Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kirjoita murteellasi, toiset arvaa kotiseutusi

Vierailija
18.11.2021 |

Mulle tuli tällane mielee. Mut muistakaa kirjottaa vähä enemmä tekstii, et siit pystyy päätteleen teiän kotiseutuu paremmi. Ymmärsitteks te? Ymmärsik sä kans? No, ite mä ny puhu tällasta aika yleiskieltä, mut sen ny varmaa ainaki näkee, oonks mä idästä vai lännest.

Kommentit (945)

Vierailija
101/945 |
18.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myö/ me  mennään huomenna linkillä kaupunkiin 

Jyväskylässä mennään linkillä ja sanotaan me tai myö. Syntymäkaupunkini! Hauska ketju

Joo. Ja aina aikanaan kaveirini Tampreelta vitsailivat, kun puhuin myö ja työ , että meillä työ on sitä mitä tehdään. 

Mutta myös Karjalan murteella ( mistä esim oma suku on) puhuttiin myö ja työ

No tuosta suvustasi se johtuu, että puhut myöstä ja työstä, ei born and raised jyväskyläläiset niitä käytä, poikkeuksena,, jos suku jostain muualta kuten sinulla.

No mun mummo ainakin puhui tyyliin "myö",  "päevee" ja "leipee", no asui vajaa 20 km Jyväskylästä, joten ei kai sitten ihan jyväskyläläinen. Keski-Suomen murre muuten kuuluu savolaismurteisiin.

Vierailija
102/945 |
18.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oonpa kyl surkee, ehkä pari on ollu sellasii jotka vois arvaa, mut muist ei kyl oo mitää käryä mist huudeilta kukaki oikee on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/945 |
18.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

lasse lehtimajanjuhla kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eppu, toppu, kolkki, nelkki, viikki, kuukki ja linkki.

taidat olla Pellosta, Sallasta tai Kellosta;  jotain Touko-poukon lällätysmurretta

Nuohan on ihan jyväskyläläisiä sanoja. Itse olen Jyväskylästä ja myös mua ärsyttää nuo sanat linkkiä lukuun ottamatta. En ikinä käytä niitä, vaan eka, toka jne.

Vierailija
104/945 |
18.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on iso kulli.

Vierailija
105/945 |
18.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jyväskylässä mennään linkillä ja sanotaan me tai myö. Syntymäkaupunkini! Hauska ketju

Joo. Ja aina aikanaan kaveirini Tampreelta vitsailivat, kun puhuin myö ja työ , että meillä työ on sitä mitä tehdään. 

No tuosta suvustasi se johtuu, että puhut myöstä ja työstä, ei born and raised jyväskyläläiset niitä käytä, poikkeuksena,, jos suku jostain muualta kuten sinulla.

No mun mummo ainakin puhui tyyliin "myö",  "päevee" ja "leipee", no asui vajaa 20 km Jyväskylästä, joten ei kai sitten ihan jyväskyläläinen. Keski-Suomen murre muuten kuuluu savolaismurteisiin.

Joo niin kuuluu, mutta ei se jyväskyläisten puheessa juurikaan kuulu. 20 kilometrillä voi olla jo iso vaikutus, maalla puhutaan usein vahvempaa murretta kuin kaupungissa.

Vierailija
106/945 |
18.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi tokkiisa,minnuu ei nyt hotsita yhttään....ramasoo nii mahottomasti...:) suattasinhan mie jok toine päivä kirjottoo jottain :)

Vierailija
107/945 |
18.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Main Theek hoon, lekin Aap kaise hain?

Vierailija
108/945 |
18.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen 35 vuotta asunut jyväskylässä ja voin sanoa, että Jyväskylässä ei kyllä puhuta noin. Oliko mummollasi juuria jossain muualla? Esim. toinen vanhempi jostain muualta alunperin?

Vierailija
109/945 |
18.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oonpa kyl surkee, ehkä pari on ollu sellasii jotka vois arvaa, mut muist ei kyl oo mitää käryä mist huudeilta kukaki oikee on.

noin puhutaan varmaan Hesan ja Salon välissä

Vierailija
110/945 |
18.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvvee iltoo, mitteepä kuuluu? Heleppo sannoo, jotta mistä ootta lähtösin...kääkeepä vaekka kylläilemässä, jos ootta tiälläpäin liikkeellä. Aatolla piäsöö pihhaan, ku vuan ajjaa. Helekatin ennakoeva syöttö, ku joka sanan meinoo viärin kirjoitti🤓

Vierailija
111/945 |
18.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sielläpähä pakkasessa persiisä palelluttaavat. Muka iliman pilluu vähenis. Eipä tuota pitkää aekaa muutenkaa.

Vierailija
112/945 |
18.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä luulin et mun paikkakunnalla puhutaan ihan yleiskieltä mut ei sitä kyl taideta puhuu missään päin Suomee. Mut varmaan täst on jo helppo arvaa et mä oon Etelä-Suomesta.

Mä puhun kans tällee. Ei kai tää mitää murretta oo! :)

Vierailija
113/945 |
18.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

D meijän murtheella hienostelua. Molen varma!

Vierailija
114/945 |
18.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kulli on isompi kuin teidän kotikaupunkinne yhteensä. Teidän miehellänne on miljardi kertaa pienempi kulli kuin mulla.

Vierailija
115/945 |
18.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myö kirjoitti:

Hyvvee iltoo, mitteepä kuuluu? Heleppo sannoo, jotta mistä ootta lähtösin...kääkeepä vaekka kylläilemässä, jos ootta tiälläpäin liikkeellä. Aatolla piäsöö pihhaan, ku vuan ajjaa. Helekatin ennakoeva syöttö, ku joka sanan meinoo viärin kirjoitti🤓

Voisin kuvitella kuulevani tuon Esa Pakarisen seniorin suusta. Oisko  Rääkkylän murretta?

Vierailija
116/945 |
18.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myö kirjoitti:

KIRJOTTOO, ei helekatti.....

Vierailija
117/945 |
18.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sielläpähä pakkasessa persiisä palelluttaavat. Muka iliman pilluu vähenis. Eipä tuota pitkää aekaa muutenkaa.

kerro nyt äkkiä ennenku aika loppuu, haluun tietää, en arvaa millää!

Vierailija
118/945 |
18.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen 35 vuotta asunut jyväskylässä ja voin sanoa, että Jyväskylässä ei kyllä puhuta noin. Oliko mummollasi juuria jossain muualla? Esim. toinen vanhempi jostain muualta alunperin?

Ihan Keski-Suomesta on, mutta eli tosiaan maaseudulla koko ikänsä, tarkemmin sanottuna Kuikassa.

119/945 |
18.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nastaa dallailla skutsissa, ku fogelit sjungaa.

Vierailija
120/945 |
18.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

tää on sysipuhdasta pudasjärveä

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän seitsemän