Olin gastroskopiassa :/
Käsittämätöntä miten tänä päivänä lennetään kuuhun ja puhutaan toiselle puolen maapalloa mutta perusterveydenhuollon toimenpiteet on edelleen keskiaikaisen brutaaleita. Käsittämätöntä!
Kommentit (130)
Mutta kestettävissä. Eipä juuri näytteitä saa pienemmällä pihdillä ja sitä varten skoopin pitää olla riittävän paksuinen.
[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 20:50"]*erikoissairaanhoidon. Toisekseen, osaatko keksiä parempaa keinoa? Niin, en minäkään.
[/quote]
Nukutuksessa... ???? Juu ei voi kun on ne r i s k i t ....
[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 20:51"]
[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 20:50"]*erikoissairaanhoidon. Toisekseen, osaatko keksiä parempaa keinoa? Niin, en minäkään. [/quote] Nukutuksessa... ???? Juu ei voi kun on ne r i s k i t ....
[/quote]
Jenkeissä kaikki hoidetaan niin, että potilas tuntisi mahdollisimman vähän kipua. Mutta eeeei, ei Suomessa. Täällä kuuluu kärsiä. Sisulla perkele!
[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 20:54"][quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 20:51"]
[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 20:50"]*erikoissairaanhoidon. Toisekseen, osaatko keksiä parempaa keinoa? Niin, en minäkään. [/quote] Nukutuksessa... ???? Juu ei voi kun on ne r i s k i t ....
[/quote]
Jenkeissä kaikki hoidetaan niin, että potilas tuntisi mahdollisimman vähän kipua. Mutta eeeei, ei Suomessa. Täällä kuuluu kärsiä. Sisulla perkele!
[/quote]
Samaa mieltä.
Epämiellyttävä tutkimus sinänsä, mutta riskitön, nopea ja edullinen tapa saada selville monta asiaa. Jos nukutettaisiin, pitäisi siihen olla henkilökunta erikseen hoitamaan nukutus ja valvomaan heräämisvaihe.
Ai niin, mulle se on tehty kahdesti. Epämiellyttävintä oli kurkun puuduttaminen, koska aineen vaikutus kesti jonkin aikaa toimenpiteen jälkeen ja olo puutuneen kurkun kanssa oli pelottavaa. Eka kerralla ei puudutettu, mutta mua nieletti koko toimenpiteen ajan ja se taisi olla aika hankalaa.
[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 21:00"]Epämiellyttävä tutkimus sinänsä, mutta riskitön, nopea ja edullinen tapa saada selville monta asiaa. Jos nukutettaisiin, pitäisi siihen olla henkilökunta erikseen hoitamaan nukutus ja valvomaan heräämisvaihe.
Ai niin, mulle se on tehty kahdesti. Epämiellyttävintä oli kurkun puuduttaminen, koska aineen vaikutus kesti jonkin aikaa toimenpiteen jälkeen ja olo puutuneen kurkun kanssa oli pelottavaa. Eka kerralla ei puudutettu, mutta mua nieletti koko toimenpiteen ajan ja se taisi olla aika hankalaa.
[/quote]
Juuri tämä ihmetyttää suomalaisessa terveydenhuollossa. Jotta voitaisiin nukuttaa, pitäisi olla sitä ja tätä.. nyyh nyyh
NO MIKSI EI OLE??? Miksi ihmisiä kidutetaan kun on kerran keinot tehdä toimenpiteitä miellyttävämmin...?
Rahalla on täysin turha lähteä selittämään.
Puudutettinko sun kurkku? Saitko rauhoittavia?
Mulla ekalla kerralla ei puudutettu, enkä saanut lääkitystä, ja kokemus oli aivan järkyttävä! Oksennusrefleksi ja kouristukset eivät lakanneet missään vaiheessa.
Toisella kerralla sain nielupuudutuksen ja ekan kerran aiheuttaman pelon takia rauhoittavia. Kokemus oli jopa siedettävä. Oksennusrefleksiä tuli, ja kouristeluja, mutta ei koko aikaa.
Minulle tehtiin kerran joku kurkkutähystys ja jo sekin oli kauheaa. Ekaksi yritettiin suun kautta, ei onnistunut. Sitten tungettiin nenän kautta. Itku tuli, kun oli niin pelottavaa.
[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 21:05"]Puudutettinko sun kurkku? Saitko rauhoittavia?
Mulla ekalla kerralla ei puudutettu, enkä saanut lääkitystä, ja kokemus oli aivan järkyttävä! Oksennusrefleksi ja kouristukset eivät lakanneet missään vaiheessa.
Toisella kerralla sain nielupuudutuksen ja ekan kerran aiheuttaman pelon takia rauhoittavia. Kokemus oli jopa siedettävä. Oksennusrefleksiä tuli, ja kouristeluja, mutta ei koko aikaa.
[/quote]
Hah.. olin kunnallisella, ei todellakaan ollut mitään puudutuksia. Oksennusrefleksiä, limaa, kuolaa ja räkää tuli koko toimenpiteen ajan.
Ap
Minut ainakin nukutettiin toimenpiteen ajaksi. Ei tarvinnut edes pyytää. Vaikuttaako ikä tähän käytäntöön? Vai vaan se, että minulta ei pysty ottamaan edes nieluviljelyä ilman että oksennan..
On kyllä synnytys lasten leikkiä gasteoskopiaan verrattuna. Aivan järkyttävää.
[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 21:11"]Minut ainakin nukutettiin toimenpiteen ajaksi. Ei tarvinnut edes pyytää. Vaikuttaako ikä tähän käytäntöön? Vai vaan se, että minulta ei pysty ottamaan edes nieluviljelyä ilman että oksennan..
[/quote]
Kävitkö kunnallisella?
Samaa mieltä. Multa löytyi palleatyrä ja polyyppeja vatsalaukusta.
[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 21:12"]
[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 21:11"]Minut ainakin nukutettiin toimenpiteen ajaksi. Ei tarvinnut edes pyytää. Vaikuttaako ikä tähän käytäntöön? Vai vaan se, että minulta ei pysty ottamaan edes nieluviljelyä ilman että oksennan.. [/quote] Kävitkö kunnallisella?
[/quote]
Kunnallisella kävin
[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 21:13"]Samaa mieltä. Multa löytyi palleatyrä ja polyyppeja vatsalaukusta.
[/quote]
Yyyhhhhh. Mitä polyypeille tehdään?
Miten muuten oireili?
[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 21:10"]
[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 21:05"]Puudutettinko sun kurkku? Saitko rauhoittavia? Mulla ekalla kerralla ei puudutettu, enkä saanut lääkitystä, ja kokemus oli aivan järkyttävä! Oksennusrefleksi ja kouristukset eivät lakanneet missään vaiheessa. Toisella kerralla sain nielupuudutuksen ja ekan kerran aiheuttaman pelon takia rauhoittavia. Kokemus oli jopa siedettävä. Oksennusrefleksiä tuli, ja kouristeluja, mutta ei koko aikaa. [/quote] Hah.. olin kunnallisella, ei todellakaan ollut mitään puudutuksia. Oksennusrefleksiä, limaa, kuolaa ja räkää tuli koko toimenpiteen ajan. Ap
[/quote]
Minä olin myös kunnallisella tokalla kerralla. Sain siis silloin lääkkeet ja puudutuksen, mutta sitä piti erikseen osata pyytää. Harmi, ettei sitä automaattisesti ehdoteta!
Itse en kyllä kannata sitä, että gastroskopiaan nukutettaisiin potilas. En ainakaan itse toivoisi niin "järeää" toimenpidettä, mutta puudutus + lääkitys kyllä pitäisi olla oletusarvoisesti kaikille (paitsi jos potilas ei itse halua).
[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 21:12"]On kyllä synnytys lasten leikkiä gasteoskopiaan verrattuna. Aivan järkyttävää.
[/quote]
Mä mielummin synnytän vaikka kaks lasta, kuin että meen tuohon toimenpiteeseen. Hyi jessus. Nieluviljelyä ei meinata ikinä pystyä ottaa, koska tää mun oksennusrefleksi on niin ihana! Ja siis en oo synnyttänyt, mutta kyllä varmasti synnyttäisin mielummin jos ei kerta nukuteta. N19
[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 21:16"][quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 21:12"]On kyllä synnytys lasten leikkiä gasteoskopiaan verrattuna. Aivan järkyttävää.
[/quote]
Mä mielummin synnytän vaikka kaks lasta, kuin että meen tuohon toimenpiteeseen. Hyi jessus. Nieluviljelyä ei meinata ikinä pystyä ottaa, koska tää mun oksennusrefleksi on niin ihana! Ja siis en oo synnyttänyt, mutta kyllä varmasti synnyttäisin mielummin jos ei kerta nukuteta. N19
[/quote]voin sanoa et synnytys on ihanaa tuohon verrattuna. 5 olen synnyttänyt ja ennemmin synnytän toiset 5 kuin menen tohon skopiaan ilman nukutusta. Onneksi lääläri jo kirjasi ettei mulle voi tehdä ilman nukutusta..
[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 21:16"][quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 21:10"]
[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 21:05"]Puudutettinko sun kurkku? Saitko rauhoittavia? Mulla ekalla kerralla ei puudutettu, enkä saanut lääkitystä, ja kokemus oli aivan järkyttävä! Oksennusrefleksi ja kouristukset eivät lakanneet missään vaiheessa. Toisella kerralla sain nielupuudutuksen ja ekan kerran aiheuttaman pelon takia rauhoittavia. Kokemus oli jopa siedettävä. Oksennusrefleksiä tuli, ja kouristeluja, mutta ei koko aikaa. [/quote] Hah.. olin kunnallisella, ei todellakaan ollut mitään puudutuksia. Oksennusrefleksiä, limaa, kuolaa ja räkää tuli koko toimenpiteen ajan. Ap
[/quote]
Minä olin myös kunnallisella tokalla kerralla. Sain siis silloin lääkkeet ja puudutuksen, mutta sitä piti erikseen osata pyytää. Harmi, ettei sitä automaattisesti ehdoteta!
Itse en kyllä kannata sitä, että gastroskopiaan nukutettaisiin potilas. En ainakaan itse toivoisi niin "järeää" toimenpidettä, mutta puudutus + lääkitys kyllä pitäisi olla oletusarvoisesti kaikille (paitsi jos potilas ei itse halua).
[/quote]
Minulle ei edes ehdotettu. Typerää että etukäteen ei kerrota asioista. Hoitaja vain jälkikäteen naureskeli että juu onhan tämä hieman epämiellyttävää, heh heh. Puoli paitaani oli oksennuksessani, hieno lähteä kotiin.
*erikoissairaanhoidon. Toisekseen, osaatko keksiä parempaa keinoa? Niin, en minäkään.