Olin gastroskopiassa :/
Käsittämätöntä miten tänä päivänä lennetään kuuhun ja puhutaan toiselle puolen maapalloa mutta perusterveydenhuollon toimenpiteet on edelleen keskiaikaisen brutaaleita. Käsittämätöntä!
Kommentit (130)
[quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 00:18"]
Mulle sanottiin, että.se rengas on sitä varten, ettei tutkittava pure kallista letkua rikki. Ei kai se rengas muuten helpota.
[/quote]
Tottakai helpottaa, kun sitä saa purra, ei tarvitse leukoja jumittaa!!
Nämä vertailut yhdysvaltoihin ovat tietenkin yksityisen puolen vakuutuksilla hankittuja, eivät siis saatavissa kaikille. Pitäisi pitää vertailuissa vähän huomiota siihen, kuka maksaa ja kenelle on saatavissa.
[quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 05:18"]
Nämä vertailut yhdysvaltoihin ovat tietenkin yksityisen puolen vakuutuksilla hankittuja, eivät siis saatavissa kaikille. Pitäisi pitää vertailuissa vähän huomiota siihen, kuka maksaa ja kenelle on saatavissa.
[/quote]
Vertaan siihen, miten minulle tapahtuu USA:ssa tai jos olisin Suomessa, saisin sen kunnallisen kohtelun, vaikka olisin samassa työssä kuin USA:ssa. En vertaa muutenkaan nykyistä asumista ja olemista eri yhteiskuntaluokassa Suomessa asuviin, vaan ihan samaan kuin täällä USA:ssa.
Monella Suomessa menee paljon huonommin tai paremmin kuin minulla, oletusarvonani on se miten vastaavassa asemassa oleva saa kohtelua Suomessa ja USA:ssa.
[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 21:18"]
[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 21:16"][quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 21:10"] [quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 21:05"]Puudutettinko sun kurkku? Saitko rauhoittavia? Mulla ekalla kerralla ei puudutettu, enkä saanut lääkitystä, ja kokemus oli aivan järkyttävä! Oksennusrefleksi ja kouristukset eivät lakanneet missään vaiheessa. Toisella kerralla sain nielupuudutuksen ja ekan kerran aiheuttaman pelon takia rauhoittavia. Kokemus oli jopa siedettävä. Oksennusrefleksiä tuli, ja kouristeluja, mutta ei koko aikaa. [/quote] Hah.. olin kunnallisella, ei todellakaan ollut mitään puudutuksia. Oksennusrefleksiä, limaa, kuolaa ja räkää tuli koko toimenpiteen ajan. Ap [/quote] Minä olin myös kunnallisella tokalla kerralla. Sain siis silloin lääkkeet ja puudutuksen, mutta sitä piti erikseen osata pyytää. Harmi, ettei sitä automaattisesti ehdoteta! Itse en kyllä kannata sitä, että gastroskopiaan nukutettaisiin potilas. En ainakaan itse toivoisi niin "järeää" toimenpidettä, mutta puudutus + lääkitys kyllä pitäisi olla oletusarvoisesti kaikille (paitsi jos potilas ei itse halua). [/quote] Minulle ei edes ehdotettu. Typerää että etukäteen ei kerrota asioista. Hoitaja vain jälkikäteen naureskeli että juu onhan tämä hieman epämiellyttävää, heh heh. Puoli paitaani oli oksennuksessani, hieno lähteä kotiin.
[/quote] Suomalaista terveydenhoitoa aina kehutaan mutta monet hoitoalalla työskentelevät ovat kylmiä ja empatiakyvyttömiä. Lääkärit ovat ammattitaidottomia ja/tai välinpitämättömiä. Potilaan henki ei ole minkään arvoinen.
[quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 05:18"]
[/quote]
Suomessa maksetaan noista palveluista veroilla, USA:ssa suoraa rahalla. Vertaa nyt sitä, kummassa maassa saat paremmin rahoillesi vastiketta?
Miten päädyitte noihin tutkimuksiin? Minkälaisten oireiden vuoksi? Itselläni on kaikenlaisia oireita ollut jo pidemmän aikaa, mihinkään tutkimuksiin ei ole lähetetty ainoastaan närästyslääkettä määrätty.
Miten päädyitte noihin tutkimuksiin? Minkälaisten oireiden vuoksi? Itselläni on kaikenlaisia oireita ollut jo pidemmän aikaa, mihinkään tutkimuksiin ei ole lähetetty ainoastaan närästyslääkettä määrätty.
Joku sanoi että rentoutuminen helpottaa. Ihan niinkuin gynekologisissa tutkimuksissa, ne ovat kamalia jos jännittää ja jos ei jännitä, niin ei mitään ongelmaa. Gastroskopiassa olen ollut kahdesti, ja oli varsin inhottavaa. Jos osaisikin rentoutua. Miten rentoudut, kun homma menee niin, että menet makaamaan tutkimuspöydälle, hoitaja sanoo että älä hengitä kun puudutetta ruiskutetaan - tuskin ehdin reagoida - ja sitten tuleekin jo letkua nieluun voimalla. Lääkärit asialla, runtsis vaan.
[quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 05:37"]
[/quote]
...ja asut varmaan Suomessa?
[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 22:58"]
[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 22:52"]
Olin viime viikolla gastroskopiassa.
Ei kukaan puhunut mitään mistään puudutuksista. Minulla oli ja on vieläkin kova flunssa ja yskä ja sanoin siitä lääkärille. Hänen mielestään se ei ollut este.
Onneksi hoitaja oli ajan tasalla ja neuvoi, että hengitä koko ajan sisään ja ulos, vaikka tuntuisi, että tukehdut. Hengittäminen onnistuu, he hoitavat kaiken muun.
Tunsin tosiaan koko ajan tukehtuvani. Kun ilmaa pumpattin sisään, röyhtäilyn takia tukehtumisen tunne paheni. Kuitenkin yritin ajatella hengittämistä. Nielaisemisen mahdottomuus oli myös todella vaika asia. Koko ajan oli tunne, että on pakko nielaista.
Löytyi palletyrä ja viisi punaista kohtaa suolistosta. Eli kannatti, vielä tehdään kolonoskopia.
Onneksi ei nukutettu. Olisi ollut turhaa. Kuitenkin todella ikävä tutkimus, ei tehnyt kipeää mutta oli hyvin epämiellyttävä.
Olen synnyttänyt kolme viisikiloista lasta ja olen S-kokoinen. Tämä ei ollut mitään synnytykseen verrattuna.
[/quote]
Anteeksi sivukommentti, mutta miksi lapsistasi tuli viisikiloisia? Todellako? Söitkö liikaa vai mistä tuollainen johtuu?
-- Epämiellyttävyyden tunne, kipu ja suru ovat aina subjektiivisia kokemuksia ihmiselle.
[/quote]
En tiedä. Myös äitini on tehnyt isoja lapsia. Enkä syönyt kai liikaa, koska oma painoni ei noussut kuin vajaan 10 kg per raskaus. Paino putosi 55 kiloon parissa viikossa joka kerta. Sokerirasitukset tehtiin ja aina normaali.
[quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 21:30"]
Olette te lässyköitä! Yks toimenpide joka tehdään oman terveyden vuoksi!!! Se nukuttaminen on todella riskialtista. Ihmiset luulee että ei mitään riskejä. Olen anestesiahoitaja ja en haluaisi IKINÄ nukutettavaksi! Ja Amerikassa sairaalat yksityisiä. Kyllä rahalla saa pamit ja humaukset.. Miksi hammaslääkäriinkin tarvitaan rauhoittavia?!
[/quote]
Turhaan täällä haukut ketään lässykäksi. Ei kaikki kestä itsensä rääkkäämistä, vaikka sinulle se ei olisikaan ongelma. Kantti ei välttämättä kestä sitä, että hengitystä hankaloitetaan, nielun refleksit estetään, eikä kykene hallitsemaan liman liikkeitä kurkussa. Yleensä kai vatsalaukun tähystykseen hakeutuva tietää tutkimuksen tarpeen, eikä sinällään halua viivyttää sitä.
Jos sanot, ettet IKINÄ halua nukutettavaksi kuulostaa, että elämänkokemuksesi on vielä hyvin suppea. Luulisi, että töissäsi olet törmännyt potilaita jotka tarvitsevat aidosti nukutusta ja joiden operaation tarpeen tiedät. Vai tarkoittaako tuo, että sinullakin on fobia, jonka vuoksi kohtaat ennemmin vaikean taudin kuin annat hoitaa sen nukutettuna? Silloin varsinkin luulisi, että osaat ymmärtää, jos jollekin tutkimus on vaikea.
Röntgeni kuvauksilla puhumattakaan varjoaineilla tehtävillä luustokartoituksilla paljon suuremmat riskit kuin MRI:llä, mutta silti lääkärit määräävät niitä ennemmin. Jos tuollainen arvovalinta onnistuu, miten lääketieteellisesti voi perustella potilaan kiduttamista, jos gastroskopia tuntuu potilaasta silti? Jos rehellisesti mietitään valintoja ja niihin sisältyviä riskejä, eiköhän raha ole se tärkein tekijä, joka menee potilaan mukavuuden tai röntgen tutkimuksissa terveyden edelle.
[quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 12:01"]Ne jotka eivät ole synnyttäneet niin teidän ei kyllä kannata verrata noita kahta kokemusta toisiinsa. Toki kaikki on yksilöllistä, mutta omalta kohdaltani voin kertoa että synnytys oli niin paljon pahempi ja tuskallisempi, että sanat eivät riitä kertomaan. Gastrokopia on kuitenkin hetkessä ohi (vaikka se ei toimenpiteen hetkellä siltä tunnukaan). Synnytyshelvetti ja tuskat kestää huomattavasti pidempään ja päälle vielä toipumisaika, joka osalla on sekin vielä viikkoja, ellei jopa kuukausia. Noilla kahdella toimenpiteellä ei muutenkaan ole mitään tekemistä keskenään, joten niiden vertaaminen on täysin järjetöntä.
[/quote]
Se onkin siinä, minkä kukakin kokee millaiseksi. En tässä toimenpiteessä ole ollut, mutta pelkään ja inhoan hysteerisesti hammaslääkäriä ja ylipäätään toimenpiteitä, lyhyitäkin, jotka koskevat suutani. Menisin MILLOIN VAIN mieluummin synnyttämään kuin hammaslääkäriin.
Tätä itse asiassa ähisin synnytyssalissa kun kätilö pyysi arvioimaan kipua asteikolla 1-10. Supistuksen välissä sanoin "9, sattuu aivan helvetisti!". Supistus. Taas tauko, jolloin sanoin "mut tää ei oo mitään verrattuna hammaslääkäriin". Kätilö nauroi, mutta olin tosissani. Hammaslääkäri ei satu, mutta on potenssiin tuhat vittumaisempaa.
[quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 17:43"]
[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 21:26"]
Gastroskopia on toimenpide joka maksaa x euroa, verorahaa. Kunnat maksavat sairaanhoitopiireille vuosittain xxxxxx summan erikoissairaanhoidosta, ja siitä summasta maksetaan myös skopian x Kustannus, lääkärin ja 1-2 hoitajan palkka, tila ja välineet. Mikäli tuo tehtäisiin nukutuksessa, em lisäksi maksettaisiin anestesialääkärin ja - hoitajan palkka, tarvittavat välineet, tilan siivous (ei verrattavissa toimenpidehuoneen siivoukseen) sekä valvonta ja aika heräämössä. Hinta nousisi monikymmenkertaiseksi. Samaan aikaan leikkaussali olisi pois käytöstä muilta toimenpiteiltä, samoin anestesiassa tarvittava henkilöstö. Ja koska kunnat maksavat verorahoista sen tietyn summan shp:lle, tarkoittaisi kalliimmat toimenpiteet myös määrällisesti vähemmän toimenpiteitä. Ymmärtääkö ap yhtälön järjettömyyden?
[/quote]
Leikkaussali???
No ei todella tarvita leikkaussalia.
[/quote]
Nukutusta varten tarvitaan hengityskone, joka siis huolehtii nukutuksen aikana hapensaannista ja kaasujenvaihdosta. Niitä on käytännössä vain leikkaussaleissa ja teho-osastoilla ja yksi hoitaja tarkkailee jatkuvasti vieressä (anestesiahoitaja). Kaikki nukutuksessa tehtävät tähystykset tehdään Suomessa leikkaussaleissa koska muualla ei ole vastaavia mahdollisuuksia. Samoin nukutuksen jälkeen täytyy olla tehostetun valvonnan paikka (heräämö).
[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 21:11"]Minut ainakin nukutettiin toimenpiteen ajaksi. Ei tarvinnut edes pyytää. Vaikuttaako ikä tähän käytäntöön? Vai vaan se, että minulta ei pysty ottamaan edes nieluviljelyä ilman että oksennan..
[/quote]
:)
Minustakin sairasta että Suomessa kaikki yritetään aina hoitaa ilman nukutusta tai rauhoitusta. Kummallinen ajatusmaailma. Kovin paljon mieluummin kärsisin nukutukseen liittyvät riskit pelottavassa toimenpiteessä kuin koetta josta jäisi ikuiset traumat ja kauhu.
Nukutus...useimmiten varmaankin ihan humautus riittää!! Älä sotke asioita tahallaan.
[quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 12:11"]
Miksi ihmeessä menette moisiin tutkimuksiin? Mä olen niin pelokas ja kipuherkkä, etten todellakaan mene mihinkään tähystyksiin, eihän ne mikään pakko ole. Aina voi kieltäytyä hoidosta, niin ei tarvitse valittaa tutkimuksista :)
[/quote]
Esimerkiksi keliakia todetaan tähystyksessä, jossa katsotaan ohutsuolen limakalvovauriot. Muuta keinoa tällä hetkellä ei ole, pelkkä verikoe ei triitä diagnoosin saamiselle kun oliko niin että jokin maksasairaus voi aiheuttaa samanlaisia veriarvojen muutoksia kuin keliakia.
Ja diagnosoimattomana ei ole oikeutettu kelan ruokavaliotukeen, eikä jatkoseurantaan hoitovasteen varmistamiseksi.
Itse olen ollut gastroskopiassa kahdesti, eikä se nyt aikuisten oikeasti niin kamalaa ole kuin ihmiset täällä antavat ymmärtää. Jotkut ehkä draamailevat liikaa koko toimenpiteestä.
USAssa se nukutus (sekä ruokatorven kautta tehtävään että alakautta paksunsuoleen) on hyvin nopea ja kevyt. Toimenpiteestä ei itse tiedä mitään ja koko tutkimukseen ja heräämiseen menee yht. n. 2 tuntia. Jonkun on oltava mukana, sillä ajaa sen nukutuksen jälkeen ei saa. Minulle tehty molemmat nukutuksessa ja kun olin kotona, aloin tehdä ihan normaaleja kotitöitä.