Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

ELATUSMAKSUSTA

Vierailija
27.01.2015 |

Eli kävimme lastenvalvojalla, joka teki alustavan elatusapulaskelman, jonka mukaan etävanhemman tulisi maksaa kahdesta lapsesta elatusmaksua noin 480euroa/kk.

Kysynkin paljonko itse "kehtaisit" pyytää etävanhemmalta noita elareita?

Luonnollisestikaan hän ei ole valmis maksamaan koko summaa ja olisikin asiassa valmis tulemaan vastaan, mutta mietin kuinka paljon... Lapset minulla kuitenkin yhteisen sopimuksen mukaan suurimman osan ajasta.

Paljonko saatte lähit elatusmaksua lapsellenne ja mitä olette sopineet, että siihen summaan sisältyy? esim. osallistuuko etä isompiin hankintoihin, esim. pyörä?

Kommentit (106)

Vierailija
21/106 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 14:41"]

Lastenvalvojan laskelman mukaan summa oli 250e, mies kieltäytyi ja olisi halunnut 200e, pääsivät lopuksi lastenvalvojan kanssa tulokseen 220e. En osallistunut tähän keskusteluun muuten kuin läsnäololla, mies sai itse valita ja tein selväksi, että sitten on turha jälkikäteen nurista ja itkeä että "exä vaati". Yksi lapsi, joka asuu kanssani joka päivä, käy joskus muutaman tunnin isällään.

[/quote]

Hyvä, että sulla on ollut lastenvalvoja, jolla on mielipiteitä ja osaa pitää lasten ja sun puolia. Meillä lastenvalvoja ei sanonut juuta eikä jaata asioihin, muutamasta asiasta mitkä jäi sopimatta kehotti vaan ottamaan yhteyttä käräjäoikeuteen.

Vierailija
22/106 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 14:55"][quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 14:47"]

Kolme lasta ja mies maksaa 750 €/kk (mulle tulee lapsilisät) sekä 60% harrastusmaksuista, muista urheiluvälineistä (lasketteluvälineet, polkupyörät) ja ajokorteista siihen asti kun lapset 20 vuotta. Että kalliiksi tuli vieraissa loikkiminen.

[/quote]

Mutta oli varmasti sen arvioista :)
[/quote]

Joo, sanoin miehelle että harva on saanut noin kallista pillua koittaa ja että toivottavasti orkku oli muhkea. Jostain kumman syystä suuttui mulle :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/106 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 14:50"]

[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 14:47"]

Kolme lasta ja mies maksaa 750 €/kk (mulle tulee lapsilisät) sekä 60% harrastusmaksuista, muista urheiluvälineistä (lasketteluvälineet, polkupyörät) ja ajokorteista siihen asti kun lapset 20 vuotta. Että kalliiksi tuli vieraissa loikkiminen.

[/quote]

Taidan hommata itselle sterilisaation, ettei tällaista erehdystä tule koskaan tapahtumaan.

t. Mies

[/quote]

Olen itse nainen ja kolmen lapsen äiti ja mun mielestä toi ylläoleva nainen on järkyttävä.Ymm ärrän kyllä jos mies häipynyt, sääli vaan että kärsii tosta eukosta loppuelämänsä.

Vierailija
24/106 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 14:52"]

Mitä muuta summaan sisältyy?? En ymmärrä mitä ap ajaa takaa. Eihän siihen sisälly kuin se elatusmaksu. Ei miehen tarvitse muihin kustannuksiin enää tuon jälkeen osallistua.

[/quote]

ap ajaa takaa sitä, kun olen monesti kuullut että etä maksaa jonkun summan x ja vielä päälle osallistuu isompiin hankintoihin kuten pyörä tms. Mutta tämä linee siinä tilanteessa että välit ovat senverran hyvät, että pystyy näistä neuvottelemaan...

Vierailija
25/106 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin se elatustuki on lasta/lapsia varten.  Jos tuo summa on laskettu tulot ja menot huomioiden molempien osalta niin se on kohtuullinen. Tai sitten  voit toki suostua vähempään, mutta silloin etä voisi kustantaa  esim pyörät ja muut harrastevälineet, talvihaalarit/kengät yms.

Vierailija
26/106 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isä maksaa kahdesta lapsesta yhteensä 1000€ ja osallistuu suurempiin ja muihinkin menoihin sovittaessa ja tarpeen mukaan.

Vierailija
27/106 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

150€/2 lapsesta. Mies ei muutoin vietä aikaa lasten kanssa. Ja mun mielestä tuo on ihan ok summa. Pärjään hyvin ja käyn töissä. Ja mieskin pärjää silti vielä rahallisesti hyvin.

Vierailija
28/106 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 14:51"][quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 14:32"]

Elatusmaksut ovat lastesi oikeus, vai tuleeko lasten tyytyä mielestäsi tyytyä vähempään, kun et kehtaa vaatia kohtuullista elatusapua.

[/quote]

Niin elatusmaksu on lapselle, tiedän. Kyse on vain siitä, että haluaisin minimoida tässä vi...maisessa tilanteessa riitelyn, joka vahongoittaa lapsia. Siksi koitan olla mahdollisimman sovinnollinen ja harkita asioissa että tulen jonkun verran vastaan.. Sillä vaan kysyn kun kiinnostaa tietää ihmisten mielipiteitä asiaan ja kiitos, sinun mielipiteesi olikin varsin selkeä :)

Asutaan lasten kanssa vuokralla. En halua etän palkkaa tänne laittaa, mutta on hyväpalkkainen. Sanotaanko näin ympäipyöreästi, että saa parempaa palkkaa kuin ihan "perus duunari".
[/quote]

Näillä tiedonjyvillä sanoisin, ettei 480e/kk ole missään nimessä liikaa. Se raha + sinun osuus ja lapsilisä on tarkoitus kattaa lasten elatus (asumiskulut, matkakulut, ruoka, harrastukset jnejne) joten joka penni on laskettu lasten tarpeisiin/hyväksi. Luultavasti miehesi pääsee joka tapauksessa vähemmällä kuin perheen kanssa asuessa (nyt maksaa tuon lisäksi vain omia kulujaan lopuilla rahoillaan ja toimii vain etäisänä jolloin usein on enempi aikaakin hankkia sitä rahaa (/tai omaa aikaa)). Monesti sitä rahaa tulee perheessä laitettua perheeseen puolivahingossakin paljonkin enemmän kuin tuo, ihan helposti.

Vierailija
29/106 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin ite lastenvalvojalla sopimassa 1-vuotiaan elatuksesta. Elatuksen tarve 240e, suostuin miehen 160e ehdotukseen, mihinkään soppariin ei kuulemma voitu kirjata että isän täytyisi mihinkään muihin kustannuksiin osallistua. Joten suullisesti sit lupas auttaa jos tulee jotaki menoja. Miten usein tommonen elatus sopimus pitäisi sit uusia? Jos siis joillain lasten isät maksaa muitakin menoja, niin miten ne on kirjattu.

Vierailija
30/106 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna lasten lähivanhemmuus miehellesi ja maksa vain se elari mitä lv laskee. Ei tarvitse miettiä mihin rahat riittää, kun mies köyhäilee lapsilisillä ja sun elareilla.

Vierailija
31/106 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tein exäni kanssa sopimuksen, että luovun kaikista elareista sillä ehdolla, että mies katoaa täydellisesti minun ja lasteni elämästä. Ei yritä siis enää koskaan olla missään yhteydessä meihin. Taloudellisesti tämä oli mahdollista, sillä uusi mieheni on tosi varakas. Maksan siis pitkän pennin siitä, että se r***kari katosi elämistämme. Mutta kannatti!

Vierailija
32/106 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa hyvinkin reilulta määrältä. Itse saan kelasta kahdesta lapsesta sen 310e/kk ja sillä on pärjättävä. Isä ei lapsiaan edes näe eikä todella maksa mitään muita kuluja..

Vierailija
33/106 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 15:07"]

Kuulostaa hyvinkin reilulta määrältä. Itse saan kelasta kahdesta lapsesta sen 310e/kk ja sillä on pärjättävä. Isä ei lapsiaan edes näe eikä todella maksa mitään muita kuluja..

[/quote]

Saanko udella miten olet tullut toimeen tuolla summalla? Joutuuko kovasti venyttämään penniä? Nimittäin etä itse ehdotti elariksi 300-350euroa, mikä on mielestäni liian vähän...

Vierailija
34/106 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tein exäni kanssa sopimuksen, että luovun kaikista elareista sillä ehdolla, että mies katoaa täydellisesti minun ja lasteni elämästä. Ei yritä siis enää koskaan olla missään yhteydessä meihin. Taloudellisesti tämä oli mahdollista, sillä uusi mieheni on tosi varakas. Maksan siis pitkän pennin siitä, että se r***kari katosi elämistämme. Mutta kannatti!

[/quote]

Ok. Ja lapset myös samaa mieltä, että oli ok käyttää heillä tarkoitettuja varoja isän ulosostoon heidän elämästä. Toivottavasti teit kauaskantoisesti katsottuna oikeia ratkaisun, kun et ole lastesi selustaa turvannut. Miten olet tämä asian järjestänyt, jos teille tulee ero, mies kuolee tai sairastuu. Sillä tähän pitää naisten turvauta. Jaa ihmeessä salaisuutesi.

Vierailija
35/106 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä muuta summaan sisältyy?? En ymmärrä mitä ap ajaa takaa. Eihän siihen sisälly kuin se elatusmaksu. Ei miehen tarvitse muihin kustannuksiin enää tuon jälkeen osallistua.

[/quote]

Tämä on logiikka jota en voi ymmärtää. Miksi toiset naiset vähättelevät äitien saamaa/tarvitsemaa tukea lasten hyvinvoinnin suhteen? 250e per lapsi tavalliselle palkansaajalle on oikein kohtuullinen. Minkä ihmeen takia lasten pitäisi köyhäillä? Mitä esim. tämä kirjoittaja saa siitä että ap;n lapset joutuvat tinkimään mahdollisimman paljon elämässään? Kun usein se lähihuoltaja on joka tapauksessa kovilla, jotta saa ajan, rahan ja voimat riittämään tärkeimpiin asioihin. Käytettävissä oleva aika, raha ja voimat ovat suorassa suhteessa siihen millaiset resurssit lapset saavat elämälleen. kaiken järjen mukaan niiden turvaaminen on MOLEMPIEN vanhempien ensisijainen tehtävä ja myös halu. Jos isällä on varaa maksaa, on hän ihan vaan kusipää tikiessään omien lastensa raha-asioista. Faktahan on se, että jos lapset harrastavat, opsikelevat, asuvat, viettävät tavallista sosiaalista elämää jne, tuo 250per lapsi kummaltakin vanhemmalta + elatusmaksu ovat ihan perus. Jos mitään kalliimpaa ostettavaa, juhlaa, matkaa, harrastutsa on, se kilahtaa välittömästi yli. Asuminenkin on momilla paikkakunnilla kallista. Kertoisiko tämän kirjoittaja mihin hänen halunsa minimoida ap;lasten perustoimeentulo perustuu? Ja sanottakoon tähän, että mulla on myös kaksi lasta, isä maksaa heistä tuon 250e/kk. Se riittää osaksi peruselämää, mutta esimerkiksi lasten harrastukset jotka maksavat vuodessa yhteensä noin 3000e, se ei riitä. Onneksi lapsillani on isä joka rakastaa heitä, eikä oleta että eron päälle lapset joutavat luopua rakkaista harrastuksistaankin, ettei hänen vain tarvitse antaa lapsilleen mitään ylimääräistä. Elastusmaksu on perustoimeentulon turva, totta helvetissä vanhemmat haluavat lapsilleen muutakin kuin kaurapuuroa ja kirppariluistimet. Eikä isä ole yhtään vähempi vanhempi. Vaikka lähes aina hänen vastuunsa jäääkin jurto-osaan äidin vastuusta.

Vierailija
36/106 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 14:58"]

[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 14:55"][quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 14:47"] Kolme lasta ja mies maksaa 750 €/kk (mulle tulee lapsilisät) sekä 60% harrastusmaksuista, muista urheiluvälineistä (lasketteluvälineet, polkupyörät) ja ajokorteista siihen asti kun lapset 20 vuotta. Että kalliiksi tuli vieraissa loikkiminen. [/quote] Mutta oli varmasti sen arvioista :) [/quote] Joo, sanoin miehelle että harva on saanut noin kallista pillua koittaa ja että toivottavasti orkku oli muhkea. Jostain kumman syystä suuttui mulle :)

[/quote]

Kyllä se sinä olet tässä ollut kallis pillu ja ilmeisesti aika huonokin...

Vierailija
37/106 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 15:13"]

[/quote]

Tämä on logiikka jota en voi ymmärtää. Miksi toiset naiset vähättelevät äitien saamaa/tarvitsemaa tukea lasten hyvinvoinnin suhteen? 250e per lapsi tavalliselle palkansaajalle on oikein kohtuullinen. Minkä ihmeen takia lasten pitäisi köyhäillä? Mitä esim. tämä kirjoittaja saa siitä että ap;n lapset joutuvat tinkimään mahdollisimman paljon elämässään? Kun usein se lähihuoltaja on joka tapauksessa kovilla, jotta saa ajan, rahan ja voimat riittämään tärkeimpiin asioihin. Käytettävissä oleva aika, raha ja voimat ovat suorassa suhteessa siihen millaiset resurssit lapset saavat elämälleen. kaiken järjen mukaan niiden turvaaminen on MOLEMPIEN vanhempien ensisijainen tehtävä ja myös halu. Jos isällä on varaa maksaa, on hän ihan vaan kusipää tikiessään omien lastensa raha-asioista. Faktahan on se, että jos lapset harrastavat, opsikelevat, asuvat, viettävät tavallista sosiaalista elämää jne, tuo 250per lapsi kummaltakin vanhemmalta + elatusmaksu ovat ihan perus. Jos mitään kalliimpaa ostettavaa, juhlaa, matkaa, harrastutsa on, se kilahtaa välittömästi yli. Asuminenkin on momilla paikkakunnilla kallista. Kertoisiko tämän kirjoittaja mihin hänen halunsa minimoida ap;lasten perustoimeentulo perustuu? Ja sanottakoon tähän, että mulla on myös kaksi lasta, isä maksaa heistä tuon 250e/kk. Se riittää osaksi peruselämää, mutta esimerkiksi lasten harrastukset jotka maksavat vuodessa yhteensä noin 3000e, se ei riitä. Onneksi lapsillani on isä joka rakastaa heitä, eikä oleta että eron päälle lapset joutavat luopua rakkaista harrastuksistaankin, ettei hänen vain tarvitse antaa lapsilleen mitään ylimääräistä. Elastusmaksu on perustoimeentulon turva, totta helvetissä vanhemmat haluavat lapsilleen muutakin kuin kaurapuuroa ja kirppariluistimet. Eikä isä ole yhtään vähempi vanhempi. Vaikka lähes aina hänen vastuunsa jäääkin jurto-osaan äidin vastuusta.

[/quote]

siis + lapsilisä. ja sori kiireessä muutkin kirj. virheet :)

Vierailija
38/106 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 15:12"]

[/quote]

Ok. Ja lapset myös samaa mieltä, että oli ok käyttää heillä tarkoitettuja varoja isän ulosostoon heidän elämästä. Toivottavasti teit kauaskantoisesti katsottuna oikeia ratkaisun, kun et ole lastesi selustaa turvannut. Miten olet tämä asian järjestänyt, jos teille tulee ero, mies kuolee tai sairastuu. Sillä tähän pitää naisten turvauta. Jaa ihmeessä salaisuutesi.

[/quote]

Mulla on tulevaisuus turvattu. Kahta kertaa en tee samaa virhettä, että naisin per*aukisen duunarin. Muutama satanen kuussa on pikkuhinta maksaa siitä, että se urpo ei pyöri meidän perheen elämässä enää. Uusi mieheni on 100 kertaa parempi isä lapseilleni kuin exäni.

Vierailija
39/106 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä hieman erilainen näkökulma: aikoinani erotessamme taistelimme entisen mieheni kanssa verissäpäin lapsien huoltajuudesta. Jouduin käyttämään jopa hieman likaisia temppuja varmistaakseni sen, että lapset jäivät minulle. Nyt, viisi vuotta myöhemmin, on alkanut kaduttamaan se, etten antanut lapsia isälleen. Hän nimittäin pääsee niin helpolla minuun verrattuna! Kerran kahdessa viikossa ne käyvät leffassa, kesäisin jollain kivalla lomamatkalla. Meikäläinen saa sitten pyörittää arkea yksin, olla aina se "tiukkis" lapsia kohtaan, jne. Nyt kun tapasin uuden miehen, niin olisi aika kivaa välillä elää sinkkuaikaa ilman noita mukuloita. Eivät kuitenkaan ole vielä niin vanhoja, että voisin edes ehdottaa, että asuisivat isänsä kanssa vähän aikaa. 

Vierailija
40/106 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 15:15"]

[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 15:13"]

[/quote]

[/quote]

siis + lapsilisä. ja sori kiireessä muutkin kirj. virheet :)

[/quote]

Lässyn lässyn.

Faktahan on se, että  lähivanhemman vastuulla luoda sellaiset puitteet, joihin hänellä on varaa. Onko isä esim osallistunut päätökseen lapsen harrastuksista tai saanut vaikuttaa mikä on lapsen osuus esim asumisesta, pukeutumisesta jne. Mitä enemmän on valtaa sitä enemmän on myös velvollisuuksia. Ei se voi olla niin, että voi vaan vaatia paljon, mutta ilman todellista vastuuta.