Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vastaus kysymykseen "Miksi monet velat vihaavat lapsia?"

Vierailija
16.12.2014 |

...on sama kuin kysymykseen Miksi monet hammaslääkärit karsastavat hampurilaisia? Tai miksi monet kirjanpitäjät inhoavat kissoja? Eli: Mistä helvetistä kukaan voi puhua yhden ihmisryhmän puolesta?

Voin kyllä oikaista yhden väärinkäsityksen. Jos minulta kysytään, että pidätkö lapsista, niin valehtelisin, jos sanoisin "kyllä". Se tarkoittaisi, että lapset saisivat minut geneerisesti hyvälle tuulelle vain sen takia, että he ovat lapsia. Näin minulle käy kissojen kanssa, mutta ei lasten. Ei-pitämisen ja vihaamisen välillä on kuitenkin melkoinen ero.

Kommentit (104)

Vierailija
61/104 |
16.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 18:18"][quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 18:04"]

[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 18:00"][quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 17:58"] [quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 17:52"][quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 17:44"] [quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 17:21"] [quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 17:16"] [quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 17:14"] [quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 17:10"] [quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 17:05"][quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 17:04"] tästä aiheesta palstalla keskusteltu jo monta päivää. eikä koskaan johda kuin nimittelyihin haukkumisiin ja kiistelyyn, joten eikö aiheen voisi jo antaa olla! jokaisella oikeus omaan elämäntapaan ja näkemyksensä, kaikki yhtä oikeita ja arvokkaita. joulurauhaa kaikille! Amen ja piste. [/quote] Olen samaa mieltä siitä, ettei haukkumisesta ole yleensä mitään hyötyä, mutta kaikki elämäntavat ja näkemykset eivät kyllä todellakaan ole yhtä arvokkaita. [/quote] no lapsettomana tai perheellisenä eläminen ainakin ovat. [/quote] Lapsettomana eläminen on arvokkaampaa, koska siinä ei pakoteta toista ihmistä elämään. Elämään pakottaminen on julminta, mitä toiselle voi tehdä. [/quote] Vau taidat olla hiukan katkera vanhemmillesi? O.o [/quote] En lainkaan. He olivat oikein hyviä vanhempia. Ymmärrän vain sen, että ei-olemassaolo on meille kaikille parempi vaihtoehto kuin olemassaolo, ja pakottaessaan toisen maailmaan ilman tämän suostumusta aikuinen on suoraan vastuussa kaikesta kärsimyksestä, mitä tämä tulee elämänsä aikana kokemaan. Jos jää syntymättä, ei koe lainkaan kärsimystä, eikä myöskään jää mistään paitsi, koska ei ole olemassa. [/quote] Kyllä sä olet ihan itse vastuussa omasta elämästäs. Harmi, että sulla on kurja elämä, syötkö masennuslääkkeitä? [/quote] Kukaan ei voi olla vastuussa siitä, että on olemassa. Varmasti ymmärrät tämän, kun pysähdyt asiaa miettimään. Ei minulla ole mitenkään tavallista kurjempi elämä. Kaikkien meidän olisi kuitenkin ollut parempi olla syntymättä kuin syntyä. [/quote] äläpä puhu kuule kaikkien suulla. [/quote] Kyse ei ole mielipiteestä vaan moraalisesta argumentista: http://en.wikipedia.org/wiki/Antinatalism#Moral_responsibility [/quote] oot sekopää.

[/quote]

Ymmärrän, ettet välttämättä kykene pohtimaan moraalisia kysymyksiä välittömän kokemuksesi ulkopuolella, mutta toisten haukkuminen sekopääksi ei varmastikaan paranna muiden käsitystä sinusta.
[/quote] no on tuommoinen nyt yhtä sekopäistä kuin joku jumalista ja taruolennoista vouhottaminen. Kaikki saa uskoa mihin tykkää, mutta älä tule julistamaan, mitään sinä tiedät "totuuden" paskaa.

Vierailija
62/104 |
16.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

www.kotus.fi Sieltä voitte tarkistaa oikeinkirjoituksen!!11

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/104 |
16.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hullu ja katkera vela taas vaikertaa palstalla, kun isi ja äiti vihasi ja muut lapset hakkasi koulussa. :D

Vierailija
64/104 |
16.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpas täällä vihaisia mammoja :O

Missä tyyneys ja toisten kunnioitus? Kannattaisi irtautua koneelta ja mennä hoitamaan sitä lasta, olemaan läsnä hänelle kun on kerta tullut lisäännyttyä.

Vierailija
65/104 |
16.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 18:26"]Onpas täällä vihaisia mammoja :O

Missä tyyneys ja toisten kunnioitus? Kannattaisi irtautua koneelta ja mennä hoitamaan sitä lasta, olemaan läsnä hänelle kun on kerta tullut lisäännyttyä.
[/quote] niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan.

Vierailija
66/104 |
16.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 18:26"]

Onpas täällä vihaisia mammoja :O

[/quote]

Miksi olet vauvapalstalla, jos halveksit mammoja?

Vierailija
67/104 |
16.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 18:23"]

[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 18:18"][quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 18:04"] [quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 18:00"][quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 17:58"] [quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 17:52"][quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 17:44"] [quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 17:21"] [quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 17:16"] [quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 17:14"] [quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 17:10"] [quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 17:05"][quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 17:04"] tästä aiheesta palstalla keskusteltu jo monta päivää. eikä koskaan johda kuin nimittelyihin haukkumisiin ja kiistelyyn, joten eikö aiheen voisi jo antaa olla! jokaisella oikeus omaan elämäntapaan ja näkemyksensä, kaikki yhtä oikeita ja arvokkaita. joulurauhaa kaikille! Amen ja piste. [/quote] Olen samaa mieltä siitä, ettei haukkumisesta ole yleensä mitään hyötyä, mutta kaikki elämäntavat ja näkemykset eivät kyllä todellakaan ole yhtä arvokkaita. [/quote] no lapsettomana tai perheellisenä eläminen ainakin ovat. [/quote] Lapsettomana eläminen on arvokkaampaa, koska siinä ei pakoteta toista ihmistä elämään. Elämään pakottaminen on julminta, mitä toiselle voi tehdä. [/quote] Vau taidat olla hiukan katkera vanhemmillesi? O.o [/quote] En lainkaan. He olivat oikein hyviä vanhempia. Ymmärrän vain sen, että ei-olemassaolo on meille kaikille parempi vaihtoehto kuin olemassaolo, ja pakottaessaan toisen maailmaan ilman tämän suostumusta aikuinen on suoraan vastuussa kaikesta kärsimyksestä, mitä tämä tulee elämänsä aikana kokemaan. Jos jää syntymättä, ei koe lainkaan kärsimystä, eikä myöskään jää mistään paitsi, koska ei ole olemassa. [/quote] Kyllä sä olet ihan itse vastuussa omasta elämästäs. Harmi, että sulla on kurja elämä, syötkö masennuslääkkeitä? [/quote] Kukaan ei voi olla vastuussa siitä, että on olemassa. Varmasti ymmärrät tämän, kun pysähdyt asiaa miettimään. Ei minulla ole mitenkään tavallista kurjempi elämä. Kaikkien meidän olisi kuitenkin ollut parempi olla syntymättä kuin syntyä. [/quote] äläpä puhu kuule kaikkien suulla. [/quote] Kyse ei ole mielipiteestä vaan moraalisesta argumentista: http://en.wikipedia.org/wiki/Antinatalism#Moral_responsibility [/quote] oot sekopää. [/quote] Ymmärrän, ettet välttämättä kykene pohtimaan moraalisia kysymyksiä välittömän kokemuksesi ulkopuolella, mutta toisten haukkuminen sekopääksi ei varmastikaan paranna muiden käsitystä sinusta. [/quote] no on tuommoinen nyt yhtä sekopäistä kuin joku jumalista ja taruolennoista vouhottaminen. Kaikki saa uskoa mihin tykkää, mutta älä tule julistamaan, mitään sinä tiedät "totuuden" paskaa.

[/quote]

Ihailen sitä, että sinulla on pokkaa tuomita oikopäätä asia, johon et ole perehtynyt ja jota et selvästikään ymmärrä.

Vierailija
68/104 |
16.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 16:56"]

Jos on itse lapsena kasvatettu sillä periaatteella, ettet ole oikeastaan yhtään mitään. Viha on mielestäni vähän liian voimakas sana kumminkin.

[/quote]

Olisiko kateus parempi? Eihän se kivalta aina tunnu nähdä lapsia, jotka saavat sikailla mielin määrin ja vanhemmat vain huokaisevat ja jaksavat loputtomiin, jos omat vanhemmat ovat mätkineet turpiin jos olet inahtanutkaan väärässä kohtaa. Minustakin tuli vela aina yhdessä perheessä vieraillessa, kunnes tajusin olevani ihan tolkuttoman kateellinen ja siksi niin kärttyinen pitkään jälkikäteenkin. Tosiasiassa pääsääntöisesti pidän lapsista. 

Velan ja lapsista pitämisen tai inhoamisen välillä vain on väistämättä kytkös, ja on surullista nähdä, miten iso osa lukijoista ei ymmärrä logiikasta mitään kehuessaan aloitusta. Ihmisillä on tietty taipumus haluta lapsia, ja jos joltain yksilöltä tämä halu puuttuu vieläpä niin pitkälle, että asiasta on pitänyt ruveta nostamaan poliittista liikettä, siihen on luultavasti hyvä selitys. Ja mikä vielä enemmän: aihe on niin keskeisen tärkeä heille, että se osoittaa heidän tekevän aktiivisesti töitä päässään oikeuttaakseen inhonsa ja vakuuttaakseen koko maailmalle, että pois se minusta niinkuin olisi jo.

On ihan ok, että tällaiset yksilöt hoitavat sieluaan tuolla tapaa. Poliittisena painostusryhmänä he sen sijaan ruokkivat toistensa äärimmäisyyttä ja ovat paitsi noloja, myös mahdollisesti vaarallisia. Hulluimmat saattavat ryhmän tukea tuntiessaan villiintyä sähisemään lapsille ja säikyttelemään näitä huvikseen, ja se kaikkein hulluin tekee jotain vielä paljon pahempaakin. 

Vierailija
69/104 |
16.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 18:44"]

Velan ja lapsista pitämisen tai inhoamisen välillä vain on väistämättä kytkös, ja on surullista nähdä, miten iso osa lukijoista ei ymmärrä logiikasta mitään kehuessaan aloitusta.

[/quote]

Ai siis millä tavoin on väistämätön kytkös? Tälläkin palstalla on veloja, jotka ovat nimenomaisesti sanoneet tykkäävänsä lapsista. Itse en kuulu niihin, mutta en myöskään inhoajiin. Vai oletko muka sinä automaattisesti kissojen vihaaja, jos et rakasta niitä etkä halua niitä kotiisi?

Vierailija
70/104 |
17.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon "kehitysvammainen" mutta vaan ruumiista. Tai kirjotanhan mä täällä joten....

Vierailija
71/104 |
16.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 18:07"]

[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 16:51"]

...on sama kuin kysymykseen Miksi monet hammaslääkärit karsastavat hampurilaisia? Tai miksi monet kirjanpitäjät inhoavat kissoja? Eli: Mistä helvetistä kukaan voi puhua yhden ihmisryhmän puolesta?

Voin kyllä oikaista yhden väärinkäsityksen. Jos minulta kysytään, että pidätkö lapsista, niin valehtelisin, jos sanoisin "kyllä". Se tarkoittaisi, että lapset saisivat minut geneerisesti hyvälle tuulelle vain sen takia, että he ovat lapsia. Näin minulle käy kissojen kanssa, mutta ei lasten. Ei-pitämisen ja vihaamisen välillä on kuitenkin melkoinen ero.

[/quote]

Koko kysymys "Pidätkö lapsista?" on absurdi. Pidätkö aikuisista? Pidätkö 43-vuotiaista?

[/quote]

Oletko oikeasti noin yksinkertainen? 43-vuotiaat ovat ihan eri juttu, koska heidän keskuudessaan on huomattavasti enemmän vaihtelua. 43-vuotias voi olla kehitysvammainen kasvi tai sitten huippufyysikko. 2-vuotiaista tällaista kirjoa ei löydy.

Vierailija
72/104 |
16.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä kenenkääne o tarvitse pitää lapsista, koirista, kissoista, autoista ym.

Mutta, jos omaa kokemusta ei ole asioista, niin ei sillon myöskään aleta neuvomaan kuinka kasvattaa lapsi, kouluttaa koira, korjata auto jne.

Vierailija
73/104 |
16.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 18:14"]

http://m.vauva.fi/mobiilikeskustelut/index.html#!/ketju/4344695/jokohan_tassa_kierrossa_tarppaisi siinä nyt esimerkkiä näistä vihaajista. Fiksua?

[/quote]

Mistä päättelet, että nämä vastaajat ovat veloja? Provoilevilta trolleilta ne minusta lähinnä näyttävät. Netti valitettavasti rohkaisee siihen. Vai onko sinulle muka oikeasti tullut IRL joku sanomaan tällaista?

Mutta kommentoin nyt velana tätä raskaustoivomusjuttua. Ilkeyksien suoltaminen on tietysti aina väärin. Mutta täytyy myöntää, että raskaushaaveet ovat minulle sellainen juttu, jota en varmaan koskaan tule pohjimmiltani ymmärtämään. Siis joo, tajuan, että jollekin se on ihan hirveän iso toive, mutta minulle tämä toive vain on niin absurdi. Ihan kuin joku haluaisi ehdon tahdoin vetäytyä luostariin tai mennä Mikko Alatalon konserttiin. Jokainen tehköön omat valintansa, eikä minulla ole nokan koputtamista siihen, ja pystyn myös kuvittelemaan millaista on, kun haluaa hirveästi jotain. Minulle on vain jotenkin niin absurdia, että se kohde on sellainen, mikä itselleni olisi suuri katastrofi.

Varmaankin moni äiti ajattelee minun valinnasta samoin. Ei se mitään, kunhan annetaan toistemme elää.

Vierailija
74/104 |
16.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 18:29"]

[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 18:26"]Onpas täällä vihaisia mammoja :O Missä tyyneys ja toisten kunnioitus? Kannattaisi irtautua koneelta ja mennä hoitamaan sitä lasta, olemaan läsnä hänelle kun on kerta tullut lisäännyttyä. [/quote] niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan.

[/quote]

Joo... Edelleenkään en vihaa lastasi, minua ei vain kiinnosta se. Ymmärrä jo ero. Turha lähteä räyhäämään asialle.

Vierailija
75/104 |
16.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 16:54"]Velat vihaavat lapsia koska lapset voivat siirtää huomion pois velasta ja olla muiden mielestä somia. Vela haluaa aina olla kaiken keskipiste ja toivoo että toiset kadehtisivat häntä.
[/quote]
Hahahaha. Ootpa hauska.

Vierailija
76/104 |
16.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 17:01"]Kerrankin fiksua tekstiä velalta. Kyllä teitäkin näköjään on. On totta, ettei mitään ihmisryhmää saisi yleistää. Tällä palstalla liikkuu vaan harmittavan paljon näitä vihaajia, joilta tulee aivan törkeää kommenttia esim. raskautta toivoville.
[/quote]
Mä itse velana en tajua myöskään noita "veloja". Itse asiassa mä uskallan epäillä että niistä ei läheskään kaikki olis veloja, ennemminkin epäilisin että heillä on jotain syytä olla katkeria, esim onkin kyseessä tahaton lapsettomuus eikä suinkaan vapaaehtoinen. Itse mä jopa pidän lapsista vaikka niitä en ite haluakaan.

Vierailija
77/104 |
16.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä on edelleen todella outoa ja myös todella huvittavaa vihata tai olla pitämättä kokonaisesta ihmisryhmästä..Siis ihan sama kuin jos mä vaikka vihaisin vanhuksia :D eli kaikki, jotka on yli 65 niin mä en pidä niistä, mua ei kiinnosta ne, ne on turhia..! Onhan se nyt ihan helvetin omituista olla pitämättäkaikista ihmisistä, jotka on tietyssä ikävaiheessa. Ihan uteliaisuudesta, missä vaiheessa alatte olemaan kiinnostuneita tai pitämään näistä ihmisistä, kun he ovat 18-vuotiaita...?:D 

Vierailija
78/104 |
16.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 19:56"]

Mun mielestä on edelleen todella outoa ja myös todella huvittavaa vihata tai olla pitämättä kokonaisesta ihmisryhmästä..Siis ihan sama kuin jos mä vaikka vihaisin vanhuksia :D eli kaikki, jotka on yli 65 niin mä en pidä niistä, mua ei kiinnosta ne, ne on turhia..! 

[/quote]

Pienet lapset muistuttavat toisiaan paljon enemmän kuin aikuiset tai edes vanhukset. Lähes kaikilla lapsilla on ainakin osa ärsyttävistä, lapsille ominaisista piirteistä. Varmaan ymmärrät tämän, kun vähän mietit asiaa.

Vierailija
79/104 |
16.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 19:13"]

[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 18:07"]

[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 16:51"]

[/quote]

Koko kysymys "Pidätkö lapsista?" on absurdi. Pidätkö aikuisista? Pidätkö 43-vuotiaista?

[/quote]

Oletko oikeasti noin yksinkertainen? 43-vuotiaat ovat ihan eri juttu, koska heidän keskuudessaan on huomattavasti enemmän vaihtelua. 43-vuotias voi olla kehitysvammainen kasvi tai sitten huippufyysikko. 2-vuotiaista tällaista kirjoa ei löydy.

[/quote]

No itseasiassa 2-vuotiaissa voi olla jo huomattavia eroja, ja jos puhutaann esim. 5-vuotiaista, niin niistä löytyy sitten eroa jo kuin yöllä ja päivällä. Mulla ja kaverilla on molemmilla 7-vuotiaat lapset ja heistä ei voi puhua samana päivänäkään.

Vierailija
80/104 |
16.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 19:16"]

Mun mielestä kenenkääne o tarvitse pitää lapsista, koirista, kissoista, autoista ym.

Mutta, jos omaa kokemusta ei ole asioista, niin ei sillon myöskään aleta neuvomaan kuinka kasvattaa lapsi, kouluttaa koira, korjata auto jne.

[/quote]

Jos minulla ei ole vaikka koiraa ja nään jonkun opettavan hauvelinsa irvistelemään sinun lapsellesi ja nauravan hassulle hauvalleen, niin en tule puuttumaan asiaan millään tavalla.

Jos ei itse henkilökohtaisesti istu brysselissä ei saa sanoa mitään niihin päätöksiin.

Itse kun en ole kouluruokaa valmistanut niin en voi sanoa sille keittäjälle että ohops taisi pari kiloa lorahtaa suolaa.