Kuinka moni nauttii siitä kun pääsee uskovaisena muita määräilemään?
Ja olemaan jonkunlaisessa auktoriteetti asemassa? Yllättävän moni uskovainen haluaa herrautta, kuninkuutta, pyhyyttä, vanhemmuutta yms asioita. Ja sitten se päteminen uskon asioilla. Ja aina ei ole vaikuttanut siltä että toinen toisiaan rakennetaan tiedolla ja taidolla, vaan pyritään enemmänkin voittamaan väittelyitä.
Kerro kokemuksesi.
Kommentit (21)
Kyllä se varmaan on aika tärkeä osa kokemusta se ylemmyyden tunne "olen parempi kuin muut"
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se varmaan on aika tärkeä osa kokemusta se ylemmyyden tunne "olen parempi kuin muut"
Juu tämmöistä huomannut. Ehkä sillä jotenkin pyritään kipuamaan hierarkiassa ylöspäin.
Tai sitten sinulla ap on vain joku alemmuuskompleksi.
Jos joku yrittää tallata sinua kokeakseen olevansa itse parempi, hän ei ole sellainen jonka kanssa sinun pitäisi olla.
Terveissä ympyröissä kaikki on samanarvoisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se varmaan on aika tärkeä osa kokemusta se ylemmyyden tunne "olen parempi kuin muut"
Juu tämmöistä huomannut. Ehkä sillä jotenkin pyritään kipuamaan hierarkiassa ylöspäin.
Missä hierarkiassa? Lahkossa?
OLET KÄSITTÄNYT VÄÄRIN.
Ei toisia kukaan määrää. Mistä olet tuon keksinyt. Saa kai sitä sanoa mitä haluaa, mutta aivan turhaan. Jos se vaikuttaa itseesi, niin se on sitten sun juttu.
Se että kertoo mitä Raamattu sanoo jostain asiasta ei ole mitään määräilyä.
Eikä se pyhyys pakottamalla tartu muutenkaan. Jos henkilö ei ole uudestisyntynyt ylhäältä, niin silloin ei pelastu, vaikka esittäisi uskonnollista teatteria kuinka hyvin tahansa. Saati että joku toinen yrittäisi saada esittämään. Ei tuu mittää.
Oletko noin heikkotahtoinen.
Annat toisten määritellä asioitasi. Niin toi on tulkittava.
Tälläkin palstalla monet ottavat asiakseen esim. haastaa riitaa kun ovat omasta mielestään oikeassa. Ollaan sellaisia tuomitsevia.
Ammun uskistolleroita naamaan jos tulevat minulle jotain paskaansa vouhottamaan.
Vierailija kirjoitti:
Ammun uskistolleroita naamaan jos tulevat minulle jotain paskaansa vouhottamaan.
Miksi niin vihainen?
Vierailija kirjoitti:
Ammun uskistolleroita naamaan jos tulevat minulle jotain paskaansa vouhottamaan.
Mistä tunnistaa sivistymättömän ihmisen? Vastaa väkivallalla, vaikka pitää itseään toista fiksumpana.
Asiat voivat riidellä, ihmisten pitäisi osata käyttäytyä. Ikinä et saa kaikkia ajattelemaan samalla tavalla, vaikka kuinka kokosot olevasi oikeassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ammun uskistolleroita naamaan jos tulevat minulle jotain paskaansa vouhottamaan.
Mistä tunnistaa sivistymättömän ihmisen? Vastaa väkivallalla, vaikka pitää itseään toista fiksumpana.
Asiat voivat riidellä, ihmisten pitäisi osata käyttäytyä. Ikinä et saa kaikkia ajattelemaan samalla tavalla, vaikka kuinka kokosot olevasi oikeassa.
Tosin tällä palstalla moni häiriköi, ihan vain että saisi huomiota.
Oma kokemukseni on, että uskovaisena minulla ei ole mitään tarvetta, eikä edes halua määräillä muita. - Uskolla pelottelu tai vain siitä auktoriteetin hakeminen on minusta kauniisti sanottuna: hyvin vanhanaikaista.
Uskovainen mies
Vierailija kirjoitti:
Se että kertoo mitä Raamattu sanoo jostain asiasta ei ole mitään määräilyä.
Eikä se pyhyys pakottamalla tartu muutenkaan. Jos henkilö ei ole uudestisyntynyt ylhäältä, niin silloin ei pelastu, vaikka esittäisi uskonnollista teatteria kuinka hyvin tahansa. Saati että joku toinen yrittäisi saada esittämään. Ei tuu mittää.
Se että kertoo omia mielipiteitään omista tulkinnoistaan jostain 2000-5000 vuotta vanhoista teksteistä on pyrkimystä määräilyyn.
Vierailija kirjoitti:
Se että kertoo mitä Raamattu sanoo jostain asiasta ei ole mitään määräilyä.
Eikä se pyhyys pakottamalla tartu muutenkaan. Jos henkilö ei ole uudestisyntynyt ylhäältä, niin silloin ei pelastu, vaikka esittäisi uskonnollista teatteria kuinka hyvin tahansa. Saati että joku toinen yrittäisi saada esittämään. Ei tuu mittää.
Kyllä se on määräilyä jos se menee jankuttamiseksi ja varsinkin jos näkökulmasi tai tulkintasi eivät kiinnosta.
Uskovaisilla on aina ollut kova halu määräillä muita.
Vierailija kirjoitti:
Uskovaisilla on aina ollut kova halu määräillä muita.
Miksi? Ei minulla ole. Uskovaisen tai kenen tahansa halu mäöräillä muita kertoo minusta enempi halusta konrolloida ja alistaa muita tahtoonsa kuin siitä, että niin tekevä olisi sen paremmin uskonnoton kuin uskovainen.
Totta tietysti on, että uskon(tojen) nimissä tällaista julmuutta (alistamista ja toisten kontrolloimidta etc) on tehty ihan liian paljon ja valitettavasti niin tapahtuu paikoin edelleen.
Uskovainen mies
Vierailija kirjoitti:
Uskovaisilla on aina ollut kova halu määräillä muita.
Ei ole, mutta ateisteilla kyllä on ollut.
?