Kuinka empaattinen todella olet? (englanninkielinen testi)
Ohessa on engalnninkielinen psykologinen testi, joka antaa arvion siitä, kuinka empaattinen olet ja antaa sinulle empatiaosamäärän Tein ämän testin tänään, ja minua kiinnostaisi kuulla, minkälaisia lukemia muut saavat. Jos sinulla on vartti aikaa, vastaa kysymyksiin huolellisesti ja kerro tuloksesi täällä. Kysymysten joukossa on muutama, jossa täytyy olla tarkkana, onko väite kielteinen vai myönteinen.
Mitä huolellisemmin vastaat, sitä luotettavampi tulos on. Voit myös kertoa tuloksen yhteydessä, kuinka osuvana sitä pidät.
http://psychology-tools.com/empathy-quotient/
Kiitos!
Kommentit (383)
245 lisää:
Muistaakseni nuorena pohdin paljon enemmän sitä, mitä muut ihmiset minusta ajattelevat, miten kokevat käytökseni ja sanani ja mitä he muutenkin tuntevat. Sitten huomasin, etteivät muutkaan ilmeisesti kiinnitä huomiota minuun ja pohdi minun tunteitani ja ajatuksiani. Miksi minäkään siis käyttäisin aikaani pohtimalla heidän sisäistä elämäänsä?
Kaiken kaikkiaan minulla on suomalaisista semmoinen käsitys, että kaikki täällä elävät lähinnä omaa ja oman perheensä elämää välittämättä suuremmin muista. Me rakastamme järjestystä ja rauhaa ja siksi meillä on yhteiskuntarauha. En ole ajatellut, että se johtuisi mitenkään siitä, että olemme niin empaattisia ja ajattelemme toistemme hyvää.
Ehkä olen väärässä, koska testiin on näköjään vastannut niin paljon empaattisia ihmisiä. Missä te muuten piileskelette, tosielämässä?
69. Uskoisin olevan ihan oikeansuuntainen luku. Mä olen tunteikas ja empaattinen. Ymmärsin väittämät ja vastasin rehellisesti.
Miten esimerkiksi politiikan puhuminen liittyy empatiaan tai sen puutteeseen? Tuossa mitattiin aspergeria (ajatuksella "millaisin ehdoin on asperger"), ei empaattisuutta.
Olen luullut olevani empaattinen mutta sain vain 43 pistettä.
44. Olisin voinyt kuvitella saavani enemmän.
Nostetaan vielä, jos joku viikonloppupalstailija haluaisi tehdä testin. -ap
"Your Empathy Quotient score was 31 out of a possible 80."... Huh, mielestäni olen todella empaattinen. Tuntuu toisinaan, että liikaakin keskityn muihin kuin itseeni. Ihan hauska testi, rivit lenteli toki silmissä, välit olisivat olleet auttavia.
47/80, joihinkin kysymyksiin oli hankala vastata. Olin lapsena erittäin empaattinen. Masennuksen ja pettymysten myötä olen kuitenkin muuttunut välinpitämättömäksi. Joissain kysymyksissä piti miettiä, onko tämä vanha minä vai uusi minä. Sinänsä oli kiva olla kiltti ja empaattinen, mutta se on kovin uuvuttavaa. Toiset ottavat siitä kaiken hyödyn irti, eikä minulle jää mitään.
Ihmiset, jotka koevat syyllisyyttä toisen ihmisen pahasta olosta silloinkin, kun he eivät ole toimineet väärin, käyttäytyvät minusta irrationaalisesti.
Autoa ajaessaan he seuraavat mieluummin mittariston varoitusvaloa kuin auton todellista käyttäytymistä, vaikka varoitusvalon tiedettäisiin olevan rikki. He käyttävät liian pientä vaihdetta ja huudattavat moottoria, koske se estää varoitusvaloa syttymästä. Minä sanon takapenkiltä: "Ei ole mitään syytä ajaa noin pienellä vaihteella. Älä välitä tuosta valosta, se ei ole luotettava. Jos ajat tällä tavalla, moottori kärsii." Mutta nämä ihmiset eivät kykene näkemään tilannetta tuon varoitusvalon ulkopuolella. Heille varoitusvalo on aina totta.
Ihmisten tunteet eivät ole mitään huipputekniikkaa. Ne ovat oikukkaita varoitusvalja. Varoitusvalo saattaa tarkoittaa, että jokin on vialla, mutta koska mittari ei ole täysin luotettava, tästä ei ole takuita. Varoitusvalo voi korkeintaan herättää kuskin havainnoimaan: Onko jokin vialla? Pitäisikö tehdä jotakin toisin? Tässä tehtävässä tunteet toimivat oikein hyvin, mutta ne eivät ole luotettava keino päättää, mitä oikeastaan pitäisi tehdä. Siihen tarvitaan järkeä ja arvopohdintaa. -ap
25.
En ole autisti tai asperger, keskityn vain älylliseen ajatteluun.
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 09:43"]Onko kukaan saanut korkeampia pisteitä kuin ajatteli? Tuntuu, että ihmiset arvioivat empaattisuutensa ennemmin testitulosta suuremmaksi kuin pienemmäksi. -ap
[/quote]
Sain 53. Olin yllättynyt tuloksesta, en pidä itseäni lämpimänä tai erityisen empaattisena.
Tuloksen selittää ehkä tietty avoimuus. En ole mitään mieltä mistään ja usein ymmärrän montaa vastakkaista mielipidettä, enkä osaa laittaa näitä paremmuusjärjestykseen. Tämän ymmärryksen voi moni kokea empatiana huolimatta siitä, että ymmärrän yhtälailla myös vastakkaista kantaa.
Mutta samasta syystä olen pitänyt aina itseäni elämäntapamukvistina joka ei erota oikeaa väärästä.
28. Ihmiset tykkää purkaa ongelmiaan minulle, olen hyvä kuuntelemaan, mutten monestikaan osaa paljon auttaa. En pidä itseäni kovinkaan empaattisena, enkä stressaa toisten ongelmista, joihin en pysty vaikuttamaan. Kuuleman mukaan olen aivan ihana ihminen.
M30+
"Your Empathy Quotient score was 31 out of a possible 80."
En oikein tiedä, mitä tästä tuloksesta ajattelisin. Valitsin paljon "slightly disagree" -vaihtoehtoja, koska monien kysymysten kohdalla en tiennyt mitä vastata. Käyttäytymiseni ja reagointitapani eri tilanteissa riippuu varmasti paljon siitä, onko kyseessä henkilökohtainen asia tai esim. työtilanne tai siitä, onko kyseessä lähipiiriini liittyvä vai täysin vieraita ihmisiä koskeva asia.
Tämänhetkisessä elämässäni koen olevani jonkinlaisessa muutostilassa. Nuorempana olin äärimmäisen kiltti ja miellyttämisenhaluinen, mutta parin ihmissuhdekriisin seurauksena minusta tuli joksikin aikaa hankala ihminen. Nyt olen ehkä normalisoitunut hieman: en ole ilkeä, mutta osaan kyllä pitää paremmin puoleni. Olen aina ollut sellainen, että aistin muiden mielialat herkästi. Stressaannun konflikteista ja tunnen pahaa oloa, jos tiedän loukanneeni jotakuta.
Muiden ihmisten ongelmia lähestyn älyllisesti ja objektiivisesti. Pyrin pysymään rauhallisena ja kuuntelemaan toista sekä asettelen sanani tarkoin. Mielestäni tämä on parempi lähestymistapa kuin äärimmäinen tunteellisuus tai kiihkoilu.
Varon loukkaamasta toisia, mutta testin mukaan en ole kovin empaattinen. Miten aidosti empaattinen ihminen sitten käyttäytyisi? Alkaisi itkeä joka kerta, kun toiseen sattuu? En oikeastaan ymmärrä, miksi neutraali lähestymistapa olisi huonompi kuin ns. empaattinen lähestymistapa, mitä tuo jälkimmäinen sitten tarkoittaakaan. Suurin osa ihmisistä kuitenkin eläytyy vain lähimpiensä kärsimyksiin. On varmaan täysin normaalia, jos kaukana asuvien vieraiden vaikeudet eivät erityisemmin kosketa. Se on vain merkki siitä, että itsesuojelu pelaa. Vaikka haluaisikin auttaa muita ihmisiä, koko maailmaa ei voi pelastaa.
Olen oikeastaan sitä mieltä, että monet sosiaalisina ja empaattisina pidetyt ihmiset käyttävät ylisanoja, puuttuvat liikaa muiden asioihin ja sortuvat monenlaisiin ylilyönteihin. Itse arvostan enemmän rauhallisia, harkitsevia keskitien ihmisiä.
En muuten todellakaan ymmärrä, miten tuo vuoristoratakysymys liittyy empaattisuuteen.
Vuoristoradassa ihmiset kirkuvat paniikissa. Empaattinen ottaa tuon kauhun itselleen ja kärsii? Jonossa supatellaan: jännittääkö jani-eemeli? Kauhu tartuu empaattiseen?
Tuohon eläinten preferoimiseen haluaisin selityksen kuten myös politiikasta puhumiseen.
Tämän ketjun vastausten perusteella näyttää siltä, että monelta kantilta asioita katsovat ihmiset saavat testistä alhaisia empatiapisteitä. Ilmeisesti testin tekijöiden mielestä vain äärimmäisyyksiin menevä ihminen voi olla empaattinen. Mielenkiintoista!
Ehkäpä objektiivinen ja monenlaiset näkemykset huomioiva ihminen on myös rehellisempi ja saa siksi testistä alhaiset pisteet? Tällainen ihminen ei ainakaan liioittele tunnereaktioitaan sosiaalisissa tilanteissa.
Joku mainitsi Myers-Briggsin. Kyseisestä testistä saan tulokseksi yleensä INFJ, joskus INTJ.
Minä en halua matkustaa vuoristoradassa. Pelkään korkeita paikkoja.
[quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 22:59"]
Tulojset kertoo, että kukaan ei oikein osaa englantia, tuskin muuta.
[/quote]
Minä en osaa englantia kovin hyvin, mutta nuo kysymykset ovat kohtalaisen helppoja ymmärtää.
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 22:45"]26 pistettä ja alle 30 tarkoittaa Aspergeria tms.
[/quote]
Ei tarkoita. Et vain aivan ymmärtänyt lukemaasi.
30. En ole autisti tai asperger, olen hyvä lukemaan tilanteita ja ihmisten piilotettuja tunteita, mutta en juurikaan mene mukaan toisten tunteisiin.
http://www.uusisuomi.fi/tiede-ja-ymparisto/70561-lehti-myers-briggsin-testi-taytta-huttua
Varmasti myös tuo empaattisuustestikin on täyttää paskaa. En kai noin moni av-mamma voi olla epäempaattinen ja minä muka olisin keskimääräistä empaattisempi.
Tulos 29/80.
Hämmästyin, koska omasta mielestäni olen empaattinen. No, enpä siis olekaan.
Toisaalta mun on vaikea tajuta, mitä muut kulloinkin ajattelevat ja tuntevat. En hoksaa valehtelua ja olen sosiaalisesti tyhmä. Toisaalta, olen usein huolissani asiakkaista ja oikeastaan taidan aika usein venyttää sääntöjä ja ohjeita heidän edukseen. En pidä pilkuntarkasta sääntöjen noudattamisesta. No, työnantajan kannalta se varmasti on epäempaattista...