Olin gastroskopiassa :/
Käsittämätöntä miten tänä päivänä lennetään kuuhun ja puhutaan toiselle puolen maapalloa mutta perusterveydenhuollon toimenpiteet on edelleen keskiaikaisen brutaaleita. Käsittämätöntä!
Kommentit (130)
Itse olin vuosi sitten tuossa toimenpiteessä ja EN IKINÄ enää mene uudestaan. Lääkäri ja hoitaja lyttäsi kokonaan pelkoni, naureskeli (mulle tehtiin myös peräpään tähystys ja tuo tehtiin ensin. Lääkäri sitten naureskeli, että nyt on pahin ohi ja nauru sen kun yltyi, kun ilmoitin, että pahin on vasta edessä). Pami ei auttanut yhtään, "oksensin" koko ajan (hiukset oli siinä puklussa), tunsin tukehtuvani jne.
Lääkäri ei myöskään varoittanut tai käskenyt nielemään, ainoastaan tunki sen letkun väkisin sisälle. Hyi, vieläkin menee kylmät väreet, kun ajattelen.
[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 22:32"]Gastroskopiasta mulla ei ole kokemuksia, mutta bronkoskopiasta kylläkin. Ja sen voin sanoa, että keuhkojen tähystäminen oli täyttä horroria! Mulle tehtiin mm. bal-huuhtelu, jossa keuhkoihin suihkutettiin vettä ja imettiin se sitten pois. Voitte varmaan arvata kuinka perkeleesti kyseinen toimenpide yskitti, mutta hoitsut vaan hoki, että: "ei saa missään tapauksessa yskiä! älä yski!" Kuola, räkä, lima, kyyneleet sun muut eritteet vaan lensi pitkin toimenpidehuonetta kun yritin pinnistellä, ettei yskä tule. Ja sen muuten tiedän, etten mene enää koskaan mihinkään tähystykseen ilman humautusta tai nukutusta! Ai niin ja rauhottavat ja puudutteet annettiin, ei mitään hyötyä niistä.
[/quote]ei saatana. Kuulostaa karmealle. En ole tuosta kuullutkaan. Eikö keuhkoja voi helpomminkin tutkia? Onko tää totta?
[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 22:41"]
[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 22:32"]Gastroskopiasta mulla ei ole kokemuksia, mutta bronkoskopiasta kylläkin. Ja sen voin sanoa, että keuhkojen tähystäminen oli täyttä horroria! Mulle tehtiin mm. bal-huuhtelu, jossa keuhkoihin suihkutettiin vettä ja imettiin se sitten pois. Voitte varmaan arvata kuinka perkeleesti kyseinen toimenpide yskitti, mutta hoitsut vaan hoki, että: "ei saa missään tapauksessa yskiä! älä yski!" Kuola, räkä, lima, kyyneleet sun muut eritteet vaan lensi pitkin toimenpidehuonetta kun yritin pinnistellä, ettei yskä tule. Ja sen muuten tiedän, etten mene enää koskaan mihinkään tähystykseen ilman humautusta tai nukutusta! Ai niin ja rauhottavat ja puudutteet annettiin, ei mitään hyötyä niistä. [/quote]ei saatana. Kuulostaa karmealle. En ole tuosta kuullutkaan. Eikö keuhkoja voi helpomminkin tutkia? Onko tää totta?
[/quote]
Joo kyllä tää valitettavasti on totta :( Multa otettiin ensin keuhkokuvia, joissa näkyvien poikkeamien takia sitten piti tehdä tuo keuhkojen tähystys. Siinä yhteydessä tehtin se bal-huuhtelu ja napsittiin koepaloja, joista ei (onneksi) löytynyt mitään hälyttävää.
Olin viime viikolla gastroskopiassa.
Ei kukaan puhunut mitään mistään puudutuksista. Minulla oli ja on vieläkin kova flunssa ja yskä ja sanoin siitä lääkärille. Hänen mielestään se ei ollut este.
Onneksi hoitaja oli ajan tasalla ja neuvoi, että hengitä koko ajan sisään ja ulos, vaikka tuntuisi, että tukehdut. Hengittäminen onnistuu, he hoitavat kaiken muun.
Tunsin tosiaan koko ajan tukehtuvani. Kun ilmaa pumpattin sisään, röyhtäilyn takia tukehtumisen tunne paheni. Kuitenkin yritin ajatella hengittämistä. Nielaisemisen mahdottomuus oli myös todella vaika asia. Koko ajan oli tunne, että on pakko nielaista.
Löytyi palletyrä ja viisi punaista kohtaa suolistosta. Eli kannatti, vielä tehdään kolonoskopia.
Onneksi ei nukutettu. Olisi ollut turhaa. Kuitenkin todella ikävä tutkimus, ei tehnyt kipeää mutta oli hyvin epämiellyttävä.
Olen synnyttänyt kolme viisikiloista lasta ja olen S-kokoinen. Tämä ei ollut mitään synnytykseen verrattuna.
Sitä ei kyllä voi kuin ihmetellä, että miksi terveydenhuollon pitää edelleen, 2000-luvulla, olla kuin jostain kauhuleffasta. Olen ihmetellyt aivan samaa kuin ap. Mulla on todella traumaattisia kokemuksia, joita ei todellakaan voi sanoa "pieneksi epämukavuudeksi".
Näin me ollaan erilaisia. Minä yökkäilin ja sylkyä kertyi suuhun mutta eipä tuo minusta kummoinen toimenpide ollut. Julkisella puolella tehtiin puudutussuihkeen voimalla, ilman muita lääkkeitä.
[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 21:34"]
Ettei kaikille nyt tulisi kauhukuvaa gastroskopiasta, niin kerrottakoon että mulle se oli ihan helppo kokemus. Toki yökkäilin ja kramppasin, mutta mitäs sitten? Ei se niin kauaa kestä, etteikö sitä kestäisi kuin nainen. Kurkku puudutettiin, rauhoittavia ei edes tarjottu.
[/quote]
Minäkin tässä nyt ehkä hieman ihmettelen tätä ilmapiiriä, että gastroskopia olisi aivan kammottava toimenpide.
Itselleni on tehty kahdesti ja edellinen oli lääkärinkin mukaan vaikea, yökkäilin urakalla ja oksensin sen aluksi annettavan juomankin ykkösellä ulos. Ensimmäinen kerta meni helpommin.
Ei ollut kivaa enkä ihan huvin vuoksi tekisi, mutta sen kestää kyllä. Se ei ole kivulias, eikä se kestä kauaa. Jos vertaa muihin toimenpiteisiin, kuten tikkauksiin ja leikkauksiin joissa olen ollut, niin tuo ei nyt niin paha ole.
[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 22:52"]
Olin viime viikolla gastroskopiassa.
Ei kukaan puhunut mitään mistään puudutuksista. Minulla oli ja on vieläkin kova flunssa ja yskä ja sanoin siitä lääkärille. Hänen mielestään se ei ollut este.
Onneksi hoitaja oli ajan tasalla ja neuvoi, että hengitä koko ajan sisään ja ulos, vaikka tuntuisi, että tukehdut. Hengittäminen onnistuu, he hoitavat kaiken muun.
Tunsin tosiaan koko ajan tukehtuvani. Kun ilmaa pumpattin sisään, röyhtäilyn takia tukehtumisen tunne paheni. Kuitenkin yritin ajatella hengittämistä. Nielaisemisen mahdottomuus oli myös todella vaika asia. Koko ajan oli tunne, että on pakko nielaista.
Löytyi palletyrä ja viisi punaista kohtaa suolistosta. Eli kannatti, vielä tehdään kolonoskopia.
Onneksi ei nukutettu. Olisi ollut turhaa. Kuitenkin todella ikävä tutkimus, ei tehnyt kipeää mutta oli hyvin epämiellyttävä.
Olen synnyttänyt kolme viisikiloista lasta ja olen S-kokoinen. Tämä ei ollut mitään synnytykseen verrattuna.
[/quote]
Anteeksi sivukommentti, mutta miksi lapsistasi tuli viisikiloisia? Todellako? Söitkö liikaa vai mistä tuollainen johtuu?
-- Epämiellyttävyyden tunne, kipu ja suru ovat aina subjektiivisia kokemuksia ihmiselle.
Suomessa myös kipulääkkeitä säästellään toimenpiteiden jälkeen, sekä rauhoittavaa itse toimenpiteessä. Ei ainakaan mulla toiminut diapamit yhtään. Pyysin lisää, mutta sanottiin ettei uskalleta antaa enempää kun olen niin pienikokoinen. Ihan kun se kamalasti haittaisi että saisi olla hetken kunnolla pöllyssä, että toimenpide ei olisi niin traumatisoiva.
Mutta ehei, lääkäreiden mielestä kunnon tujaus diapamia tekee tavan Marjatasta narkkarin kerta turauksella.
Ennemmin sitä buranaa kun vahvempia kipulääkkeitä, ettei vaan jää koukkuun! Mistä se kotiäiti-Marjatta lähtisi edes lisää reseptilääkkeitä hakemaan, kadultako? :D
Onnetonta terveydenhuoltoa. Osastolla vieressäni makasi vanha mummeli maha auki leikattuna kipulääkityksenä pelkkä panadol. Eipä muuta edes tarjottu kun mummo vaan makasi hiljaa paikallaan, eikä vaatinut tai valittanut. Muutaman päivän jälkeen väkisin repivät sängystä että pitää kävellä jo että paranee. Tsiisus!
[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 21:12"]On kyllä synnytys lasten leikkiä gasteoskopiaan verrattuna. Aivan järkyttävää.
[/quote]
Täysin päinvastainen kokemus minulla molemmista. Synnyttämään en enää suostu, mutta gsk vaikka joka päivä jos ei muita hommia tarvitse sinä päivänä tehdä. Synnytys 1 kokemus, gsk 2. Kolonoskopiaan en mielelläni enää menisi ilman esilääkitystä.
[quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 12:17"]
[quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 12:11"]Miksi ihmeessä menette moisiin tutkimuksiin? Mä olen niin pelokas ja kipuherkkä, etten todellakaan mene mihinkään tähystyksiin, eihän ne mikään pakko ole. Aina voi kieltäytyä hoidosta, niin ei tarvitse valittaa tutkimuksista :) [/quote] Juu ei pakko ole mutta terveydestään on huolehdittava. Mitä itse tekisit jos sinua alkaisi närästää vomakkaasti eikä kuukausin närästyslääkkeidenkään syönti lopeta kipua. Lääkäri ehdottaa ruokatorven ja vatsalaukun tähystystä niin mitä tekisit???
[/quote]Pitääkö siinä elämänjämässä roikkua kiinni vaikka hammasta purren
[quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 17:46"]
[quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 12:17"][quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 12:11"]Miksi ihmeessä menette moisiin tutkimuksiin? Mä olen niin pelokas ja kipuherkkä, etten todellakaan mene mihinkään tähystyksiin, eihän ne mikään pakko ole. Aina voi kieltäytyä hoidosta, niin ei tarvitse valittaa tutkimuksista :) [/quote] Juu ei pakko ole mutta terveydestään on huolehdittava. Mitä itse tekisit jos sinua alkaisi närästää vomakkaasti eikä kuukausin närästyslääkkeidenkään syönti lopeta kipua. Lääkäri ehdottaa ruokatorven ja vatsalaukun tähystystä niin mitä tekisit??? [/quote] En suostuisi toimenpiteeseen ilman nukutusta. Se olisi justiinsa niin yksinkertaista. Mulle ei mitään letkua työnnetä hereillä ollessani kummastakaan päästä. En suostuisi myöskään sternaaliin.
[/quote]Molemmista päistä mennään sisään eikä sinulta edes kysytä. SOTE-uudistus tuo pakolliset tarkastukset kaikille 35 täyttäneille
Gst tehty kaksi kertaa. Ilman rauhoittavaa ja puudutusta. Yökkäilyä kyllä Ym. Ja paniikintunnetta. Mutta ei mikään kamala kokemus. Ja toinen kerta oli vielä helpompi.
Gastroskopiasta mulla ei ole kokemuksia, mutta bronkoskopiasta kylläkin. Ja sen voin sanoa, että keuhkojen tähystäminen oli täyttä horroria! Mulle tehtiin mm. bal-huuhtelu, jossa keuhkoihin suihkutettiin vettä ja imettiin se sitten pois. Voitte varmaan arvata kuinka perkeleesti kyseinen toimenpide yskitti, mutta hoitsut vaan hoki, että: "ei saa missään tapauksessa yskiä! älä yski!" Kuola, räkä, lima, kyyneleet sun muut eritteet vaan lensi pitkin toimenpidehuonetta kun yritin pinnistellä, ettei yskä tule. Ja sen muuten tiedän, etten mene enää koskaan mihinkään tähystykseen ilman humautusta tai nukutusta! Ai niin ja rauhottavat ja puudutteet annettiin, ei mitään hyötyä niistä.