Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka empaattinen todella olet? (englanninkielinen testi)

Vierailija
11.12.2014 |

Ohessa on engalnninkielinen psykologinen testi, joka antaa arvion siitä, kuinka empaattinen olet ja antaa sinulle empatiaosamäärän Tein ämän testin tänään, ja minua kiinnostaisi kuulla, minkälaisia lukemia muut saavat. Jos sinulla on vartti aikaa, vastaa kysymyksiin huolellisesti ja kerro tuloksesi täällä. Kysymysten joukossa on muutama, jossa täytyy olla tarkkana, onko väite kielteinen vai myönteinen.

Mitä huolellisemmin vastaat, sitä luotettavampi tulos on. Voit myös kertoa tuloksen yhteydessä, kuinka osuvana sitä pidät.

http://psychology-tools.com/empathy-quotient/

Kiitos!

Kommentit (383)

Vierailija
161/383 |
12.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

30/80, eli juuri siinä aspergerin rajoilla. Tämä on vähän hämmentävää. Mielestäni olen kyllä hyvinkin myötätuntoinen joissain asioissa. Olen esimerkiksi syvästi sitoutunut ihmisten ja eläinten kärsimyksen vähentämiseen ja puutun aina tilanteeseen, jos näen vaikkapa kiusaamista. Mutta en jaksa mennä kovin syvälle ihmisten tunnetiloihin enkä aina tajua, miksi jotkut loukkaantuvat niin herkästi. Poikani kanssa minulla on erittäin läheinen suhde, melkeinpä telepaattinen. Mutta viihdyn mainiosti yksin ja saattaa mennä kuukausia, ennen kuin muistan soittaa äidille tai ystäville. T: N50.

Vierailija
162/383 |
12.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 09:44"]

Empaattinen ihminen ajattelee, että tärkeintä on toisen tunteet ja olotila.

[/quote]

Pitääkö tämä paikkaansa? Koska minusta omatkaan tunteet eivät ole kovin tärkeitä. Tunteet eivät ylipäätään ole minusta kovin tärkeä asia. Onko järkiperäisyys ristiriidassa empatiakyvyn kanssa? -ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/383 |
12.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 11:26"][quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 09:44"]

Empaattinen ihminen ajattelee, että tärkeintä on toisen tunteet ja olotila.

[/quote]

Pitääkö tämä paikkaansa? Koska minusta omatkaan tunteet eivät ole kovin tärkeitä. Tunteet eivät ylipäätään ole minusta kovin tärkeä asia. Onko järkiperäisyys ristiriidassa empatiakyvyn kanssa? -ap
[/quote]

On tuossa tapauksessa, jos sinusta ylipäätänsä tunteet eivät ole tärkeitä, vaan haluat aina järkeillä. Käy minusta silloin oikein hyvin järkeen, jos olet saanut alhaiset pisteet, sillä empaattinen ihminen pitää tunteita hyvin tärkeinä. Mutta ei sinun tarvitse olla pahoillasi, vaikka oletkin järki-ihminen. Kunhan yrität parhaasi, ettet järkeilylläsi tahallasi loukkaa, tai mitätöi toisten tunteita :).

Vierailija
164/383 |
12.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

49/80. Uskoin kyllä saavani enemmän. Välillä tuntuu, että huolehdin ja murehdin liikaakin toisten asioista ja huomaan ajattelevani ensin muita, sitten vasta itseäni.

N 26

Vierailija
165/383 |
12.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

62 pistettä, mielestäni yllättävän korkea tulos. Koen kyllä kuitenkin olevani enemmän järkeilijä, kuin tunteiden mukana menijä. 

Vierailija
166/383 |
12.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 11:25"]

30/80, eli juuri siinä aspergerin rajoilla. Tämä on vähän hämmentävää.

[/quote]

Ylitulkitset nyt testin antamaa arviota, tämä vaatii vähän joukko-opillista skarppausta. Siinähän sanotaan vain, että aspergerit eivät tyypillisesti saa yli 30:n pisteitä, eikä suinkaan sitä, että 30 tai alle saavat olisivat välttämättä aspeja. Toisin sanoen 35 pistettä olevissa ei liene yhtään aspia, mutta 25 pistettä saavissa voi olla sekä heitä että ei-aspeja.

Vierailija
167/383 |
12.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksanut nyt lukea koko ketjua, mutta luulen, että pisteitä laskee esim. kysymys jossa kysyttiin voisiko tehdä pienintäkään rikosta. Empaattinen ihminen voisi vaikka varastaa ruokaa nälkäkuoleman partaalla olevalle ihmiselle tms. Muitakin vastaavia kysymyksiä joukosta löytyi. Aina yhteiskunnan määrittämä sovinnainen tapa toimia ei ole empaattisin.

Vierailija
168/383 |
12.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 09:43"]

Onko kukaan saanut korkeampia pisteitä kuin ajatteli? Tuntuu, että ihmiset arvioivat empaattisuutensa ennemmin testitulosta suuremmaksi kuin pienemmäksi. -ap

[/quote]

Ja tässäkin saattaa lähtökohtana olla väärä oletus, että erittäin suuri pistemäärä kertoisi normaalista/toivottavasta empaattisuustasosta. Jos ihannepistemäärä onkin ääripäiden puolivälissä eli 40 pisteessä, ja 80 pistettä on normaalia elämää haittaavaan yliherkkyyteen viittaava ääritulos, niin aika monella menee hyvin.

Vierailija
169/383 |
12.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 11:34"]

[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 11:26"][quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 09:44"]  Empaattinen ihminen ajattelee, että tärkeintä on toisen tunteet ja olotila. [/quote] Pitääkö tämä paikkaansa? Koska minusta omatkaan tunteet eivät ole kovin tärkeitä. Tunteet eivät ylipäätään ole minusta kovin tärkeä asia. Onko järkiperäisyys ristiriidassa empatiakyvyn kanssa? -ap [/quote] On tuossa tapauksessa, jos sinusta ylipäätänsä tunteet eivät ole tärkeitä, vaan haluat aina järkeillä. Käy minusta silloin oikein hyvin järkeen, jos olet saanut alhaiset pisteet, sillä empaattinen ihminen pitää tunteita hyvin tärkeinä. Mutta ei sinun tarvitse olla pahoillasi, vaikka oletkin järki-ihminen. Kunhan yrität parhaasi, ettet järkeilylläsi tahallasi loukkaa, tai mitätöi toisten tunteita :).

[/quote]

Niin, kysymys kuuluikin juuri, että voiko järki-ihminen olla ylipäätään empaattinen. Sinusta ilmeisesti ei voi. Millä perusteella? -ap 

Vierailija
170/383 |
12.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En viitsi lukemani perusteella edes tehdä testiä. Olen järki-ihminen ja siitä syystä monesti minya pidetään epäempaattisena, vaikka näin ei ole. Tämä tuottaa paljon ongelmia elämässä. Kun pitää tehdä päätöksiä ja vastapuolella on tunteileva hörhö. Valitettavasti.

Vierailija
171/383 |
12.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

67/80 Ei ollut yllättävää. Joskus jopa tunnen, että empaattisuudestani on haittaa. Toisaalta olen kuitenkin iloinen siitä.

Jos nään, että jollekin todella sympaattiselle ihmiselle ollaan ilkeitä minua saattaa alkaa jopa itkettää. Vaikka ihminen olisi minulle täysin vieras. Esim. Kerran näin jonkun epätavallisen aran ja avuttoman oloisen naisen tekemän YouTube videon ja luin aivan hirveitä haukkuja kommenttilaatikosta. Suurin osa kai ei välitä ja osa näytti ihan jopa nauravan asialle.

Vierailija
172/383 |
12.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 11:45"]

[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 09:43"]

Onko kukaan saanut korkeampia pisteitä kuin ajatteli? Tuntuu, että ihmiset arvioivat empaattisuutensa ennemmin testitulosta suuremmaksi kuin pienemmäksi. -ap

[/quote]

Ja tässäkin saattaa lähtökohtana olla väärä oletus, että erittäin suuri pistemäärä kertoisi normaalista/toivottavasta empaattisuustasosta. Jos ihannepistemäärä onkin ääripäiden puolivälissä eli 40 pisteessä, ja 80 pistettä on normaalia elämää haittaavaan yliherkkyyteen viittaava ääritulos, niin aika monella menee hyvin.

[/quote]

Hyvä pointti. Kuka tosiaan on sanomaan, että mahdollisimman suuri empaattisuus olisi toivottavaa. Minulla on omasta mielestäni keskimääräisesti tai vähän keskimääräistä vähemmän empatiaa, ja se tuntuu ihan hyvältä. En tosiaankaan kadehdi sellaisia kavereitani, joiden elämää suuri empaattisuus rajoittaa. Heidän voi olla mahdotonta tuottaa toisille pettymyksiä, katsoa uutisia tai kuunnella toisen murheita murtumatta itse.

Alhainen pistemäärä oli minulle suuri yllätys, sillä olen todennäköisesti erityisherkkä ihminen. Ilmeisesti nämä kaksi asiaa eivät sitten liity toisiinsa. -ap

Vierailija
173/383 |
12.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

63 oli mun pisteet.

Vierailija
174/383 |
12.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

51. 

Kai se osuu. 

Vierailija
175/383 |
12.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tuossa ei haettu pelkästään sitä tunnepuolta vaan myös tietynlaista avoimuutta ja erilaisuuden hyväksymistä. Esimerkiksi ihminen, jolla on kovin mustavalkoinen maailmankuva, ei välttämättä saa kovin hyviä pisteitä vaikka kuuntelisikin läheisiään. Hyväksyykö myös epäsovinnaisuutta jne, tuolla oli monia kysymyksiä joihin moni varmaan kuvitteli vastaavansa "oikein" (siis empaattisuuden kannalta), mutta vastasikin "väärin".

Vierailija
176/383 |
14.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

260, samaa ihmettelin, kumman minän puolesta pitäisi vastata. Lisäksi jossain kohdassa päättelin, että kansallisuus aiheuttaa sen verran vinoutumaa, että piti valita ääripää vaikka suomalaisen tulkinnan mukaan se oli liian paksu.

Ihmettelen keskustelussa, miten paljon korkeiden pisteiden kansalaisia on ilmoittanut vain paljaat lukemat. Miksi?

Vierailija
177/383 |
12.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

52/80. Olen empaattinen ja jopa yliherkkä. Luulen, että olisin aiemmin saanut korkeammat pisteet mutta nyt vastasin tämänhetkisen minäni perusteella. Olen tahallani kovettanut itseäni hieman, enkä esimerkiksi ole enää terapeuttina ja tsempparina muille kuten aiemmin. Ennen nautin siitä, mutta sitten tuli jokin raja vastaan ja nykyään kuormitun liikaa. Testi siis varmasti katsoo, että en vain ole kovin kiinnostunut muiden ongelmista vaikka vain suojelen herkkää itseäni muiden liioilta murheilta. Näin on hyvä, ainakin olen kaukana aspergerista. 

Vierailija
178/383 |
12.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi erityisherkkyys tekisi ihmisestä tavallista empaattisemman?

Vierailija
179/383 |
12.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 11:54"]

Minusta tuossa ei haettu pelkästään sitä tunnepuolta vaan myös tietynlaista avoimuutta ja erilaisuuden hyväksymistä. Esimerkiksi ihminen, jolla on kovin mustavalkoinen maailmankuva, ei välttämättä saa kovin hyviä pisteitä vaikka kuuntelisikin läheisiään. Hyväksyykö myös epäsovinnaisuutta jne, tuolla oli monia kysymyksiä joihin moni varmaan kuvitteli vastaavansa "oikein" (siis empaattisuuden kannalta), mutta vastasikin "väärin".

[/quote]

Kuten? -ap

Vierailija
180/383 |
12.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

68/80, ihan odotettu tulos.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme seitsemän