Tupakkaa raskausaikana polttavat on ROSKAVÄKEÄ!
Miten voi olla nykypäivän Suomessa vielä tilanne, että 18% odottajista polttaa raskausaikana? Todella harva tupakoija näemmä lopettaa polttamista kun tulee raskaaksi.
Tänään taas näin kun viimeisillään raskaana oleva nainen poltti bussipysäkillä, hemmetti jos en olis istunut bussissa olisin mennyt sanomaan tälle WT-luuserille suorat sanat.
Kommentit (144)
[quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 07:02"]
[quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 04:12"]Mä en vaan pystynyt lopettamaan. Yritin kyllä, sen kymmenen kertaa. Mutta en vaan pystynyt. Lopulta lääkäri kielsi yrittämästä, kun makasin sairaalassa, ja poltin edelleen sen n. 5 päivässä. [/quote] Siis mitä?! Miten niin ei pysty? On vaan polttamatta, EI OSTA tupakkaa, heittää vanhat röökit roskiin, EI MENE tupakalle. Miten sä kuvittelet olevas joku mystinen olento, joka ei voi toimia kuten tuhannet ihmiset Suomessakin joka päivä? Aika moni kuule lopettaa tupakoinnin, ja pienemmästäkin syystä kuin oman lapsen terveys ja elämä. Että mua nyppii tollaset idiootit.
[/quote]
Ei ny pahalla ja en halua asettua puoleen enkä vastaan ketään, mutta kannattaisiko hivenen perehtyä riippuvuksiin ja niiden hoitoihin, ennenkuin alkaa toisille jeesustelemaan. Tupakka koukuttaa paljon pahemmin, kuin useimmat huumaus-aineet. Katso vaikka THL:n sivuilta riippuvuus-taulukko, niin ehkä se saattaa pistää hieman ajattelemaan. Tiedän ihan eläviä tapauksia, joille lääkäri on todennut, että tupakointia sun ei pidä koskaan lopettaa, sillä kuolisit siihen lopetukseen. Tämä tosin on vaatinut sen vuosikymmenten rajun päivittäis polttamisen, mutta kuitenkin. Ei ole aina niin helppoa kaikille se lopetus ja vierotusoireita voi tulla todella rajujakin.. Valitettavasti!
Oiskin elämä noin helppoa, että kun kaveri tulee poramaan, et mä en halua tälläistä elämää (käytti kovia huumeita), että saisi vain sanottua, että lopeta se siihen älä oo idiootti. Pitäs olla kaiken järjen mukaan helpompaa, kuin tupakan poltton lopetus, jota vain itsekkäät idiootit ei osaa lopettaa tosta noin vaan... Esimerkiksi heroiini koukuttaa paljon vähemmän, kuin nikotiini. Myös vierotusoireet on lievemmät, joten ajatelkaa hetki avatkaa sitten suunne.
Mä toivon stemppiä kaikille raskaana oleville tupakoitsijoille. Se voi ottaa helvetin lujille, mutta tehkää päivittäin työtä sen eteen, että edes pikku hiljaa vähenee polttaminen. Mikäli ei omat avut riitä, ottakaa neuvolassa puheeksi tai mielummin ihan lääkärin kanssa ja suunnitelkaa mikä voisi olla teille se paras tapa vähentää ja mielellään lopettaa kokonaan.
Totta tuo on, että lääkärit ja terveydenhoitajat suosittelevat sitä muutamaa savuketta päivässä tupaksta riippuvaiselle äidille. Tuota supistushommaa en ole kuullut, mutta sanotaan, että stressi sinänsä on pahasta. Olen terveystoimittaja ja haastatellut asiantuntijoista aiheesta joskus.
[quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 08:19"][quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 19:55"]Mun kaverille lääkäri sanoi, että on parempi polttaa se muutama päivässä kuin saada supistuksia stressistä. Olisi voinut tulla pahimmillaan keskenmeno :( sekö olisi ollut parempi vaihtoehto?
T.3-5 pvä polttanut
[/quote]
Mitä helvettiä? Miksi sinä (tai kaverisi) suollat tuollaista paskaa? Jokainen, IHAN jokainen tietää, että noin sanovat "lääkärit" on siellä omassa päässä.
Ja vielä kysymys; miksi hankkiutua raskaaksi tietäen, että rööki on edelleen tärkeämpi kuin oman lapsen henki/terveys? Mikset lopeta ensin polttamista ja sitten teet lapsen? Ja jos tiedät, ettei lopettaminen omalla kohdallasi onnistu, niin kuinka ajattelet muuten pystyväsi laittamaan tulevan lapsen edun/tarpeet omien halujesi edelle, jos jo raskausaikana tupakka on tärkeämpää kuin mikään muu?
[/quote]
AAMEN!!
[quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 11:45"]Sinulle, arvoisa "loppu_tulos" (80):
Kyllä on merkitystä. On täysin eri asia oletko vahingossa vai tahallasi aiheuttanut sen loppu_tuloksen.
[/quote] Saat olla mitä mieltä haluat.
[quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 12:17"][quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 11:45"]Sinulle, arvoisa "loppu_tulos" (80):
Kyllä on merkitystä. On täysin eri asia oletko vahingossa vai tahallasi aiheuttanut sen loppu_tuloksen.
[/quote] Saat olla mitä mieltä haluat.
[/quote]
Kyse ei ole mielipiteistä. Jokainen normaalilla älykkyysosamäärällä varustettu ihminen ymmärtää eron tahallisuuden ja vahingon välillä.
Ymmärrätkö sinä? Jos et, voin antaa mielelläni esimerkkejä.
Täällä te ulisette ja nimittelette ties miksi näitä tupakoivia äitejä mutta teistä kenestäkään ei olisi päin naamaa sanomaan kenellekkään yhtään mitään. Ja hyvä niin koska siinä saattaisi käydä hassusti kun aukoo päätään väärälle ihmiselle väärässä paikassa, väärään aikaan. Täällä sitten on hyvä anonyymeinä suu vaahdossa ilkeillä kun se oma elämä on niin helvetin tylsää ja saahan siitä nyt hyvän mielen ja itsetunnon pönkitystä kun on jossain edes parempi kuin se tupakoiva äiti.
Ja kyllä, olen polttanut kaikkien raskauksieni aikana, enemmän ja vähemmän. Äitini poltti kun minua ja sisaruksiani odotti. Lasteni syntymäpainot 3700-4500g ja pituudet 51,5-53,5cm. Lapsia minulla on 3 ja kaikilla sisaruksillani on lapsia. Suvussamme ei ole lapsettomuutta. Olen tullut aina hyvin helposti raskaaksi. Olen pitkä, samoin sisarukseni ovat pitkiä kaikki. Kenelläkään meistä ei ole allergioita, ei astmaa, ei ADHD:ta tai muuta käytöshäiriötä. Olemme aina olleet hyvin terveitä, lapsesta saakka. Omat lapseni pitkiä kaikki, ikäisiään pidempiä. Kehityksessä olleet ikäisiään edellä ihan vauvasta asti. Vanhin menee yläasteelle, keskiarvo oli nyt joulutodistuksessa 9 pintaan. Ei minkaanlaisia ongelmia ole ollut koulussa ikinä koskaan. Keskimmäinen eskari-ikäinen, osannut lukea ja laskea jo vuoden ajan. Hyvin fiksu ikäisekseen. Nuorin 3kk neuvolassa kehitys puolivuotiaan tasolla. (paino 7500g, pituus 65cm. (tyttö) Lapsillani ei kenelläkään allergioita, ei astmaa, ei käytöshäiriöitä tai oppimishäiriöitä, ei koliikkia, ei siis kertakaikkiaan mitään.
En ole ylpeä polttamisestani raskauksien aikana, päinvastoin. Häpesin joka kerta kun tupakan sytytin ja tein sen piilossa teidän muiden katseilta. Ja jokaisen tupakan piti olla se viimeinen. Kukaan muu ei edes tiennyt, että poltin paitsi mieheni. En kertonut edes neuvolassa, niin häpeällinen asia se minulle oli. Ehkä minä olen se "poikkeus vahvistaa säännöt" tapaus koska lapseni ovat niin terveitä ja fiksuja tai sitten ehkä jonkun kohdalla jokin ongelma ilmenee, sitä en tiedä mutta tällä hetkellä tupakointini ei ole vaikuttanut lapsiini yhtään mitenkään.
Ja vielä senverran, ettei yksikään teidän laittama "idiootti wt lapsenpahoinpitelijä" haukkumaviesti saa yhtään tupakoivaa äitiä lopettamaan, päinvastoin. Luultavasti ainakin joku jo lähti röökille purkamaan pahan mielensä luettuaan teidän ilkeilyä täällä. Itse ainakin kävin jo kerran. ;) Ja huomatkaa kuinka vakavaksi asiat menevät kun äidit eivät uskalla edes neuvolassa enää kertoa tupakoinnistaan, vaan salaavat sen. Se kannattaa teidän jokaisen haukkujan muistaa, että edesautatte tätä asiaa.
Anteeksi tietämättömyyteni, mutta eikö rintamaidon kautta kulkeudu vauvalle mitään tupakan myrkyistä ja lisäaineista? Kun aina vaan puhutaan, että pitäisi pystyä olemaan 9kk ajan ilman tupakkaa, eli vain odotusajan.
.
Lopetin tupakoinnin jo puoli vuotta ennen raskauden yrittämistä ja nyt kun raskauskin on jo yli puolen välin, mietin olisiko imetysaikana poltetusta savukkeesta vauvalle haittaa. Passiivista tupakointia en kyllä vauvalle soisi, eli vaunureissuilla en polttaisi. On hyvin mahdollista etten yhtäkään röökiä enää polta, mutta jos poltan haluan olla varma ettei se vahingoita muita (esim imetys/passiivinen tupakointi).
Polttaminen on niin coolia, ettei kannata lopettaa. Pitäähän raskausaikanakin näyttää coolilta rööki huulessa roikkuen.
[quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 12:33"]
Täällä te ulisette ja nimittelette ties miksi näitä tupakoivia äitejä mutta teistä kenestäkään ei olisi päin naamaa sanomaan kenellekkään yhtään mitään. Ja hyvä niin koska siinä saattaisi käydä hassusti kun aukoo päätään väärälle ihmiselle väärässä paikassa, väärään aikaan. Täällä sitten on hyvä anonyymeinä suu vaahdossa ilkeillä kun se oma elämä on niin helvetin tylsää ja saahan siitä nyt hyvän mielen ja itsetunnon pönkitystä kun on jossain edes parempi kuin se tupakoiva äiti.
Ja kyllä, olen polttanut kaikkien raskauksieni aikana, enemmän ja vähemmän. Äitini poltti kun minua ja sisaruksiani odotti. Lasteni syntymäpainot 3700-4500g ja pituudet 51,5-53,5cm. Lapsia minulla on 3 ja kaikilla sisaruksillani on lapsia. Suvussamme ei ole lapsettomuutta. Olen tullut aina hyvin helposti raskaaksi. Olen pitkä, samoin sisarukseni ovat pitkiä kaikki. Kenelläkään meistä ei ole allergioita, ei astmaa, ei ADHD:ta tai muuta käytöshäiriötä. Olemme aina olleet hyvin terveitä, lapsesta saakka. Omat lapseni pitkiä kaikki, ikäisiään pidempiä. Kehityksessä olleet ikäisiään edellä ihan vauvasta asti. Vanhin menee yläasteelle, keskiarvo oli nyt joulutodistuksessa 9 pintaan. Ei minkaanlaisia ongelmia ole ollut koulussa ikinä koskaan. Keskimmäinen eskari-ikäinen, osannut lukea ja laskea jo vuoden ajan. Hyvin fiksu ikäisekseen. Nuorin 3kk neuvolassa kehitys puolivuotiaan tasolla. (paino 7500g, pituus 65cm. (tyttö) Lapsillani ei kenelläkään allergioita, ei astmaa, ei käytöshäiriöitä tai oppimishäiriöitä, ei koliikkia, ei siis kertakaikkiaan mitään.
En ole ylpeä polttamisestani raskauksien aikana, päinvastoin. Häpesin joka kerta kun tupakan sytytin ja tein sen piilossa teidän muiden katseilta. Ja jokaisen tupakan piti olla se viimeinen. Kukaan muu ei edes tiennyt, että poltin paitsi mieheni. En kertonut edes neuvolassa, niin häpeällinen asia se minulle oli. Ehkä minä olen se "poikkeus vahvistaa säännöt" tapaus koska lapseni ovat niin terveitä ja fiksuja tai sitten ehkä jonkun kohdalla jokin ongelma ilmenee, sitä en tiedä mutta tällä hetkellä tupakointini ei ole vaikuttanut lapsiini yhtään mitenkään.
Ja vielä senverran, ettei yksikään teidän laittama "idiootti wt lapsenpahoinpitelijä" haukkumaviesti saa yhtään tupakoivaa äitiä lopettamaan, päinvastoin. Luultavasti ainakin joku jo lähti röökille purkamaan pahan mielensä luettuaan teidän ilkeilyä täällä. Itse ainakin kävin jo kerran. ;) Ja huomatkaa kuinka vakavaksi asiat menevät kun äidit eivät uskalla edes neuvolassa enää kertoa tupakoinnistaan, vaan salaavat sen. Se kannattaa teidän jokaisen haukkujan muistaa, että edesautatte tätä asiaa.
[/quote]
Siellä te kiusaajat alapeukutatte. Saisinko yläpeukkuja teiltä jos lapseni olisivat kitukasvuisia keskosina syntyneitä ADHD lapsia? Tai jos en olisi hävennyt tupakointiani? Tiesittekö, että olette ihan samanlaisia lapsien pahoinpitelijöitä kuin tupakoivat äiditkin. Te saatte käytöksellänne ja haukkumisellanne äidit tupakoimaan kahta kauheammin. Olette niin olevinanne ja paheksutte mutta teidän vuoksenne asiaa salataan ja piilotellaan. Ja kukaan ei hae apua. Itseasiassa olette vielä pahempia kuin yksikään tupakoiva äiti.
Monissa muissa maissa raskaudenaikaista tupakointia ei pidetä niin pahana kuin Suomessa. Mm. briteissä ja Australiassa on paljon sellaisia odottajia, jotka jatkavat röökamistaan kuulutaan lapsen olevan tyttö, koska haluavat, että syntyvä lapsi on pieni (eli siitä kasvaa sitten siro nainen). Vastenmielistä, mutta kertonee nykypäivän laihuutta ihannoivasta maailmasta jotain.
[quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 12:36"]Anteeksi tietämättömyyteni, mutta eikö rintamaidon kautta kulkeudu vauvalle mitään tupakan myrkyistä ja lisäaineista? Kun aina vaan puhutaan, että pitäisi pystyä olemaan 9kk ajan ilman tupakkaa, eli vain odotusajan.
.
Lopetin tupakoinnin jo puoli vuotta ennen raskauden yrittämistä ja nyt kun raskauskin on jo yli puolen välin, mietin olisiko imetysaikana poltetusta savukkeesta vauvalle haittaa. Passiivista tupakointia en kyllä vauvalle soisi, eli vaunureissuilla en polttaisi. On hyvin mahdollista etten yhtäkään röökiä enää polta, mutta jos poltan haluan olla varma ettei se vahingoita muita (esim imetys/passiivinen tupakointi).
[/quote]
Kyllä nikotiini kulkeutuu ädinmaidon joukossa, mutta ei niin pahasti kuin sikiölle raskausaikana. Imetyksen voi myös lopettaa jos tekee liikaa mieli tupakkaa, raskautta on vähän vaikeampi lopettaa.
Eihän tuo rööki nyt niin paha ole. Itse vedin kokaa, subua, piriä ja essoa cocktailina raskausaikanani.
T: WT-mamma Porvoosta
[quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 12:36"]
Anteeksi tietämättömyyteni, mutta eikö rintamaidon kautta kulkeudu vauvalle mitään tupakan myrkyistä ja lisäaineista? Kun aina vaan puhutaan, että pitäisi pystyä olemaan 9kk ajan ilman tupakkaa, eli vain odotusajan. . Lopetin tupakoinnin jo puoli vuotta ennen raskauden yrittämistä ja nyt kun raskauskin on jo yli puolen välin, mietin olisiko imetysaikana poltetusta savukkeesta vauvalle haittaa. Passiivista tupakointia en kyllä vauvalle soisi, eli vaunureissuilla en polttaisi. On hyvin mahdollista etten yhtäkään röökiä enää polta, mutta jos poltan haluan olla varma ettei se vahingoita muita (esim imetys/passiivinen tupakointi).
[/quote]
Neuvolassa sanoivat, että jos polttaa imettäessä on hyvä pitää ainakin 2 tunnin väli. Eli ensin imetät ja siittä tupakalle suoraan, kun tiedät, että lapsellasi ei ole heti uudestaan nälkä. Jos siis sortuu polttamaan taas.
[quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 13:09"]
Eihän tuo rööki nyt niin paha ole. Itse vedin kokaa, subua, piriä ja essoa cocktailina raskausaikanani. T: WT-mamma Porvoosta
[/quote]
Oletko mielestäsi kovinkin hauska? Mua säälittää sunlaiset jotka luulee olevansa niin helvetin vitsikkäitä mutta ovat ihan jotain muuta huonoine juttuineen. Toivottavasti nauroit edes itse?
Suositeltavaa on että heti tupakin vedettyä ei imettäisi. Eli imetys ennen rintatuokintaa, ei jälkeen. Sama taitaa olla myös kahvin kanssa. Ja olikoos se että mieluusti muutama tunti väliä tupakan/kahvin nauttimisen jälkeen ennen imetystä.
Ja tuohon tupakoimiseen raskausaikana. Morallisoijista suurin osa taitaa olla tupakoimattomia? Ei se lopettaminen käy sormia napsauttamalla, ja onhan se huomattavasti parempi sille sikiölle että se äiti polttaa päivässä vain kolme eikä sitä askillista mitä yleensä. Ettehän tekään pääse eroon vaikka sokerista sormia napsauttamalla, vai pääsettekö?
[quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 12:33"]Täällä te ulisette ja nimittelette ties miksi näitä tupakoivia äitejä mutta teistä kenestäkään ei olisi päin naamaa sanomaan kenellekkään yhtään mitään. Ja hyvä niin koska siinä saattaisi käydä hassusti kun aukoo päätään väärälle ihmiselle väärässä paikassa, väärään aikaan. Täällä sitten on hyvä anonyymeinä suu vaahdossa ilkeillä kun se oma elämä on niin helvetin tylsää ja saahan siitä nyt hyvän mielen ja itsetunnon pönkitystä kun on jossain edes parempi kuin se tupakoiva äiti.
[/quote] Ainakin sulla on jonkin asteen persoonallisuushäiriö, uhkailee ihmisiä ketkä kehtaa olla raskaana polttamista vastaan sekä selkeästi liioittelet omaa ja lastesi erinomaisuutta.
Voisiko olla se tupakka? Kuinka pitkäksi isovanhempasi ovat eläneet ja mistä tiedät, ettei lapsenne tule saamaan syöpää?
[quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 12:33"]
[/quote]
Paitsi että yksi kokemus, tai edes yhden suvun kokemus on niin pieni otanta, ettei siitä voi vetää yhtään mitään johtopäätöksiä. Jos jätetään mutut väliin ja katsotaan mitä tieteelliset artikkelit sanovat raskaudenaikaisesta tupakoinnista:
- Hyperaktiivisuus ja impulsiivisuus lapsilla korkeampaa geneettisen profiilin perusteella (305 lapsen tutkimus)
- ADHD-riski 2,9-kertainen (1540 lapsen kaksostutkimus)
- 10-14-vuotiaiden ikäryhmässä harmaan aineen määrä aivoissa pienempi ja aivojen tilavuus pienempi
- vauvan uniogelmien määrä ja itkuisuus tupakoijien ryhmässä suurempi
- riski astmalääkkeiden tarpeelle suurempi
- alhaisempi keuhkojen toiminnallisuus ja huonommat virtausnopeudet
- selvästi noussut kätkytkuoleman riski (esim. 1-9 tupakkaa päivässä tarkoittaa nelinkertaista kätkytkuoleman riskiä vs. tupakoimaton)
- kasvanut riski ylipainoisuuteen myöhemmällä iällä
- riski vastasyntyneen tavallista korkeampaan verenpaineeseen
- riski tyypin 2 diabetekseen suurempi
- alhainen syntymäpaino
- epämuodostumariski korkeampi (tupakassa on yli 400 ainetta, suuri osa teratogeenisiä)
- riski tupakoinnin aloittamiseen aikuisiällä suurempi
Iltalukemista:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2745235/
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18381539
[quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 13:53"]
[quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 12:33"]Täällä te ulisette ja nimittelette ties miksi näitä tupakoivia äitejä mutta teistä kenestäkään ei olisi päin naamaa sanomaan kenellekkään yhtään mitään. Ja hyvä niin koska siinä saattaisi käydä hassusti kun aukoo päätään väärälle ihmiselle väärässä paikassa, väärään aikaan. Täällä sitten on hyvä anonyymeinä suu vaahdossa ilkeillä kun se oma elämä on niin helvetin tylsää ja saahan siitä nyt hyvän mielen ja itsetunnon pönkitystä kun on jossain edes parempi kuin se tupakoiva äiti. Ja kyllä, olen polttanut kaikkien raskauksieni aikana, enemmän ja vähemmän. Äitini poltti kun minua ja sisaruksiani odotti. Lasteni syntymäpainot 3700-4500g ja pituudet 51,5-53,5cm. Lapsia minulla on 3 ja kaikilla sisaruksillani on lapsia. Suvussamme ei ole lapsettomuutta. Olen tullut aina hyvin helposti raskaaksi. Olen pitkä, samoin sisarukseni ovat pitkiä kaikki. Kenelläkään meistä ei ole allergioita, ei astmaa, ei ADHD:ta tai muuta käytöshäiriötä. Olemme aina olleet hyvin terveitä, lapsesta saakka. Omat lapseni pitkiä kaikki, ikäisiään pidempiä. Kehityksessä olleet ikäisiään edellä ihan vauvasta asti. Vanhin menee yläasteelle, keskiarvo oli nyt joulutodistuksessa 9 pintaan. Ei minkaanlaisia ongelmia ole ollut koulussa ikinä koskaan. Keskimmäinen eskari-ikäinen, osannut lukea ja laskea jo vuoden ajan. Hyvin fiksu ikäisekseen. Nuorin 3kk neuvolassa kehitys puolivuotiaan tasolla. (paino 7500g, pituus 65cm. (tyttö) Lapsillani ei kenelläkään allergioita, ei astmaa, ei käytöshäiriöitä tai oppimishäiriöitä, ei koliikkia, ei siis kertakaikkiaan mitään. En ole ylpeä polttamisestani raskauksien aikana, päinvastoin. Häpesin joka kerta kun tupakan sytytin ja tein sen piilossa teidän muiden katseilta. Ja jokaisen tupakan piti olla se viimeinen. Kukaan muu ei edes tiennyt, että poltin paitsi mieheni. En kertonut edes neuvolassa, niin häpeällinen asia se minulle oli. Ehkä minä olen se "poikkeus vahvistaa säännöt" tapaus koska lapseni ovat niin terveitä ja fiksuja tai sitten ehkä jonkun kohdalla jokin ongelma ilmenee, sitä en tiedä mutta tällä hetkellä tupakointini ei ole vaikuttanut lapsiini yhtään mitenkään. Ja vielä senverran, ettei yksikään teidän laittama "idiootti wt lapsenpahoinpitelijä" haukkumaviesti saa yhtään tupakoivaa äitiä lopettamaan, päinvastoin. Luultavasti ainakin joku jo lähti röökille purkamaan pahan mielensä luettuaan teidän ilkeilyä täällä. Itse ainakin kävin jo kerran. ;) Ja huomatkaa kuinka vakavaksi asiat menevät kun äidit eivät uskalla edes neuvolassa enää kertoa tupakoinnistaan, vaan salaavat sen. Se kannattaa teidän jokaisen haukkujan muistaa, että edesautatte tätä asiaa. [/quote] Ainakin sulla on jonkin asteen persoonallisuushäiriö, uhkailee ihmisiä ketkä kehtaa olla raskaana polttamista vastaan sekä selkeästi liioittelet omaa ja lastesi erinomaisuutta. Voisiko olla se tupakka? Kuinka pitkäksi isovanhempasi ovat eläneet ja mistä tiedät, ettei lapsenne tule saamaan syöpää?
[/quote]
Noniin, tulihan se sieltä. :) Ei minulla ei ole diagnosoitua persoonallisuushäiriötä, sinulla kenties on kun löysit tekstistäni siihen viittaavia piirteitä? Minä en ole uhkaillut ketään, opettele lukemaan ja sisäistämään lukemasi. En tiedäkkään saako lapseni syöpää niin kirjoitinkin, että en voi tietää mitä tulevaisuudessa tapahtuu mutta AINAKAAN TÄLLÄHETKELLÄ ei tupakointini ole vaikuttanut lapsiini. Ja miksi sekoitit isovanhempani tähän? En ymmärrä. Teidän kanssa on kyllä ihan turhaa keskustella kun luetunymmärtäminen on noin hakusessa. Enkä ole liioitellut lasteni erinomaisuutta vaan kerroin asiat niinkuin ne ovat.
[quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 11:35"]Poltin 14 vuotta putkeen yli 10 tupakkaa päivässä ja lopetin polttamisen kuin seinään jo silloin kun aavistin olevani raskaana.
Tämän jälkeen en polttanut tupakan tupakkaa, eikä käynyt edes mielessä että polttaisin vaikka puolisoni poltti koko raskausaikani.
Olen tätä raskausaikana polttamista suuresti ihmetellyt, koska omalla kohdalla rakkaus vatsassa kasvavaa vauvaa kohtaa oli niin ehdotonta ja suurta, ettei mieleenikään tullut vahingoittaa omaa lastani millään tavalla. Eihän kukaan äiti tuikkaa vastasyntyneen vauvansa suuhun tupakkaa niin miksi sama vahinko täytyy aiheuttaa omalla toiminnallaan?
Kehottaisin lopettamaan tupakoinnin (ja myös muiden vahingollisten elämäntapojen harrastamisen) jo ennen raskauden suunnittelua jos tuntuu että tavasta on vaikea päästä irti. Kenenkään ei pitäisi laittaa lasta maksamaan omista riippuvuuksistaan.
[/quote]
Sama homma, tosin minä lopetin vasta plussa testin jälkeen. Ja kyllä teki mieli, mutta en mä olis voinu kuvitellakkaan että pystyis polttamaan-