Kirjoita murteellasi, toiset arvaa kotiseutusi
Mulle tuli tällane mielee. Mut muistakaa kirjottaa vähä enemmä tekstii, et siit pystyy päätteleen teiän kotiseutuu paremmi. Ymmärsitteks te? Ymmärsik sä kans? No, ite mä ny puhu tällasta aika yleiskieltä, mut sen ny varmaa ainaki näkee, oonks mä idästä vai lännest.
Kommentit (945)
Meija kirjoitti:
Nastaa dallailla skutsissa, ku fogelit sjungaa.
Hesan murre.
Hei, kirjottaisin kuissi, mutta ko on kaksi minuuttia ennää aikaa kirjoittaa ja toi autokorrekti tällää sanojani aina väärin.
Vierailija kirjoitti:
Älä velä siitä köylenpäästä, ei se pilä kun se veles mäläntynny.
Voi kun tuli Längelmäen mummu mieleen niin että sylämeen otti. Oli äilin äiti.
Millili kirjoitti:
Tointaako tuota tuommoseen lähtee mukkaan.
Savo, mutta en osaa kohdistaa mikä osa Savoa. Keskinen?
Vierailija kirjoitti:
Eks tiä, tuanoinnii, mennymenee, vieläks sääki elät. Ei lainkaa pöllömpi, vaik vähä kohno.
Pori
" Sit mä sanoin sille et sä oot iha schwidun dorka tai zilleee tiätsä, ny mä meen täst suhauttelee tätä ässää tohon mestaa mis mä voin vetää yhe börstan ... mul oo ees zettii himaa ni mä bundaan jossai scwhidun skutsis iha böndel enkä mee himaa. tajuuzä?"
Tuun tähän mukaan ihan vain mielenkiinnosta jos joku tosiaan näkee mun tekstissä jonkin murteen tapaisen. Ikinä en ole kokenut puhuvani murteella vaan tuntuu että suurinosa Suomesta puhuu tällälailla. Lähes järkytyin kun eräs työkaveri yhtäkkiä kysy että satutko oleen kotoisin ********sta kun sulla on selkeä murre :D
Vierailija kirjoitti:
Ingen kan gissa var bor jag?
Är sådan ordföljning ("var bor jag" in a relative clause) en del av din dialect??
Noo sanotahan notta mulla on minkreeni
No eipähä siinä mittään, iha mukavataha tämä tälläne huastelu omala tavallasa on. Tahtoo nuo murteet vuan jiähä unholaan jossei sitä muistiansa välillä vetristele. On se minulakkii mualimala männessä muut kielet tulluna sotkemaan, mutta kotosaltahan se tuntuu ku tänne omile kylile piäsöö korvia leppuuttammaan. Joulua uotellessahan tää aika nyt männöö, lunta jos vielä sais muahan nii kaik ois hyvästi.
Kertokaahan jo, te murteiden osaajat ja kirjoittelijat, mistä murteista on kyse. Useimmat murteet ovat jääneet tunnistamatta meiltä lukijoilta.
No niin, gukin deke miäles jälkke, mutt viheläisi mnää jos täsä vaan dliis jotta hauskemppa.
Rauman murretta ei arvattu. Ainakin itse uskon olevan sitä.
Sepolla on niin kuontee luonne. On se hyvä mies!
Mie voisin kyllä kirjottaa murtheelakin, mutta tet luuletta, että mie haluan korostaa vain tämän murthen yhen kirjaimen paikkaa. Sitei kuitenkhan ihan joka paikhan laiteta. Tääläki se laitetan eri paikkaan eri alueilta. Jossakin son kirvhet ja jossakin kirhveet. Son tämäki murre liukumassa yleiskielen suuntaan. Nuoremmat käyttää vain mietä ja sietä. Se erottaa meän muthen toisen mie-alueen murteesta, kun täällei käytetä myötä ja työtä. Niinku huomaatte, en itekkään osaa oman kotiseuun murretta ihan puhtaana.
Emmä tiiä mistä mun pitäis puhuu.. No vaik siitä et mä heräsin tänään ihan liia aikasin. Ärsyttää ku mun unirytmi on aina ihan vituroillaan. Onks tääl muit uniongelmaisii?
Vierailija kirjoitti:
Mie voisin kyllä kirjottaa murtheelakin, mutta tet luuletta, että mie haluan korostaa vain tämän murthen yhen kirjaimen paikkaa. Sitei kuitenkhan ihan joka paikhan laiteta. Tääläki se laitetan eri paikkaan eri alueilta. Jossakin son kirvhet ja jossakin kirhveet. Son tämäki murre liukumassa yleiskielen suuntaan. Nuoremmat käyttää vain mietä ja sietä. Se erottaa meän muthen toisen mie-alueen murteesta, kun täällei käytetä myötä ja työtä. Niinku huomaatte, en itekkään osaa oman kotiseuun murretta ihan puhtaana.
Ootko lappalaine ku tunget hoon joka paikkaan?
Tointaako tuota tuommoseen lähtee mukkaan.