Miksi ajat suojatien eteen pysähtyneen auton ohi?!
Kohtasin luojani aamulla. Melkein. Auto pysähtyi päästämään minut ja viisivuotiaani kadun yli. Kun olin auton ohittanut, toinen auto ajoi viereiseltä kaistalta päälleni. Lensin lumihankeen. Päälleni ajanut auto ei jäänyt katsomaan miten minulle kävi, vaan ajoi tiehensä. Onneksi selvisin ryhjeilla, nilkutan kyllä muutaman päivän, sen verran pahasti kävi lonkkaan. Onni onnettomuudessa oli se, että kuljin vähän lapseni edellä ja lapsi oli osuman sattuessa sen pysähtyneen auton edessä. Kysymys: miksi kukaan ajaa suojatien viereen pysähtyneen auton ohi? Eikö ole itsestäänselvää, että auto on pysähtynyt siksi, että joku on ylittämässä tietä?!
Kommentit (101)
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 17:52"]
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 17:42"]
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 17:38"]
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 17:25"]
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 17:22"]
Vähingossa ajan. Siis niin omissa ajatuksissa etten tajua. Siksi.
[/quote]
Selitätkö noin mahdollisesti yliajon uhrisi omaisille, mm. pienille lapsille?
[/quote]
en, vaan vastasin kysymykseen. Joskus joudun lyömään liinat pohjaan, kun tajuan, mitä olen tekemässä. Ja syy on se, että en vain tajua.
se on ihan inhimmillistä, mutta av:n mukaan vain täydelliset ja virheettömät ihmiset saisivat ajaa autoa tai hankkia lapsia.
[/quote]
Auto myyntiin ja kortti silppuriin, välittömästi!
Täydellinen ei tarvitse kenenkään olla, mutta sinun huolimattomuudestasi joku viettää vielä ennenaikaisia hautajaisia/ vammautuu loppuiäkseen.
Sinäkö menet kertomaan tuoreelle leskelle/uhrin vanhemmille/lapsille/muulle lähiomaiselle, että "joo sori ajoin yli ja kuoli. Mutta hei ei kukaan ole täydellinen!"?
[/quote]
???
missä kohtaa olen sanonut, että
a) olen ajanut jonkun yli
b) ajan ihmisten yli tahallaan
c) olen välinpitämätön liikenteessä
d) olen huolimaton
E) etten tuntisi syyllisyyttä, jos meinaan ajaa viereisen aton ohi ??.
ei helvata av-mamman lynnkausmielialaa. Minä ajan nopeusrajoitusten mukaan, noudata liikennesääntöjä, en ole kertakaan ajanut kolaria, en ole 25 vioden ajourani aikana saanut yhtään sakkoa edes - ja jos josus teen virheen, niin siitä heti hirteen?
Ai niin, uups, av-mamma ei tee virheitä. Olen siis väärällä palstalla.
[/quote]
Sinä itse omin pikku kätösin sanot, ettet pysähdy suojatien eteen psähtyneen auton viereen, vaan painat menemään suojatien yli yhtään katsomatta, koska "Vähingossa ajan. Siis niin omissa ajatuksissa etten tajua. Siksi." näin täysin sinun omia sanojasi lainaten.
Eli olet ajatuksissasi, et keskity liikenteeseen ja tämän seurauksena mahdollisesti ajat vielä ihmisen yli. Eli nyt joko totaalinen herätys siellä ratin takana tai sitten et mene enää rattiin. Ymmärrätkö, että sinun ajatuksissasi olo saattaa maksaa jonkun hengen?
Mulla on ollut kortti 26 vuotta. Tätä liikennesyntiä en ole tehnyt tietääkseni kertaakaan, vaikka ajan paljon. Sen sijaan tiedän huomioineeni asian satoja kertoja. Tämä sääntö on itselleni kovin tärkeä.
Joo tota näkee ite melkein päivittäin. Jos oon pysähtyneenä niin katson kokoajan jos muita autoja on lähellä ja ei oo pysähtymässä että voi varoittaa jalankulkijaa. Ja välillä täytyy katsoa että minkälainen jalankulkija on suojatiellä, että tietääkö säännöistä mitään jos nuori, pysähtyykö ollenkaan antamaan tietä onko takana tai edessä ketään. Muistakaa jalankulkijat; älkää luottako vihreään tai siihen pysähtyneeseen autoon ja lopettakaa se kännykän räplääminen tietä ylittäessä. Tiet on täynnä kiire kiire, minä minä ensin ja mitäköhän tänään syötäisiin, jne. tyyppejä.
Muistakaa myös putsaa ne tuulilasit T: Raajarikon äiti
[/quote]
Tuohon on vain yksi ratkaisu: kortti pois!
Suojatien eteen pysähtyneen auton ohittaminen pysähtymättä on niin törkeä rikkomus että poliisi rankaisee raskaasti jos näkee vaikka ei kävisikään mitään. Autoilijat ei pääosin tajua kuinka vakava rike se on.
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 17:38"]
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 17:25"]
[/quote]
[/quote]
en, vaan vastasin kysymykseen. Joskus joudun lyömään liinat pohjaan, kun tajuan, mitä olen tekemässä. Ja syy on se, että en vain tajua.
se on ihan inhimmillistä, mutta av:n mukaan vain täydelliset ja virheettömät ihmiset saisivat ajaa autoa tai hankkia lapsia.
[/quote]
Kommenttisi on ylimielinen ja rivivälit kertovat, että asenne on "Mitäs sitten, jos joskus käy näin? Ihan normiasiahan tuo on" Lapsenhankinnankin sotket tähän mukaan kun yrität toistuvaa käytöstäsi vähätellä!???
No ihan hyvä, että on vastaaja sieltä toiseltakin puolelta. Saatiin ihan "järkevä" selitys. Kusipää on kusta, vaikka voissa paistais. Jos itse toimisin noin röyhkeästi muiden hengestä piittaamatta, en kehuskelisi täällä. Mutta mihinkäs se pantteri pilkuistaan...
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 18:36"]
Muistakaa myös putsaa ne tuulilasit T: Raajarikon äiti
[/quote]
Hyvä muistutus. Järkyttäviä jääkaappeja näkee välillä, missä on teelautasen kokoinen aukko edessä ja sivuikkunaa ei ehkä raaputettu ollenkaan, ainakaan molempia. Itse olen vähän ylireagoivakin, ja putsaat lasit sekä edestä että takaa sekä sivuilta tosi hyvin ennenkuin lähden liikenteeseen. Pyyhkäisen myös takapenkin ikkunoita jonkin verran.
Minä ainakin AINA jään odottamaan että se toinenkin auto pysähtyy, jos semmoinen on tulossa. Sitten vasta liikun yhtään mihinkään. Ei vaanvoi luottaa. Yhtä lailla kun auto ajaa liikennevaloihin jotka on punasella ja mulla vihreä niin odotan että huomaan selkeästi sen auton hidastavan. Samat opetan lapsillenikin.
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 18:02"]
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 17:22"]Vähingossa ajan. Siis niin omissa ajatuksissa etten tajua. Siksi. [/quote] Onko ihan ok olla noin omissa ajatuksissaan autoa ajaessa?
[/quote]
Täyttyy ainakin kohdat bc ja d!!! ohis
Jokin aika sitten näin mainon tapauksen: suojatien eteen pysähtynyt herra avasi ovensa, niin että rinnalle tulevankin oli pakko tajuta pysähtyä. Ajattelin apinoida tämän!
Muistathan, että pyöräilijänä sinulla ei ole jalankulkijan oikeuksia sekä sen, ettei sellaista käsitettä kuin pyöräilijän suojatie ole olemassakaan. Älä siis pidä itseäsi etuajo-oikeutettuna, jos ajat pyörällä suojatien yli, vaan laissa on ne tilanteet, milloin pyöräilijällä on etuajo-oikeus. Auto väistää, jos se kääntyy tai tulee kolmion takaa, muuten väistää pyöräilijä, noin pääsääntöisesti, vaikka olisi suojatie tai pyörätien jatke.
Muistan. Liikun paljon myös kävellen, eli kuvaamani tilanteet tapahtuvat myös, kun en pyöräile. Ylitän suojateitä pyörällä yleensä silloin kun autoja ei ole tulossa. Muutoin jään odottamaan ja talutan pyörää ja puolivälissä suojatietä saatan hypähtää satulaan. Juurikin tuon lain takia pyrin taluttamaan vilkkaassa liikenteessä tai jos tie ei ole avoin. Että jos mun päälle ajetaan niin se on mahdollisimman vähän mun vika.
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 19:22"]
Suojatien eteen pysähtyneen auton ohittaminen pysähtymättä on niin törkeä rikkomus että poliisi rankaisee raskaasti jos näkee vaikka ei kävisikään mitään. Autoilijat ei pääosin tajua kuinka vakava rike se on.
[/quote]
Kyllä jalankulkijankin pitäisi tajuta ettei auton eteen hyppää, huonostihan siinä käy.
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 17:38"][quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 17:25"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Kai sä tajuat punasiinkin pysähtyä niin samanlainen sääntö tuo on ettei suojatien eteen pysähtynyttä autoa ohiteta pysähtymättä.
Ihan hyvin siitä voi vielä äkkiä ajaa jos omalla kaistalla ei näy jalankulkijaa , pari autoa ehtii mennä vaikka viereinen kaista tökkii, mitäpä se haittaisi jos nopsaan sujauttaa? Muutenkin jalankulkijat hyppii miten sattuu ja hidastavat muuten sujuvaa liikennettä, eivät ymmärrä että autoilijalla on kiire määränpäähänsä.
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 21:29"][quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 21:13"]
71 unohti linkin: http://www.nettilaki.com/a/suojatien-eteen-pys%C3%A4htyminen
[/quote]
Oletteko vähän vajaita nyt? Ajoneuvo on työssä käytettävä moottoroitu kulkuneuvo ELI BUSSI! Henkilöauto on helkilöauto EI AJONEUVO!!!!
[/quote]
Voi pyhä yksinkertaisuus
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 20:11"]
Mä en enää anna tilaa kävelijöille. Otan mieluusti kusipää autoilijan maineen, kun katselen paraati paikalta jonkun kuolevan. Ehdin nähdä kymmeniä, ellen satoja törkeitäkin läheltä piti tilanteita... Sitten meni hermo ja tein päätöksen, etten tietä anna.
[/quote]
Eli rikot lakia. Rikollinen olet, ja pahimmasta päästä. ViehÄn korttisi poliisilaitokselle, ennen kuin jäät kiinni ja poliisi vie sen.
Meille autokoulussa opettaja vinkkasi kaksi keinoa, joita voi käyttää jos epäilee, että joku törttöilee, kun itse noudattaa lakia ja päästää jalankulkijat suojatielle.
1) jos 2 kaistaa samaan suuntaan, aja sen verran keskemmälle, että siitä ei pääse takaa tuleva ohi
2) avaa kuljettajan ovi sepposen selälleen, jos joku idiootti ei siitä tajua, ja ajaa oveen, niin hän joutuu vaikeuksiin poliisin ja vakuutusyhtiön kansa, hänhän oli rikkomassa lakia, et sinä
Tää Vaasa on ihan helkkarinmoinen paikka ajaa, kun keskusta on täynnä noita nelikaistaisia puistikoita ja muuallakin on noita tilanteita, että on kaksi kaistaa vierekkäin. Vielä kun liikenne on jossain määrin hurjempaa kuin muualla, niin pelottaa aina. Tuttu paikka tämäkin: http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1420773485317.html Kävelen tuosta aika usein ohi ja mieluiten ylitän tien jossain valojen kohdalla, kuin esim. tuossa.
Täällä Vaasassa nähty sekin, että kun kääntyvä auto antaa jalankulkijoille tietä, kuten pitääkin, niin takana oleva tööttäilee. Eikä tätä ole tapahtunut kerran, vaan monta kertaa. Itselle on töötätty jopa, kun Pitkäkadulla, jota ajan usein, annan oikealta tuleville autoillekin tietä. Siinä on sellainen katu, jossa ihmiset luulevat olevansa etuajo-oikeutettuja, vaikka risteävillä kaduilla ei ole kolmioita. Ei mitään toivoakaan päästä jalan yli.
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 17:45"]
Lapseni huomio herpaantui kun kiitti pysähtynyttä autoilijaa ja toinen auto ajoi hänen yli
[/quote]Hui, miten kamalaa!