Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kirjoita murteellasi, toiset arvaa kotiseutusi

Vierailija
18.11.2021 |

Mulle tuli tällane mielee. Mut muistakaa kirjottaa vähä enemmä tekstii, et siit pystyy päätteleen teiän kotiseutuu paremmi. Ymmärsitteks te? Ymmärsik sä kans? No, ite mä ny puhu tällasta aika yleiskieltä, mut sen ny varmaa ainaki näkee, oonks mä idästä vai lännest.

Kommentit (945)

Vierailija
481/945 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

pese käjet, on hyvää maitova

Vierailija
482/945 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mie voisin kyllä kirjottaa murtheelakin, mutta tet luuletta, että mie haluan korostaa vain tämän murthen yhen kirjaimen paikkaa. Sitei kuitenkhan ihan joka paikhan laiteta. Tääläki se laitetan eri paikkaan eri alueilta. Jossakin son kirvhet ja jossakin kirhveet. Son tämäki murre liukumassa yleiskielen suuntaan. Nuoremmat käyttää vain mietä ja sietä. Se erottaa meän muthen toisen mie-alueen murteesta, kun täällei käytetä myötä ja työtä. Niinku huomaatte, en itekkään osaa oman kotiseuun murretta ihan puhtaana.

Ootko lappalaine ku tunget hoon joka paikkaan?

En ole vaan lappilainen. Lappalainen on saamelaisten oman tulkinnan mukaan halveksiva nimitys saamelaisista.

Se on heidän tulkintansa. Etelässä kutsumme pohjoisen ihmisiä lappalaisiksi. Välillä joku rovaniemeläinen tulee saarnaamaan, kuinka noin ei saa sanoa. Mutta niin meille on opetettu, eikä sillä tarkoiteta pahaa. :) Ei kannata uhriutua yhden kirjaimen vuoksi. Onko sillä väliä kun sanassa on a eikä i? Jos se on tärkeää, niin voihan sitä yrittää pitää mielessä, että siellä suunnalla käyttää paikallisille mieluisampaa sanaa. Puhekielessä tuskin tulee muistettua, vaan jatkossakin käytän minulle neutraalia "lappalaista". :)

nunnuka nunnuka

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
483/945 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eks tiä, tuanoinnii, mennymenee, vieläks sääki elät. Ei lainkaa pöllömpi, vaik vähä kohno.

Ni tua tos ylhääl iha varmaa o meiltpäi, jollei olis iha vaik joku naapuri. Tääl ko tälläi anonyymin kirjottelee, ni ei ikän tiä vaik tääl olis just joku hyvinki läheine rääpimäs päätäs. Olis meinaa kauheet tai ainakin vähä surullist, jos yhtäkkii kävis ilmi, et vaik oma äiti kirjottelee tän vavvapalstal. Tai jos isä, voi luaja! Mut varsinki isäst mää järkyttyisi jo nii paljo, et saisi varmaa jonku kohtaukse.

Vierailija
484/945 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähet sie miunkaa uimaa? Tai no, ei viittikkää ku vesi onkii aika kylmää!

Mummo Onkii Kymis

Vierailija
485/945 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kersojen ei renkää olla räiviä.

Vierailija
486/945 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

ookkonää, tuukkonää, vasiten

Vierailija
487/945 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veli mä vannon, se oli tush case bro wallah.

Vierailija
488/945 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mie halluun sannoo jottain, mie eppäilen, että joku arvaa. Tiiättekö työ, missä mie voisin assuu?

Joensuussa? Mää tunnistan tän puhetavan heti, vaikka ei olekkaan oma puhetyyli. Meilläpäin puhtaan eri tavalla. Ompas hankalaa kirjottaa puhekieltä, ei meinaa onnistua ihan heti. Taian laittaa toisen kupillisen kahvia ja mennä sitten suihkuun, muuten en ehi linkkiin. 

Vierailija
489/945 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa mää vai?

Vierailija
490/945 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ketä arvaa tän?

Nämä on niitä, jotka ei ole ollut hereillä suomenkielen tunneilla. Sanotaan  Salosta

Vierailija
491/945 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Förskotti kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eks tiä, tuanoinnii, mennymenee, vieläks sääki elät. Ei lainkaa pöllömpi, vaik vähä kohno.

Ni tua tos ylhääl iha varmaa o meiltpäi, jollei olis iha vaik joku naapuri. Tääl ko tälläi anonyymin kirjottelee, ni ei ikän tiä vaik tääl olis just joku hyvinki läheine rääpimäs päätäs. Olis meinaa kauheet tai ainakin vähä surullist, jos yhtäkkii kävis ilmi, et vaik oma äiti kirjottelee tän vavvapalstal. Tai jos isä, voi luaja! Mut varsinki isäst mää järkyttyisi jo nii paljo, et saisi varmaa jonku kohtaukse.

Men ny menee ei ny. Jos aaninki osuu oikeaa tää o Pori 👌🏻

Vierailija
492/945 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millo seuraava linkku tulee?

Jyvääskyläästä?

Lahest

Vierailija
493/945 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se meni mun hiiaan.

Mikä on hia?

Hia = hiha

Vierailija
494/945 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meija kirjoitti:

Nastaa dallailla skutsissa, ku fogelit sjungaa.

Hesan murre.

Myö tsiikattiin sporalla sinne Tshadiin ja skruudattiin pelkkää paskaa hesalaisten kaa.

Sä stadii oo nähnykkää. Oot jostai Oulust.

Viittaako "myö" Kaakkois-Suomeen?

Vierailija
495/945 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millili kirjoitti:

Tointaako tuota tuommoseen lähtee mukkaan.

Kontiomäest?

Vierailija
496/945 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Emmie haluu osallistuu.

En miekään.

Vierailija
497/945 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä menen linkkiin ja mullon käet taskussa.

Vierailija
498/945 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahtaako moni arvata mistäpään mää oon kotosin. Mutta täällä syärääl lounaaks mokkoo läskisoosin kera. Tää on varmaan ensmänen kerta kum mää yritän kirjottaa omalla murteella. Minkä tähren son niiv vaikeeta, emmää vaan tiärä. Oli mite hyvvään, mää lähren kahveelle.

Vierailija
499/945 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tual notkos olis heinää vaikkuippal ja ne tarttis lapottaa ennenku tulee sare. Enkämää millää viittis mutku naapuri ova semmossi ilkkiöi et ruppeva haukkuma laiskaks.

Vierailija
500/945 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rauma?