Kirjoita murteellasi, toiset arvaa kotiseutusi
Mulle tuli tällane mielee. Mut muistakaa kirjottaa vähä enemmä tekstii, et siit pystyy päätteleen teiän kotiseutuu paremmi. Ymmärsitteks te? Ymmärsik sä kans? No, ite mä ny puhu tällasta aika yleiskieltä, mut sen ny varmaa ainaki näkee, oonks mä idästä vai lännest.
Kommentit (945)
Vierailija kirjoitti:
Sepolla on niin kuontee luonne. On se hyvä mies!
Pohjois-Savossa käytetään sanaa kuontea.
Se tarkoittaa lähinnä mukautuvaa ja joustavaa.
Mie en muista milloin viimeksi kävin kotikaupungissa. Sielä on tosi kylmää talvella ja sääsket häiritsee kesällä.
Vierailija kirjoitti:
Millo seuraava linkku tulee?
Tämä on hauska!
Meillä linkku tosin tarkoittaa ontuvaa, ihmistä, jolla on vaikeuksia liikkumisessa
(linkata = ontua).
Vierailija kirjoitti:
Mie en muista milloin viimeksi kävin kotikaupungissa. Sielä on tosi kylmää talvella ja sääsket häiritsee kesällä.
Aika neutraalia kieltä, paitsi "mie". Idän suunnassa joku paikkakunta, enemmän etelässä kuin pohjoisessa?
Vierailija kirjoitti:
Meija kirjoitti:
Nastaa dallailla skutsissa, ku fogelit sjungaa.
Hesan murre.
Myö tsiikattiin sporalla sinne Tshadiin ja skruudattiin pelkkää paskaa hesalaisten kaa.
Vierailija kirjoitti:
Se meni mun hiiaan.
Mikä on hia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meija kirjoitti:
Hesan murre.
Myö tsiikattiin sporalla sinne Tshadiin ja skruudattiin pelkkää paskaa hesalaisten kaa.
Sä stadii oo nähnykkää. Oot jostai Oulust.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mie voisin kyllä kirjottaa murtheelakin, mutta tet luuletta, että mie haluan korostaa vain tämän murthen yhen kirjaimen paikkaa. Sitei kuitenkhan ihan joka paikhan laiteta. Tääläki se laitetan eri paikkaan eri alueilta. Jossakin son kirvhet ja jossakin kirhveet. Son tämäki murre liukumassa yleiskielen suuntaan. Nuoremmat käyttää vain mietä ja sietä. Se erottaa meän muthen toisen mie-alueen murteesta, kun täällei käytetä myötä ja työtä. Niinku huomaatte, en itekkään osaa oman kotiseuun murretta ihan puhtaana.
Ootko lappalaine ku tunget hoon joka paikkaan?
En ole vaan lappilainen. Lappalainen on saamelaisten oman tulkinnan mukaan halveksiva nimitys saamelaisista.
Vierailija kirjoitti:
Onhan perin konua tähänki kirjotella.
Pertunmaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mie voisin kyllä kirjottaa murtheelakin, mutta tet luuletta, että mie haluan korostaa vain tämän murthen yhen kirjaimen paikkaa. Sitei kuitenkhan ihan joka paikhan laiteta. Tääläki se laitetan eri paikkaan eri alueilta. Jossakin son kirvhet ja jossakin kirhveet. Son tämäki murre liukumassa yleiskielen suuntaan. Nuoremmat käyttää vain mietä ja sietä. Se erottaa meän muthen toisen mie-alueen murteesta, kun täällei käytetä myötä ja työtä. Niinku huomaatte, en itekkään osaa oman kotiseuun murretta ihan puhtaana.
En ole vaan lappilainen. Lappalainen on saamelaisten oman tulkinnan mukaan halveksiva nimitys saamelaisista.
Se on heidän tulkintansa. Etelässä kutsumme pohjoisen ihmisiä lappalaisiksi. Välillä joku rovaniemeläinen tulee saarnaamaan, kuinka noin ei saa sanoa. Mutta niin meille on opetettu, eikä sillä tarkoiteta pahaa. :) Ei kannata uhriutua yhden kirjaimen vuoksi. Onko sillä väliä kun sanassa on a eikä i? Jos se on tärkeää, niin voihan sitä yrittää pitää mielessä, että siellä suunnalla käyttää paikallisille mieluisampaa sanaa. Puhekielessä tuskin tulee muistettua, vaan jatkossakin käytän minulle neutraalia "lappalaista". :)
Me tykättiin skidein aina käydä Meltsin kiskalt hakee karkkii, vaik porukat oli kieltäny meit lähtemäst niin kauas. Muutenki duunattii aina jotain hämärää ja hilluttiin ympäri kylii.
Mine' oo oikee mistää kotosi, ku oon ympär Suomee asunu elämän' aikana, mutta ku männöö tietylle alueelle ja vähän kuunteloo, mitä ne siellä puhhuu, ni het huomoaa, että nyt ollaan kotkylillä.
En mä bonjaa sun idistä. Stikkaa dörtsi boseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meija kirjoitti:
Hesan murre.
Sä stadii oo nähnykkää. Oot jostai Oulust.
Aito tsadilainen olen, muutan Hessaan ens suvena.
Vierailija kirjoitti:
Me tykättiin skidein aina käydä Meltsin kiskalt hakee karkkii, vaik porukat oli kieltäny meit lähtemäst niin kauas. Muutenki duunattii aina jotain hämärää ja hilluttiin ympäri kylii.
Lieksa?
Van on mukava kahtoa lasista kun jänikset juosta pökittää peräkannoa takapihalla. Liekkö heillä jo kevättä rinnassa vae revviiritaestelut mänössä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on heidän tulkintansa. Etelässä kutsumme pohjoisen ihmisiä lappalaisiksi. Välillä joku rovaniemeläinen tulee saarnaamaan, kuinka noin ei saa sanoa. Mutta niin meille on opetettu, eikä sillä tarkoiteta pahaa. :) Ei kannata uhriutua yhden kirjaimen vuoksi. Onko sillä väliä kun sanassa on a eikä i? Jos se on tärkeää, niin voihan sitä yrittää pitää mielessä, että siellä suunnalla käyttää paikallisille mieluisampaa sanaa. Puhekielessä tuskin tulee muistettua, vaan jatkossakin käytän minulle neutraalia "lappalaista". :)
Ei tässä kukaan mieltänsä pahoittanut. Lappi on maakunta ja siellä asuva on lappilainen. Lappalainen on saamelainen. Eihän omasta mielestä stadilaisiakaan kutsuta somaleiksi, tuttavallisemmin sompuiksi tai rantaruotsalaisiksi, vaikka heitä on suhteessa siellä enemmän kuin Lapissa saamelaisia eli lappalaisia, josta nimityksestä saamelaiset eivät itse pidä.
Vierailija kirjoitti:
Rovaniemi ? Tuskin kovin etelässä on kylymää talavella. Ja sääskiä on meilläki, vaikkei sitä kaikki tiijä.
Se meni mun hiiaan.