Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kirjoita murteellasi, toiset arvaa kotiseutusi

Vierailija
18.11.2021 |

Mulle tuli tällane mielee. Mut muistakaa kirjottaa vähä enemmä tekstii, et siit pystyy päätteleen teiän kotiseutuu paremmi. Ymmärsitteks te? Ymmärsik sä kans? No, ite mä ny puhu tällasta aika yleiskieltä, mut sen ny varmaa ainaki näkee, oonks mä idästä vai lännest.

Kommentit (945)

Vierailija
441/945 |
16.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tointaako tuota tuommoseen lähtee mukkaan.

Vierailija
442/945 |
16.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meija kirjoitti:

Nastaa dallailla skutsissa, ku fogelit sjungaa.

Hesan murre.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
443/945 |
16.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, kirjottaisin kuissi, mutta ko on kaksi minuuttia ennää aikaa kirjoittaa ja toi autokorrekti tällää sanojani aina väärin.

Vierailija
444/945 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä velä siitä köylenpäästä, ei se pilä kun se veles mäläntynny.

Voi kun tuli Längelmäen mummu mieleen niin että sylämeen otti. Oli äilin äiti.

Vierailija
445/945 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millili kirjoitti:

Tointaako tuota tuommoseen lähtee mukkaan.

Savo, mutta en osaa kohdistaa mikä osa Savoa. Keskinen?

Vierailija
446/945 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eks tiä, tuanoinnii, mennymenee, vieläks sääki elät. Ei lainkaa pöllömpi, vaik vähä kohno.

Pori

Vierailija
447/945 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

" Sit mä sanoin sille et sä oot iha schwidun dorka tai zilleee tiätsä, ny mä meen täst suhauttelee tätä ässää tohon mestaa mis mä voin vetää yhe börstan ... mul oo ees zettii himaa ni mä bundaan jossai scwhidun skutsis iha böndel enkä mee himaa. tajuuzä?"

Vierailija
448/945 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuun tähän mukaan ihan vain mielenkiinnosta jos joku tosiaan näkee mun tekstissä jonkin murteen tapaisen. Ikinä en ole kokenut puhuvani murteella vaan tuntuu että suurinosa Suomesta puhuu tällälailla. Lähes järkytyin kun eräs työkaveri yhtäkkiä kysy että satutko oleen kotoisin ********sta kun sulla on selkeä murre :D

Vierailija
449/945 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ingen kan gissa var bor jag?

Är sådan ordföljning ("var bor jag" in a relative clause) en del av din dialect??

Vierailija
450/945 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noo sanotahan notta mulla on minkreeni

Vierailija
451/945 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eipähä siinä mittään, iha mukavataha tämä tälläne huastelu omala tavallasa on. Tahtoo nuo murteet vuan jiähä unholaan jossei sitä muistiansa välillä vetristele. On se minulakkii mualimala männessä muut kielet tulluna sotkemaan, mutta kotosaltahan se tuntuu ku tänne omile kylile piäsöö korvia leppuuttammaan. Joulua uotellessahan tää aika nyt männöö, lunta jos vielä sais muahan nii kaik ois hyvästi.

Vierailija
452/945 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Havnae a scooby!

Vierailija
453/945 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertokaahan jo, te murteiden osaajat ja kirjoittelijat, mistä murteista on kyse. Useimmat murteet ovat jääneet tunnistamatta meiltä lukijoilta.

Vierailija
454/945 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No niin, gukin deke miäles jälkke, mutt viheläisi mnää jos täsä vaan dliis jotta hauskemppa.

Vierailija
455/945 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rauman murretta ei arvattu. Ainakin itse uskon olevan sitä.

Vierailija
456/945 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rauman murre

Vierailija
457/945 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sepolla on niin kuontee luonne. On se hyvä mies!

Vierailija
458/945 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mie voisin kyllä kirjottaa murtheelakin, mutta tet luuletta, että mie haluan korostaa vain tämän murthen yhen kirjaimen paikkaa. Sitei kuitenkhan ihan joka paikhan laiteta. Tääläki se laitetan eri paikkaan eri alueilta. Jossakin son kirvhet ja jossakin kirhveet. Son tämäki murre liukumassa yleiskielen suuntaan. Nuoremmat käyttää vain mietä ja sietä. Se erottaa meän muthen toisen mie-alueen murteesta, kun täällei käytetä myötä ja työtä. Niinku huomaatte, en itekkään osaa oman kotiseuun murretta ihan puhtaana.

Vierailija
459/945 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Emmä tiiä mistä mun pitäis puhuu.. No vaik siitä et mä heräsin tänään ihan liia aikasin. Ärsyttää ku mun unirytmi on aina ihan vituroillaan. Onks tääl muit uniongelmaisii?

Vierailija
460/945 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mie voisin kyllä kirjottaa murtheelakin, mutta tet luuletta, että mie haluan korostaa vain tämän murthen yhen kirjaimen paikkaa. Sitei kuitenkhan ihan joka paikhan laiteta. Tääläki se laitetan eri paikkaan eri alueilta. Jossakin son kirvhet ja jossakin kirhveet. Son tämäki murre liukumassa yleiskielen suuntaan. Nuoremmat käyttää vain mietä ja sietä. Se erottaa meän muthen toisen mie-alueen murteesta, kun täällei käytetä myötä ja työtä. Niinku huomaatte, en itekkään osaa oman kotiseuun murretta ihan puhtaana.

Ootko lappalaine ku tunget hoon joka paikkaan?