Kyllästynyt pojan päiväkotiin
Meillä oli päiväkodissa pojan 4v keskustelu. Keskustelu meni mielestäni hyvissä merkeissä vaikka lastentarhanopettaja ja hoitaja eivät lastani kovin hyvin vielä tunne kun poika aloitti elokuussa 3päivää viikossa ja hoitajat itse vasta marraskuussa.
Nooh enivei. Keskustelussa otettiin asioita esille josta olemme huolissaan ja mitkä menee hyvin. Itse otin esille pojan vilkkauden, että onko vilkas vai ylivilkas. Hoitajat olivat huolissaan lapsen sopeutumisesta isoon (27 lasta) ryhmään. Poika siis ollut pienenä pph:ssa ja sitten minun ja kuopuksen kanssa kotona.
En ikinä saanut puhtaaksikirjoitettua keskustelupaperia milloin mistäkin syystä, tulostin rikki tms.
Sain Paperin neuvolassa ,jossa terveydenhoitaja sanoi heidän päiväkodin henkilökunnan kanssa keskustelleen toimintaterapiasta ja psykologista. Luin vielä siihen perään keskustelusta tehdyn paperin ja menasi pudota penkiltä. Se teksti mitä pojastani oli kirjoitettu oli ihan hirveää. En tunnistanut omaa lastani siitä. Terveyden hoitaja teki 4v "testit" ja arvioi poikaa. Keskustelimme vielä ja sanoin etten tunnista lastani pk:n kirjoittamasta paperista.
Lopulta terveydenhoitaja tuli siihen tulokseen, että poikani on erityislahjakas, kun osaa jo vähän lukea ja kirjoittaa. Eikä ylivilkkaudestakaan tarvitse olla huolissaan kun tehtävät sujuivat aivan mainiosti.
Nyt yritän keräillä voimia, että jaksan tänään viedä poikani tuonne hirveään paikkaan jossa häntä ei arvosteta pätkääkään :(
Kommentit (120)
Et silti vastannut mikä siinä sinua häritsee, että lastani sanottiin erityisen lahjakkaaksi kirjoittamisessa ja lukemisessa? Ja kuten sanottu en ole poikaa mihinkään erityislahjakkaisen erityskouluun lähettämässä.
-ap
[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 12:02"]
[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 11:12"]
Ainiin ja sanotaan nyt vaikka tähän väliin, että miksi pk:n keskustelussa minulle ei puhuttu toimintaterapiasta ja psykologista mitään vaan vasta terveydenhoitaja tämän kertoi.
Ja siis terveydenhoitajan kanssa, kun keskustelimme hän kysyi haluammeko vielä lähetteen toimintaterapiaan ja psykologille ja vastasimme, että tottakai jos siitä on hyötyä lapselle. Ja sanoin myös että pelkään, että lapsi leimataan 4 vuotiaana jotenkin erilaiseksi ja se seuraa ensin eskariin sitten kouluun ja sitten loppuelämän. TH sanoi, ettei ole varma kirjoittaako lääkäri edes lähetettä hänen lausuntonsa jälkeen. Lääkäriajan saimme vasta maaliskuulle.
-ap
[/quote]
Siksi päiväkoti ei näitä sanonut, että niihin vaaditaan terveydenhuollon lähete. Eli terveydenhoitaja teki päätöksen laittaa lääkärille lähetettä varten.
[/quote]
Jokaiseen 4 v nouvolaan kuuluu lääkärikäynti. Ja kuten sanottu terveydenhoitaja ei ollut varma lähetteen tarpeesta oman arvionsa jälkeen
-ap
[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 11:58"]
[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 11:54"]
Ajattelin jo että ap on provo, kun tässä tulevat kaikki klassiset provojutut "erityislahjakkuudesta" "tempperamenttiin" kahdella p:llä. Mutta taitaa olla kyse vain elämänkokemuksen puutteesta. Kannattaa lukea esim. temperamentista.
Jos sinusta tuntuu, ettei päivähoidosta ole hyötyä lapsellesi, ota hänet ihmeessä kotiin kasvamaan. Nelivuotias on vielä pieni, ja pikkusisaruksen syntymäkin on ollut kriisi, joka voi edelleen vaikuttaa lapsen motivaatioon toimia ryhmässä.
Jos uskot, että päivähoito hyödyttää lastasi, yritä tehdä yhteistyötä ammattilaisten kanssa. He kuitenkin näkevät lastasi aika paljon enemmän kuin se neuvolan terveydenhoitaja.
Ja itse lahjakkaan mutta erityistarpeisen lapsuuden kokeneena korostan: älä nyt hirtä itseäsi ajatukseen, että lapsesi on ihmeellisen lahjakas eikä siksi tarvitse tukea jollakin toisella osa-alueella. Siinä kasvatetaan juuri sellaista hyvää huonoa itsetuntoa, josta on myöhemmin paljon murhetta.
t. 14.
[/quote]
Ja taas yksi katkera äiti :'(
[/quote]
Ei,vaan tavallinen rakastava äiti, jolla on jo toisessa polvessa kokemusta tavallisista lahjakkaista lapsista. kannattaa ihan oikeasti kuunnella kokeneempia.
Selväksi on tullu, että äiti ei Ole kovin lahjakas.
[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 09:06"]
[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 08:15"]
Ainiin. Lapseni on elokuusta asti ollut ja vieläkin joka aamu kysyy "onko pakko mennä" -ap Ja kakkoselle. Jos sinun lapsesi ei ole niin ei se tarkoita ettei minun voisi olla
[/quote]
No onko hänen pakko mennä? Sinähän siihen osaat vastata.
Oma poikani ei ole vielä neljää, mutta hahmolukee sanoja ja kirjoittaa ilman apua helppoja sanoja kuten "Gigantti". Herkkyyskausi tuohon on juuri 3-4-vuotiaana, joten en näe asiaa erityislahjakkuutena. Toki hyvä että terveydenhoitaja tukee vanhemmuuttasi, mutta ei pidä liikaa takertua tuohon erityislahjakkuudenkaan ajatukseen, vaan yrittää nähdä lapsi arvokkaana sellaisenaan, myös mahdollisine ongelmineen.
[/quote]
Ohis, kai ymmärrät ettei lapsesi osaa lukea sanaa "Gigantti", vaan tunnistaa sen esim. mainosten perusteella? Kyllä kai kaikki pienemmätkin lapset osaavat juuri näitä nimiä "lukea", kuten Prisma, S-market jne.
Päätin tulla hieman päivittämään meidän tilannetta.
Poika kävi neuvolalääkärin tarkistuksessa, neuvolapsykologilla ja yksityisellä lääkärillä. Neuvolalääkäri perui toimintaterapia lähetteen, kun ei nähnyt sitä tarpeelliseksi. Päiväkodista kuitenkin kysyttiin meiltä haluammeko tehdä uudelleen toimintaterapia lähetteen ja olimme sitä mieltä, että tehdään sitten jos se on mielestänne tarpeellista, eihän siitä haittaakaan voi olla. Noh. Lääkäri soitti minulle ja kyseli kuulumisia juteltiin siinä ja tultiin siihen tulokseen että lähete on turha ja se peruttiin taas.
Arvioiden tuloksena oli täysin normaali lapsi kaikin puolin paitsi ikäisiään edellä luku ja kirjoitustaidossa.
Poika oppi lukemaan ja kirjoittamaan pian tuon 4v neuvolan jälkeen. Neuvolassa tuo lukeminen oli vielä juuri tuota jonkun mainitsemaa hahmolukemista, mutta nyt siis lukee ja kirjoittaa jo ihan 'oikeasti'. (Ja älkää nyt tahallaan käsittäkö väärin, ei siis mitään romaaneja lue/kirjoita ja virheitä tulee tietysti.)
Olin huolissani pojan vilkkaudesta, mutta molemmat lääkärit arvioivat sen johtuvan tylsistymisestä, koska on tietyissä asioissa ikätasoaan edellä.
Päiväkodin puolelta pojan "ahdistelu" jatkui näistä ammattilaisten lausunnoista huolimatta ja minä otin yhteyttä ensin päiväkodin johtajaan ja sen jälkeen piirijohtajaan.
Tämän kaiken tuloksena päiväkodissa tulee olemaan hieman muutoksia syksyllä ja meillä edessä päiväkodin vaihto.
Nyt on jotenkin niin helpottunut olo kun tämä rumba on ohi. On ollut henkisesti todella raskasta.
Ja kiitos näistä ihanista kommenteista liittyen minun älykkyyteeni :D Sitähän mä EN kysynyt.
-Ap
Ei mun poika osannut lukea vielä sujuvasti jos ollenkaan eskarissa. Laskea osas päässä. Pian oppi koulussa lukemaan sujuvasti. Ja ei oo ollut koskaan alle 9 eikä lukiossakaan.
Eltot ja keltot seurailee lapsia ja huomaavat jos jotain häikkää.
[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 13:30"][quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 12:30"][quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 12:21"]
[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 09:06"]
[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 08:15"]
Ainiin. Lapseni on elokuusta asti ollut ja vieläkin joka aamu kysyy "onko pakko mennä" -ap Ja kakkoselle. Jos sinun lapsesi ei ole niin ei se tarkoita ettei minun voisi olla
[/quote]
No onko hänen pakko mennä? Sinähän siihen osaat vastata.
Oma poikani ei ole vielä neljää, mutta hahmolukee sanoja ja kirjoittaa ilman apua helppoja sanoja kuten "Gigantti". Herkkyyskausi tuohon on juuri 3-4-vuotiaana, joten en näe asiaa erityislahjakkuutena. Toki hyvä että terveydenhoitaja tukee vanhemmuuttasi, mutta ei pidä liikaa takertua tuohon erityislahjakkuudenkaan ajatukseen, vaan yrittää nähdä lapsi arvokkaana sellaisenaan, myös mahdollisine ongelmineen.
[/quote]
Ohis, kai ymmärrät ettei lapsesi osaa lukea sanaa "Gigantti", vaan tunnistaa sen esim. mainosten perusteella? Kyllä kai kaikki pienemmätkin lapset osaavat juuri näitä nimiä "lukea", kuten Prisma, S-market jne.
[/quote]
Kyllä ymmärrän. Kuten yllä kirjoitan, lapseni ei lue vaan hahmolukee eli tunnistaa sanojen hahmot. Mutta se taito ei rajoitu mainoksiin tai logoihin, vaan hän tunnistaa Anttilan ja Gigantin ja kerhokavereiden nimet sekä tikkukirjaimilla että tekstauksella.
Kuten yllä kirjoitin, 3-4-vuotiaana monella on tähän herkkyyskausi. Varsinaiseen lukemiseen siitä onkin vielä matkaa, aika harva nelivuotias ottaa hesarista selvää.
[/quote]
Meidän 4,5 v ottaa todellakin Hesarista selvää... Eli lukee sitä ääneen sujuvasti samoin kuin lasten kirjoja. Mutta muilla alueilla ei ole millään lailla edellä!!
[/quote]. Mun poika ei oo ikinä lukenut Hesaria. Ei tule. Lukion päätti loistavasti kirjoittaen
Ainiin eltosta ja keltosta tuli mieleen, että tämä elto ei ollut ikinä edes arvioinut poikaa. Psykologilta kuulimme, että vaan elton arviolla voi laittaa tälläisiä psyk. ja tt lähetteitä. Selviteltiin asiaa Pk:ssa ja selvisi että elto ei ollut edes arvioinut. Pk:ssa muutenkin todella hämärää toimintaa. Hyvä että päästään pois.
[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 09:27"]
[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 09:22"]
Todella yllättävää että 80% kateellisista suomalaisista mammoista tarttuu tuohon 'erityislahjakas' kohtaan :D
[/quote]
Ja todella yllättävää, että mekin, joiden lapset ovat lukeneet ja kirjoittaneet samassa iässä, olemme "kateellisia".
Tiedän mistä puhun, mutta oli itsekin todella lahjakas lapsi yhdellä osa-alueella ja tarvitsin tukea toisella.
[/quote]
Tiedän lapsia, jotka ovat olleet hyviä ja osaavia kaikilla osa-alueilla.
[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 08:15"]Ainiin. Lapseni on elokuusta asti ollut ja vieläkin joka aamu kysyy "onko pakko mennä"
-ap
Ja kakkoselle. Jos sinun lapsesi ei ole niin ei se tarkoita ettei minun voisi olla
[/quote]
Moni lapsi kitisee joka päivä päiväkotiin menosta. Ja minä luin jo kunnon kirjoja kun olin 4 ja osasin laskea ja muistin kaikki kertolaskut. Siinä ole mitään ihmeellistä. Jos päiväkoti ei kelpaa niin vaihda toiseen päiväkotiin. Keksi tekosyy miksi
[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 10:32"]
[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 10:30"]
[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 10:24"]
Johtuu ehkä siitä, että teillä kotona huudetaan?
[/quote]
Ei huono vaihtoehto. Lapsi pelkää hoitajaa, joka huutaa ja vetäytyy tilanteissa, joissa melutaso nousee?!
Miten on ap. huudatko lapselle rauhoittaaksesi hänen vilkasta käyttäymistä. Olet jo myöntänyt, että teillä huudetaan.
[/quote]
Hys hys! Varo vaan ettei ap hyökkää kimppuusi hyenaanlailla. Ensin ulkoistetaan lapsen kasvatus päiväkodille, mutta kun sieltä ei sympatia ja empatia säteile niin vika on päiväkodissa, ei kotioloissa!
[/quote]
Mites sitten tämä, että kaikkien on tästälähin osallistuttava esikouluun joka on yleensä päiväkodissa. Kyllä päiväkotien toiminnasta täytyy puhua ja paljon. Koska siellä ei todellakaan ole niin täydellistä, kuin moni haluaa ajatella ja uskoa.
[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 10:49"]
[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 09:45"]
Minulle tuli aikalailla samat fiilikset kuin 17 kirjoitti. Mutta tietenkin olen huono äiti kun yritän pitää lapseni puolia. Niinkuin aloitustekstissä sanoin itse keskustelusta jäi minulle hyvä fiilis, mutta papereihin oli lisäilty asioita joista keskustelussa ei puhuttu mitään ja muunneltu keskustelussa käytyjä asioita. Sain nämä paperit suljetussa kirjekuoressa missä oli päällä lappu "vanhemmat lukevat ja allekirjoittavat" siis silloin kun pojan neuvola aika oli. Ei siinä jäänyt aikaa käydä niitä läpi saatika keskustella pk:n henkilökunnan kanssa. Moni näistä pk:n huolenaiheista oli selvästi stressin aiheuttamia yksi esimerkki "näprää paidan helmaa" en kyllä sinänsä ymmärrä miten tämä on huolenaihe. Moni tekee tätä vielä aikuisenakin. Ja siis poika ei kotona tee tätä. Yksi huolenaihe oli "ei halua siirtyä leikistä toiseen" kuinka moni lapsi haluaa? Yksi vielä "hakee liikaa turvaa aikuisilta tms (ei siis näillä sanoilla)" Poikani on melko herkkä. On ehkä aina ollut "äidin mussukka" mutta en näe siinä mitään väärää jos haluaa näyttää lapselleen että hän on tärkeä. Enkä nyt tarkoita että poika olisi aina saanut kaiken mitä haluaa vaan, että meillä on aina halailtu ja pussailtu ja kerrottu toisillemme että olet tärkeä, rakastan sinua jne. Ehkä nämäkin asiat olisi selvinnyt jos pk:n henkilökunta olisi paperin kanssani läpi käynyt. Tänään kun vein pojan tarhaan sanoin ryhmän lastentarhanopettajalle mitä mietteitä paperi minussa herätti ja painotin tietäväni että päiväkodissa on rajalliset resurssit keskittyä vaan yhteen lapseen, mutta jos tämä ei ala nyt sujumaan pitää miettiä jääkö poika kanssani kotiin tai siirtyykö toiseen päiväkotiin missä voi aloittaa puhtaalta pöydältä. Ps. Ei nyt puututa tuohon erityislahjakas osuuteen koska eihän pirkkopettereiden äidit jonka pallerot ei osaa vielä edes kunnolla ärrää tai ässää voi ymmärtää, että toisten lapset ovat osanneet numerot ja kirjaimet jo 2,5 vuotiaasta asti ;) -ap
[/quote]
Tutulta kuulostaa nuo lauseet esim. hakee liikaa turvaa aikuisilta (lue: niillä ärsyttää kun lapsi keskeyttää mehevät juoruhetket). Tämä sanottiin jo kun lapsi oli kaksi päivää ollut uudessa päiväkodissa, joka oli todella suuri. En viitsi kertoa, miten meidän vääntämisen kävi, ei hyvin. Noilla päiväkodintädeillä on jo vuosia sitten mopo lähtenyt keulimaan ja pahasti. Onneksi ei ikinä enää tarvi olla tekemisisissä. Tsemppiä!
[/quote]
olen samaa mieltä. T. Ope
[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 12:38"]
Todella yllättävää että 80% kateellisista suomalaisista mammoista tarttuu tuohon 'erityislahjakas' kohtaan :D
[/quote]
Ja todella yllättävää, että mekin, joiden lapset ovat lukeneet ja kirjoittaneet samassa iässä, olemme "kateellisia".
Tiedän mistä puhun, mutta oli itsekin todella lahjakas lapsi yhdellä osa-alueella ja tarvitsin tukea toisella.
[/quote]
[/quote]
Onko heille ehdotettu toimintaterapiaa, vai miten asia liittyy aloittajan tilanteeseen?
[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 11:21"]
Ainiin ja sanotaan nyt vaikka tähän väliin, että miksi pk:n keskustelussa minulle ei puhuttu toimintaterapiasta ja psykologista mitään vaan vasta terveydenhoitaja tämän kertoi.
Ja siis terveydenhoitajan kanssa, kun keskustelimme hän kysyi haluammeko vielä lähetteen toimintaterapiaan ja psykologille ja vastasimme, että tottakai jos siitä on hyötyä lapselle. Ja sanoin myös että pelkään, että lapsi leimataan 4 vuotiaana jotenkin erilaiseksi ja se seuraa ensin eskariin sitten kouluun ja sitten loppuelämän. TH sanoi, ettei ole varma kirjoittaako lääkäri edes lähetettä hänen lausuntonsa jälkeen. Lääkäriajan saimme vasta maaliskuulle.
-ap
[/quote]
Meilläkin oltiin tuputtamassa toimintaterapiaa. No kävihän lapsi siellä sen kartoituksen. Läpäisi sen täysin pistein ja terapeutti sanoi ettei tästä lapsesta mitään terapoitavaa löydy. Että semmoinen kehitysviiveinen..
t.63
Eli päiväkotien henkilökunnalla on jokin kiintiöpakote, joka on tultava täyteen että terapiat ym. saavat apurahaa päiväkotien toiminnan oheen? Siksi ollaan niin herkästi leimaamassa?
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 12:38"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Mulla on tälläinen lapsi, on hyvä kielissä, matematiikassa, äidinkielessä, taiteissa, liikunassa, sosiaalisissa taidoissa, on kavereita, harrastuksia ja hyväsydäminen. Sillä on nyt ongelmana ammatinvalinta (on jo lukiossa) kun niin monet alat kiinnostavat. Päiväkodissa oli kauhea paine päällä lapseni suuntaan koska olin yksinhuoltaja, vikoja etsittiin suurennuslasin kanssa.
Sen olen myös oppinut, etten puhu lapseni saavutuksista juuri kellekään, koska ihmiset ovat oikeasti kateellisia.
[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 11:35"]
[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 11:26"]
[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 10:54"]
[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 08:38"]
Sen kanssa pitää vaan oppielämään, että muut näkee sen lapsen kykyprofiilin vähän eritavalla kuin vanhempi, jolle lapsi on oman egonjatko, jonka avulla voi päteä, että vain hän ja vain hän tuntee lapsensa. Ja sen kyseenalaistaminen on lähes henkilökohtainen loukkaus.
Jokainen vanhempi tietää miten paljon se lapsen persoonallisuus muuttuu kun hän se kotioven takaanaa sulkee. Se on sitä normaalia eloonjäämistaistelua isossa maailmassa. Toki sen lapsen voi vangita oman kodin seinien sisäpuolle ja ihailla pyytteettömästi kuinka se oma lapsi on muita kehityksessä edessä. Taitaa kuitenkin tuo lukeminen ja kirjoittaminen olla enemmän sääntö kuin poikkeus tuossa iässä. :D
[/quote]
Ymmärsin, että terveydenhoitaja oli sanonut lasta erityisen lahjakkaaksi. Hänellä on varmaan vertailupohjaa siihen. Ja muutenkin uskon useimmissa tapauksissa vanhempien tuntevan lapsensa. En tiedä ketään, joka sokeasti uskoo päiväkodinarvioita ja samalla ohittaa kaikki muut arviot. Jos lapsi voi huonosti päiväkodissa ja äiti ei tunnista lasta arvioista niin joku mättää. En tarkoita, että olisi joku hirveä ongelma, mutta varmasti joku ongelma. Veikkaan, että juuri tuo mitä vanhempi sanoo eli ristiriita päiväkodin suhtautumisessa VS lapsen persoona.
[/quote]
Terveydenhoitaja on sanonut tuon ihan heittona, keskusteluna, toteamuksena. Ei terveydenhoitaja voi luokitella ketään yhtään mihinkään
[/quote]
Mikä tässä erityislahjakkaassa nyt ihmisiä oikeasti häiritsee. En ole lastani mihinkään Harvardiin lähettämässä jos sitä pelkäätte. Ja niinkuin tuola moni on todennut on ennemmin sääntö kuin poikkeus, että 4 vuotias EI osaa lukea/laskea. Vai miksi koulussa sitä opetettaisiin 7vuotiaille jos sen ihan kotona 4vuotiaskin oppii. Älkää huolehtiko teidän lapsenne on varmasti joissain muissa asioissa lahjakas/erityslahjakas. Ei toisten osaaminen ole teiltä pois.
Itsekkin opin lukemaan ja laskemaan + ja - laskuja 5 vuotiaana ja eka luokka oli aika tuskaa, kun sai täytellä lisätehtäväkirjoja toisensa perään, kun muut eivät osanneet vielä lukea tai laskea.
-ap vuosimallia -90
[/quote]
Erityisen fiksu jaksaa ja malttaa nekin tilanteet ja keksii malttavan keinon ja asenteen olla vähemmän edistyneine kanssa.
[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 12:00"]
[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 11:35"]
[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 11:26"]
[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 10:54"]
[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 08:38"]
Sen kanssa pitää vaan oppielämään, että muut näkee sen lapsen kykyprofiilin vähän eritavalla kuin vanhempi, jolle lapsi on oman egonjatko, jonka avulla voi päteä, että vain hän ja vain hän tuntee lapsensa. Ja sen kyseenalaistaminen on lähes henkilökohtainen loukkaus.
Jokainen vanhempi tietää miten paljon se lapsen persoonallisuus muuttuu kun hän se kotioven takaanaa sulkee. Se on sitä normaalia eloonjäämistaistelua isossa maailmassa. Toki sen lapsen voi vangita oman kodin seinien sisäpuolle ja ihailla pyytteettömästi kuinka se oma lapsi on muita kehityksessä edessä. Taitaa kuitenkin tuo lukeminen ja kirjoittaminen olla enemmän sääntö kuin poikkeus tuossa iässä. :D
[/quote]
Ymmärsin, että terveydenhoitaja oli sanonut lasta erityisen lahjakkaaksi. Hänellä on varmaan vertailupohjaa siihen. Ja muutenkin uskon useimmissa tapauksissa vanhempien tuntevan lapsensa. En tiedä ketään, joka sokeasti uskoo päiväkodinarvioita ja samalla ohittaa kaikki muut arviot. Jos lapsi voi huonosti päiväkodissa ja äiti ei tunnista lasta arvioista niin joku mättää. En tarkoita, että olisi joku hirveä ongelma, mutta varmasti joku ongelma. Veikkaan, että juuri tuo mitä vanhempi sanoo eli ristiriita päiväkodin suhtautumisessa VS lapsen persoona.
[/quote]
Terveydenhoitaja on sanonut tuon ihan heittona, keskusteluna, toteamuksena. Ei terveydenhoitaja voi luokitella ketään yhtään mihinkään
[/quote]
Mikä tässä erityislahjakkaassa nyt ihmisiä oikeasti häiritsee. En ole lastani mihinkään Harvardiin lähettämässä jos sitä pelkäätte. Ja niinkuin tuola moni on todennut on ennemmin sääntö kuin poikkeus, että 4 vuotias EI osaa lukea/laskea. Vai miksi koulussa sitä opetettaisiin 7vuotiaille jos sen ihan kotona 4vuotiaskin oppii. Älkää huolehtiko teidän lapsenne on varmasti joissain muissa asioissa lahjakas/erityslahjakas. Ei toisten osaaminen ole teiltä pois.
Itsekkin opin lukemaan ja laskemaan + ja - laskuja 5 vuotiaana ja eka luokka oli aika tuskaa, kun sai täytellä lisätehtäväkirjoja toisensa perään, kun muut eivät osanneet vielä lukea tai laskea.
-ap vuosimallia -90
[/quote]
Sellaista ei ole kuin erityislahjakas.
Joku voi olla edellä kehitystä jossain osa-alueessa. Sillä ei ole mitään tekemistä lahjakkuuden tai muun pärjäämisen kanssa. Moni aikaisin lukemaan oppinut on ihan samalla viivalla muutaman vuoden päästä koulussa. Ei välttämättä opi mitenkään nopeammin. Toisaalta moni alaluokilla koulussa hyvin pärjäävä ei lopulta pärjää elämässä lainkaan. Tekee vääriä valintoja, tippuu kyydistä.
Täällä oli hijattain ketju, jossa äiti kehui lasta erityislahjakkaaksi. Oli jopa siirtymässä erityiskouluun. Kyseessä olikin aspenger lapsi. siinä syy erityisluokalle siirtymiseen
[/quote]
Asperger-lapset ovat toisinaan, suuremmalla todennäköisyydellä, erityislahjakkaita.
-ap
[/quote]
Siksi päiväkoti ei näitä sanonut, että niihin vaaditaan terveydenhuollon lähete. Eli terveydenhoitaja teki päätöksen laittaa lääkärille lähetettä varten.