Kyllästynyt pojan päiväkotiin
Meillä oli päiväkodissa pojan 4v keskustelu. Keskustelu meni mielestäni hyvissä merkeissä vaikka lastentarhanopettaja ja hoitaja eivät lastani kovin hyvin vielä tunne kun poika aloitti elokuussa 3päivää viikossa ja hoitajat itse vasta marraskuussa.
Nooh enivei. Keskustelussa otettiin asioita esille josta olemme huolissaan ja mitkä menee hyvin. Itse otin esille pojan vilkkauden, että onko vilkas vai ylivilkas. Hoitajat olivat huolissaan lapsen sopeutumisesta isoon (27 lasta) ryhmään. Poika siis ollut pienenä pph:ssa ja sitten minun ja kuopuksen kanssa kotona.
En ikinä saanut puhtaaksikirjoitettua keskustelupaperia milloin mistäkin syystä, tulostin rikki tms.
Sain Paperin neuvolassa ,jossa terveydenhoitaja sanoi heidän päiväkodin henkilökunnan kanssa keskustelleen toimintaterapiasta ja psykologista. Luin vielä siihen perään keskustelusta tehdyn paperin ja menasi pudota penkiltä. Se teksti mitä pojastani oli kirjoitettu oli ihan hirveää. En tunnistanut omaa lastani siitä. Terveyden hoitaja teki 4v "testit" ja arvioi poikaa. Keskustelimme vielä ja sanoin etten tunnista lastani pk:n kirjoittamasta paperista.
Lopulta terveydenhoitaja tuli siihen tulokseen, että poikani on erityislahjakas, kun osaa jo vähän lukea ja kirjoittaa. Eikä ylivilkkaudestakaan tarvitse olla huolissaan kun tehtävät sujuivat aivan mainiosti.
Nyt yritän keräillä voimia, että jaksan tänään viedä poikani tuonne hirveään paikkaan jossa häntä ei arvosteta pätkääkään :(
Kommentit (120)
[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 10:24"]
Johtuu ehkä siitä, että teillä kotona huudetaan?
[/quote]
Ei huono vaihtoehto. Lapsi pelkää hoitajaa, joka huutaa ja vetäytyy tilanteissa, joissa melutaso nousee?!
Miten on ap. huudatko lapselle rauhoittaaksesi hänen vilkasta käyttäymistä. Olet jo myöntänyt, että teillä huudetaan.
Lapsellani ja minulla on kyllä aika lyhyt pinna, kuten myös omalla äidilläni. Olen kanssasi ihan samaa mieltä 42
-ap
[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 10:30"]
[/quote]
Ei huono vaihtoehto. Lapsi pelkää hoitajaa, joka huutaa ja vetäytyy tilanteissa, joissa melutaso nousee?!
Miten on ap. huudatko lapselle rauhoittaaksesi hänen vilkasta käyttäymistä. Olet jo myöntänyt, että teillä huudetaan.
[/quote]
Hys hys! Varo vaan ettei ap hyökkää kimppuusi hyenaanlailla. Ensin ulkoistetaan lapsen kasvatus päiväkodille, mutta kun sieltä ei sympatia ja empatia säteile niin vika on päiväkodissa, ei kotioloissa!
Vaihda päiväkotia, niissä on eroja. Meillä yksityisellä. Ei tulisi kuuloonkaan että siellä toimittaisiin vanhempien selän takana. Eihän se ole edes luvallista. Valitusta vaan korkeammalle taholle. Lapsesi edun kannalta ei liene haittaa että käy sitten testeissä tai mitä ikinä tarjoavatkin. Ammattilaiset näkevät kuitenkin onko odotettavissa jotain ongelmia jollain saralla ja ne on hyvä kartoittaa ennen kouluikää. Päiväkotinne toiminta ei selkeästikän ole aivan asiallista mutta hyvän päiväkodin palaute kannattaa ottaa rakentavana. Vanhempi sokeutuu helposti omalle lapselleen ja näkee asiat sellaisina kuin haluaa nähdä. Muista myös että lasta kasvatetaan yhteiskuntaan, ei jäämään kotiin, ja päiväkodissa opetellaan niitä sosiaalisen kanssakäymisen taitoja. Oppii odottamaan, oppii toimimaan yhdessä/ryhmässä jne, oppii toisilta lapsilta.
Ehkä päiväkodin ryhmä on liian iso lapsellenne. Jos saatte testeistä jonkin "diagnoosin", voitte anoa pienryhmään pääsyä. Siellä lienee henkilökunnalla enemmän ammattitaitoa käsitellä myös erilaisia lapsia. Lukeminen ja kirjoittaminen on yksi hyvä taito mutta se ei sulje pois sitä mahdollisuutta että lapsella on jotain mikä vaatii vähän enemmän paneutumista ja ehkä toisenlaisia metodeja.
[/quote]
[/quote]
Meillä yleensä nämä huutamistilanteet ovat sellaisia jossa on oikeasti joku 'hätä' että tekeminen pitää keskeyttää.
Yleensä jos alan hermostua vaikka juuri tuohon vilkkauteen sanon lapselle vaikka "nyt alkaa mennä hermo. Riittää jo" Jos ei mitään tapahdu seuraava vaihtoehto on "pitääkö laskea kolmeen" Ja jos lasketaan kolmeen siitä seuraa joku rangaistus. Esim lempilelu menee hyllyn päälle tietyksi ajaksi tai ei mennä esim uimaan, hoploppiin, lemppari puistoon jne. Riippuen tilanteesata. Lisätään tähän nyt varmuudeksi vielä, että, meillä ei myöskään käytetä jäähyä.
-ap
Lapsellani ja minulla on kyllä aika lyhyt pinna, kuten myös omalla äidilläni. Olen kanssasi ihan samaa mieltä 42
-ap
[/quote]
Eli ei se päiväkoti ihan väärässä ole?! Sinä vedit itkupotkuraivarit, kun kaikki ei mennyt niinkuin sinä halusit ja lapsi perinyt tämän sinulta ja nyt päiväkodissä yritetään opettaa tästä pois.
[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 08:38"]Sen kanssa pitää vaan oppielämään, että muut näkee sen lapsen kykyprofiilin vähän eritavalla kuin vanhempi, jolle lapsi on oman egonjatko, jonka avulla voi päteä, että vain hän ja vain hän tuntee lapsensa. Ja sen kyseenalaistaminen on lähes henkilökohtainen loukkaus.
Jokainen vanhempi tietää miten paljon se lapsen persoonallisuus muuttuu kun hän se kotioven takaanaa sulkee. Se on sitä normaalia eloonjäämistaistelua isossa maailmassa. Toki sen lapsen voi vangita oman kodin seinien sisäpuolle ja ihailla pyytteettömästi kuinka se oma lapsi on muita kehityksessä edessä. Taitaa kuitenkin tuo lukeminen ja kirjoittaminen olla enemmän sääntö kuin poikkeus tuossa iässä. :D
[/quote]
Ai, no meillä sitten jo neljäs erityislahjaton 4v, ku tunnistaa just oman nimensä.
[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 10:37"]
-ap
[/quote]
Eli ei se päiväkoti ihan väärässä ole?! Sinä vedit itkupotkuraivarit, kun kaikki ei mennyt niinkuin sinä halusit ja lapsi perinyt tämän sinulta ja nyt päiväkodissä yritetään opettaa tästä pois.
[/quote]
Voitko vähän tarkentaa mitä tarkoitat? Jos lapsi omaa tempperamentin ja oman mielipiteen niin miksi se pitäisi opettaa pois?
-ap
[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 10:40"][quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 10:37"]
-ap
[/quote]
[/quote]
Voitko vähän tarkentaa mitä tarkoitat? Jos lapsi omaa tempperamentin ja oman mielipiteen niin miksi se pitäisi opettaa pois?
-ap
[/quote]
Ei opettaa pois vaan mukauttaa sosiaalisiin tilanteisiin. Ohis
olisi hyvä jos joitakin miehiä olisi myös pojan elämässä,kotona tai hoitopaikassa pelastamassa poikaa vähän mammojen armoilta,se ei ole pois äitiydestä.nämä ammattiauttajat yleensä ei uskalla sanoa lasta terveeksi jos on jotain vilkkautta.lapsi ei ole koskaan pahatapainen alkujaan, vaan nopea oppimaan.
[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 10:44"]
olisi hyvä jos joitakin miehiä olisi myös pojan elämässä,kotona tai hoitopaikassa pelastamassa poikaa vähän mammojen armoilta,se ei ole pois äitiydestä.nämä ammattiauttajat yleensä ei uskalla sanoa lasta terveeksi jos on jotain vilkkautta.lapsi ei ole koskaan pahatapainen alkujaan, vaan nopea oppimaan.
[/quote]
Minä olen naimisissa (miehen kanssa:DDD) Ja pojalla on Vaari ja Ukki. Pienempi sisarus on kyllä tyttö. Mieheni ei välttämättä ilahtusi muista näistä "lisämiehistä" Mistä tekstistä sai sellaisen vaikutelman, ettei pojalla ole miehiä elämässä :DDD
[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 09:45"]
Minulle tuli aikalailla samat fiilikset kuin 17 kirjoitti. Mutta tietenkin olen huono äiti kun yritän pitää lapseni puolia. Niinkuin aloitustekstissä sanoin itse keskustelusta jäi minulle hyvä fiilis, mutta papereihin oli lisäilty asioita joista keskustelussa ei puhuttu mitään ja muunneltu keskustelussa käytyjä asioita. Sain nämä paperit suljetussa kirjekuoressa missä oli päällä lappu "vanhemmat lukevat ja allekirjoittavat" siis silloin kun pojan neuvola aika oli. Ei siinä jäänyt aikaa käydä niitä läpi saatika keskustella pk:n henkilökunnan kanssa. Moni näistä pk:n huolenaiheista oli selvästi stressin aiheuttamia yksi esimerkki "näprää paidan helmaa" en kyllä sinänsä ymmärrä miten tämä on huolenaihe. Moni tekee tätä vielä aikuisenakin. Ja siis poika ei kotona tee tätä. Yksi huolenaihe oli "ei halua siirtyä leikistä toiseen" kuinka moni lapsi haluaa? Yksi vielä "hakee liikaa turvaa aikuisilta tms (ei siis näillä sanoilla)" Poikani on melko herkkä. On ehkä aina ollut "äidin mussukka" mutta en näe siinä mitään väärää jos haluaa näyttää lapselleen että hän on tärkeä. Enkä nyt tarkoita että poika olisi aina saanut kaiken mitä haluaa vaan, että meillä on aina halailtu ja pussailtu ja kerrottu toisillemme että olet tärkeä, rakastan sinua jne. Ehkä nämäkin asiat olisi selvinnyt jos pk:n henkilökunta olisi paperin kanssani läpi käynyt. Tänään kun vein pojan tarhaan sanoin ryhmän lastentarhanopettajalle mitä mietteitä paperi minussa herätti ja painotin tietäväni että päiväkodissa on rajalliset resurssit keskittyä vaan yhteen lapseen, mutta jos tämä ei ala nyt sujumaan pitää miettiä jääkö poika kanssani kotiin tai siirtyykö toiseen päiväkotiin missä voi aloittaa puhtaalta pöydältä. Ps. Ei nyt puututa tuohon erityislahjakas osuuteen koska eihän pirkkopettereiden äidit jonka pallerot ei osaa vielä edes kunnolla ärrää tai ässää voi ymmärtää, että toisten lapset ovat osanneet numerot ja kirjaimet jo 2,5 vuotiaasta asti ;) -ap
[/quote]
Tutulta kuulostaa nuo lauseet esim. hakee liikaa turvaa aikuisilta (lue: niillä ärsyttää kun lapsi keskeyttää mehevät juoruhetket). Tämä sanottiin jo kun lapsi oli kaksi päivää ollut uudessa päiväkodissa, joka oli todella suuri. En viitsi kertoa, miten meidän vääntämisen kävi, ei hyvin. Noilla päiväkodintädeillä on jo vuosia sitten mopo lähtenyt keulimaan ja pahasti. Onneksi ei ikinä enää tarvi olla tekemisisissä. Tsemppiä!
[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 08:38"]
Sen kanssa pitää vaan oppielämään, että muut näkee sen lapsen kykyprofiilin vähän eritavalla kuin vanhempi, jolle lapsi on oman egonjatko, jonka avulla voi päteä, että vain hän ja vain hän tuntee lapsensa. Ja sen kyseenalaistaminen on lähes henkilökohtainen loukkaus.
Jokainen vanhempi tietää miten paljon se lapsen persoonallisuus muuttuu kun hän se kotioven takaanaa sulkee. Se on sitä normaalia eloonjäämistaistelua isossa maailmassa. Toki sen lapsen voi vangita oman kodin seinien sisäpuolle ja ihailla pyytteettömästi kuinka se oma lapsi on muita kehityksessä edessä. Taitaa kuitenkin tuo lukeminen ja kirjoittaminen olla enemmän sääntö kuin poikkeus tuossa iässä. :D
[/quote]
Näiden kommenttien esittäjien ongelma on se, että luetun ymmärtäminen tökkii ja pahasti. En ole ollut ap, mutta muuten vastaavassa tilanteessa. Homman ydin on siinä, että päiväkoti ja koti tekevät yhteistyötä ja tähän kuuluu mm. tiedon vaihtaminen, ei sen pimittäinen.
Yhdenkään vahnemman ei tarvitse hyväksyä sitä, ettei pk:n "ammattilaiset" ole valmiita seisomaan omien arviointiensa takansa, eikä näitä luovuteta vanhemmille. Pyri siinä sitten kasvatuskumppanuuteen.
Suurin kysymys kuuluu? Kuka tekee testin? Onko hänellä pätevyyttä tehdä ja tulkata testin tuloksia. Epäilen suuresti!
Onko lähihoitajalla niin laaja koulutus, että hän osaa tehdä ja tulkata näitä testejä?
Mikä ero on lastentarhaopettajan pätevyydellä ja lähithoitajalla? Jos moelmmat saavat tehdä tuon testin ja kirjoittaa lausunnon, niin miksi tarvitaan lastentarhaopettajia joka saavat yliopistokoulutuksen?
Kuka valvoo, että testi tehdään oikein? Onko lähithoitajalla koulutusta tähän?
[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 08:38"]
Sen kanssa pitää vaan oppielämään, että muut näkee sen lapsen kykyprofiilin vähän eritavalla kuin vanhempi, jolle lapsi on oman egonjatko, jonka avulla voi päteä, että vain hän ja vain hän tuntee lapsensa. Ja sen kyseenalaistaminen on lähes henkilökohtainen loukkaus.
[/quote]
Ymmärsin, että terveydenhoitaja oli sanonut lasta erityisen lahjakkaaksi. Hänellä on varmaan vertailupohjaa siihen. Ja muutenkin uskon useimmissa tapauksissa vanhempien tuntevan lapsensa. En tiedä ketään, joka sokeasti uskoo päiväkodinarvioita ja samalla ohittaa kaikki muut arviot. Jos lapsi voi huonosti päiväkodissa ja äiti ei tunnista lasta arvioista niin joku mättää. En tarkoita, että olisi joku hirveä ongelma, mutta varmasti joku ongelma. Veikkaan, että juuri tuo mitä vanhempi sanoo eli ristiriita päiväkodin suhtautumisessa VS lapsen persoona.
[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 10:53"]
Suurin kysymys kuuluu? Kuka tekee testin? Onko hänellä pätevyyttä tehdä ja tulkata testin tuloksia. Epäilen suuresti!
Onko lähihoitajalla niin laaja koulutus, että hän osaa tehdä ja tulkata näitä testejä?
Mikä ero on lastentarhaopettajan pätevyydellä ja lähithoitajalla? Jos moelmmat saavat tehdä tuon testin ja kirjoittaa lausunnon, niin miksi tarvitaan lastentarhaopettajia joka saavat yliopistokoulutuksen?
[/quote]eiköhän ne testit tehdä ihan terveydenhuollon piirissä, ei päiväkodin henkilökunnalla ole sellaiseen pätevyyttä eikä aikaakaan
[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 10:40"]
[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 10:37"]
-ap
[/quote]
[/quote]
-ap
[/quote]
Tulihan se sieltä, temperamentti. Mikä ihana pirun huono tekosyy hyväksyä huonoa käytötöstä sekä aikuisilta, että lapsilla. Tempperamenttisen ja omanmielipiteen omaavan lapsenkin pitää sopeutua yhteiskuntaa eikä hänen ehdoilla muuttaa koko yhteiskunnanrakenteita. Nyt kun ongelma on päiväkodissa todettu niin yhteistyöllä haette siihen ratkaisua. Eihän lasten pidä oppia päiväkodeissa ja kouluissa käyttäytymään niin kuin tuhannet muut.
[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 09:45"]
Minulle tuli aikalailla samat fiilikset kuin 17 kirjoitti. Mutta tietenkin olen huono äiti kun yritän pitää lapseni puolia. Niinkuin aloitustekstissä sanoin itse keskustelusta jäi minulle hyvä fiilis, mutta papereihin oli lisäilty asioita joista keskustelussa ei puhuttu mitään ja muunneltu keskustelussa käytyjä asioita. Sain nämä paperit suljetussa kirjekuoressa missä oli päällä lappu "vanhemmat lukevat ja allekirjoittavat" siis silloin kun pojan neuvola aika oli. Ei siinä jäänyt aikaa käydä niitä läpi saatika keskustella pk:n henkilökunnan kanssa. Moni näistä pk:n huolenaiheista oli selvästi stressin aiheuttamia yksi esimerkki "näprää paidan helmaa" en kyllä sinänsä ymmärrä miten tämä on huolenaihe. Moni tekee tätä vielä aikuisenakin. Ja siis poika ei kotona tee tätä. Yksi huolenaihe oli "ei halua siirtyä leikistä toiseen" kuinka moni lapsi haluaa? Yksi vielä "hakee liikaa turvaa aikuisilta tms (ei siis näillä sanoilla)" Poikani on melko herkkä. On ehkä aina ollut "äidin mussukka" mutta en näe siinä mitään väärää jos haluaa näyttää lapselleen että hän on tärkeä. Enkä nyt tarkoita että poika olisi aina saanut kaiken mitä haluaa vaan, että meillä on aina halailtu ja pussailtu ja kerrottu toisillemme että olet tärkeä, rakastan sinua jne. Ehkä nämäkin asiat olisi selvinnyt jos pk:n henkilökunta olisi paperin kanssani läpi käynyt. Tänään kun vein pojan tarhaan sanoin ryhmän lastentarhanopettajalle mitä mietteitä paperi minussa herätti ja painotin tietäväni että päiväkodissa on rajalliset resurssit keskittyä vaan yhteen lapseen, mutta jos tämä ei ala nyt sujumaan pitää miettiä jääkö poika kanssani kotiin tai siirtyykö toiseen päiväkotiin missä voi aloittaa puhtaalta pöydältä. Ps. Ei nyt puututa tuohon erityislahjakas osuuteen koska eihän pirkkopettereiden äidit jonka pallerot ei osaa vielä edes kunnolla ärrää tai ässää voi ymmärtää, että toisten lapset ovat osanneet numerot ja kirjaimet jo 2,5 vuotiaasta asti ;) -ap
[/quote]
Mitään virhettä ei siis ole tapahtunut. Päiväkoti ei ole toimittanut mitään terveydenhuoltoon ilman lupaa vaan ap itse vei paperin, jonka sisällöstä he olivat aikaisemmin rakentavasti keskustelleet.
Suosittelen jatkotutkimuksia. Terveydenhoitaja ei ketään voi luokitella yhtään miksikään
[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 10:56"]
[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 10:53"]
[/quote]eiköhän ne testit tehdä ihan terveydenhuollon piirissä, ei päiväkodin henkilökunnalla ole sellaiseen pätevyyttä eikä aikaakaan
[/quote]
Kuule, kyllä lapsille tehdään testejä. Niitä tehdään paljon ja ne arkistoidaan päiväkotiin. Ne tehdään työn ohella ja vanhemille kerrotaan, että niitä tehdään lapsen parhaaksi. Niin että tiedetään jos on jotain ongelmia. No, näitä testejä sitten tehdään lähihoitajan kanssa ja joku tekee siitä päätöskiä. Vanhemmat näkevät testin tulokset. Minulle ei kertaakaan ole kerrottu miten ja kuka näitä testejä tekee lapsen kanssa. Minulle ei myöskään ole kerrottu kuka tulkitsee testin tulokset.
Nämä tulokset kirjataan sitten lomakkeisiin joka menee kouluun, terveydenhoito henkilökunnalle. Eli jos joku päiväkodin henkilökunta voisi avata tämän. Miten ja kuka tekee testin ja millä pätevyydellä?
[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 10:22"]
Kuten tuonne ylemmäs jo pari kertaa kirjoitin itse keskustelusta jäi hyvä fiilis. Minä ja päiväkodin henkilökunta toi huolenaiheita esille. Tässä on nyt kyse siitä ettei henkilökunta käynyt "raporttia" kanssani läpi ja sinne oli lisäilty ja muuteltu asioita. Ja kuten tuossa ylempänä kirjoituksen aloitin 'Keskustelussa toin myös esille....' Onko sinulla lukemisenymmärtämisessä jotian häikkää vai oliko tuo kirjoittamani teksti niin epäselvä?
Tässä vielä pari lainausta ylempää 'ei halua osallistua esim lauluhetkeen (omien sanojensa mukaan 'koska musiikki on liian kovalla')' jos poika olisi ujo, hiljainen ja sisäänpäinvetäytyvä (jos tämä on edes sana:D ) häneen suhtauduttaisiin ihan eritavalla'
Kannattaisi myös lukea koko ketju läpi ennenkuin tulee pätemään. Näin pienenä vinkkinä. Jos ei sen vertaa jaksa keskittyä että lukaisee läpi niin ei varmaan kannata tulla kirjoittamaan mitään :)
-ap
[/quote]
Taas tulee esille ap.n oma lyhyt pinna. Se tarttuu myös lapseen