Tupakkaa raskausaikana polttavat on ROSKAVÄKEÄ!
Miten voi olla nykypäivän Suomessa vielä tilanne, että 18% odottajista polttaa raskausaikana? Todella harva tupakoija näemmä lopettaa polttamista kun tulee raskaaksi.
Tänään taas näin kun viimeisillään raskaana oleva nainen poltti bussipysäkillä, hemmetti jos en olis istunut bussissa olisin mennyt sanomaan tälle WT-luuserille suorat sanat.
Kommentit (144)
18 prosenttia, mitä helvettiä? Onko varmasti oikea luku? Luulin, että kyse olisi ihan pienestä marginaalista :(
[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 19:55"]Mun kaverille lääkäri sanoi, että on parempi polttaa se muutama päivässä kuin saada supistuksia stressistä. Olisi voinut tulla pahimmillaan keskenmeno :( sekö olisi ollut parempi vaihtoehto?
T.3-5 pvä polttanut
[/quote]
Älä viitsi!
[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 19:55"]Mun kaverille lääkäri sanoi, että on parempi polttaa se muutama päivässä kuin saada supistuksia stressistä. Olisi voinut tulla pahimmillaan keskenmeno :( sekö olisi ollut parempi vaihtoehto?
T.3-5 pvä polttanut
[/quote]
Mitä helvettiä? Miksi sinä (tai kaverisi) suollat tuollaista paskaa? Jokainen, IHAN jokainen tietää, että noin sanovat "lääkärit" on siellä omassa päässä.
Ja vielä kysymys; miksi hankkiutua raskaaksi tietäen, että rööki on edelleen tärkeämpi kuin oman lapsen henki/terveys? Mikset lopeta ensin polttamista ja sitten teet lapsen? Ja jos tiedät, ettei lopettaminen omalla kohdallasi onnistu, niin kuinka ajattelet muuten pystyväsi laittamaan tulevan lapsen edun/tarpeet omien halujesi edelle, jos jo raskausaikana tupakka on tärkeämpää kuin mikään muu?
Ihmiset saavat lapsia sota-alueilla, raskautuvat luonnonkatastrofien ja äärimmäisen köyhyyden alueilla - jos sellainen stressi ei aiheuta keskenmenoa niin tuskin parin viikon nikat sitä aiheuttaa.
Mitäs sen väliä, jos tuleva lapsi kärsii astmasta, lapsettomuudesta tai keskittymishäiriöistä, ettei vaan oo äidillä vähän stressiä...
PS. Normaalijärkiset odottajat kyllä stressaavat myös, nimittäin sitä että onko lapsella vatsassa kaikki hyvin, onko hän terve jne. Tupakoijat stressaavat vaan omaa röökivajettaan.
Kysyn kyllä ens kerralla, kun kuulen tommosta soopaa, että kuka lääkäri muka vuonna 2015 antaa niin nykytietämyksen vastaisia suosituksia.
[quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 07:21"]Juu niin ne jotkut vakuuttelee että röökinpolton lopettaminen olisi vauvalle huonompi vaihtoehto. Ja sitten kun lapsella ilmenee myöhemmin astmaa ja adhd niin sehän ei tietenkään liity millään tavoin siihen tupakkaan!
[/quote]
Minulla on astma ja ADHD eikä äitini ole koskaan tupakoinut.
t. Ohis, joka ei ole itsekään koskaan polttanut eikä aiokaan
Jaah, mennään pari vuosikymmentä taaksepäin, todemla moni odottavista tupakoi. Mitä lapsille kävi? Mikä oli vahinko? Ei mitään. Oma äitini tupakoi odottaessaan minua, ja ihan tavallinen ihminen minustakin tuli, kuten monen monista ystävistänikin vaikka meitä "kemiallisesti pahoinpideltiinkin" (ei juma mikä termi :D).
[quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 08:55"]
Jaah, mennään pari vuosikymmentä taaksepäin, todemla moni odottavista tupakoi. Mitä lapsille kävi? Mikä oli vahinko? Ei mitään. Oma äitini tupakoi odottaessaan minua, ja ihan tavallinen ihminen minustakin tuli, kuten monen monista ystävistänikin vaikka meitä "kemiallisesti pahoinpideltiinkin" (ei juma mikä termi :D).
[/quote]
Suomessa raskausaikana tupakoivien määrä on ollut sama 1980-luvulta lähtien. Ruotsissa ja Tanskassa taas siihen aikaan tupakoitiin todella paljon, raskaana olevista jopa kolmannes tupakoi, nykyään Ruotsissa luku on alle 10%.
Mä olen kyllä samaa mieltä , raskaana ei kuulu tupakoida ja muutenkin pyrittävä terveelliseen elämäntapaan , itse lopetin rv 7 suht alussa ja tupakoinut 15 vuotta.. ja voin sanoa vaikka olen raskaana niin olo on mitä parhain ! Musta ainakin tjntuisi pahalta että pieni kärsii oman typeryyden ja itsekkyyden takia !
Mä luulen ettei se edes riitä, että tupakoinnin lopettaa plussattuaan. Myrkyt jää elimistöön. Tunnen työn kautta paljon asperger/adhd/oppimisvaikeuslapsia, joilla on tupakoivat äidit. Toki usein nuo oireyhtymät myös periytyvät esim. isältä pojalle. Kunpa tupakoiva äiti miettisi sitä, haluaako viettää monta vuotta elämästään kaikki illat lapsen koulutehtävien parissa, kun lapsella on oppimisvaikeuksia.
Kälyni on erikoistumassa lastentaudeille, tällähetkellä hän työskentelee erään yliopistollisen sairaalan naistentautien osastolla. Kysyin häneltä juuri tähän "lääkäri sanoi että saan vetää kuin korsteeni, koska muuten tulee vähän itku ja se on vauvalle epäterveellistä" hän vastasi, että heillä ei ole sellaista yhtä suositusta MUTTA että tällaisia ohjeita ei kukaan anna. Eikös tuo sodi vähän valojakin vastaan? Kaikkia tupakkaäitejä ei voida resurssien vähäisyyden vuoksi ottaa mihinkään päihdeäitien seuranta/vieroitus ohjelmaan, mutta tuki on silti olemassa jos sitä pyytää. Uskon kyllä, joskus joku on saanut lääkäriltä raivopäisen tupakanpuolustuksen jälkeen jonkun "no suosittelen kyllä lämpimästi, mutta tämä ei valitettavasti riitä minua tekemään lastensuojeluilmoitusta tai sulkemaan laitokseen tarkkailuun, eli on tietenkin lopulta sinun päättettävissä". Tästä sitten tupakkaäiti poimii viimeiset kaksi sanaa ja levittää ilosanomana muille tupakka/päihdeäideille :(
mihinkäs nyt hävisivät vauva-kuolee-jos-mua-pikkusen-harmittaa -äidit? ettekö seisokaan sanojenne takana ja kerro missä lääkäri on näin neuvonut ja mihin on neuvonsa perustanut?
No huhhuh.... Tulee ne astmat, ADHD:t ja syövät ilman sitä tupakkaakin.. Ja en polta ennen ku joku vastaa mtn!
Ne viinilasilliset mitä jotku vetää raskaanaki on musta paljo järkympää... Tai se kun voi nyt vetää massun täydeltä vaikka kilon paskaa " koska mielihalut♡"
Ihme holhoomista taas! Mie poltin odotus aikana ja ihan terve on poika ollut. Ei yhtään korvatulehdustakaan!
[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 19:55"]
Mun kaverille lääkäri sanoi, että on parempi polttaa se muutama päivässä kuin saada supistuksia stressistä. Olisi voinut tulla pahimmillaan keskenmeno :( sekö olisi ollut parempi vaihtoehto? T.3-5 pvä polttanut
[/quote]
Ja sinä uskoit. Miksei sinun lääkäri sanonut sulle itsellesi noin? Niinpä. Kaverillasi oli mielikuvituslääkäri.