Kuinka empaattinen todella olet? (englanninkielinen testi)
Ohessa on engalnninkielinen psykologinen testi, joka antaa arvion siitä, kuinka empaattinen olet ja antaa sinulle empatiaosamäärän Tein ämän testin tänään, ja minua kiinnostaisi kuulla, minkälaisia lukemia muut saavat. Jos sinulla on vartti aikaa, vastaa kysymyksiin huolellisesti ja kerro tuloksesi täällä. Kysymysten joukossa on muutama, jossa täytyy olla tarkkana, onko väite kielteinen vai myönteinen.
Mitä huolellisemmin vastaat, sitä luotettavampi tulos on. Voit myös kertoa tuloksen yhteydessä, kuinka osuvana sitä pidät.
http://psychology-tools.com/empathy-quotient/
Kiitos!
Kommentit (383)
On muute todella pelottavaa, miten monta hyvinkin alhaisen pistemäärän saanutta täällä on, joka kuitenkkn pitää itseään empaattisena ihmisenä. Toisaalta tämä selittäisi kyllä paljon kohtaamistani ihmisist
50 pinnaa.
Olen sosiaalisissa tilanteissa kuin kala vedessä eikä toisen ihmisen motivaatioiden tai tunteiden tunnistaminen tai myötäeläminen tuota vaikeuksia. Toimin tarvittaessa terapeuttina ja olen useasti saanut kiitosta siitä, että minulle on helppo puhua kipeistäkin asioista. En kuitenkaan ole tunteideni vietävissä ja tärkeiden asioiden suhteen olen ennemminkin viileän analyyttinen kuin tunteikas.
Kuten joku muukin aiemmin, minäkin välillä turhaudun ns. tunneihmisiin - ymmärrän kyllä motivaation ja tunteet heidän tekojensa taustalla, mutta pidän jollakin tapaa henkisesti kehittymättömänä tai lapsellisena ihmistä, joka on niin tunteidensa vietävissä että toimii sen takia itselleen tai ympäristölleen haitallisesti ja järjenvastaisesti. Erityisesti työelämässä tätä turhautumista tapahtuu usein, kun ihmiset ottavat asiat liian henkilökohtaisesti ja tekevät huonoja päätöksiä varjellakseen egoaan tms. Toki nämä tilanteet saa yleensä taitavalla diplomatialla purettua, mutta siihen menee turhaa aikaa ja energiaa.
En haluaisi olla yhtään tämän empaattisempi.
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 12:28"]
Sinua selkeästi ap harmittaa, kun sait huonommat pisteet, mitä odotit ja nyt yrität kääntää asian niin, että korkeampien pisteiden saajat ovat ylitunteellisia märisijöitä. Ei se nyt ihan niinkään mene. Jotkut varmaankin ovat, mutta ei se ole noin mustavalkoista. Kyllä empaattiset ihmiset kykenevät järkeilyyn ja tunteiden hillintään.
[/quote]
En yritä mitään tuollaista. Ihmettelin kyllä pistemäärääni, mutta en ajattele, että suuri määrä empatiaa tekee ihmisestä ylitunteellisen märisijän. Itsehän olen nimanomaan sitä mieltä, etteivät tunteellisuus ja empaattisuus välttämättä liity toisiinsa. Märisijöitä on varmasti sekä hyvin empaattisissa että ei kovin empaattisissa ihmisissä. Eihän se edellytä herkkyyttä toisten tunteille. -ap
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 13:29"]
On muute todella pelottavaa, miten monta hyvinkin alhaisen pistemäärän saanutta täällä on, joka kuitenkkn pitää itseään empaattisena ihmisenä. Toisaalta tämä selittäisi kyllä paljon kohtaamistani ihmisist
[/quote]
Kuinka empaattinen oikein pitäisi olla? Sain testistä 24 pistettä, mutta minulla on useita läheisiä ystäviä ja paljon kavereita, hyvä parisuhde ja ihmisten kanssa tehtävä työ, eivätkä sosiaaliset tilanteet tuota vaikeuksia. Olen oikein tyytyväinen elämääni, eikä minulle tai läheisilleni ole koitunut mitään siitä, etten ole erityisen empaattinen. Pikemminkin on hyödyllistä, kun osaa katsoa vaikeaakin tilannetta rauhallisesti eikä koe tarvetta lähteä mukaan riitoihin tai voimakkaisiin tunteisiin. -ap
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 13:35"]50 pinnaa.
Olen sosiaalisissa tilanteissa kuin kala vedessä eikä toisen ihmisen motivaatioiden tai tunteiden tunnistaminen tai myötäeläminen tuota vaikeuksia. Toimin tarvittaessa terapeuttina ja olen useasti saanut kiitosta siitä, että minulle on helppo puhua kipeistäkin asioista. En kuitenkaan ole tunteideni vietävissä ja tärkeiden asioiden suhteen olen ennemminkin viileän analyyttinen kuin tunteikas.
Kuten joku muukin aiemmin, minäkin välillä turhaudun ns. tunneihmisiin - ymmärrän kyllä motivaation ja tunteet heidän tekojensa taustalla, mutta pidän jollakin tapaa henkisesti kehittymättömänä tai lapsellisena ihmistä, joka on niin tunteidensa vietävissä että toimii sen takia itselleen tai ympäristölleen haitallisesti ja järjenvastaisesti. Erityisesti työelämässä tätä turhautumista tapahtuu usein, kun ihmiset ottavat asiat liian henkilökohtaisesti ja tekevät huonoja päätöksiä varjellakseen egoaan tms. Toki nämä tilanteet saa yleensä taitavalla diplomatialla purettua, mutta siihen menee turhaa aikaa ja energiaa.
En haluaisi olla yhtään tämän empaattisempi.
[/quote]
Tässä sekoitetaan nyt empatia ajattelu- ja päätöksentekokykyyn. Sain 65 pistettä, mutta kykenen silti olemaan rationaalinen ja looginen. Olen vieläpä luonnontieteellisellä alalla.
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 13:35"]
Kuten joku muukin aiemmin, minäkin välillä turhaudun ns. tunneihmisiin - ymmärrän kyllä motivaation ja tunteet heidän tekojensa taustalla, mutta pidän jollakin tapaa henkisesti kehittymättömänä tai lapsellisena ihmistä, joka on niin tunteidensa vietävissä että toimii sen takia itselleen tai ympäristölleen haitallisesti ja järjenvastaisesti.[/quote]
Minusta tuntuu, että monet ihmiset eivät ymmärrä tunteiden olevan vain mielen tuotteita. Ne eivät ole tosiasioita. Se, että suututtaa, ei tarkoita, että joku on toiminut väärin. Se, että on todella surullinen, ei tarkoita, että asiat olisvat toivottoman huonosti. Se, että pelottaa, ei tarkoita, että olisi vaarassa.
Tunteet ovat mielen reaktioita ympäristöön, ja vaikka noilla reaktioilla on kaikilla oma tärkeä tehtävänsä, ne eivät itsessään tarkoita vielä mitään. Ne voivat kiinnittää ihmisen huomion johonkin tärkeään (vaikkapa mahdolliseen vaaraan), mutta niissä vellominen ja niiden analysoiminen ei ole kovin hyödyllistä. Pitää ennemminkin tarkastella sitä, miten asiat todella ovat ja mikä itselle on tärkeää. -ap
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 13:50"][quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 13:35"]
Kuten joku muukin aiemmin, minäkin välillä turhaudun ns. tunneihmisiin - ymmärrän kyllä motivaation ja tunteet heidän tekojensa taustalla, mutta pidän jollakin tapaa henkisesti kehittymättömänä tai lapsellisena ihmistä, joka on niin tunteidensa vietävissä että toimii sen takia itselleen tai ympäristölleen haitallisesti ja järjenvastaisesti.[/quote]
Minusta tuntuu, että monet ihmiset eivät ymmärrä tunteiden olevan vain mielen tuotteita. Ne eivät ole tosiasioita. Se, että suututtaa, ei tarkoita, että joku on toiminut väärin. Se, että on todella surullinen, ei tarkoita, että asiat olisvat toivottoman huonosti. Se, että pelottaa, ei tarkoita, että olisi vaarassa.
Tunteet ovat mielen reaktioita ympäristöön, ja vaikka noilla reaktioilla on kaikilla oma tärkeä tehtävänsä, ne eivät itsessään tarkoita vielä mitään. Ne voivat kiinnittää ihmisen huomion johonkin tärkeään (vaikkapa mahdolliseen vaaraan), mutta niissä vellominen ja niiden analysoiminen ei ole kovin hyödyllistä. Pitää ennemminkin tarkastella sitä, miten asiat todella ovat ja mikä itselle on tärkeää. -ap
[/quote]
On se ap kumma, että empatiepisteet jäi mataliksi. Jos ihmisellä ei ole tunteita, mitä hänellä on? Pelkkä kova ja kylmä järki ja miten se tekee elämästä elämisen arvoisen? Tunteet ovat tärkeä evolutiivinen työkalu - sopeudutko muiden ihmisten seuraan, luetko heidän viestejään oikein, onko tilnateessa vaaraa yms. Miksi luettaisiin kirjoja, katsottaisiin elokuvia tai tehtäisiin oikeastaan mitään, jos se ei herättäisi tunnetta? T. Se luonnontieteilijä
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 13:50"]
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 13:35"]
[/quote]Ylitunteellisuus ja tunteissa märehtiminen eivät tee empaattista ihmistä, eikä tuossakaaan testissä hyvien pisteiden saaminen vaadi ylitunteellista luonnetta. Tunteet ovat silti totta, koska ne ohjaavat toimintaamme niin paljon sekä tietoisesti ja tiedostamatta.
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 13:49"]
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 13:35"]50 pinnaa. Olen sosiaalisissa tilanteissa kuin kala vedessä eikä toisen ihmisen motivaatioiden tai tunteiden tunnistaminen tai myötäeläminen tuota vaikeuksia. Toimin tarvittaessa terapeuttina ja olen useasti saanut kiitosta siitä, että minulle on helppo puhua kipeistäkin asioista. En kuitenkaan ole tunteideni vietävissä ja tärkeiden asioiden suhteen olen ennemminkin viileän analyyttinen kuin tunteikas. Kuten joku muukin aiemmin, minäkin välillä turhaudun ns. tunneihmisiin - ymmärrän kyllä motivaation ja tunteet heidän tekojensa taustalla, mutta pidän jollakin tapaa henkisesti kehittymättömänä tai lapsellisena ihmistä, joka on niin tunteidensa vietävissä että toimii sen takia itselleen tai ympäristölleen haitallisesti ja järjenvastaisesti. Erityisesti työelämässä tätä turhautumista tapahtuu usein, kun ihmiset ottavat asiat liian henkilökohtaisesti ja tekevät huonoja päätöksiä varjellakseen egoaan tms. Toki nämä tilanteet saa yleensä taitavalla diplomatialla purettua, mutta siihen menee turhaa aikaa ja energiaa. En haluaisi olla yhtään tämän empaattisempi. [/quote] Tässä sekoitetaan nyt empatia ajattelu- ja päätöksentekokykyyn. Sain 65 pistettä, mutta kykenen silti olemaan rationaalinen ja looginen. Olen vieläpä luonnontieteellisellä alalla.
[/quote]
Ei sekoiteta.
Tosin testi itsessään sekoittaa. Esim.
" I am able to make decisions without being influenced by people’s feelings."
ja miinuspisteitä ropisee jos olet samaa mieltä.
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 14:00"][quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 13:49"]
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 13:35"]50 pinnaa. Olen sosiaalisissa tilanteissa kuin kala vedessä eikä toisen ihmisen motivaatioiden tai tunteiden tunnistaminen tai myötäeläminen tuota vaikeuksia. Toimin tarvittaessa terapeuttina ja olen useasti saanut kiitosta siitä, että minulle on helppo puhua kipeistäkin asioista. En kuitenkaan ole tunteideni vietävissä ja tärkeiden asioiden suhteen olen ennemminkin viileän analyyttinen kuin tunteikas. Kuten joku muukin aiemmin, minäkin välillä turhaudun ns. tunneihmisiin - ymmärrän kyllä motivaation ja tunteet heidän tekojensa taustalla, mutta pidän jollakin tapaa henkisesti kehittymättömänä tai lapsellisena ihmistä, joka on niin tunteidensa vietävissä että toimii sen takia itselleen tai ympäristölleen haitallisesti ja järjenvastaisesti. Erityisesti työelämässä tätä turhautumista tapahtuu usein, kun ihmiset ottavat asiat liian henkilökohtaisesti ja tekevät huonoja päätöksiä varjellakseen egoaan tms. Toki nämä tilanteet saa yleensä taitavalla diplomatialla purettua, mutta siihen menee turhaa aikaa ja energiaa. En haluaisi olla yhtään tämän empaattisempi. [/quote] Tässä sekoitetaan nyt empatia ajattelu- ja päätöksentekokykyyn. Sain 65 pistettä, mutta kykenen silti olemaan rationaalinen ja looginen. Olen vieläpä luonnontieteellisellä alalla.
[/quote]
Ei sekoiteta.
Tosin testi itsessään sekoittaa. Esim.
" I am able to make decisions without being influenced by people’s feelings."
ja miinuspisteitä ropisee jos olet samaa mieltä.
[/quote]
Empatiassa onkin kyse TOISTEN ihmisten tunteista. Viittaat itseki omassa tekstissäsi vain päätöksentekijän OMIIN tunteisiin. Tässä on valtavan iso ero. Jos empaattisen ihmisen olisi aiheutettava kärsimystä toiselle ihmiselle oman päämääränsä saavuttamiseksi, hän ei sitä tee.
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 12:32"]
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 12:23"]
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 11:57"]
Miksi erityisherkkyys tekisi ihmisestä tavallista empaattisemman?
[/quote]
Todennäköisesti ei mitenkään, mutta voisihan sitä ajatella, että tavallista suurempi herkkyys ympäristön ärsykkeille ja niihin reagoiminen voimakkaasti olisi jotenkin yhteydessä myös muiden ihmisten tunteille ja olotiloille. -ap
[/quote]Suurempi herkkyys ei välttämättä tarkoita sitä, että aivot saavat laadullisesti parempaa tietoa kuin muidenkaan aivot. Se voi tarkoittaa myös sitä, että keskittyessään pieniin yksityiskohtiin joku kokonaiskuva, jonka ns. normaalit hahmottavat, jää huomaamatta.
[/quote]
Mitä tarkoitat laadullisella tiedolla? Tuon kaltainen tietohan on subjektiivista tietoa (tunteet) eikä niitä voi mitata laadullisesti. Enemmänkin sanoisin, että herkkä tuntee paljon myös muiden sielunelämää, koska on sillä saralla itse niin paljon kokenut. Parhaitenhan me ihmiset osaamme myöteälää sellaisissa kokemuksissa, jotka ovat meille tuttuja.
Ihminen, jonka maailmankuva on konemainen ja kylmä voi pitää empatiaa kaipaavaa ihmistä heikkona. Herkkä ihminen, joka tunnistaa heikkoudessa itsensä, tahtoo auttaa ja nostaa. Ei mieti tunteiden laatua analyyttisesti vaan intuitiolla ja tunnemuistilla.
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 14:05"]
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 14:00"][quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 13:49"] [quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 13:35"]50 pinnaa. Olen sosiaalisissa tilanteissa kuin kala vedessä eikä toisen ihmisen motivaatioiden tai tunteiden tunnistaminen tai myötäeläminen tuota vaikeuksia. Toimin tarvittaessa terapeuttina ja olen useasti saanut kiitosta siitä, että minulle on helppo puhua kipeistäkin asioista. En kuitenkaan ole tunteideni vietävissä ja tärkeiden asioiden suhteen olen ennemminkin viileän analyyttinen kuin tunteikas. Kuten joku muukin aiemmin, minäkin välillä turhaudun ns. tunneihmisiin - ymmärrän kyllä motivaation ja tunteet heidän tekojensa taustalla, mutta pidän jollakin tapaa henkisesti kehittymättömänä tai lapsellisena ihmistä, joka on niin tunteidensa vietävissä että toimii sen takia itselleen tai ympäristölleen haitallisesti ja järjenvastaisesti. Erityisesti työelämässä tätä turhautumista tapahtuu usein, kun ihmiset ottavat asiat liian henkilökohtaisesti ja tekevät huonoja päätöksiä varjellakseen egoaan tms. Toki nämä tilanteet saa yleensä taitavalla diplomatialla purettua, mutta siihen menee turhaa aikaa ja energiaa. En haluaisi olla yhtään tämän empaattisempi. [/quote] Tässä sekoitetaan nyt empatia ajattelu- ja päätöksentekokykyyn. Sain 65 pistettä, mutta kykenen silti olemaan rationaalinen ja looginen. Olen vieläpä luonnontieteellisellä alalla. [/quote] Ei sekoiteta. Tosin testi itsessään sekoittaa. Esim. " I am able to make decisions without being influenced by people’s feelings." ja miinuspisteitä ropisee jos olet samaa mieltä. [/quote] Empatiassa onkin kyse TOISTEN ihmisten tunteista. Viittaat itseki omassa tekstissäsi vain päätöksentekijän OMIIN tunteisiin. Tässä on valtavan iso ero. Jos empaattisen ihmisen olisi aiheutettava kärsimystä toiselle ihmiselle oman päämääränsä saavuttamiseksi, hän ei sitä tee.
[/quote]
Eli toisin sanoen empaattinen ihminen siis ei olekaan aina kykenevä toimimaan rationaalisesti ja loogisesti?
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 14:00"][quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 13:49"] [quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 13:35"]50 pinnaa. Olen sosiaalisissa tilanteissa kuin kala vedessä eikä toisen ihmisen motivaatioiden tai tunteiden tunnistaminen tai myötäeläminen tuota vaikeuksia. Toimin tarvittaessa terapeuttina ja olen useasti saanut kiitosta siitä, että minulle on helppo puhua kipeistäkin asioista. En kuitenkaan ole tunteideni vietävissä ja tärkeiden asioiden suhteen olen ennemminkin viileän analyyttinen kuin tunteikas. Kuten joku muukin aiemmin, minäkin välillä turhaudun ns. tunneihmisiin - ymmärrän kyllä motivaation ja tunteet heidän tekojensa taustalla, mutta pidän jollakin tapaa henkisesti kehittymättömänä tai lapsellisena ihmistä, joka on niin tunteidensa vietävissä että toimii sen takia itselleen tai ympäristölleen haitallisesti ja järjenvastaisesti. Erityisesti työelämässä tätä turhautumista tapahtuu usein, kun ihmiset ottavat asiat liian henkilökohtaisesti ja tekevät huonoja päätöksiä varjellakseen egoaan tms. Toki nämä tilanteet saa yleensä taitavalla diplomatialla purettua, mutta siihen menee turhaa aikaa ja energiaa. En haluaisi olla yhtään tämän empaattisempi. [/quote] Tässä sekoitetaan nyt empatia ajattelu- ja päätöksentekokykyyn. Sain 65 pistettä, mutta kykenen silti olemaan rationaalinen ja looginen. Olen vieläpä luonnontieteellisellä alalla. [/quote] Ei sekoiteta. Tosin testi itsessään sekoittaa. Esim. " I am able to make decisions without being influenced by people’s feelings." ja miinuspisteitä ropisee jos olet samaa mieltä. [/quote] Empatiassa onkin kyse TOISTEN ihmisten tunteista. Viittaat itseki omassa tekstissäsi vain päätöksentekijän OMIIN tunteisiin. Tässä on valtavan iso ero. Jos empaattisen ihmisen olisi aiheutettava kärsimystä toiselle ihmiselle oman päämääränsä saavuttamiseksi, hän ei sitä tee.
[/quote]
Ihan selvyyden vuoksi tarkennetaan nyt, että en tuossa jälkimmäisessä kappaleessa tosiaankaan tarkoittanut rinnastaa tunneihmisiä ja empaattisia ihmisiä, vaan ensimmäisen kappaleen varauksettoman itsekehun jälkeen toin esille yhden tilanteen, joissa ne omien sosiaalisten taitojen rajat tulee vastaan ja johon saattaisi auttaa parempi empatiakyky.
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 14:07"]
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 12:32"]
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 12:23"]
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 11:57"]
Miksi erityisherkkyys tekisi ihmisestä tavallista empaattisemman?
[/quote]
Todennäköisesti ei mitenkään, mutta voisihan sitä ajatella, että tavallista suurempi herkkyys ympäristön ärsykkeille ja niihin reagoiminen voimakkaasti olisi jotenkin yhteydessä myös muiden ihmisten tunteille ja olotiloille. -ap
[/quote]Suurempi herkkyys ei välttämättä tarkoita sitä, että aivot saavat laadullisesti parempaa tietoa kuin muidenkaan aivot. Se voi tarkoittaa myös sitä, että keskittyessään pieniin yksityiskohtiin joku kokonaiskuva, jonka ns. normaalit hahmottavat, jää huomaamatta.
[/quote]
Mitä tarkoitat laadullisella tiedolla? Tuon kaltainen tietohan on subjektiivista tietoa (tunteet) eikä niitä voi mitata laadullisesti. Enemmänkin sanoisin, että herkkä tuntee paljon myös muiden sielunelämää, koska on sillä saralla itse niin paljon kokenut. Parhaitenhan me ihmiset osaamme myöteälää sellaisissa kokemuksissa, jotka ovat meille tuttuja.
Ihminen, jonka maailmankuva on konemainen ja kylmä voi pitää empatiaa kaipaavaa ihmistä heikkona. Herkkä ihminen, joka tunnistaa heikkoudessa itsensä, tahtoo auttaa ja nostaa. Ei mieti tunteiden laatua analyyttisesti vaan intuitiolla ja tunnemuistilla.
[/quote]
Tarkoitin sitä, että ympäristö on kaikille meille sama, vaikka siitä saamamme tieto onkin erilaista. Eritysherkät esim. kokevat bussilla matkustamisen hyvin stressaavaksi, sillä he kiinnittävät huomionsa jokaiseen äännähdykseen ja se aiheuttaa epämukavia tuntemuksia, kun ns. normaali ihminen keskittyy esim. maisemien katseluun. "Erityisherkkyys" tarkoittaa sitä, että ihminen on herkempi ärsykkeille, mutta se ei vielä kerro vielä mitään ihmisen kyseisen ihmisen empaattisuudesta.
14 ??!!
Vastasin kyllä lähes kaikkeen siihen puolivälin tienoille.
En välitä isoista porukoista, juhlista enkä muiden mielipiteistä omaa elämääni kohtaan. Kyllä mulla silti on pari hyvää ystävää ja kahdenkeskisiä jutteluita vähemmän tutukin kehuu. Maineeltani olen viilipytty.
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 14:07"][quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 14:05"]
[/quote]
Eli toisin sanoen empaattinen ihminen siis ei olekaan aina kykenevä toimimaan rationaalisesti ja loogisesti?
[/quote]
Millainen ihminen sitten on? Yli-ihminen? Jumala? Minähän en ole toki missään kohtaa väittänytkään, että olisin aina looginen tai rationaalinen.
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 14:07"]
[/quote]
[/quote]Myös tunteet huomioon ottava toiminta on rationaalista ja loogista. Minusta on loogista tehdä sellaisia päätöksiä elämässä, jotka eivät satuta läheisiäni. Arvostan ihmissuhteita, joten minulle on rationaalista toimintaa toimia ihmissuhteet säilyttävällä tavalla.
[/quote]
Anteeksi että huutelen toisiin pöytiin mutta vaikuttavatko muiden ihmisten tunteet enemmän päätöksiisi kuin sinun omasi?
68/80. En kestä kärsimystä. Opiskelen lääkäriksi.