Varhaiskasvatuksen kertomuksia - alan työntekijöiden hätähuuto resurssipulan ja uupumisien vuoksi
Iltalehden artikkelissa kerrotaan, että "Varhaiskasvatuksen kertomuksia" -niminen tili löytyy Instagrammista. Sen ylläpitäjillä on kertomansa mukaan yhteenlaskettuna 26 vuotta työkokemusta varhaiskasvatuksesta ja yli 60 päiväkodista.
He ovat varhaiskasvatuksen opettajia ja hoitajia.
Ylläpitäjät ovat julkaisseet tilillään nyt noin 300 samaansa viestiä ja tilillä on noin 6200 seuraajaa.
Kaikki ovat pettyneitä alaan.
LÄHDE https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/1e692fb2-6000-405b-87cc-92f6…
Kommentit (19761)
Millon tämä tuhoisa vaka-homma oikeen loppuu? Pitäs heti lopettaa, tässä kärsii lapset ja yhteiskunta!
Vierailija kirjoitti:
Millon tämä tuhoisa vaka-homma oikeen loppuu? Pitäs heti lopettaa, tässä kärsii lapset ja yhteiskunta!
Äitinä olen ollut erittäin tyytyväinen juuri varhaiskasvatukseen lapseni kohdalla. Lapsellani on ollut ihanat opettajat ja ammattitaitoiset, pätevät työntekijät koko päiväkotiajan. Koen, että lapseni on oppinut päiväkodissa aivan valtavasti ja hienoja asioita siellä käydään läpi. Lisäksi lapsi sai sieltä kaverit, joiden kanssa on mukava ollut jatkaa ala-asteella ja entiset opettajat moikkaavat lapselleni ja itselleni vielä nykyisinkin ja lähettävät lapselleni terveisiä.
Ajatelkaa varhaiskasvatuksen väki. Lapset on teidän työnantajanne. Jos ei olis lapsia niin teilläkään ei olisi töitä. Ihan sama kuin mikä tahansa asiakaspalvelutyö, asiakasta pitää kunnioittaa ja arvostaa. Muutenkin hyvä perhepäivähoitaja on miljoona kertaa parempi ja vakaampi hoitopaikka kuin laitosmainen, tasapäistävä päiväkoti vaihtuvine henkilökuntineen ja resurssipulineen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä tulevat päiväkoteihin nämä lukuisat lapset jotka eivät satuta, osaavat ottaa ohjeita vastaan, kuunnella mitä aikuinen sanoo, odottaa vuoroaan, eivät satuta kaveria, sanovat kiitos ja olehyvä.
Puhuvat totta ja keskittyvät leikkeihin. Erottavat oikean ja väärän. Rauhoittuvat lepohetkellä kuuntelemaan satua, eikä ole mitenkään ylivoimaista pysyä omassa sängyssään. Lähtevät päiväkotipäivän jälkeen vaivatta kotiin käsikädessä vanhemman kanssa ilman kiukuttelua?
Millaisilta vanhemmilta he tulevat? Mitä nämä vanhemmat oikein tekevät kun lopputulos on tyytyväinen päiväkodinkin melskeisissä olosuhteissa hyvin pärjäävä lapsi?"
Tulevat perheistä joissa heitä rakastetaan hurjasti.
Otetaan mukaan lomille ja eikä todeallakaan roudata päiväkotiin vaikka perheeseen olisi tullut vauveli kenen kanssa äiskä kotona. Ei säilötä päiväkodissa muutoin kuin työaikoina. Hommataan "virikkeet" etupäässä perheen kanssa yhdessä tehden kaikenlaista.
Tutkimusten mukaan kodin virikkeet eivät riitä lapselle, vaan lapsi tarvitsee varhaiskasvatuksen. Varhaiskasvatus on kasvatusalan asiantuntijoiden toteuttamaa suunnitelmallista ja tutkittuun tietoon pohjautuvaa toimintaa jossa painottuu erityisesti pedagogiikka.
Tuohan on paskapedagogiikka. Onhan se nyt käytännössä tullut todennettua.
Huonosti ja kielteisellä asenteella jos työnne teette, niin todennatte sen mukaisesti tottakai.[/quote
Työnantajien asenne on Sinun mielestäsi syy siihen että ala kärsii (OTSIKON MUKAISESTI!) resurssipulasta ja loppuunpalamisista?
Syyllistä toki lisää jos se sinua helpottaa , mutta lue edes osa tästä lähes 10.000 kommentin viesteistä, mistä on kysymys. Aloita tavaamalla otsikko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äitinä olen ollut erittäin tyytyväinen juuri varhaiskasvatukseen lapseni kohdalla. Lapsellani on ollut ihanat opettajat ja ammattitaitoiset, pätevät työntekijät koko päiväkotiajan. Koen, että lapseni on oppinut päiväkodissa aivan valtavasti ja hienoja asioita siellä käydään läpi. Lisäksi lapsi sai sieltä kaverit, joiden kanssa on mukava ollut jatkaa ala-asteella ja entiset opettajat moikkaavat lapselleni ja itselleni vielä nykyisinkin ja lähettävät lapselleni terveisiä.
Minunkin lapsellani on ollut aivan ihanaa päiväkodissa ja paljon kilttejä hoitajia ympärillä. Hän pääsi juuri ylioppilaaksi.
Voi miksi nuo nykyhoitajat turhasta valittaa? Huono asenne heillä, oih.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
" Rajoittamisesta puheenollen. Eräs äiti kertoi miten toimintaterapeutti oli vääntänyt lasta sormesta väkivalloin auki. Lapsi oli heitellyt soraa pihalla eikä ollut heti totellut käskyä. Äiti oli ollut niin järkyttynyt, ettei ollut osannut sanoa mitään ko tilanteessa."
Niinpä. Näitä järkyttyneitä isiä ja äitejä tollottaa pitkin pihaa sormi suussa eikä puututa millään tavoin oman lapsen hölmöilyyn, saati kasvateta mikä on oikein ja väärin.
Miten järkyttynyt tuokin äiti olisi kun seuraavaksi soran tilalla onkin kivi jolla kaveria heitetään päähän? Olettaisi sen vanhemman ensiksi välittömästi puuttuvan lapsensa käytökseen muuta ei.
Annetaan kasvaa vapaasti kuin pikkupossut pellossa ja sitten itketään pk:n henkilökunnalle että miksette rajoittaneet ja kasvattaneet ? Tai miksi rajoititte! Nyt äiti kyllä taas järkyttyi!
Ei heitellyt kivillä ketään kuin pihatielle, hiekotti kuin avuksi liukkaita varten. Ei heitellyt ketään ihmistä kohti soraa. Ei pidä spekuloida kun ei tilannetta nähnyt. Missään tapauksessa sote-alan töissä ei saa polttaa päreitään. Mitä siitä tulisi jos vanhustyössä hoitaja rupeaisi läpsimään takaisin muistisairasta vanhusta joka lyö nyrkillä hoitajaa. Pitää harkita alanvaihtoa jos on huonot hermot. Toisten sormia ei saa katkoa ja vääntää jos pitää saada joku esine pois käsistä.
Ei saa ei. Äideillä toki on lupa möllöttää suu auki vieressä vaikka lapsonen istuisi kaverin päällä tai kiipeäisi aidan yli äiskän autolle.
Vierailija kirjoitti:
Ajatelkaa varhaiskasvatuksen väki. Lapset on teidän työnantajanne. Jos ei olis lapsia niin teilläkään ei olisi töitä. Ihan sama kuin mikä tahansa asiakaspalvelutyö, asiakasta pitää kunnioittaa ja arvostaa. Muutenkin hyvä perhepäivähoitaja on miljoona kertaa parempi ja vakaampi hoitopaikka kuin laitosmainen, tasapäistävä päiväkoti vaihtuvine henkilökuntineen ja resurssipulineen.
Minun työnantajani on kaupunki. Näin lukee myös työsopimuksessa. Jos lapset loppuvat urani aikana, niin sitten vaihdan työtä.
Siitä olen samaa mieltä, että päiväkoti on laitos ja sen nykyinen ainoa tarkoitus on valmentaa lapset koulun kaaokseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minunkin lapsellani on ollut aivan ihanaa päiväkodissa ja paljon kilttejä hoitajia ympärillä. Hän pääsi juuri ylioppilaaksi.
Sinun lapsesi aikasta päivähoitoa ei voi verrata nykyiseen varhaiskasvatukseen.
Vierailija kirjoitti:
Perhepäivähoito on hoitopaikka ja varhaiskasvatus on varhaiskasvatuspaikka. Siinä on iso ero.
Vierailija kirjoitti:
Ajatelkaa varhaiskasvatuksen väki. Lapset on teidän työnantajanne.
Ai tuostako se johtuu, että lapsille ei enää saa pitää kuria ja että lapset määrittävät jopa ne asiat mitä heille opetetaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, mun on ekalla luokalla. t: se, jota lainasit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun työnantajani on kaupunki. Näin lukee myös työsopimuksessa. Jos lapset loppuvat urani aikana, niin sitten vaihdan työtä.
Siitä olen samaa mieltä, että päiväkoti on laitos ja sen nykyinen ainoa tarkoitus on valmentaa lapset koulun kaaokseen.
Onkohan teillä hoitajilla kaikkialla kaaosta teidän mielestänne. Päiväkodissa on kaaos, koulussa on kaaos jne. Ehkä se kaaos on vain siellä teidän päässänne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onkohan teillä hoitajilla kaikkialla kaaosta teidän mielestänne. Päiväkodissa on kaaos, koulussa on kaaos jne. Ehkä se kaaos on vain siellä teidän päässänne.
Jokin aika sitten uutisoitiin (kauhistelevaan sävyyn totta kai...) eräästä päiväkodista missä lapset pidettiin valjailla tuoleihin kiinnitettyinä. Siellä tuskin oli kaaosta.
Mä olen semmottinen vanhanajan hoitaja
- olen sanonut vanhemmille kun lapsi pisti lelun tahalleen säpäleiksi, että keskustelkaa kotona mitä laki sanoo julkisen omaisuuden vahingoittamisesta.
-olen soittanut kesken päivän lapsen isälle kun lapsi pahoinpiteli toisen lapsen, siinä pidettiin puhelimen kaiutin auki ja keskusteltiin yhdessä asia auki
-olen vaatinut johtajaa tekemään lastensuojeluilmoituksia (kaikki todettu aiheelliseksi)
-en anna numeroani työpaikan whatsapp-rinkeihin
-en tee töitä työajan ulkopuolella, teen ylitöitä jos ne saa rahana
-minun vuorollani nukkarissa joko nukutaan tai ollaan hiljaa
-ruokapöydässä ei örvelletä, syödä ei ole pakko, ei edes maistaa
-palkitsen hyvästä käytöksestä, kehun paljon
-jätän mielelläni opettajien työt opettajille, hoitajana työni on hoivata ja hoitaa
Näin kun teen huomaan työni olevan paljon helpompaa kuin naapuriryhmän hoitajalla joka ei aseta lapsille rajoja, ei vaadi, puhuu 90% ajasta tunnehömppää, joustaa kaikessa ja kaiken aikaa myös vapaa-ajalla, jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin tämä trollausketju pyörittää hoitajapoloisten kuupat sellaiseen sekamelskaan, etteivät siitä ihan äkkiä tokene jos ovat syvälle menneet.
Vierailija kirjoitti:
Miten onnistut estämään lapsia metelöimästä nukkarissa ja örveltämästä ruokapöydässä? Iso osa lapsista ei tottele vaikka heitä kehottaa rauhoittumaan ja olemaan hiljaa.
Ja miten teillä vakaope ja johtaja suhtautuu tuohon hyvästä käytöksestä palkitsemiseen? Käsittääkseni lasten lahjominen ei ole hyväksytty kasvatuskeino sen enempää kuin uhkailu tai kiristäminenkään.
" Mä olen semmottinen vanhanajan hoitaja
- olen sanonut vanhemmille kun lapsi pisti lelun tahalleen säpäleiksi, että keskustelkaa kotona mitä laki sanoo julkisen omaisuuden vahingoittamisesta.
-olen soittanut kesken päivän lapsen isälle kun lapsi pahoinpiteli toisen lapsen, siinä pidettiin puhelimen kaiutin auki ja keskusteltiin yhdessä asia auki
-olen vaatinut johtajaa tekemään lastensuojeluilmoituksia (kaikki todettu aiheelliseksi)
-en anna numeroani työpaikan whatsapp-rinkeihin
-en tee töitä työajan ulkopuolella, teen ylitöitä jos ne saa rahana
-jätän mielelläni opettajien työt opettajille, hoitajana työni on hoivata ja hoitaa "
Nämä on just parhaita. Miten mahtaa laiva keikahtaa kun jäävät varmaan viiden vuoden sisään eläkkeelle.
" No lopettakaa varhaiskasvattaminen siellä kentällä.
Älkää tehkö niitä virastosuunnittelijoiden folioita ja muita kontrollilappuja.
Kieltäydytte tekemästä moista soopaa ja vietätte työpäivät lasten kanssa antaen heidän leikkiä, syödä pitkään ja rauhassa, nukkua niin kauan kuin unta riittää, piirrellä, retkeillä silloin tällöin, istua sylissä, jos siltä tuntuu, leikkiä rauhassa aamusta iltaan omia leikkejään.
Lopettakaa pingottaminen ja istutte sohvalle nauttimaan lasten leikeistä, olette siinä, jos joku tarvitsee tai haluaa tulla viereen.
Siis saatavilla.
Siinä voi tehdä sormileikkejä, laulella, jutustella tai lukea kirjaa, kyllä ne muutkin lapset sen huomaavat ja kuulevat. Niistä sitten mukaan liittyy ne, jotka haluavat, toiset jatkaa omia leikkejään.
Sellainen aikuinen, joka jatkuvasti paahtaa tuli hännän alla, tekee koko ajan jotain, komentelee ja ohjailee muita sieltä yläviistosta, keksii mielestään aina parempia leikkejä ja tekemisiä kuin lapset itse on karmea. Lapset ja muut työntekijät vihaavat sellaista kaiken kivan pilaajaa. Menköön omaan koppiinsa suunnittelemaan omia leikkejään, kunhan antaa muiden leikkiä omia leikkejään ilman jatkuvaa tuomitsemista, määräilyä ja häiritsemistä."
Olen täysin samaa mieltä.
Paitsi muutama asiallinen avustaja lisäksi olisi ihan kiva kun nykyään käytöshäiriöiset lapset lisääntyy ryhmissä.
" Miten muuten käy laadukkaan varhaiskasvatuksen ja hienojen pedagogisten suunnitelmien,
mikäli tilanne on ajautumassa siihen että lapsia hoitavat (ilman mitään kokemusta ohjaus- saati kasvatusalan työstä, saati edes loppuun suorittettuja opintoja yhtään miltään alalta)
lähinnä ne osapäiväiset, sijaiset tai määräaikaiset joita onnistutaan jostain haalimaan ja jotka suostuvat hommaan ?
Koska ketään ei kohta yksinkertaisesti saada sitoutumaan ja pysymään , koska vähänkään pätevät ovat ottaneet loparit, syystä että eivät halua ottaa enää stressaavaa riskiä siitä että ennen pitkää jotain tapahtuu henkilökunnaltaan alimitoitetussa lapsiryhmässä, minkä lapsien hyvinvoinnista he ovat päivästä toiseen henkilökohtaisesti vastuussa."
.
Ei heitellyt kivillä ketään kuin pihatielle, hiekotti kuin avuksi liukkaita varten. Ei heitellyt ketään ihmistä kohti soraa. Ei pidä spekuloida kun ei tilannetta nähnyt. Missään tapauksessa sote-alan töissä ei saa polttaa päreitään. Mitä siitä tulisi jos vanhustyössä hoitaja rupeaisi läpsimään takaisin muistisairasta vanhusta joka lyö nyrkillä hoitajaa. Pitää harkita alanvaihtoa jos on huonot hermot. Toisten sormia ei saa katkoa ja vääntää jos pitää saada joku esine pois käsistä.