Tupakkaa raskausaikana polttavat on ROSKAVÄKEÄ!
Miten voi olla nykypäivän Suomessa vielä tilanne, että 18% odottajista polttaa raskausaikana? Todella harva tupakoija näemmä lopettaa polttamista kun tulee raskaaksi.
Tänään taas näin kun viimeisillään raskaana oleva nainen poltti bussipysäkillä, hemmetti jos en olis istunut bussissa olisin mennyt sanomaan tälle WT-luuserille suorat sanat.
Kommentit (144)
no eiköhän tääki asia oo länkytetty jo joka jumalan keskustelupalstalla niin puhki, että ihmettelen suuresti, miten vitussa ihmiset jaksaa!!!
[quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 19:05"]
no eiköhän tääki asia oo länkytetty jo joka jumalan keskustelupalstalla niin puhki, että ihmettelen suuresti, miten vitussa ihmiset jaksaa!!!
[/quote]
Ja miksi asiasta ei saisi puhua?
[quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 18:35"][quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 14:32"][quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 12:33"]
Täällä te ulisette ja nimittelette ties miksi näitä tupakoivia äitejä mutta teistä kenestäkään ei olisi päin naamaa sanomaan kenellekkään yhtään mitään. Ja hyvä niin koska siinä saattaisi käydä hassusti kun aukoo päätään väärälle ihmiselle väärässä paikassa, väärään aikaan. Täällä sitten on hyvä anonyymeinä suu vaahdossa ilkeillä kun se oma elämä on niin helvetin tylsää ja saahan siitä nyt hyvän mielen ja itsetunnon pönkitystä kun on jossain edes parempi kuin se tupakoiva äiti.
Ja kyllä, olen polttanut kaikkien raskauksieni aikana, enemmän ja vähemmän. Äitini poltti kun minua ja sisaruksiani odotti. Lasteni syntymäpainot 3700-4500g ja pituudet 51,5-53,5cm. Lapsia minulla on 3 ja kaikilla sisaruksillani on lapsia. Suvussamme ei ole lapsettomuutta. Olen tullut aina hyvin helposti raskaaksi. Olen pitkä, samoin sisarukseni ovat pitkiä kaikki. Kenelläkään meistä ei ole allergioita, ei astmaa, ei ADHD:ta tai muuta käytöshäiriötä. Olemme aina olleet hyvin terveitä, lapsesta saakka. Omat lapseni pitkiä kaikki, ikäisiään pidempiä. Kehityksessä olleet ikäisiään edellä ihan vauvasta asti. Vanhin menee yläasteelle, keskiarvo oli nyt joulutodistuksessa 9 pintaan. Ei minkaanlaisia ongelmia ole ollut koulussa ikinä koskaan. Keskimmäinen eskari-ikäinen, osannut lukea ja laskea jo vuoden ajan. Hyvin fiksu ikäisekseen. Nuorin 3kk neuvolassa kehitys puolivuotiaan tasolla. (paino 7500g, pituus 65cm. (tyttö) Lapsillani ei kenelläkään allergioita, ei astmaa, ei käytöshäiriöitä tai oppimishäiriöitä, ei koliikkia, ei siis kertakaikkiaan mitään.
En ole ylpeä polttamisestani raskauksien aikana, päinvastoin. Häpesin joka kerta kun tupakan sytytin ja tein sen piilossa teidän muiden katseilta. Ja jokaisen tupakan piti olla se viimeinen. Kukaan muu ei edes tiennyt, että poltin paitsi mieheni. En kertonut edes neuvolassa, niin häpeällinen asia se minulle oli. Ehkä minä olen se "poikkeus vahvistaa säännöt" tapaus koska lapseni ovat niin terveitä ja fiksuja tai sitten ehkä jonkun kohdalla jokin ongelma ilmenee, sitä en tiedä mutta tällä hetkellä tupakointini ei ole vaikuttanut lapsiini yhtään mitenkään.
Ja vielä senverran, ettei yksikään teidän laittama "idiootti wt lapsenpahoinpitelijä" haukkumaviesti saa yhtään tupakoivaa äitiä lopettamaan, päinvastoin. Luultavasti ainakin joku jo lähti röökille purkamaan pahan mielensä luettuaan teidän ilkeilyä täällä. Itse ainakin kävin jo kerran. ;) Ja huomatkaa kuinka vakavaksi asiat menevät kun äidit eivät uskalla edes neuvolassa enää kertoa tupakoinnistaan, vaan salaavat sen. Se kannattaa teidän jokaisen haukkujan muistaa, että edesautatte tätä asiaa.
[/quote]
Hahah..ensimmäinen WT-mama Jakomäen ghetosta heräsi... Kyllä on hienoa, että sun lapsesi on noin täydellisiä, mutta vaikea uskoa kun niiden äiti on ainakin aivan järjettömän tyhmänoloinen ihminen. Kerrohan mikä sun koulutus ja sun vanhempien koulutus? Te ootte lähiöporukkaa jo monessa polvessa, ihan selkeästi :D
Kyllä olis parempi ollut, että sun äitisi tupakointi olis aiheuttanut sulle hedelmättömyyttä.
Tupakoivia äitejä saa ja PITÄÄ arvostella, yhtälailla kuin narkkaavia ja alkoholia käyttäviäkin äitejä :)
[/quote]
Selkeästi tämä röökiäiti ei ole lähiöporukkaa eikä tyypillinen wt-mamma. Kirjoittaa aivan liian hyvää suomea eli koulutusta löytyy. Silti kirjoituksesta paistaa läpi piilotettu aggressiivisuus. Defenssit selkeästi päällä, luultavasti erittäin huono omatunto siitä, että on riskeerannut lastensa terveyden itsekkäällä käytöksellään. Sen takia noin voimakkaasti puolustautuu ja korostaa sitä, että lapset ovat terveitä. Varmaan ovatkin mitta ei se poissulje sitä, että raskaana tupakointi on itsekästä ja idioottien hommaa.
[/quote] Mä tunnen lähiö-Jannican jonka äiti on WT-Marjo ja hän opiskelee Suomen kieltä ja kirjallisuutta yliopistossa. Eli joo voi wt-tauataisellakin olla korkea koulutus, vaikka äitinsä olisikin yh-siivoaja ja isä sähkömies..
[quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 13:16"]
Suositeltavaa on että heti tupakin vedettyä ei imettäisi. Eli imetys ennen rintatuokintaa, ei jälkeen. Sama taitaa olla myös kahvin kanssa. Ja olikoos se että mieluusti muutama tunti väliä tupakan/kahvin nauttimisen jälkeen ennen imetystä.
Ja tuohon tupakoimiseen raskausaikana. Morallisoijista suurin osa taitaa olla tupakoimattomia? Ei se lopettaminen käy sormia napsauttamalla, ja onhan se huomattavasti parempi sille sikiölle että se äiti polttaa päivässä vain kolme eikä sitä askillista mitä yleensä. Ettehän tekään pääse eroon vaikka sokerista sormia napsauttamalla, vai pääsettekö?
[/quote]
Täällä yksi kritisoija, joka on ennen tupakoinut ja lopettanut. Eikä ollut helppoa, vaan se oli todellista tuskaa. Ensimmäisen päivän hikoilin ja vapisin, oli melkein fyysistä särkyä. Siitä se sitten asteittain lieveni niin, että kolmantena päivänä isoimmat vieroitusoireet olivat ohi. Sen jälkeen alkoi isompi taistelu sitä tapaa vastaan, mutta sinnikkyydellä selvisin.
Kaikesta selviää kun tosissaan yrittää. Lääkäriltä saa myös apua, tunnen muutamia jotka ovat lopettaneet lääkekuurin avulla. En tiedä saako lääkettä käyttää raskausaikana, mutta nikotiinikorvaustuotteita ymmärtääkseni ainakin saa. Paras tietysti olisi, että lopettaa ennen raskautta.