Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen ihan puhki levottoman 5 v lapsen käytökseen - miten tätä jaksaa?

Vierailija
08.03.2026 |

Taustatietoa: meillä on ehjä ydinperhe, molemmat vanhemmat käydään 100 % töissä. Ei ole vaihtoehtona jäädä pois töistä, osa-aikatyö ei onnistu meidän alalla. Meillä on 5-vuotias lapsi. Enempää lapsia ei ole, emmekä jaksaisikaan. Lapsi on alusta asti ollut työläs. Vauvavuosi ja pikkulapsiaika meni allergioiden yms parissa. Hoidimme lasta kotona 2,5 v ikään asti, sen jälkeen lapsi meni päiväkotiin. Tästä valitettiin sekä päiväkodissa että neuvolassa, kun olisi kuulemma pitänyt laittaa 1 v iässä päiväkotiin oppimaan tavoille. Päiväkodissa on yhä hankalaa, lapsella on levottomuutensa vuoksi tukipäätös ja aikuisilta tulee toistuvasti negatiivista palautetta lapsesta hakutilanteissa.

Alan nyt olla aivan puhki lapsen käytökseen. Lapsi on hyvinä hetkinä hurmaava: hän on sosiaalinen, verbaalisesti taitava, empaattinen, liikunnallinen ja puuhakas. Lapsi oppi 4 v iässä pyöräilemään ja luistelemaan, uimaan oppiminen on jo lähellä. Lapsi osaa luetella numeroita yli kolmeenkymmeneen asti ja sanavarasto on hyvin laaja. Lapsi osaa pelata melko hyvin ikätasoa vaativampia lautapelejä. Näistä asioista on vaikea kokea iloa, kun lapsi on jatkuvasti levoton. Lapsi puhuu usein kovaan ääneen (korvat tsekattu monesti, ei tulehdusta ja kuulo normaali) sekä hyräilee/laulaa/puhuu ison osan päivästä. Olen väsynyt jatkuvaan hölinään. Kun lasta kieltää, hän hiljenee hetkeksi ja sitten hölinä jatkuu taas. Tähän päälle vielä fyysinen levottomuus. Lapsemme kaipaa paljon liikuntaa ja purammekin energiaa päivittäin ulkona: leikkipuistoissa, pyöräilemällä, luistelemalla tai hallissa uimista opettelemalla. Tähän päälle päiväkodin ulkoilut. Arjessa on rutiinit ja vietämme yhteistä aikaa . Lapsi rauhoittuu lukemalla kirjoja, mutta koko päivääkään ei voi olla lukemassa.

Lapsi on usein levoton, tulistuu nykyisin herkästi ja on pahantuulinen useimpina päivinä. Kaiholla muistelen aikaa ennen uhmaikää (alkoi alle 2 v iässä), kun lapsi oli taaperona hyväntuulinen, puuhakas ja liikunnallinen, mutta ilman tätä kiukkua, tulistumista ja jatkuvaa levottomuutta. Olen ihan puhki jatkuvasta hälinästä ja kiukusta. Itkettää, kun en jaksa. Puoliso on aivan yhtä väsynyt ja isovanhemmatkin ovat puhki, jos ovat viettäneet päivän lapsemme kanssa.

Miten tällaisen lapsen kanssa jaksaa? Kun yritän puhua väsymyksestäni muille äideille, niin reaktio on "odotapa vaan, kun lapsesi on teini, sitten on paaalllljon isommat murheet" tai "kyllä sitä yhden lapsen kanssa pärjää, meillä on eri tavalla rankkaa kahden lapsen kanssa."

Kommentit (402)

Vierailija
1/402 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna muksu adoptioon, jos et jaksa 

Vierailija
2/402 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteys neuvolaan, sieltä saat apua ja kenties jotain tutkimuksia lapsellesi

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/402 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitääkö sen mukulan ehdoilla siis mennä? Ei elämä lopultakaan ole mitään teatteria jossa muut ihmiset mukaanlukien vanhemmat ovat seremoniamestareita joka tilanteessa. Jos lapsi kerran on niin mahtavan kekseliäs ja luova niin purkakoon energiansa ensisijaisesti keksimällä sen, että miten voisi viihdyttää itseään. Siinä sitä on hommaa pikku einsteinille. Kattotte vaan päältä, ettei se mitään vaarallista tai vahingollista puuhaile, muuten voi tulla naapurien kanssa depattia. Mihin on maalaisjärki kadonnut nykyvanhemmilta?

Vierailija
4/402 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mielestäni kuulostaa ihan tavalliselta 5-vuotiaalta.

Vierailija
5/402 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko Nepsy?

Vierailija
6/402 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko lapsella kavereita, joiden kanssa voisi tavata myös päiväkodin ulkopuolella ja leikkiä ja ulkoilla? 

Miten hän suhtautuu matkustamiseen? Jos teette esim. retkiä lähiympäristöön bussilla, käytte kahvilassa tms.?

Vierailija
7/402 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on ollut samalainen lapsi. Työlästä, rankkaa ja epätoivoista on ollut, mutta niin ne vuodet vierii ja kohta lapsi lentää pesästä. Vuosiin on mahtunut paljon hyvää mutta myös PALJON vääntöä ja riitaa. Toivon että sitten kun lapsella on oma huusholli ja omat säännöt, niin meidän välit paranevat.

Vierailija
8/402 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu siis nyt sanot vaan kylmästi että tänään leikitään leikkiä jossa pidät suusi kii ja menet muualle hölisemään, sillä välin äiti ja isi rentoutuu. Kiität itseäsi myöhemmin. Ei se lapsi hajoa, jos ei olekaan maailmasi napa noin viiteen minuuttiin.

Vierailija
9/402 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahdollisesti lapsellasi sitten isompana todetaan adhd, ainakin nyt käytös vaikuttaa siltä. 

Aika auttaa jonkin verran. Lapsi ei todennäköisesti edes itse huomaa olevansa kokoajan äänessä. 

Häntä myös varmasti turhauttaa odottaa hitaampia ja vähemmän osaavia. 

Vähän nyt turhalta valitukselta vaikuttaa päiväkodin valituskin. He ovat ammattilaisia ja he voisivat miettiä lapsen tuen tarvetta, ja sitä, miten häntä voisi ohjata rauhalliseen, hiljaiseen tekemiseen. Esim. Kuulosuojaimet voisivat auttaa, kun lapsi ei kuule muiden hälyä, olisiko itse rauhallisempi?

Minulla on 4 jo aikuista lasta, ja olen itse ADHD, myös 2 lapsistani on. Minusta lapsesi kuulostaa aivan tavalliselta lapsilta, enkä nyt oikein saanut kiinni, mikä sen väsymyksen teille aiheuttaa? 

Vierailija
10/402 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko lapsella kavereita, joiden kanssa voisi tavata myös päiväkodin ulkopuolella ja leikkiä ja ulkoilla? 

Miten hän suhtautuu matkustamiseen? Jos teette esim. retkiä lähiympäristöön bussilla, käytte kahvilassa tms.?

Aika harvoin nähdään muita lapsia päiväkotipäivän ulkopuolella. Ehkä kerran kuussa. Lapsi toivoisi enemmän lapsiseuraa, mutta meilläpäin ihmiset eivät ole innostuneet leikkitreffeistä. Lapsi kyllä ottaa hyvin kontaktia tuntemattomiin lapsiin esim. käydessämme vieraalla paikkakunnalla leikkipuistossa.

Lapsi suhtautuu hyvin päiväretkiin muualle. On käyty esim. museoissa, uimarannoilla, uimahalleissa, leikkipuistoissa jne.

Ap

Vierailija
11/402 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä itse lisäisin rakkauden lisäksi myös rajoja, koska nykyisin perheessä mennään ihan liikaa lapsen ehdoilla. Välillä pitää olla tiukkana ja nimenomaan johdonmukaisesti tiukkana ja sanoa, että tämä ei käy ja nyt et tee näin. Voitte sanoa, että tämä homma tehdään sinun maun mukaan ja tämä toinen sitten äidin säännöllä tms. 5v ymmärtää kyllä hyvin, ensin testaa ja protestoi. 

vanhempien  jaksamisen tueksi sellainen ajatus, että koska vaan tilanne voi muuttua, kun lapsi kehittyy ja kasvaa. Seuraava kehitysvaihe voi olla jo ihan nurkan takana ja se voi olla seesteisempi.

Vierailija
12/402 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu siis nyt sanot vaan kylmästi että tänään leikitään leikkiä jossa pidät suusi kii ja menet muualle hölisemään, sillä välin äiti ja isi rentoutuu. Kiität itseäsi myöhemmin. Ei se lapsi hajoa, jos ei olekaan maailmasi napa noin viiteen minuuttiin.

Valitettavasti lapseemme ei uppoa tuollainen. Jaksaa olla hetken hiljaa, sitten asia taas unohtuu. Tietäisitpä, kuinka monta kertaa päivässä lasta saa olla komentamassa ja silti ei usko.

Ap

Vierailija
13/402 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kavereita, äänikirjoja ja ohjattu urheiluharrastus.

Vierailija
14/402 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin. Ja sisaruksesta olisi ollut seuraa, mutta nyt tietysti ikäeroa alkaisi olla jo niin paljon, että tässä vaiheessa pikkusisko tai -veli ei taida enää "pelastaa". 

Vierailija
15/402 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mahdollisesti lapsellasi sitten isompana todetaan adhd, ainakin nyt käytös vaikuttaa siltä. 

Aika auttaa jonkin verran. Lapsi ei todennäköisesti edes itse huomaa olevansa kokoajan äänessä. 

Häntä myös varmasti turhauttaa odottaa hitaampia ja vähemmän osaavia. 

Vähän nyt turhalta valitukselta vaikuttaa päiväkodin valituskin. He ovat ammattilaisia ja he voisivat miettiä lapsen tuen tarvetta, ja sitä, miten häntä voisi ohjata rauhalliseen, hiljaiseen tekemiseen. Esim. Kuulosuojaimet voisivat auttaa, kun lapsi ei kuule muiden hälyä, olisiko itse rauhallisempi?

Minulla on 4 jo aikuista lasta, ja olen itse ADHD, myös 2 lapsistani on. Minusta lapsesi kuulostaa aivan tavalliselta lapsilta, enkä nyt oikein saanut kiinni, mikä sen väsymyksen teille aiheuttaa? 

Meitä väsyttää mm.

-Jatkuva hölinä. On omalle hermostolle rankkaa, kun kotona on harvoin hiljaista. Lapsi on kuitenkin hereillä n. 13 tuntia vuorokaudessa ja lähes koko tuon ajan hölisee.

-Päiväkodin negatiivinen palaute, kun tämä pitää jaksaa kuunnella vielä töiden jälkeen.

-Lapsi on hyvin intensiivinen ja tarvitseva. Toki leikkii välillä itsekseen, mutta on kuitenkin ison osan ajasta tyytymätön, kiukkuinen ja vaativa. Kyllähän tuollaisen aikuisenkin seura väsyttäisi.

Ap

Vierailija
16/402 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä itse lisäisin rakkauden lisäksi myös rajoja, koska nykyisin perheessä mennään ihan liikaa lapsen ehdoilla. Välillä pitää olla tiukkana ja nimenomaan johdonmukaisesti tiukkana ja sanoa, että tämä ei käy ja nyt et tee näin. Voitte sanoa, että tämä homma tehdään sinun maun mukaan ja tämä toinen sitten äidin säännöllä tms. 5v ymmärtää kyllä hyvin, ensin testaa ja protestoi. 

vanhempien  jaksamisen tueksi sellainen ajatus, että koska vaan tilanne voi muuttua, kun lapsi kehittyy ja kasvaa. Seuraava kehitysvaihe voi olla jo ihan nurkan takana ja se voi olla seesteisempi.

Meillä on rajoja. Lasta joudutaan valehtelematta kieltämään kymmeniä kertoja päivän aikana. Lapsi tietää, että rajat eivät jousta ja silti kokeilee, joustaisiko. Rangaistuksena otetaan leluja pois tai jätetään joku mukava tekeminen väliin, tälläkään ei ole vaikutusta.

Ap

Vierailija
17/402 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valitettavasti lapseemme ei uppoa tuollainen. Jaksaa olla hetken hiljaa, sitten asia taas unohtuu. Tietäisitpä, kuinka monta kertaa päivässä lasta saa olla komentamassa ja silti ei usko.

Ap

Kun vaan jaksatte vetää rajat ja olla aina johdonmukaisia, niin iän ja ymmärryksen myötä lapsikin alkaa muistaa asian. Sitten kiitätte itseänne, että jaksoitte 

Vierailija
18/402 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko Nepsy?

Minulla ei ole mitään diagnoosia, hyvin olen pärjännyt opiskeluajat ja työelämässä. Avokonttoreista ja muusta melusta kuormitun, mutta en usko olevani ainoa.

Ap

Vierailija
19/402 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hommatkaa timer. Siihen laitatte ajan, jonka lapsi käyttää hiljaiseen tekemiseen: piirtämiseen, värittämiseen, muovailuvahalla leikkimiseen ym. Vanhemmat lepää tämän ajan. Lapselta voi ja täytyykin vaatia sitä, ettei aina mennä hänen ehdoillaan.

Vierailija
20/402 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opeta hänet lukemaan. 

Oletteko te vanhemmat vanhoja ja huonokuntoisia? 

Puhut lapsestasi epäkunnioittavasti. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi yksi