Kuinka empaattinen todella olet? (englanninkielinen testi)
Ohessa on engalnninkielinen psykologinen testi, joka antaa arvion siitä, kuinka empaattinen olet ja antaa sinulle empatiaosamäärän Tein ämän testin tänään, ja minua kiinnostaisi kuulla, minkälaisia lukemia muut saavat. Jos sinulla on vartti aikaa, vastaa kysymyksiin huolellisesti ja kerro tuloksesi täällä. Kysymysten joukossa on muutama, jossa täytyy olla tarkkana, onko väite kielteinen vai myönteinen.
Mitä huolellisemmin vastaat, sitä luotettavampi tulos on. Voit myös kertoa tuloksen yhteydessä, kuinka osuvana sitä pidät.
http://psychology-tools.com/empathy-quotient/
Kiitos!
Kommentit (383)
[quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 15:49"]
En muuten todellakaan ymmärrä, miten tuo vuoristoratakysymys liittyy empaattisuuteen.
[/quote]
Ei se välttämättä liitykään, testissä on vain 40 merkitsevää kysymystä ja niiden lisäksi 20 täytekysymystä jotka eivät vaikuta tulokseen.
[quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 17:43"]
http://www.uusisuomi.fi/tiede-ja-ymparisto/70561-lehti-myers-briggsin-testi-taytta-huttua
Varmasti myös tuo empaattisuustestikin on täyttää paskaa. En kai noin moni av-mamma voi olla epäempaattinen ja minä muka olisin keskimääräistä empaattisempi.
[/quote]
Testi on kai kohtuullisen yleisesti käytössä aspergerin ym diagonosoinnin apuna. Toki siltä kannalta voi pohtia, että onko noiden asteikon yläpään pisteiden vertailu kovin merkityksellistä tai kertooko se korkea pistemäärä mitään hyödyllistä, muuta kuin sen että testattavalla tuskin on aspergeria.
[quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 18:14"]
En muuten todellakaan ymmärrä, miten tuo vuoristoratakysymys liittyy empaattisuuteen.
[/quote]
Ei se välttämättä liitykään, testissä on vain 40 merkitsevää kysymystä ja niiden lisäksi 20 täytekysymystä jotka eivät vaikuta tulokseen.
[/quote]
Tai sitten se liittyy sillä tavoin, että terveesti empaattinen ei vielä ahdistu muidne kiljumisesta, mutta neuroottisen empaattinen ahdistuu. Ääriempaattisuus ei välttämättä ole sen parempi ominaisuus kuin äärianteliaisuus (joka johtaa siihen, että hekilön oma talous on sen vuoksi täysin retuperällä), ihannepisteet löytynevät keskempää asteikkoa.
56. Oikea tulos. Minulla on suuri,lämmin sydän :)
Olisi aivan ihanaa tavata korkeat pisteet saanut mies! ;))
279 lisää vielä, että erittäin rankat elämänkokemukseni ovat tehneet minusta hyvin empaattisen.
Aiemmin minussa oli kovuutta mutta siltikin tarkkaa "näkökykyä" muiden suhteen.
Olen myös mediaalinen
70/80 jotain tuollaista osasin odottaa. "Luen" ihmisiä tosi hyvin ja välillä kärsinkin siitä että hoksaan asioita jo ennemmin kuin ihminen itse. Toisaalta suojelen myös itseäni, en koskaan ryhtyisi parisuhteeseen kenenkään kanssa, koska en halua tulla loukatuksi. N35
[quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 18:47"]
[quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 18:14"]
[/quote]
[/quote]
Tai sitten se liittyy sillä tavoin, että terveesti empaattinen ei vielä ahdistu muidne kiljumisesta, mutta neuroottisen empaattinen ahdistuu. Ääriempaattisuus ei välttämättä ole sen parempi ominaisuus kuin äärianteliaisuus (joka johtaa siihen, että hekilön oma talous on sen vuoksi täysin retuperällä), ihannepisteet löytynevät keskempää asteikkoa.
[/quote]
Höh. Minua huimaa ja siksi pelottaa mennä vuoristorataan, sillä ei ole muiden kiljumisten kanssa mitään tekemistä. Olen myös kerran melkein pudonnut tuontyyppisestä härvelistä, keskipakovoiman työntämänä.
Eikä tosiaan tänä vuoristoratakysymys liity mitenkään (epä- tai) empaattisuuteen.
Kun lukee näitä vastauksia, niin tulee olo, että tuon testin ristiriitana voi olla se, ettei se huomioi sitä että hyvinkin empaattinen ihminen saattaa toimia tunteiden sijasta logiikan mukaan. Tällaiseksi itseni koen, ja en selvästi ole ainoa. Joten ehkä tätä testiä ei kannata pitää edes suuntaa-antavana. Vaikka kivahan sitä tulosta oli jännittää.
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 01:12"]
Rupesin miettimään, että ikä voi olla aika ratkaiseva tekijä. Elämänkokemuksen lisääntyessä itsetunto ja tunneäly kehittyvät, ei alistu "kiltiksi" yhtä helposti kuin (ehkä) nuorempana, oppii lukemaan ihmisiä aiempien kokemusten perusteella jne. Onko siis todennäköistä, että kokeneempi ihminen saa "empaattisemman" tuloksen kuin kokemattomampi?
Myötätunto (empatia) ei mun mielestä voi olla yksinomaan synnynnäinen, elämän mittaan vakaana pysyvä ominaisuus, vrt. silmien väri, vaan se kehittyy elämän mittaan. Vai?
Mulla oli 58/80 ja olen 45-vuotias.
26
[/quote]
Mietin samaa mutta toiseen suuntaan. Keski-ikäisyys kovettaa monia, ja kova elämä samoin. 39 pistettä, 46 vuotta, puolikroonista masennusta ja tiettyä uupumusta. Yllätyin, että etäisyys rajaan jäi noin pieneksi, koska ymmärrän kuitenkin ihmisiä mielestäni suhteellisen hyvin. Olen analyyttinen ja teoreettinen tyyppi mutta pidän muita ihmisiä usein joko kylminä tai lämpöä teeskentelevinä.
Veikkaan aapeen hämmästyneen osittain samantyyppisistä syistä kuin itseni. Jos saa alhaiset pisteet, on vaikea ymmärtää miten kykenee ihmistyötä tekemäänkään. Toisaalta, jos on ylettömän empaattinen, sitten työ menee vaikeaksi vastakkaisesta syystä, joten taitaa olla parempi, että luku pysyy jossain puolivälin tietämillä. Minusta testi vaikutti siltä, että jos sen saatesanoina ei selitetä, minkä tyyppiset luonteenpiirteet, tunnetilat tai kokemukset voivat vääristää tulosta, se on aika haulikko.
Sain 10/80. Suurin osa ihmisistä ei vain kiinnosta minua.
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 02:23"]
Kun lukee näitä vastauksia, niin tulee olo, että tuon testin ristiriitana voi olla se, ettei se huomioi sitä että hyvinkin empaattinen ihminen saattaa toimia tunteiden sijasta logiikan mukaan. Tällaiseksi itseni koen, ja en selvästi ole ainoa. Joten ehkä tätä testiä ei kannata pitää edes suuntaa-antavana. Vaikka kivahan sitä tulosta oli jännittää.
[/quote]
Väittäisin että oikeasti todella empaattiset ja tunteelliset henkilöt eivät yksinkertaisesti voi toimia logiikan mukaan, koska heille tulee siitä henkisesti paha olo.
t. melkein täydet pisteet vetänyt, joka myötäelää todella vahvasti ja jonkun ihmisen tietoinen loukkaaminen päin naamaa aiheuttaisi hirvittävän huonon olon sekä fyysisesti että henkisesti
P.S. En kyllä ole yhtään ihmeissäni, että moni täällä on saanut noin alhaiset pisteet. Niin ilkeitä juttuja tänne kirjoitellaan.
Your Empathy Quotient score was 45 out of a possible 80.
Scores above 30 are generally not indicitive of an Autism Spectrum disorder.
Olen aika ujo ja siksi sosiaalisessa tilanteessa jäätyvä. Eli osaan lukea ja kuunnella ihmisiä, mutta aika moni vastaus oli 'slightly' sillä en ole pirskahteleva empaattinen ilopilleri.
Ihan hyvä tulos, varsinkin kun testi liitti empaattisuudeen käsitteen niin voimakkaasti sosoaalisuuteen.
Kiitos kommentistasi, 81.
Myötätunto ei mun mielestäni ole mitään makeilua tai miellyttämisenhalua, vaan oikeastaan aika "kova" ominaisuus. Siihen liittyy analyyttisyys, siis se, ettei vain huokaile toisten tilanteita, vaan purkaa niitä, yrittää päästä niiden taakse. Myötätunnolla ei ole mitään tekemistä vaikkapa säälin kanssa. Se on hyvin lähellä ymmärtämystä, että tuntee myötä, osaa kuvitella tai tunnistaa miltä toisesta tuntuu ilman, että menee samaan tunnetilaan, vaikkapa nyt itsesääliin, mukaan.
Mutta mun varsinainen asia on se, että tässä testissä mitataan empatiaa ja se liitetään autismiin ja Aspergeriin. Autismi ja sen eri muodot ovat mun ymmärtääkseni aivojen neurologinen häiriö, joka liittyy "heijastajasoluihin" joiden avulla pystymme tunnistamaan muiden ihmisten tunteita ja sitä kautta ymmärtämään niitä. Se on synnynnäinen ominaisuus, jota ei voi muuttaa. Autistit eivät tunne empatiaa ja muiden ihmisten tunnereaktiot ovat heille yksinkertaisesti käsittämättömiä, kuin vierasta kieltä, eivätkä he voi tässä kohtaa tehdä valintoja.
Eläytymiskyky on kuitenkin ominaisuus joka voi joko vahvistua tai heiketä (kuten 81 kirjoittaa) elämän eri kokemusten myötä. Tässä ketjussa on aika monta, joiden "pisteet" olivat aika matalat. Mun mielestä niistä ei kannata vetään keppisuoria johtopäätöksiä autismin suhteen. ikä vaikuttaa, kielitaito vaikuttaa jne.
26
38
Varmaan ihan todellinen tulos. Luen mielestäni aika hyvin toisia ihmisiä, mutta skannaan heitä lähinnä suhteessa itseeni. Olen kiinnostunut itsestäni ja muista siinä mielessä, mitä he minusta ajattelevat. Toisaalta olen hyvä kuuntelija ja tilanteiden analysoija, mutta lohduttaminen on minusta vaikeaa.En myöskään jaksa olla muiden ihmisten kanssa kovin pitkään.
16/80. Paska testi, eihän tuossa mitään järkeä ollut. Yritän aina olla objektiivinen, enkä anna tunteiden sekoittaa elämääni. Eli haistakaa tekin pitkät paskat, ja rypekää oman typeryydenne seassa, ja antakaa lääkäreiden ja muiden humpuukimaakaraiden vetää itseänne nenästä. No, voin sanoa, ettei nämä teidän jutut tule toimimaan, mutta pitäkää silti hauskaa toistenne empaattisuuden kanssa, laiha lohtu sekin tosin. T. DI-mies.
64/80 - luulin että olisi ollut enemmän!
Your Empathy Quotient score was 15 out of a possible 80.
Scores of 30 or less indicate a lack of empathy common in people with Autism or Asperger’s Syndrome.
Ajattelen yleensä loogisesti ja analysoin aka laskelmoin tilanteisiin optimaalisia käyttäytymismalleja. Osaan kyllä lukea yleensä ihmisiä paremmin kuin empaattiset tunteilijat, mutta toisaalta en itse osaa/halua osallistua vaan pikemminkin seurata sivusta.
Lisäksi ihmiset on yleisesti ottaen rasittavia mulkkuja ja eivät näe mitä ympärillä tapahtuu. Esim eivät tunnista pelimiestä jonka itse tunnistaa parissa sekunnissa käytöksestä ym
Mä sain 32, ja tulos oli odotetunlainen, en ole oikeasti hirveän empaattinen mutta tunnistan ihmisten tunnetilat ja tarpeen empatialle maagisen hyvin. Edellämainitusta johtuen minulle usein esim. työpaikalla avaudutaan henkilökohtaisista kriiseistä mikä suoraansanottuna on jotenkin hämmentävää, olen ilmeisesti oppinut näyttelemään empaattista koska useat ihmiset jatkavat ongelmiensa jakamista. Olen 40 vuotias mies.
13/80. Omasta mielestäni kyllä elän muidenkin murheita liikaakin. Mutta olen kyllä omasta mielestäni vähän Aspergerpiirteinen, en kyllä diagnosoitu. En ole kauhean hyvä sos.tilanteissa. Nainen, 2 lapsen äiti, 34v.