Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olin gastroskopiassa :/

Vierailija
29.12.2014 |

Käsittämätöntä miten tänä päivänä lennetään kuuhun ja puhutaan toiselle puolen maapalloa mutta perusterveydenhuollon toimenpiteet on edelleen keskiaikaisen brutaaleita. Käsittämätöntä!

Kommentit (130)

Vierailija
41/130 |
30.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 05:07"][quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 21:19"]

[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 21:15"]

[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 21:13"]Samaa mieltä. Multa löytyi palleatyrä ja polyyppeja vatsalaukusta. [/quote] Yyyhhhhh. Mitä polyypeille tehdään? Miten muuten oireili?

[/quote]

Ei polyypeille mitään tehdä. Ovat vaarattomia. Ovat tulleet vuosien happolääkkeiden syönnistä. Palleatyrä oireilee jatkuvana närästyksenä, aina täysi olo, hengitys ahdistaa välillä. Pääsen tyrä leikkaukseen jos haluan. 

[/quote]

Just joo, polyypit kuuluu poistaa ja jos niitä on, seurantaa 3v välein. Polyypeistä tuppaa kehittymään syöpä.
[/quote]

Just joo. Mulla on polyyppeja noin 30-40 mahassa ja mahdoton poistaa! Lähtisi muuten koko mahalaukku! Ovat hermatomatoottisia ja syöpäriski niissä alle 0.5%.

Vierailija
42/130 |
29.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolonoskopia sattui kerran niin paljon, että huusin. 2 seuraavaa kertaa teki taitava ja kipu oli pieni. Ensin kyljellään ja kannattaa kääntyä sitten selälleen. Paina kädellä kohtaa, jossa sattuu.
Gastroskopia vähän epämiellyttävä, muttei satu.
Bronkoskopia: kovasti yskitti ja kutisi, mutta merkistäni laitettiin heti puudutusainetta. Mieshoitsu piti koko ajan kädestäni kiinni, kun pelotti. Ei sattunut. Vähän tukalaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/130 |
30.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olette te lässyköitä! Yks toimenpide joka tehdään oman terveyden vuoksi!!! Se nukuttaminen on todella riskialtista. Ihmiset luulee että ei mitään riskejä.

Olen anestesiahoitaja ja en haluaisi IKINÄ nukutettavaksi! Ja Amerikassa sairaalat yksityisiä. Kyllä rahalla saa pamit ja humaukset.. Miksi hammaslääkäriinkin tarvitaan rauhoittavia?!

Vierailija
44/130 |
30.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 21:30"]Olette te lässyköitä! Yks toimenpide joka tehdään oman terveyden vuoksi!!! Se nukuttaminen on todella riskialtista. Ihmiset luulee että ei mitään riskejä.

Olen anestesiahoitaja ja en haluaisi IKINÄ nukutettavaksi! Ja Amerikassa sairaalat yksityisiä. Kyllä rahalla saa pamit ja humaukset.. Miksi hammaslääkäriinkin tarvitaan rauhoittavia?!
[/quote]
Siinä yksi vittumainen hoitaja. Mulla on traumat nieluviljelystä ja lastalla suuhun katsomisesta (oksensin) jo lapsesta asti. Haluan nukutuksen jos joudun ko. toimenpiteeseen, eikä siinä kysellä kenenkään anestesialääkärin mielipidettä!

Vierailija
45/130 |
30.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

:D kivat sulle. Ja olen muuten hyvin miellyttävä hoitaja!
111

Vierailija
46/130 |
30.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle on tehty molemmat. Kolonoskopia monta kertaa, koska olen sairastanut suolistosyövän. Juuri tuossa tutkimuksessa se löydettiin.  Leikkauksen jälkeen seurattiin viiden vuoden ajan eli tähystettiin useamman kerran, koska sairaus uusiutuu melko helposti. Loppuelämäni ajan tähystetään muutaman vuoden välein.

Mahalaukun tähystys on tehty kahdesti ja seuraava kerta on nyt tammikuussa.  Ovathan ne epämiellyttäviä, mutta eivät kestämättömiä. Jos pystyy olemaan mahdollisimman rentona, sujuu helpommin. Mahalaukun tähystyksessä limaa valuu suusta ja vettä silmistä, mutta se kuuluu asiaan; antaa valua!  Hengittäminen mahdollisimman rauhallisesti ja keskittyen on kaiken a ja o.  Paljon on kyllä kiinni siitä, millaiset tekijät sattuu saamaan.  Kurkun puudutus auttaa letkun nielemisessä; olen luullut, että se kuuluu aina asiaan?

Vierailija
47/130 |
30.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 21:33"]:D kivat sulle. Ja olen muuten hyvin miellyttävä hoitaja!
111
[/quote]
Aha, no sitten varmaan annat mukisematta sen nukutuksen :) t: 112

Vierailija
48/130 |
30.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 00:02"]

Minulle on tehty molemmat. Kolonoskopia monta kertaa, koska olen sairastanut suolistosyövän. Juuri tuossa tutkimuksessa se löydettiin.  Leikkauksen jälkeen seurattiin viiden vuoden ajan eli tähystettiin useamman kerran, koska sairaus uusiutuu melko helposti. Loppuelämäni ajan tähystetään muutaman vuoden välein.

Mahalaukun tähystys on tehty kahdesti ja seuraava kerta on nyt tammikuussa.  Ovathan ne epämiellyttäviä, mutta eivät kestämättömiä. Jos pystyy olemaan mahdollisimman rentona, sujuu helpommin. Mahalaukun tähystyksessä limaa valuu suusta ja vettä silmistä, mutta se kuuluu asiaan; antaa valua!  Hengittäminen mahdollisimman rauhallisesti ja keskittyen on kaiken a ja o.  Paljon on kyllä kiinni siitä, millaiset tekijät sattuu saamaan.  Kurkun puudutus auttaa letkun nielemisessä; olen luullut, että se kuuluu aina asiaan?

[/quote]

Minulle ei ole kyllä tietääkseni annettu koskaan kurkkupuudutetta, vaikka on kahdestikin tähystetty? EIpä sillä, meni ilman sitäkin.

Vierailija
49/130 |
30.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairastan keliakia ja minulle on tehty gastroskopia ainakin neljästi. Kolmesti siten, että sain kurkkuun puudutussuihketta ja suuhun renkaan, jonka läpi lääkäri (aina sama)  sujautti ohuen letkun. Siis todella sujautti, ei minun tarvinnut niellä mitään, kunhan vain makasin rentona kyljelläni. Se yksi kerta oli sitten sellainen, että eri lääkäri tunki letkun kurkkuni ilman rengasta. Se oli hirveää ja vastasi täällä kuvattuja kauhukokemuksia.

En ymmärrä, miksi sitä rengasta ei käytetä aina?? Kolme "hyvää" tähystystä teki yksityinen, jolta kunnallinen tk osti palvelun. "Paha" kerta tapahtui keskussairaalassa, olikohan gastroenterologian poli  (onko sellaista?) tai jokin vastaava. 

Vierailija
50/130 |
30.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle sanottiin, että.se rengas on sitä varten, ettei tutkittava pure kallista letkua rikki. Ei kai se rengas muuten helpota.

Vierailija
51/130 |
30.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se vaan helpottaa, koska ei tarvitse tehdä itse mitään. Maata vain ja lääkäribtuikkaa letkun. Ilman sitä piti itse niellä. Ihan helvettiä, kurkku ja koko keho pistää vastaan. Tiedän kun olen kokenut molemmat. Ja keskussairaalan tähystys ilman rengasta oli minulle jo kolmas silloin, en osannut enää edes ajatella että siinä voisi tulla ongelmia, kun aikaisemmat olivat nopeita ja helppoja. Toki lääkäreitten taidoissakin saattoi olla eroa. T. 65

Vierailija
52/130 |
30.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
53/130 |
30.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole kokemusta muista tähystyksistä kuin virtsarakon..tosi epämiellyttävää!! Myöskään monet poskionteloiden punkteeraukset ei oo mukavia. Edelleen mieluiten valitsen synnytysen; jotka toki kestivät vain 5h ja 3h. Yli 4-kiloisen ponnistaminen.

Vierailija
54/130 |
30.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis eikö tuo tähystin oo vähän samantyyppinen kuin nenämahaletkun katetri? Eipä siinä oo kamalaa kuin se tukehtumisen tunne ja "pala kurkussa", en nyt ihan hirveeksi sisuksi sitä koettelemusta kutsuisi. Aina voisi asiat olla huonommin.

Vierailija
55/130 |
30.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen kuin avasin tän ketjun, niin olin varma, että alkuperäiseltä on löydetty jotain ihan kauheaa. Ilmeisesti se pelkkä toimenpide oli siis kauheaa. No eihän se tietty varmasti mitään huippukivaa ole, mutta kyllähän se on vielä hirveämpää, jos sieltä jotain löytyy.

nimimerkillä molemmista päistä tähystetty

Vierailija
56/130 |
30.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on tähystetty paksusuoli, virtsarakko ja olen ollut tuossa gastroskopiassakin.

paksusuoli ja virtsarakko oli heleppo keissi, ja toka gastroskopiakin. Otin ilman puudutusta tämän tokankin, meillä se tulee automaattisesti. Tärkeätä on kuunnella hoitajan neuvoja. Pitää se leuka rinnassa, ja yrittää olla nieleksimättä. Ja oma psyykkaus. Se on tosi tärkeää.

ekalla kerralla kun olin tuossa, niin voi jumalauta ja luoja, että se oli hirveenkarmeen paha kokemus. Olin niin paniikissa siinä jo, että se teki pahemmaksi. Tokalla kerralla kun tiesi mitä oli tulossa, pystyi psyykkaamaan ja ottamaan vastaan niitä ohjeita, että homma ei ollut niin paha.

Vierailija
57/130 |
30.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle saa tehdä hammastoimenpiteet tai gsk.n kyllä milloin vaan, mutta synnytys oli kamalaa ja päätyi sektioon. Olen arka alapään kivuista, papa ja gyn.tutkimus ovat epämiellyttäviä eikä johdu estyneisyydestä kun sänkypuuhat sujuneet ilman ongelmia

Vierailija
58/130 |
30.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

T

Vierailija
59/130 |
30.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 21:26"]

Gastroskopia on toimenpide joka maksaa x euroa, verorahaa. Kunnat maksavat sairaanhoitopiireille vuosittain xxxxxx summan erikoissairaanhoidosta, ja siitä summasta maksetaan myös skopian x Kustannus, lääkärin ja 1-2 hoitajan palkka, tila ja välineet. Mikäli tuo tehtäisiin nukutuksessa, em lisäksi maksettaisiin anestesialääkärin ja - hoitajan palkka, tarvittavat välineet, tilan siivous (ei verrattavissa toimenpidehuoneen siivoukseen) sekä valvonta ja aika heräämössä. Hinta nousisi monikymmenkertaiseksi. Samaan aikaan leikkaussali olisi pois käytöstä muilta toimenpiteiltä, samoin anestesiassa tarvittava henkilöstö. Ja koska kunnat maksavat verorahoista sen tietyn summan shp:lle, tarkoittaisi kalliimmat toimenpiteet myös määrällisesti vähemmän toimenpiteitä. Ymmärtääkö ap yhtälön järjettömyyden?

[/quote]

Eikö kaikki tulisi vielä vähän edullisemmaksi, kun terveyskeskukset siirrettäisiin teollisuushalleihin ja laitettaisiin potilaat jonottamaan karja-aitojen välissä? Siivoaminenkin olisi helpompi, kun vaan työnnettäisiin potilasvuoteet toiseen päähän ja ruiskutettaisiin paloletkulla. Leikkaussaleihin voisi olla pääsy hallin keskeltä, jolloin potilaita ei tarvitsisi työnnellä sinne pitkiä käytäviä pitkin.

kun asiat hoidettaisiin noin, tippuisi jokaisen toimenpiteen hinta x euroa. Sairaanhoitopiiritkin säästäisivät, kun odottamaan tulevat potilaat voisivat samantien riisua ja lääkäri voisi siirtyä gastroskopiasta viereisellä vuoteella odottavaan kolonoskopiaan. Eihän ne toimenpiteet vaadi leikkaussalia. Jonot lyhenisivät ja kunnat säästäisivät xxxxxx summan, kun sairaudet saisi ajoissa diagnosoitua. Ainiin ja anestesianhan voisi antaa silloin lennosta, kun anestesialääkäri olisi samassa tilassa, jos ei ole leikkaussalissa.

Vierailija
60/130 |
30.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 21:19"]

[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 21:15"]

[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 21:13"]Samaa mieltä. Multa löytyi palleatyrä ja polyyppeja vatsalaukusta. [/quote] Yyyhhhhh. Mitä polyypeille tehdään? Miten muuten oireili?

[/quote]

Ei polyypeille mitään tehdä. Ovat vaarattomia. Ovat tulleet vuosien happolääkkeiden syönnistä. Palleatyrä oireilee jatkuvana närästyksenä, aina täysi olo, hengitys ahdistaa välillä. Pääsen tyrä leikkaukseen jos haluan. 

[/quote]

Just joo, polyypit kuuluu poistaa ja jos niitä on, seurantaa 3v välein. Polyypeistä tuppaa kehittymään syöpä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän viisi