Miten paljon palkkasi pitäisi nousta, että olisit valmis vaihtamaan työpaikkaa?
Sillä oletuksella, että olet tyytyväinen nykyiseen työpaikkaan, työnkuvaan, työmatkan pituuteen jne. Uuteen työhön kuuluu puolen vuoden koeaika.
Kommentit (235)
Ehkä 10e lisää tuntipalkkaa niin kannattais jo vaihtaakin duunia. Muuten en kyllä... tykkään työstäni.
Jaa… peruspalkkaa saan sen vajaa 3k, mutta olen niin hyvä, että bonukset nostaa palkan yleensä tulpaksi. Saisi kyllä aika paljon maksaa mulle, että vaihtaisin! :D Mietin joskus, että mitä jos saisin sen 6k helpolla… olisiko se yhtään niin palkitsevaa kuin nykyinen… noh, jos joku löisi 8k palkan tiskiin niin saattaisin harkita.
Vierailija kirjoitti:
Jaa… peruspalkkaa saan sen vajaa 3k, mutta olen niin hyvä, että bonukset nostaa palkan yleensä tulpaksi. Saisi kyllä aika paljon maksaa mulle, että vaihtaisin! :D Mietin joskus, että mitä jos saisin sen 6k helpolla… olisiko se yhtään niin palkitsevaa kuin nykyinen… noh, jos joku löisi 8k palkan tiskiin niin saattaisin harkita.
Tuplaksi* :D
Tuskin lähtisin töihin oikein mistään hinnasta, pl. joku älytön miljoona vuodessa ja parin vuoden päästä eläkkeelle, kun kelan kolauksillakin pärjää loistavasti.
Realistisesti tällä hetkellä 500 e riittäisi. Siis lisää.
Nykyinen palkka ihan ok. Muut edut aiheuttavat sen ettei ihan vähällä kannata vaihtaa. N.600 lisää kk palkkaan niin voin harkita.
Jos uusi työnkuva olisi mielusia ja edut muutoin samankaltaiset kuin nyt, niin palkan pitäisi nousta bruttona vähintään 400e/kk, jotta uskaltaisin ottaa riskin.
Mies valittaa jo nyt työnteosta joka päivä. Teen markkinointialan töitä ja työt kulkeutuu liian usein kotiin. Minua se ei niinkään haittaa, mutta miehen mielestä on väärin, kun hän hoitaa enemmän harrastuskuljetuksia. Jos palkka nousisi, tod.näk. myös työn määrä lisääntyisi. Tämä on raaka ala. Enpä taitaisi vaihtaa ihan satasesta tai parista uuteen työhön, koska sitten ei saa kunnon lomiakaan aluksi.
Vierailija kirjoitti:
Mies valittaa jo nyt työnteosta joka päivä. Teen markkinointialan töitä ja työt kulkeutuu liian usein kotiin. Minua se ei niinkään haittaa, mutta miehen mielestä on väärin, kun hän hoitaa enemmän harrastuskuljetuksia. Jos palkka nousisi, tod.näk. myös työn määrä lisääntyisi. Tämä on raaka ala. Enpä taitaisi vaihtaa ihan satasesta tai parista uuteen työhön, koska sitten ei saa kunnon lomiakaan aluksi.
Eikä yleensä työnantajan puolesta työsuhteen alussa tule pahemmin mitään joustoja asioissa.
Vierailija kirjoitti:
Minkä takia tuo koeaika koetaan jotenkin ongelmaksi? Onhan se työntekijänkin etu, että pääsee lähtemään helposti jos uusi työpaikka paljastuukin virheeksi. Kyllä minä ainakin luotan itseeni niin, etten pelkää työsuhteen purkua koeajalla. 6 kk koeaika on oikein hyvä.
Nämä asiat ei välttämättä ole ollenkaan aina kiinni itsestä tai vain välillisesti etkä välttämättä voi vaikuttaa asiaan. Esim mulle nuorena annettiin markkinointiprojekti pikkufirmassa jota teki yleensä isot kv-yhtiöt jo pelkästään siksi että ohjelmisto jolla ko. juttua tehtiin maksoi 60.000 €. Tuota pikkufirmalla ei ollut varaa eijkä halua hankkia joten asiakkaan olisi pitänyt ITSE tehdä se homma. Lopulta sain potkur koeajalla koska en onnistunut myydä näitä mahdottomia palveluita. Toinen kokemus, meidän henkilöstöpäällikön kanssa harkittiin purkua koska oli liian suorasanainen. Todellisuus oli se, että hän oli hyvin pätevä, toisin kuin mm. esimiehensä... Esimies kierteli kyselemässä pidetäänkö ja aika moni ei pitånyt/haukkui ja potkut oli tosi lähellä. Mä en sanonut mitään luonneanalyysiä vaan arvioin vain työntekoa ja musta hän osasi substanssinsa hyvin. Eli ihan henkilökemiat, hyväksikäyttö ym voi johtaa koeaikapotkuihin. Tiedän näitä enemmänkin mutta tässä pari esimerkkiä. Mm. tän takia en herkästi vaihda vaikka tiedän että osaan hommani mutta ei se ota kuin yhden työpaikkakiusaajan joka hommaa sulle koeaikapotkut.
Ei tarvii nousta. Sama tai vähän alempikin riittää, jos työ on mielekästä. Nykyisessä työssä perustyö on sitä mikä mua kiinnostaa, mutta esimiehet tekevät työssäviihtyvyyden mahdottomaksi.
Palkan ei tarvitse nousta. Riittää, että saan vakituisen työpaikan. Se on heippa sen jälkeen!
Mulla on nyt koulutukseen ja vastuisiin nähden huono palkka (julkisessa sairaalassa) mutta sen pitäisi silti nousta todella paljon, että harkitsisin vaihtoa. Palkka on nyt 5400e. Jos tarjottaisiin noin 10000, pitäisi harkita asiaa. Tämä nykyinen työpaikkani on Suomen ehdoton ykkösmesta alallani, eli jos vaihtaisin, joutuisin pakostakin tylsempiin hommiin. Ellen sitten menisi ulkomaille, mutta sinne en halua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tonni, täydet lomat, ei koeaikaa.
Kuka saa sovittua uudesta työstä ilman koeaikaa?
Minä.
Tonni.
Täydet lomat.
Ei koeaikaa.
Mä vaihdoin kanssa tossa pari vuotta sitten työpaikkaa.
Kolme viikkoa palkallista lomaa ja 2300€ / kk lisää palkkaa.
Kolme kuukautta koeaikaa, mutta mitäs sillä on merkitystä.
He itse soittivat ja pyysivät mut töihin, niin ei paljoa pelkoa potkuista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minut headhuntattiin uuteen työhön ja onneksi pääsin "sanelemaan" ehdot.
Sain täydet lomat, aloitin elokuussa (talviloma ja seuraavan vuoden kesäloma), 1000 € korotusta nettopalkkaan, eikä mulla ollut koeaikaa. Toimin konsulttina. Palkattiin in-house rooliin.
Olen muutaman kerran käynyt haastattelussa, kun headhunter on kehottanut hakemaan työtä. Julkisella puolella työnantajien suhtautuminen on näissä tilanteissa ollut poikkeuksellisen nurjaa. Haastatteluissa on tylytetty siihen tahtiin, ettei jatkossa ole enää mitään mielenkiintoa hakea sieltä töitä.
Julkisella on kyllä tosi surkea ja jäykkä systeemi. Edes johtajat ei siellä uskalla joustaa ehdoista kun on ne säännöt. Päliköiden valta nolla.
Siksi jatkossa aina yksityiselle, siellä palkka ja ehdot voidaan sopia joustavasti ilman tessiä ja ressiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En vaihtaisi palkan vuoksi. Viihdyn työssäni ja tienaan jo nyt enemmän kuin tarpeeksi.
Miten paljon on enemmän kuin tarpeeksi?
Ei sama, mutta mulla palkka n. 6500€/kk ja rehellisesti mun mielestä se on enemmän kuin tarpeeksi.
Säästöön jää joka kuukausi reilusti, toki hyvähän se on.
Mutta vähemmälläkin pärjäisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
8
Vierailija kirjoitti:
tekniikan alan asiantuntija kirjoitti:
Tänä vuonna on verokortissa 60 000€. Kilpailevan yrityksen edustaja otti minuun yhteyttä muutama kuukausi sitten ja kysyi olisinko kiinnostunut vaihtamaan heille. Juteltiin mukavia ja tiputin loppuun pommin, alle 70 000€ en vaihda. 10 000 euron korotus bruttovuosituloihin olisi reilu 800€ lisää kuukaudessa, joka nettona näyttäytyisi sellaisena summana, että juuri ja juuri kannattaa vaivautua. Ei tarvinnut vaihtaa tällä kertaa työpaikkaa.
Koeaika + huono lomakertymä tarkoittaa ettei työpaikkaa kannata ainakaan samalla alalla kovin helposti vaihtaa ellei aiempi työpaikka ole selkeästi huono.
Lomat saa yleensä neuvoteltua. Koeaika on vaikeampi neuvoteltava. Itsellä hyvin sama tilanne, verokortti n. 60.000€ (olin tammikuun pois), olisivat tarjonneet n. 75000. Mulla olisi hankaloitunut työmatka, olisin joutunut hakemaan uutta päivähoitopaikkaa ja autopaikka maksullinen mikä olisi syönyt korotusta. Nettoa pitäisi tulla lisää mielellään 1000€ + niin alkaa kiinnostamaan. Mun nykypalkka ei ole ihmeellinen, mutta työ on tosi joustavaa koska olen siinä hyvä ja teen paljon hommia niin olen ansainnut joustoni. Samaan asemaan pääseminen uudessa hommassa pikkulasten kanssa voisi olla mahdoton ponnistus.
Julkisella puolella tarjotaan ainoastaan palkatonta vapaata. 😕
Julkinen On aivan vitsi.
Ei joustoa, huono palkat, jäykkä systeemi.
Elävät yhä 70 luvun punaista yya suomea.
Ei koskaan enään.
Vierailija kirjoitti:
Minkä takia tuo koeaika koetaan jotenkin ongelmaksi? Onhan se työntekijänkin etu, että pääsee lähtemään helposti jos uusi työpaikka paljastuukin virheeksi. Kyllä minä ainakin luotan itseeni niin, etten pelkää työsuhteen purkua koeajalla. 6 kk koeaika on oikein hyvä.
Mä olen ihmetellyt ihan samaa, että minkä takia tuota koeaikaa pidetään huonona.
Aika harva työnantajista käyttää tota jotenkin väärin, jos sitä joku pelkää.
Jos teet niitä hommia, mihin sut on palkattu, normaalilla tahdilla, niin ei potkuja tule.
Minun kohdallani kysymys kuuluu, miten paljon vähempään palkkaan olisin tyytyväinen uudessa työpaikassa. Palkka on tällä hetkellä noin 4000€/kk, mutta työ on raskasta ja siitä on vaikea päästä irti edes vapaalla. Tietysti haluaisin kevyemmän työn, mutta elinkustannuksetkin on mitoitettu palkan mukaan. Kun katsoin avoimia työpaikkoja, ihan mielenkiintoisia oli tarjolla, mutta jos peruspalkka on 3200 ja siihen palveluslisät päälle, niin en ole valmis lähtemään nykyisestä työstä. Olisiko se kipuraja noin 3700€.