Olin gastroskopiassa :/
Käsittämätöntä miten tänä päivänä lennetään kuuhun ja puhutaan toiselle puolen maapalloa mutta perusterveydenhuollon toimenpiteet on edelleen keskiaikaisen brutaaleita. Käsittämätöntä!
Kommentit (130)
Mulle tehty kaksi kertaa humautuksessa ja hyvin meni. Muistan vain sen kun sain sen kapulan suuhun mistä se letku laitetaan läpi.
[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 21:10"][quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 21:05"]Puudutettinko sun kurkku? Saitko rauhoittavia?
Mulla ekalla kerralla ei puudutettu, enkä saanut lääkitystä, ja kokemus oli aivan järkyttävä! Oksennusrefleksi ja kouristukset eivät lakanneet missään vaiheessa.
Toisella kerralla sain nielupuudutuksen ja ekan kerran aiheuttaman pelon takia rauhoittavia. Kokemus oli jopa siedettävä. Oksennusrefleksiä tuli, ja kouristeluja, mutta ei koko aikaa.
[/quote]
Hah.. olin kunnallisella, ei todellakaan ollut mitään puudutuksia. Oksennusrefleksiä, limaa, kuolaa ja räkää tuli koko toimenpiteen ajan.
Ap
[/quote]
Nämä ja vielä kyyneleet lensi kun yökin niin kovaa.. Neljästi olen joutunut tuohon, yök. Mutta en ole ottanut puudutteita tms. kun ajattelen vaan että on äkempää ohi
[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 21:12"]
On kyllä synnytys lasten leikkiä gasteoskopiaan verrattuna. Aivan järkyttävää.
[/quote]
Juu... Toinen on ohi parissa minuutissa, toinen taas voi kestää vuorokausia.
Samaa mieltä! Minulle on tehty myös kolonoskopia, joka jouduttiin keskeyttämään kauheiden kipujen vuoksi. Jenkeissä sekin tehdään aina sedaatiossa tai anestesiassa. Samoin kun hampaanpoistot.
Suomessa hampaatkin poistetaan leikkauksellisesti pelkässä paikallispuudutuksessa, jolloin potilas kuulee ja tuntee kaikki rusahdukset, luun poraamiset ja halkaisut.
Sairasta!
Olen syytänyt törkeät määrät rahaa yksityiseen sairaanhoitoon saadakseni inhimillisempiä toimenpiteitä.
[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 21:24"]Samaa mieltä! Minulle on tehty myös kolonoskopia, joka jouduttiin keskeyttämään kauheiden kipujen vuoksi. Jenkeissä sekin tehdään aina sedaatiossa tai anestesiassa. Samoin kun hampaanpoistot.
Suomessa hampaatkin poistetaan leikkauksellisesti pelkässä paikallispuudutuksessa, jolloin potilas kuulee ja tuntee kaikki rusahdukset, luun poraamiset ja halkaisut.
Sairasta!
Olen syytänyt törkeät määrät rahaa yksityiseen sairaanhoitoon saadakseni inhimillisempiä toimenpiteitä.
[/quote]
Miten kolonoskopia meni? Joudun siihen ehkä myös, miten se oikeastaan tehdään?
Gastroskopia on toimenpide joka maksaa x euroa, verorahaa. Kunnat maksavat sairaanhoitopiireille vuosittain xxxxxx summan erikoissairaanhoidosta, ja siitä summasta maksetaan myös skopian x Kustannus, lääkärin ja 1-2 hoitajan palkka, tila ja välineet. Mikäli tuo tehtäisiin nukutuksessa, em lisäksi maksettaisiin anestesialääkärin ja - hoitajan palkka, tarvittavat välineet, tilan siivous (ei verrattavissa toimenpidehuoneen siivoukseen) sekä valvonta ja aika heräämössä. Hinta nousisi monikymmenkertaiseksi. Samaan aikaan leikkaussali olisi pois käytöstä muilta toimenpiteiltä, samoin anestesiassa tarvittava henkilöstö. Ja koska kunnat maksavat verorahoista sen tietyn summan shp:lle, tarkoittaisi kalliimmat toimenpiteet myös määrällisesti vähemmän toimenpiteitä.
Ymmärtääkö ap yhtälön järjettömyyden?
[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 21:26"]Gastroskopia on toimenpide joka maksaa x euroa, verorahaa. Kunnat maksavat sairaanhoitopiireille vuosittain xxxxxx summan erikoissairaanhoidosta, ja siitä summasta maksetaan myös skopian x Kustannus, lääkärin ja 1-2 hoitajan palkka, tila ja välineet. Mikäli tuo tehtäisiin nukutuksessa, em lisäksi maksettaisiin anestesialääkärin ja - hoitajan palkka, tarvittavat välineet, tilan siivous (ei verrattavissa toimenpidehuoneen siivoukseen) sekä valvonta ja aika heräämössä. Hinta nousisi monikymmenkertaiseksi. Samaan aikaan leikkaussali olisi pois käytöstä muilta toimenpiteiltä, samoin anestesiassa tarvittava henkilöstö. Ja koska kunnat maksavat verorahoista sen tietyn summan shp:lle, tarkoittaisi kalliimmat toimenpiteet myös määrällisesti vähemmän toimenpiteitä.
Ymmärtääkö ap yhtälön järjettömyyden?
[/quote]
Voihan sen tietenkin noinkin muotoilla....
Ihmiset ovat kuitenkin päättämässä paljonko rahaa laitetaan ja mihin !!
Samaa ihmettelen. Jostain kumman syystä muissa maissa on rahaa tehdä siitä toimenpiteestä inhimillinen. Se on ihan pohjoismaiden spesialiteetti harrastaa tuota nöyryytystä hereillä.
[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 21:25"]
[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 21:24"]Samaa mieltä! Minulle on tehty myös kolonoskopia, joka jouduttiin keskeyttämään kauheiden kipujen vuoksi. Jenkeissä sekin tehdään aina sedaatiossa tai anestesiassa. Samoin kun hampaanpoistot.
Sairasta!
Olen syytänyt törkeät määrät rahaa yksityiseen sairaanhoitoon saadakseni inhimillisempiä toimenpiteitä. [/quote] Miten kolonoskopia meni? Joudun siihen ehkä myös, miten se oikeastaan tehdään?
[/quote]
Minulla oli erittäin kivulias. Olen lyhyt ja pienikokoinen nainen, joten suolisto lienee mutkikas. Lisäksi se on ärtynyt muutenkin. Kivut olivat hurjat ja jätettiin kesken. Itkin ja huusin. Anestesiassa olisi maksanut 500-600€ joten otin sen ilman. Julkiselle en mennyt edes kokeilemaan. Rauhoittava lääke ei vienyt kipuja.
Toisilla tuo tuomenpide on helpohko ja kivuttomampi, joten jos siihen joudut niin sinulla se voi mennä ihan hyvin.
Ettei kaikille nyt tulisi kauhukuvaa gastroskopiasta, niin kerrottakoon että mulle se oli ihan helppo kokemus. Toki yökkäilin ja kramppasin, mutta mitäs sitten? Ei se niin kauaa kestä, etteikö sitä kestäisi kuin nainen. Kurkku puudutettiin, rauhoittavia ei edes tarjottu.
" Toki yökkäilin ja kramppasin, mutta mitäs sitten? Ei se niin kauaa kestä, etteikö sitä kestäisi kuin nainen "
Tosi naisen mielipide. Ihan oikein. Kyllä kipu on kestettävä. Aikoinaan Suomikin rakennettiin vain kuokalla, suomalaiset menevät läpi harmaan kiven. (Mitä väliä vaikka muut kiertävät sen)
[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 21:19"]
Mulle tehty kaksi kertaa humautuksessa ja hyvin meni. Muistan vain sen kun sain sen kapulan suuhun mistä se letku laitetaan läpi.
[/quote]
Mä meen kolonoskopiaan enskuussa..en suostunu muuten kun humautuksessa, ja suoliston tyhjennys
osastolla. Se on hienoo itkeä, oksentaa ja ripuloida nälissään ja varsinainen tutkimus vasta edessä......
Ihme jenkkivääntö tästäkin tuli. Mitä väliä miten siellä tehdään...
Minulla katkesi hammas ko.toimenpiteessä. Purin kapulaa niin kovaa kauhuissani.
[quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 11:25"]Minulla katkesi hammas ko.toimenpiteessä. Purin kapulaa niin kovaa kauhuissani.
[/quote]
Hyii. Ei voi olla totta.
[quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 11:27"]
[quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 11:25"]Minulla katkesi hammas ko.toimenpiteessä. Purin kapulaa niin kovaa kauhuissani. [/quote] Hyii. Ei voi olla totta.
[/quote]
Miksi olit kauhuissasi? Eikö aikuinen ihminen pysty hillitsemään itseään? Kyllä se lääkäri osaa hommansa, turha siinä on kauhistella, huomionhakua pelkästään. Minä, minä...
[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 21:15"]
[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 21:13"]Samaa mieltä. Multa löytyi palleatyrä ja polyyppeja vatsalaukusta. [/quote] Yyyhhhhh. Mitä polyypeille tehdään? Miten muuten oireili?
[/quote]
Ei polyypeille mitään tehdä. Ovat vaarattomia. Ovat tulleet vuosien happolääkkeiden syönnistä. Palleatyrä oireilee jatkuvana närästyksenä, aina täysi olo, hengitys ahdistaa välillä. Pääsen tyrä leikkaukseen jos haluan.