Miksi ajat suojatien eteen pysähtyneen auton ohi?!
Kohtasin luojani aamulla. Melkein. Auto pysähtyi päästämään minut ja viisivuotiaani kadun yli. Kun olin auton ohittanut, toinen auto ajoi viereiseltä kaistalta päälleni. Lensin lumihankeen. Päälleni ajanut auto ei jäänyt katsomaan miten minulle kävi, vaan ajoi tiehensä. Onneksi selvisin ryhjeilla, nilkutan kyllä muutaman päivän, sen verran pahasti kävi lonkkaan. Onni onnettomuudessa oli se, että kuljin vähän lapseni edellä ja lapsi oli osuman sattuessa sen pysähtyneen auton edessä. Kysymys: miksi kukaan ajaa suojatien viereen pysähtyneen auton ohi? Eikö ole itsestäänselvää, että auto on pysähtynyt siksi, että joku on ylittämässä tietä?!
Kommentit (101)
Niin ja tosiaan, unohdin ihan tämän aamuisen tilanteen, suoraan edessäni. Autoja tuli liittymästä ja kääntyi vasemmalle, vilkas liittymä aamuisin. Etummainen antoi tietä suojatietä ylittämässä olleille ihmisille, joita oli kolme. Musta mersu yritti mennä sen auton ohi! Eikä siinä ole edes kahta kaistaa, leveähkö tie vain. Se mersu meni siis sen tietä antaneen auton rinnalle, kun sitten jarrutti ja havahtui, että siinähän oli syy pysähtyä! Minulla on hyvä numero- ja kirjainmuisti ja ehdin jo rekisteröidä sen mersun rekisterinumeron.
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 21:13"]
71 unohti linkin: http://www.nettilaki.com/a/suojatien-eteen-pys%C3%A4htyminen
[/quote]
Oletteko vähän vajaita nyt? Ajoneuvo on työssä käytettävä moottoroitu kulkuneuvo ELI BUSSI! Henkilöauto on helkilöauto EI AJONEUVO!!!!
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 17:25"]
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 17:22"]
Vähingossa ajan. Siis niin omissa ajatuksissa etten tajua. Siksi.
[/quote]
Selitätkö noin mahdollisesti yliajon uhrisi omaisille, mm. pienille lapsille?
[/quote]
en, vaan vastasin kysymykseen. Joskus joudun lyömään liinat pohjaan, kun tajuan, mitä olen tekemässä. Ja syy on se, että en vain tajua.
se on ihan inhimmillistä, mutta av:n mukaan vain täydelliset ja virheettömät ihmiset saisivat ajaa autoa tai hankkia lapsia.
Voisikin alkaa päästää kaikki suojatieltä, jos joku hullu ajaa päälle niin sittenpähän saa rangaistuksen.
[/quote]
Lain mukaan sinun pitää päästää suojatietä ylittävät.
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 17:38"]
[/quote]
[/quote]
en, vaan vastasin kysymykseen. Joskus joudun lyömään liinat pohjaan, kun tajuan, mitä olen tekemässä. Ja syy on se, että en vain tajua.
se on ihan inhimmillistä, mutta av:n mukaan vain täydelliset ja virheettömät ihmiset saisivat ajaa autoa tai hankkia lapsia.
[/quote]
Auto myyntiin ja kortti silppuriin, välittömästi!
Täydellinen ei tarvitse kenenkään olla, mutta sinun huolimattomuudestasi joku viettää vielä ennenaikaisia hautajaisia/ vammautuu loppuiäkseen.
Sinäkö menet kertomaan tuoreelle leskelle/uhrin vanhemmille/lapsille/muulle lähiomaiselle, että "joo sori ajoin yli ja kuoli. Mutta hei ei kukaan ole täydellinen!"?
Minuakin autokoulussa kiellettiin päästämästä lapsia yli, jos toisella kaistalla on autoja. Ja onpa nähty sekin, että takaa tuleva ohittaa suojatien eteen pysähtyneen, onneksi silloin selvittiin säikähdyksellä. Itse siis en ohita suojatien eteen pysähtynyttä autoa kummastakaan suunnasta.
Lapseni huomio herpaantui kun kiitti pysähtynyttä autoilijaa ja toinen auto ajoi hänen yli
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 17:43"]
Minuakin autokoulussa kiellettiin päästämästä lapsia yli, jos toisella kaistalla on autoja. Ja onpa nähty sekin, että takaa tuleva ohittaa suojatien eteen pysähtyneen, onneksi silloin selvittiin säikähdyksellä. Itse siis en ohita suojatien eteen pysähtynyttä autoa kummastakaan suunnasta.
[/quote]
Mulle "paras" tilanne on se, kun nelikaistaisella yksi pysähtyy, niin neljä autoa sen takana vaihtaa kaistaa ja ohittaa pysähtyneen auton, sitten vaihtavat takaisin samalle kaistalle risteyksen ylittämisen jälkeen.
MInä pysähdyn varmuuden vuoksi joka suojatien eteen vaikka siellä ei kulkisi jalankulkijaa. Tarkistan, onko kummaltakaan puolelta lähestymässä kävelijää, ja jos ei ole, jatkan vasta sitten matkaa. Jalankulkijoiden turvallisuus ennen kaikkea.
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 17:42"]
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 17:38"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Auto myyntiin ja kortti silppuriin, välittömästi!
Täydellinen ei tarvitse kenenkään olla, mutta sinun huolimattomuudestasi joku viettää vielä ennenaikaisia hautajaisia/ vammautuu loppuiäkseen.
Sinäkö menet kertomaan tuoreelle leskelle/uhrin vanhemmille/lapsille/muulle lähiomaiselle, että "joo sori ajoin yli ja kuoli. Mutta hei ei kukaan ole täydellinen!"?
[/quote]
???
missä kohtaa olen sanonut, että
a) olen ajanut jonkun yli
b) ajan ihmisten yli tahallaan
c) olen välinpitämätön liikenteessä
d) olen huolimaton
E) etten tuntisi syyllisyyttä, jos meinaan ajaa viereisen aton ohi ??.
ei helvata av-mamman lynnkausmielialaa. Minä ajan nopeusrajoitusten mukaan, noudata liikennesääntöjä, en ole kertakaan ajanut kolaria, en ole 25 vioden ajourani aikana saanut yhtään sakkoa edes - ja jos josus teen virheen, niin siitä heti hirteen?
Ai niin, uups, av-mamma ei tee virheitä. Olen siis väärällä palstalla.
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 21:29"]
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 21:13"]
[/quote]
Oletteko vähän vajaita nyt? Ajoneuvo on työssä käytettävä moottoroitu kulkuneuvo ELI BUSSI! Henkilöauto on helkilöauto EI AJONEUVO!!!!
[/quote]
Ai jaa. Eli voin jättää ajoneuvoveroni maksamatta? Onko tuo sarkasmia vai oletko ihan pihalla? http://fi.wikipedia.org/wiki/Ajoneuvo
http://www.trafi.fi/tieliikenne/katsastukset/ajoneuvoluokat
jne.
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 21:29"][quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 21:13"]
[/quote]
[/quote]No eihän ole. Ajoneuvo on henkilöauto, linja-auto, kuorma-auto, rekka-auto, moottoripyörä tai vaikka mopoauto. Luulen, että naureskelet siellä partaasi tätä tuohtumusta. Jos olet tosissasi, niin oikeasti: siirry julkisiin.
Pelkän vahingon ja ajattelemattomuuden piikkiin tuota on paha laittaa, samoin liian monen asian seuraamisen. Meillä ainakin täällä suht "maalla" ison kaupungin kyljessä ajetaan usein kaksikaistaisellakin suojatien eteen pysähtyneen ohi. Ja tiellä liikkuu autoja periaatteessa aika harvakseltaan. 40 alue, ei liikennevaloja, ei montaa liikennemerkkiä, enemmän jalankulkijoita kuin autoilijoita, mutta aina jos on kaksi autoa samaan aikaan liikenteessä, on melkoisen vaarallista pysähtyä suojatien eteen.
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 21:44"]
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 21:29"][quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 21:13"] 71 unohti linkin: http://www.nettilaki.com/a/suojatien-eteen-pys%C3%A4htyminen [/quote] Oletteko vähän vajaita nyt? Ajoneuvo on työssä käytettävä moottoroitu kulkuneuvo ELI BUSSI! Henkilöauto on helkilöauto EI AJONEUVO!!!! [/quote]No eihän ole. Ajoneuvo on henkilöauto, linja-auto, kuorma-auto, rekka-auto, moottoripyörä tai vaikka mopoauto. Luulen, että naureskelet siellä partaasi tätä tuohtumusta. Jos olet tosissasi, niin oikeasti: siirry julkisiin.
[/quote]
Taitaa olla lapsi, joka on vastannut YLin kokeessa väärin, eikä myönnä olevansa väärässä. Vieläkö on sellainen aine kuin YL?
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 20:20"][quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 20:13"]
Tyhmä kysymys
Ei tuohon ole mitään syytä kuin puhdas vahinko. Noin nyt vaan joskus joillekin voi käydä, vaikka ei toki saisi käydä. Vai kuvitteletko, että monet vetävät tahallaan läpi?
vaikka jalankulkijalla miten onkin oikeus tuolloin mennä ja auton tulisi ehdottomasti pysähtyä, niin kannattaa oman henkensä vuoksi aina varoa kyseisessä tilanteessa. Ei kannata tyhmänä rynnätä sieltä eteen, sillä aina joku voi olla huolimaton.
Mitä sä itse kuvittelet tähän syyksi kun moisia kysyt?
[/quote]
Minäkin olen miettinyt tätä ketjua lukiessani, kuinka ihmiset ovat vainoharhaisia! Kuvittelevat ihmisten ilkeyttään ajavan läpi. Vainoharhaisuuden lisäksi armottomia, vai onko se empatiakyvyttömyyttä sittenkin?
[/quote]Miten ajetaan vahingossa pysähtyneen auton ja suojatien yli pysähtymättä?
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 17:22"]Vähingossa ajan. Siis niin omissa ajatuksissa etten tajua. Siksi.
[/quote]
Onko ihan ok olla noin omissa ajatuksissaan autoa ajaessa?
Tukeva sateenvarjo, metallikärjellä varustettu on kätevä kun jalankulkijana ylittää suojatietä. Jos kaksikaistaisella joku autoilija pysäyttää siihen ja huomat että joku viereistä kaistaa ajava meinaa ajaa päällesi niin sateenvarjolla saa mukavan naarmun sen kylkeen.
Sitä saa kusipää sitten selittää poliisille jos alkaa ulisemaan jotain!
Kyllä minä ainakin keskityn nimenomaan ajamiseen, enkä haaveile.
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 21:52"]Tukeva sateenvarjo, metallikärjellä varustettu on kätevä kun jalankulkijana ylittää suojatietä. Jos kaksikaistaisella joku autoilija pysäyttää siihen ja huomat että joku viereistä kaistaa ajava meinaa ajaa päällesi niin sateenvarjolla saa mukavan naarmun sen kylkeen.
Sitä saa kusipää sitten selittää poliisille jos alkaa ulisemaan jotain!
[/quote]Joo! =D
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 17:34"][quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 17:33"]
Minun päälleni meinattiin kerran ajaa suojatiellä, kun linkkasin keppien kanssa.
Järkytyin kyllä tästä, jumalauta en päässyt liikkumaan nopeasti ja auton edestä poishyppääminen olisi ollut mahdottomuus. Auto sai juuri ja juuri hidastettua niin, että jarrut kirskuivat ja konepelti oli aivan kosketuksissa minuun.
Vittu että piti olla kädet varattuna kepeissä, olisin muuten näyttänyt keskisormea. Ja harmi ettei pelästykseltä tajunnut ottaa rekkaria ylös että olisi voinut poliisille ilmoittaa asiasta.
[/quote]
Olisit muka kaatunut nokkapellille ja tehnyt kunnon jäljet sätkiessäsi.
[/quote]
Haha, koominen ajatus