Miksi ajat suojatien eteen pysähtyneen auton ohi?!
Kohtasin luojani aamulla. Melkein. Auto pysähtyi päästämään minut ja viisivuotiaani kadun yli. Kun olin auton ohittanut, toinen auto ajoi viereiseltä kaistalta päälleni. Lensin lumihankeen. Päälleni ajanut auto ei jäänyt katsomaan miten minulle kävi, vaan ajoi tiehensä. Onneksi selvisin ryhjeilla, nilkutan kyllä muutaman päivän, sen verran pahasti kävi lonkkaan. Onni onnettomuudessa oli se, että kuljin vähän lapseni edellä ja lapsi oli osuman sattuessa sen pysähtyneen auton edessä. Kysymys: miksi kukaan ajaa suojatien viereen pysähtyneen auton ohi? Eikö ole itsestäänselvää, että auto on pysähtynyt siksi, että joku on ylittämässä tietä?!
Kommentit (101)
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 21:03"]
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 20:53"]
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 20:32"]Minusta ei ole lainkaan helppoa tajuta, että auto on pysähtynyt suojatien eteen. Auto liikkuu eteenpäin, seuraat liikennettä, muiden ihmisten kaistanvaihtoja, vaihdat itse kaistaa, katsot valoja, katsot mikä kaista kääntyy ja mikä vie suoraan, yrität paikantaa liikennemerkkejä joita on 20 kpl näkökentässä ja hups - siinä pysähtyy auto. Siinä vauhdissa pitäisi sekä pystyä etsimään suojatien merkki sekä paikantamaan, onko pysähtyneellä autolla vilkku päällä, eli onko pysähtynyt vain tien reunaan, vai onko kenties hätävilkut päällä. Ja auto menee eteenpäin ja aikaa tehdä päätös on 1,5 sekuntia. Helppoahan se auton ajaminen on, jos on yksin liikenteessä eikä siellä ole muita. [/quote] Hitaampi vauhti. Ei radiota, navia tai handsfreetä. Ja ajatus maailma kuin Hyacinth Bucketilla, eli jokainen kävelijä on potentiaalinen uhka.
[/quote]
siinä vaarantaa liikenteen, jos ei aja liikenteen mukaan. Sitä on pakko mennä vauhdissa mukana. Tai sitten valoista ei mahdu kuin kaksi autoa kerrallaan.
Enkä tarkoita, että auton ajaminen olisi vaikeaa. Ei se vaikeaa ole, mutta yksillä silmillä on aika monta tilannetta tsekattavana. Toki ajaminen automatisoituu, mutta eivät ihmisen aivot tietokoneen tarkat ole. Siksi todistajan lausunnotkin ovat oikeudessa ei-niin-päteviä, koska ihmisen huomiokyky on niin rajallinen.
[/quote] Kylla naurattaisi jos pysahtynyt auto aktivoisi piikkimaton koko suojatien pituudelta. Eivatkohan alkaisi kaahailijat oppia kun nelja rengasta joutuisi vaihtamaan. Hahaaa!
Näen autoilijana tuon tilanteen melkein päivittäin, niin että itse olen se jalankulkijalle tilaa antava osapuoli. On meinannut tapahtua todella karmaisevia onnettomuuksia! Seuraavalla kerralla teen töötti huutaen uukkarin ja lähden perään, rekkari ylös ja rikosilmoitusta tekemään, ihan kaikki!!!
Ja sitä en ymmärrä, miksi jalankulkijat aina nostaa kättä ja kiittää, kun annan tietä? Ehkäpä kiittävät henkensä säästämisestä, sen verran kova lynkkausmeininki on nykysin.
Minä en ohita suojatien eteen pysähtynyttä, koska en halua tehdä rikosta ja olisi aika hirveää ajaa jonkun päälle. Autokoulustani on aikaa pian 30 vuotta ja vieläkin muistan tämän säännön, että suojatien eteen pysähtynyttä autoa ei saa ohittaa pysähtymättä.
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 17:22"]
Vähingossa ajan. Siis niin omissa ajatuksissa etten tajua. Siksi.
[/quote]
Selitätkö noin mahdollisesti yliajon uhrisi omaisille, mm. pienille lapsille?
Voisikin alkaa päästää kaikki suojatieltä, jos joku hullu ajaa päälle niin sittenpähän saa rangaistuksen.
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 17:23"]
Näen autoilijana tuon tilanteen melkein päivittäin, niin että itse olen se jalankulkijalle tilaa antava osapuoli. On meinannut tapahtua todella karmaisevia onnettomuuksia! Seuraavalla kerralla teen töötti huutaen uukkarin ja lähden perään, rekkari ylös ja rikosilmoitusta tekemään, ihan kaikki!!!
Ja sitä en ymmärrä, miksi jalankulkijat aina nostaa kättä ja kiittää, kun annan tietä? Ehkäpä kiittävät henkensä säästämisestä, sen verran kova lynkkausmeininki on nykysin.
[/quote]
Minä kiitän juuri siksi, että kiitos että odotit, vaikka autoja pyyhälsi ohi. Itse kävelen siis töihin, mutta ajan autollakin muuten. Ei minua haittaa, että kiitetään. 2.
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 17:24"]
Minä en ohita suojatien eteen pysähtynyttä, koska en halua tehdä rikosta ja olisi aika hirveää ajaa jonkun päälle. Autokoulustani on aikaa pian 30 vuotta ja vieläkin muistan tämän säännön, että suojatien eteen pysähtynyttä autoa ei saa ohittaa pysähtymättä.
[/quote]
Inssissähän tästä tulee kai edelleenkin automaattisesti hylky, mutta kun kaikille ei inssin aikana välttämättä sellaista tilannetta löydy.
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 17:25"]
Voisikin alkaa päästää kaikki suojatieltä, jos joku hullu ajaa päälle niin sittenpähän saa rangaistuksen.
[/quote]Rangaistuksen mistä? Siitä, että on jalankulkija?
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 17:30"]
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 17:25"]
[/quote]Rangaistuksen mistä? Siitä, että on jalankulkija?
[/quote]
Siitä että ajaa yli, hölmö
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 17:26"]
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 17:23"]
[/quote]
Minä kiitän juuri siksi, että kiitos että odotit, vaikka autoja pyyhälsi ohi. Itse kävelen siis töihin, mutta ajan autollakin muuten. Ei minua haittaa, että kiitetään. 2.
[/quote]
Juu, kiva tietenkin, että kiitetään, sehän on mahtavan huomaavaista! Mutta tarkoitin sitä, että eikö suojatien ylitys pitäisi jalankulkijalle olla niin selvä oikeus, ettei siitä tarvitse erikseen kiittää? Ilmeisesti noita kusipäitä on niin iso osa, että on tullut tavaksi kiittää oikein toimivia autoilijoita, kun turvallisesti ylitys onnistui...
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 21:14"][quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 21:03"]
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 20:53"]
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 20:32"]Minusta ei ole lainkaan helppoa tajuta, että auto on pysähtynyt suojatien eteen. Auto liikkuu eteenpäin, seuraat liikennettä, muiden ihmisten kaistanvaihtoja, vaihdat itse kaistaa, katsot valoja, katsot mikä kaista kääntyy ja mikä vie suoraan, yrität paikantaa liikennemerkkejä joita on 20 kpl näkökentässä ja hups - siinä pysähtyy auto. Siinä vauhdissa pitäisi sekä pystyä etsimään suojatien merkki sekä paikantamaan, onko pysähtyneellä autolla vilkku päällä, eli onko pysähtynyt vain tien reunaan, vai onko kenties hätävilkut päällä. Ja auto menee eteenpäin ja aikaa tehdä päätös on 1,5 sekuntia. Helppoahan se auton ajaminen on, jos on yksin liikenteessä eikä siellä ole muita. [/quote] Hitaampi vauhti. Ei radiota, navia tai handsfreetä. Ja ajatus maailma kuin Hyacinth Bucketilla, eli jokainen kävelijä on potentiaalinen uhka.
[/quote]
siinä vaarantaa liikenteen, jos ei aja liikenteen mukaan. Sitä on pakko mennä vauhdissa mukana. Tai sitten valoista ei mahdu kuin kaksi autoa kerrallaan.
Enkä tarkoita, että auton ajaminen olisi vaikeaa. Ei se vaikeaa ole, mutta yksillä silmillä on aika monta tilannetta tsekattavana. Toki ajaminen automatisoituu, mutta eivät ihmisen aivot tietokoneen tarkat ole. Siksi todistajan lausunnotkin ovat oikeudessa ei-niin-päteviä, koska ihmisen huomiokyky on niin rajallinen.
[/quote] Kylla naurattaisi jos pysahtynyt auto aktivoisi piikkimaton koko suojatien pituudelta. Eivatkohan alkaisi kaahailijat oppia kun nelja rengasta joutuisi vaihtamaan. Hahaaa!
[/quote]Juu kyllä oppii kun joutuu itse kärsimään. Mulla juuri se ihmisten jalankulkijoiden seuraaminen on automaatio. Jos kävelytiellä on lapsi ja äiti työntää rattaita ajattelen kokoajan että koska se lapsi siihen eteen tulee ja hidastan vauhtia. Ei oo vaikeeta ajatella muita. Jos muutaman sekunnin menee enemmän matkalla niin ei haittaa.
Minun päälleni meinattiin kerran ajaa suojatiellä, kun linkkasin keppien kanssa.
Järkytyin kyllä tästä, jumalauta en päässyt liikkumaan nopeasti ja auton edestä poishyppääminen olisi ollut mahdottomuus. Auto sai juuri ja juuri hidastettua niin, että jarrut kirskuivat ja konepelti oli aivan kosketuksissa minuun.
Vittu että piti olla kädet varattuna kepeissä, olisin muuten näyttänyt keskisormea. Ja harmi ettei pelästykseltä tajunnut ottaa rekkaria ylös että olisi voinut poliisille ilmoittaa asiasta.
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 17:33"]
Minun päälleni meinattiin kerran ajaa suojatiellä, kun linkkasin keppien kanssa.
Järkytyin kyllä tästä, jumalauta en päässyt liikkumaan nopeasti ja auton edestä poishyppääminen olisi ollut mahdottomuus. Auto sai juuri ja juuri hidastettua niin, että jarrut kirskuivat ja konepelti oli aivan kosketuksissa minuun.
Vittu että piti olla kädet varattuna kepeissä, olisin muuten näyttänyt keskisormea. Ja harmi ettei pelästykseltä tajunnut ottaa rekkaria ylös että olisi voinut poliisille ilmoittaa asiasta.
[/quote]
Olisit muka kaatunut nokkapellille ja tehnyt kunnon jäljet sätkiessäsi.
En aja. Eikös siitä lähde korttikin jos jotain käy tai poliisit näkee? Jos joku noin tekee ja käy edes läheltä, niin soittakaa poliisille ja ilmoittakaa kaaharista.
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 17:34"]
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 17:33"]
[/quote]
Olisit muka kaatunut nokkapellille ja tehnyt kunnon jäljet sätkiessäsi.
[/quote]
Olisi pitänyt. Tai vaihtoehtoisesti pamauttaa konepeltiin iso lommo kepillä.
Kaikkia tekosyitä sitä keksitäänkin. Liikenteessä voi ihan hyvin ajaa yhtä aikaa joustavasti, liikkennesääntöjen mukaan, ennakoiden ja erilaiset tilanteet huomioiden. Ne jotka eivät osaa, surkein kuski -ohjelma on teille juuri tarkoitettu. Ilmoittautukaa seuraavalle kaudelle.
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 17:24"]Minä en ohita suojatien eteen pysähtynyttä, koska en halua tehdä rikosta ja olisi aika hirveää ajaa jonkun päälle. Autokoulustani on aikaa pian 30 vuotta ja vieläkin muistan tämän säännön, että suojatien eteen pysähtynyttä autoa ei saa ohittaa pysähtymättä.
[/quote]
Meille autokoulussa 5v sitten sanottiin, että ei kannata päästää jalankulkijaa tien yli kaksikaistaisella tiellä, koska todennäköisesti viereinen auto ei pysähdy
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 21:06"]
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 20:55"]
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 20:37"]
Ainoastaan suojatien eteen pysähtyneen bussin rinnalle pitää pysähtyä, ei henkilöauton. Tämä on laki!
[/quote]
Se juttu oli niin, että pysäkiltä liikkeelle lähtevää bussia pitää alle 60 km/h alueella väistää. Sen verran huonosti on autokoulun opit muistissa, että älä vaan aja.
[/quote]
Hohhoijaa, joku jalankulkijako siellä "pätee"? Tarkistappa tietosi, eka kirjoittaja on kyllä oikeassa!!!!
[/quote]
Milloin toinen ajoneuvo tai raitiovaunu on pysähtynyt suojatien eteen tai liikkeellä ollessaan peittää näkyvyyden suojatielle, sitä ei saa ohittaa pysähtymättä. Suojatien eteen tulee pysähtyä, sillä jalankulkija voi muuten jäädä huomaamatta. Autoilijan tulee pysähtyä myös silloin, jos toinen ajoneuvo on esimerkiksi pysäköity väärin suojatien eteen.
Pysähtyminen ei kuitenkaan ole välttämätöntä, mikäli ohittajan ja ohitettavan väliin jää suojakoroke tai vapaata ajokaistaa, taikka kun liikennevalot näyttävät vihreätä ohittavan ajoneuvon suunnassa.
Kyllä, olen jalankulkija, joka ajaa vuodessa 20000-25000 kilometriä autolla. Kävelen päivässä vähintään 4 km (työmatkat) ja sulan kelin aikana pyöräilen paljon. Käytän silloin tällöin myös julkisia kulkuneuvoja. Kovin on mustavalkoinen maailma ihmisillä, jos yksi voi liikkua vain yhdellä tavalla.