ELATUSMAKSUSTA
Eli kävimme lastenvalvojalla, joka teki alustavan elatusapulaskelman, jonka mukaan etävanhemman tulisi maksaa kahdesta lapsesta elatusmaksua noin 480euroa/kk.
Kysynkin paljonko itse "kehtaisit" pyytää etävanhemmalta noita elareita?
Luonnollisestikaan hän ei ole valmis maksamaan koko summaa ja olisikin asiassa valmis tulemaan vastaan, mutta mietin kuinka paljon... Lapset minulla kuitenkin yhteisen sopimuksen mukaan suurimman osan ajasta.
Paljonko saatte lähit elatusmaksua lapsellenne ja mitä olette sopineet, että siihen summaan sisältyy? esim. osallistuuko etä isompiin hankintoihin, esim. pyörä?
Kommentit (106)
[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 18:25"]
Ideahan on siinä, että isälle jää elareitten jälkeen niin vähän rahaa, että voi asua jossain kaupungin kuppaisessa 45m2 kansiossa, johon lapset ribät halua tulla vierailulle, koska ison koti on nion hirveä. Iso ei myöskään koskaan vie mihinkään kun ei ole rahaa. Ruokakin on pelkkää keittoa. Tällaisiakin tarinoita on.
[/quote]
Ja sitten on tällaisia tarinoita, kuin minulla. Olen vastannut lapsen kuluista moninkertaisesti verrattuna lapsen isän osallistumiseen, sillä hän ei ole maksanut koskaan muuta kuin elarit, ei osta edes syntymäpäivä-/joululahjoja, vaan käskee minun ostaa ne elareilla.
Aina se kuppaiseen vuokrakämppään muutto ei ole miehen kurja kohtalo, vaan se koskee aika monia äitejä ja lapsiakin.
"Meillä niin, että isä on aina maksanut yhdestä lapsestaan vain 200 €/kk, ei halua lisäkustannusten vuoksi maksaa edes lapsen vierailuja luokseen, joten olen maksanut nekin, myös lapsen syömät ruuat tuolloin. Hän ei ole osallistunut millään muulla tavalla lapsen kustannuksiin, kuin maksamalla elatukset. Maksan itse lapsen harrastukset, synttärit, kesäleirit, matkat, pyörät, luistimet, sukset jne. Näin on ollut siitä saakka, kun jäin 8 vuotta sitten lapsen kanssa yksin. Lapsi on nyt 12-vuotias.
Isälle jäi erossa yhteinen asuntomme, josta en vaatinut ositusta. Hänelle jäi myös auto, kodinkoneet ja kodintekniikka. Muutin lapsen kanssa kaupungin vuokra-asuntoon ja entiseen kotiimme muutti suoraan mieheni sivusuhde. En jaksanut tapella silloin, enkä jaksa nytkään."
[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 17:12"]
[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 17:02"]
[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 17:00"]
[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 16:43"]
[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 16:41"]
[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 16:35"]
Onneksi KELA hoitaa mun elarit niin mulle ihan sama minkäverran ex haluaa elareita. Tapelkoon Kelan kanssa ihan rauhassa.Taitaa tosin KELA olla hiukan huono tappelukaveri vaikka kuinka ahneus sisintä kaivaisi. :D :D .
[/quote]
Kuinka ahne täytyy olla, ettei edes omaa jälkikasvuaan elätä, vaan kaikki rahat pitää käyttää omaan napaansa?
[/quote]
Kyllä kela omansa pois hoitaa siltä joka jättää maksamatta.
[/quote]
Juuri tipahti postiluukusta Kelan kirje, maksuvapautus viimeisen puolen vuoden elareista ihan kuten aina ennenkin. On se nyt vaan tyhmää maksaa liikaa, ja varsinkin ex-muijalle ;) . Riittää kun palkanmaksu järjestetään oikein niin kela ja oma lompakko kiittää.
[/quote]
Näinpä, tyhmäthän ne joutuu aina maksumieheksi tässsä maailmassa.
[/quote]
Oma ratkaisu oli se, että laskutan kaikki palkkioni nykyisin firman kautta. Maksimoin firman kulut ja maksan itselleni minimipalkkaa. Kämppäkin on firman. Näin entinen emäntä ei pääse kuppaamaan juuri mitään. Suosittelen!
[/quote]
Ajatella. Oletpa nerokas. Tiesitkö että on myös olemassa isejä jotka rakastavat lapsiaan? Joille lapsen kaikinpuolinen hyvinvointi on ykkösasia? Eiköhän se ole niin, että vain todelliset luuserit lisääntyvät kuppaavien muijien kanssa. Oikeilla isillä ja miehillä on kuule fiksut exät, joiden kanssa eron jälkeinenkin yhteinen vanhemmuus sujuu. Lapsille on aikamoinen surku syntyä tuollaisen luuserin jälkikasvuksi, että kukaan lapsi tuskin sinua suosittelisi.
[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 18:22"]
[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 14:30"]
Eli kävimme lastenvalvojalla, joka teki alustavan elatusapulaskelman, jonka mukaan etävanhemman tulisi maksaa kahdesta lapsesta elatusmaksua noin 480euroa/kk.
Kysynkin paljonko itse "kehtaisit" pyytää etävanhemmalta noita elareita?
Luonnollisestikaan hän ei ole valmis maksamaan koko summaa ja olisikin asiassa valmis tulemaan vastaan, mutta mietin kuinka paljon... Lapset minulla kuitenkin yhteisen sopimuksen mukaan suurimman osan ajasta.
Paljonko saatte lähit elatusmaksua lapsellenne ja mitä olette sopineet, että siihen summaan sisältyy? esim. osallistuuko etä isompiin hankintoihin, esim. pyörä?
[/quote]
Meillä niin, että isä on aina maksanut yhdestä lapsestaan vain 200 €/kk, ei halua lisäkustannusten vuoksi maksaa edes lapsen vierailuja luokseen, joten olen maksanut nekin, myös lapsen syömät ruuat tuolloin. Hän ei ole osallistunut millään muulla tavalla lapsen kustannuksiin, kuin maksamalla elatukset. Maksan itse lapsen harrastukset, synttärit, kesäleirit, matkat, pyörät, luistimet, sukset jne. Näin on ollut siitä saakka, kun jäin 8 vuotta sitten lapsen kanssa yksin. Lapsi on nyt 12-vuotias.
Isälle jäi erossa yhteinen asuntomme, josta en vaatinut ositusta. Hänelle jäi myös auto, kodinkoneet ja kodintekniikka. Muutin lapsen kanssa kaupungin vuokra-asuntoon ja entiseen kotiimme muutti suoraan mieheni sivusuhde. En jaksanut tapella silloin, enkä jaksa nytkään.
[/quote]
Lain mukaansun pitää maksaa lapselle ruuat etän luokse.
[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 21:52"]
[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 17:12"]
[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 17:02"]
[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 17:00"]
[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 16:43"]
[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 16:41"]
[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 16:35"]
Onneksi KELA hoitaa mun elarit niin mulle ihan sama minkäverran ex haluaa elareita. Tapelkoon Kelan kanssa ihan rauhassa.Taitaa tosin KELA olla hiukan huono tappelukaveri vaikka kuinka ahneus sisintä kaivaisi. :D :D .
[/quote]
Kuinka ahne täytyy olla, ettei edes omaa jälkikasvuaan elätä, vaan kaikki rahat pitää käyttää omaan napaansa?
[/quote]
Kyllä kela omansa pois hoitaa siltä joka jättää maksamatta.
[/quote]
Juuri tipahti postiluukusta Kelan kirje, maksuvapautus viimeisen puolen vuoden elareista ihan kuten aina ennenkin. On se nyt vaan tyhmää maksaa liikaa, ja varsinkin ex-muijalle ;) . Riittää kun palkanmaksu järjestetään oikein niin kela ja oma lompakko kiittää.
[/quote]
Näinpä, tyhmäthän ne joutuu aina maksumieheksi tässsä maailmassa.
[/quote]
Oma ratkaisu oli se, että laskutan kaikki palkkioni nykyisin firman kautta. Maksimoin firman kulut ja maksan itselleni minimipalkkaa. Kämppäkin on firman. Näin entinen emäntä ei pääse kuppaamaan juuri mitään. Suosittelen!
[/quote]
Ajatella. Oletpa nerokas. Tiesitkö että on myös olemassa isejä jotka rakastavat lapsiaan? Joille lapsen kaikinpuolinen hyvinvointi on ykkösasia? Eiköhän se ole niin, että vain todelliset luuserit lisääntyvät kuppaavien muijien kanssa. Oikeilla isillä ja miehillä on kuule fiksut exät, joiden kanssa eron jälkeinenkin yhteinen vanhemmuus sujuu. Lapsille on aikamoinen surku syntyä tuollaisen luuserin jälkikasvuksi, että kukaan lapsi tuskin sinua suosittelisi.
[/quote]
Mutta rahaa minulla kuitenkin on ja ihan riittävästi omiin tarpeisiin, vituttaako?
Äidit ei maksa lapsilleen mitään, isän pitää maksaa koko eläminen niinkö? Elarit, lapsilisät ja asumistuki. Siinä jo 1000€ enemmän mitä isä saa. Lapsi elää viikko\viikko systeemillä. On se kumma jos ei yks lapsi pärjää tonnilla kahta viikkoa kuussa jos aikuinenkin pärjää. Äidille jää koko oma palkka käteen millä maksaa vuokra ja omat menonsa. Koska isä on etävanhempi, ei saa mitään tukia. Pitää pienestä palkasta maksaa elarit, vuokrat ja lapsen elättäminen puolet kuukaudesta. Sitten lapsen äiti kilaroi, kun 4.v lapsella ei ole isän luona omaa huonetta, vaan molemmilla sänky samassa makkarissa. Kun äidilläkin on lapselle oma huone. Miten helvetissä pienituloinen maksaa itelleen kolmion ilman mitään tukia, kun lapsi on äidillään kirjoilla. Kirjojen vaihto isälle ei onnistu, koska äiti joutuisi maksamaan elarit ja isä saisi lapsilisää ja asumistukea ja äiti joutuisi köyhäilemään. On tää niin helvetin reilua.
Ideahan on siinä, että isälle jää elareitten jälkeen niin vähän rahaa, että voi asua jossain kaupungin kuppaisessa 45m2 kansiossa, johon lapset ribät halua tulla vierailulle, koska ison koti on nion hirveä. Iso ei myöskään koskaan vie mihinkään kun ei ole rahaa. Ruokakin on pelkkää keittoa. Tällaisiakin tarinoita on.