkki, nelkki, viikki, kuukki ja linkki.
Vierailija kirjoitti:
Aenakkii yks tiälä meiltäpäein jo kirjottelj. Mietin, että jaksanko ite kommentoijja, vai jatkanko vaan pötköttellyy ja elookuvan kahtomista.
Elä uo Pekkoo pahemp, tänne vuan mukkaan! :)
Vaan ku karpaasi parkaasi, niin se ei ollutkahan mikää hiljaane kiljaasu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaenuussa, Kuhmossa.
Siellä on ilimasut kohillaan ja puhe mukavan kuulosta!
Vierailija kirjoitti:
Hahaha, mitä? En tiedä, mistä oot, mut tykkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo. Ja aina aikanaan kaveirini Tampreelta vitsailivat, kun puhuin myö ja työ , että meillä työ on sitä mitä tehdään.
Mutta myös Karjalan murteella ( mistä esim oma suku on) puhuttiin myö ja työ
No tuosta suvustasi se johtuu, että puhut myöstä ja työstä, ei born and raised jyväskyläläiset niitä käytä, poikkeuksena,, jos suku jostain muualta kuten sinulla.
Vierailija kirjoitti:
Eppu, toppu, kolkki, nelkki, viikki, kuukki ja linkki.
taidat olla Pellosta, Sallasta tai Kellosta; jotain Touko-poukon lällätysmurretta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hahaha, mitä? En tiedä, mistä oot, mut tykkään.
Oulusta oon mutta oletan Mieron kotitanhuvilla puhuttavan tuolleesa
Aenakkii yks tiälä meiltäpäein jo kirjottelj. Mietin, että jaksanko ite kommentoijja, vai jatkanko vaan pötköttellyy ja elookuvan kahtomista.