Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kyllästynyt pojan päiväkotiin

Vierailija
28.01.2015 |

Meillä oli päiväkodissa pojan 4v keskustelu. Keskustelu meni mielestäni hyvissä merkeissä vaikka lastentarhanopettaja ja hoitaja eivät lastani kovin hyvin vielä tunne kun poika aloitti elokuussa 3päivää viikossa ja hoitajat itse vasta marraskuussa.
Nooh enivei. Keskustelussa otettiin asioita esille josta olemme huolissaan ja mitkä menee hyvin. Itse otin esille pojan vilkkauden, että onko vilkas vai ylivilkas. Hoitajat olivat huolissaan lapsen sopeutumisesta isoon (27 lasta) ryhmään. Poika siis ollut pienenä pph:ssa ja sitten minun ja kuopuksen kanssa kotona.
En ikinä saanut puhtaaksikirjoitettua keskustelupaperia milloin mistäkin syystä, tulostin rikki tms.
Sain Paperin neuvolassa ,jossa terveydenhoitaja sanoi heidän päiväkodin henkilökunnan kanssa keskustelleen toimintaterapiasta ja psykologista. Luin vielä siihen perään keskustelusta tehdyn paperin ja menasi pudota penkiltä. Se teksti mitä pojastani oli kirjoitettu oli ihan hirveää. En tunnistanut omaa lastani siitä. Terveyden hoitaja teki 4v "testit" ja arvioi poikaa. Keskustelimme vielä ja sanoin etten tunnista lastani pk:n kirjoittamasta paperista.
Lopulta terveydenhoitaja tuli siihen tulokseen, että poikani on erityislahjakas, kun osaa jo vähän lukea ja kirjoittaa. Eikä ylivilkkaudestakaan tarvitse olla huolissaan kun tehtävät sujuivat aivan mainiosti.
Nyt yritän keräillä voimia, että jaksan tänään viedä poikani tuonne hirveään paikkaan jossa häntä ei arvosteta pätkääkään :(

Kommentit (120)

Vierailija
1/120 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo joo erityslahjakas. Niin varmaan.

Vierailija
2/120 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mamma ylireagoi nyt. Rauhoitu. Lapses menee iloisena päiväkotiin kuiitenkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/120 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainiin. Lapseni on elokuusta asti ollut ja vieläkin joka aamu kysyy "onko pakko mennä"

-ap

Ja kakkoselle. Jos sinun lapsesi ei ole niin ei se tarkoita ettei minun voisi olla

Vierailija
4/120 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok.

Vierailija
5/120 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 08:15"]

Ainiin. Lapseni on elokuusta asti ollut ja vieläkin joka aamu kysyy "onko pakko mennä" -ap Ja kakkoselle. Jos sinun lapsesi ei ole niin ei se tarkoita ettei minun voisi olla

[/quote]

Ok.

Vierailija
6/120 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok.

Vierailija
7/120 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihda päiväkotia jos homma tökkii.

Vierailija
8/120 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllästynyt? Niinku pitkästynyt? Ok.

Vierailija
9/120 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok

Vierailija
10/120 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on mennyt aivan väärin. Sinne lappuun ei saa kirjoittaa mitään, mistä ette yhdessä sopineet, eikä hoitajat ilman sinulle kertomista saa ottaa yhteyttä neuvolaan. Kohdallasi on toimittu väärin. Sinuna ottaisin yhteyttä johtajaan.

Lastenhoitaja

Vierailija
11/120 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se outoa, että päiväkoti ei ole sinulle antanut tuota muistioita. Puhuivatko he siitä kanssasi? Oletko antanut luvan siirtää tietoja terveydenhuoltoon? Minä en antanut, kirjoitin, että toivon kanssani keskusteltavan etukäteen. Toisaalta aina pitäisikin keskustella. Ymmärrän hyvin, että sinua harmittaa

Vierailija
12/120 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen kanssa pitää vaan oppielämään, että muut näkee sen lapsen kykyprofiilin vähän eritavalla kuin vanhempi, jolle lapsi on oman egonjatko, jonka avulla voi päteä, että vain hän ja vain hän tuntee lapsensa. Ja sen kyseenalaistaminen on lähes henkilökohtainen loukkaus.

Jokainen vanhempi tietää miten paljon se lapsen persoonallisuus muuttuu kun hän se kotioven takaanaa sulkee. Se on sitä normaalia eloonjäämistaistelua isossa maailmassa. Toki sen lapsen voi vangita oman kodin seinien sisäpuolle ja ihailla pyytteettömästi kuinka se oma lapsi on muita kehityksessä edessä. Taitaa kuitenkin tuo lukeminen ja kirjoittaminen olla enemmän sääntö kuin poikkeus tuossa iässä. :D

Vierailija
13/120 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 08:15"]

Ainiin. Lapseni on elokuusta asti ollut ja vieläkin joka aamu kysyy "onko pakko mennä" -ap Ja kakkoselle. Jos sinun lapsesi ei ole niin ei se tarkoita ettei minun voisi olla

[/quote]

No onko hänen pakko mennä? Sinähän siihen osaat vastata.

Oma poikani ei ole vielä neljää, mutta hahmolukee sanoja ja kirjoittaa ilman apua helppoja sanoja kuten "Gigantti". Herkkyyskausi tuohon on juuri 3-4-vuotiaana, joten en näe asiaa erityislahjakkuutena. Toki hyvä että terveydenhoitaja tukee vanhemmuuttasi, mutta ei pidä liikaa takertua tuohon erityislahjakkuudenkaan ajatukseen, vaan yrittää nähdä lapsi arvokkaana sellaisenaan, myös mahdollisine ongelmineen.

Vierailija
14/120 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja siihen varsinaiseen asiaan. Jos päiväkodissa on toimittu muodollisesti väärin, siihen pitää toki asiallisella tavalla tarttua, mutta sen varjolla ei voi unohtaa itse ydinasiaa eli sitä, että heidän mielestään lapsi ilmeisesti tarvitsee tukea. t. 14.

Vierailija
15/120 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella yllättävää että 80% kateellisista suomalaisista mammoista tarttuu tuohon 'erityislahjakas' kohtaan :D

Vierailija
16/120 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä toinen samanlainen. Pojasta yritettiin tehdä erityislasta väkisin. Päiväkotiaika oli todella painajaismaista. Juoksimme testeissä ja aina siellä ihmeteltiin, miksi olemme täällä. Erityisopettajalle lähetettiin viestiä minun tietämättäni ja erityisopettaja kutsui keskusteluun ja ei kuunnellut minua tippaakaan, koska oli jo saanut paperit ja ennakkokäsitykset olivat valmiina. Minut leimattiin curling-äidiksi, joka ei näe lapsestaan totuutta.

Huokaisin helpotuksesta, kun koulu alkoi. Sinnekin oli lähetetty viestiä salaa minulta, mutta onneksi opettaja kertoi sen minulle ja selvitimme asian vanhempainvartissa, koska hän oli ensimäinen, joka kuunteli minua ja testien tuloksia.

Poika kirjoitti lukiosta laudaturin paperit ja on nyt yliopistossa. Ja kas, hän on tämä mammojen vihaama erityislahjakas, kenellä on kielellistä lahjakkuutta ja erittäin hyvä työmuisti. Menestyy todella hyvin. 

Lapset halutaan tasapäistää ja jos et sovi muottiin, lapselle halutaan erityislapsidiagnoosi

Vierailija
17/120 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

17 jatkaa vielä. Lapsi kertoi isompana, että pelkäsi osaa hoitajista. Osa huusi kuulemma pienistäkin asioista ja saattoi viedä nurkkaan ja pitää puhutteluja aina jollekin lapselle. Meni siksi kai lukkoon ja ei osannut näyttää osaamistaan.

Vierailija
18/120 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 09:22"]

Todella yllättävää että 80% kateellisista suomalaisista mammoista tarttuu tuohon 'erityislahjakas' kohtaan :D

[/quote]

Ja todella yllättävää, että mekin, joiden lapset ovat lukeneet ja kirjoittaneet samassa iässä, olemme "kateellisia".

Tiedän mistä puhun, mutta oli itsekin todella lahjakas lapsi yhdellä osa-alueella ja tarvitsin tukea toisella.

Vierailija
19/120 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapsi myös tunnistaa sanoja (ei kai varsinaisesti lue, mutta tunnistaa tiettyjä kirjainyhdistelmiä sanoiksi, esim. omat ja perheenjäsenten ja päiväkotiryhmän lasten nimet) ja kirjoittaa joitain sanoja. En ajatellut että se olisi mitenkään erikoista? Lapsi on 3,5 v.

Vierailija
20/120 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljolti varmaan totta tuo huutaminen nyt ainakin. Tyttäreni oli loppuvuodesta 2014 tetissä lähellä olevassa päiväkodissa. Hän oli järkyttynyt siitä, että lapsille huudetaan kurkku suorana, jonka jälkeen lapset alkoivat itkemään ja sitten siitä itkemisestäkin toruttiin. 

Mistäs me vanhemmat tiedetään mitä kaikkea siellä tapahtuu.

nuorimmaiseni vein tarhaan 2011. Olin tutustumassa päiväkotiin lapsen kanssa ja menimme siihen pihalle. Jonkun toisen ryhmän tarhantädin takki oli penkillä ja poikani meni koskemaan sitä takin hihaa. Tämä takin omistaja tarhatädin tuli karjumaan pojalleni, että "katso että oli viimeinen kerta kun siihen takkiin kosket, en minäkään sinun tavaroihisi koske". Meidän ryhmän täti tuli samantien luokseni ja kehotti antamaan anteeksi?! Sitten meni tämä karjuvan kanssa juttelemaan. Mä laitoin tarhanjohtajalle s.postia, johon hän vastasi että asia käsitelty ja muu ei kuulu minulle.

riittää sitten moneen junaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi kolme