”Harjoitteluun tulee kavereita, joille pitää opettaa ruuvimeisselin käyttöä” – Rakennusala kärsii asentajien koulutuksen laadusta
Asentajan ammatti edustaa mitä suurimmassa määrin käytäntöä, joten käytännön osaamisen pitäisi olla avainasemassa myös koulutuksessa.
”Ammattikoulusta tulevat asentajat ovat raakileita. Harjoitteluun tulee kavereita, joille pitää opettaa ruuvimeisselin käyttöä”, Puustinen kertoo jäsenyritysten palautteista.
Osaamisen vaatimustaso nousee jatkuvasti talotekniikassa. Jo tästä syystä asentamisen opetus olisi syytä saada raiteilleen.
https://www.talouselama.fi/uutiset/te/ebb0684b-d3f5-4c89-9c21-c09798b84…
Kommentit (64)
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti amikset ovat joutuneet ottamaan päivähoitopaikan roolia. Kaikkia yritetään hinata mukana. Seurauksena on erittäin kirjava taso valmistuneissa.
lähtee jo peruskoulusta
Kukaan ei käytä enää mitään ruuvimeisseliä. On ruuvinväätimet. Tämäkin puustinen on jäänyt elämään menneisyydessä.
Sitä niittää mitä kylvää. Täälläkin sanotaan amishommien olevan sellaisia minkä oppii apinakin. Sama asenne on varmasti päättäjillä. Ei ne muutoin olisi tehnyt niitä koulutusleikkauksia ja kansa hyväksynyt tämän. Nautitaan nyt lopputuloksesta.
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti amikset ovat joutuneet ottamaan päivähoitopaikan roolia. Kaikkia yritetään hinata mukana. Seurauksena on erittäin kirjava taso valmistuneissa.
No kun kaikki pitää kouluttautua, muuten ei saa töitä. Ei ole enää niitä hommia tarjolla, joita ennen aikaan vähän hitaammat saattoivat tehdä niissä täysin pärjöten.
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti amikset ovat joutuneet ottamaan päivähoitopaikan roolia. Kaikkia yritetään hinata mukana. Seurauksena on erittäin kirjava taso valmistuneissa.
On kyllä outo päivähoito, kun lähiopetusta on pahimmillaan kahtena päivänä viikossa.
Ei, vika ei ole siinä, että kaikkia yritetään pitää mukana, vaan siinä, että opetusta ei kouluissa ole. Ei etätehtävillä ja teorialla opita käytännön työtä.
Eräs kovien materiaalien opettaja harmitteli sitä, että oppilaiden taso on peruskoulussa tosi huono. Enää ei nikkaroida ja rakennella vapaa-aikana, vaan pelataan koneella. Motoriset taidot eivät kehity, muuten kuin siihen pelaamiseen. Ei kuulemma voi enää teetättää läheskään niin vaativia töitä kuin ennen. No nämä oppilaat menevät sitten amikseen niin mitenkäs amiksen opettajat saisivat tämän asian maagisesti nopeasti korjattua? Eivät mitenkään.
Nykyään täytyy olla todella paljon itseohjautuva. Ammattikoulutuksesta on säästetty ja jos satut tarvitsemaan tukea opetukseen, on vain tuutista kiinni miten menee.
Osallistuin te-koulutuksena yhteen ammattikoulutason aikuiskoulutukseen ja se oli mielestäni pelleilyä. Kuka tahansa perustaidot osaava pääsee sen kiitettävillä arvosanoilla läpi. Koulutukseen oli varattu 15kk ja läpäisivät sen 8kk:ssa hyvin arvosanoin.
Ongelma onkin nuorten kohdalla. Millainen aiempi koulutusta, millainen perhe tukemassa, onko elämä muuten millä mallilla (erityistä tukitarvetta, mielenterveysasiat yms).
Kaikkien, joita opiskelu vähääkään kiinnostaa, kannattaisi hakea suoraan lukioon ja korkeakouluun. Ammattikoulu on nykyään vain kuntoutuslaitos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti amikset ovat joutuneet ottamaan päivähoitopaikan roolia. Kaikkia yritetään hinata mukana. Seurauksena on erittäin kirjava taso valmistuneissa.
On kyllä outo päivähoito, kun lähiopetusta on pahimmillaan kahtena päivänä viikossa.
Ei, vika ei ole siinä, että kaikkia yritetään pitää mukana, vaan siinä, että opetusta ei kouluissa ole. Ei etätehtävillä ja teorialla opita käytännön työtä.
Korona tietysti vaikutti, mutta ammattikouluilta on viety hirveästi resursseja eli opetushenkilökuntaa on sitten vähennetty. Se kyllä näkyy.
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei käytä enää mitään ruuvimeisseliä. On ruuvinväätimet. Tämäkin puustinen on jäänyt elämään menneisyydessä.
Näin on. Ei oo kovin tehokasta käyttää ruuvimeisseleitä.
Vierailija kirjoitti:
Sitä niittää mitä kylvää. Täälläkin sanotaan amishommien olevan sellaisia minkä oppii apinakin. Sama asenne on varmasti päättäjillä. Ei ne muutoin olisi tehnyt niitä koulutusleikkauksia ja kansa hyväksynyt tämän. Nautitaan nyt lopputuloksesta.
Kaikkien pitäisi kouluttautua köyhyystutkijoiksi tai vastaaviksi, kuten Ohisalo. Siinä on tulevaisuus.
Asentajat tulee Virosta.
Vierailija kirjoitti:
Nykyään täytyy olla todella paljon itseohjautuva. Ammattikoulutuksesta on säästetty ja jos satut tarvitsemaan tukea opetukseen, on vain tuutista kiinni miten menee.
Osallistuin te-koulutuksena yhteen ammattikoulutason aikuiskoulutukseen ja se oli mielestäni pelleilyä. Kuka tahansa perustaidot osaava pääsee sen kiitettävillä arvosanoilla läpi. Koulutukseen oli varattu 15kk ja läpäisivät sen 8kk:ssa hyvin arvosanoin.
Ongelma onkin nuorten kohdalla. Millainen aiempi koulutusta, millainen perhe tukemassa, onko elämä muuten millä mallilla (erityistä tukitarvetta, mielenterveysasiat yms).
Kaikkien, joita opiskelu vähääkään kiinnostaa, kannattaisi hakea suoraan lukioon ja korkeakouluun. Ammattikoulu on nykyään vain kuntoutuslaitos.
Siinä meette lukioon ja korkeakouluun. Sielä ei noita kädentaitoja opi ollenkaa. Pää vaan menee puhki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti amikset ovat joutuneet ottamaan päivähoitopaikan roolia. Kaikkia yritetään hinata mukana. Seurauksena on erittäin kirjava taso valmistuneissa.
On kyllä outo päivähoito, kun lähiopetusta on pahimmillaan kahtena päivänä viikossa.
Ei, vika ei ole siinä, että kaikkia yritetään pitää mukana, vaan siinä, että opetusta ei kouluissa ole. Ei etätehtävillä ja teorialla opita käytännön työtä.Korona tietysti vaikutti, mutta ammattikouluilta on viety hirveästi resursseja eli opetushenkilökuntaa on sitten vähennetty. Se kyllä näkyy.
Juu, kyllä se oli jo ennen koronaa, kun amiksissa tehtiin iso osa viikosta etänä. Työkaveri tätä manasi, kun teinipoikansa oli aloittanut amiksessa.
Mitä ammatikouluille on tapahtunut ja miksi opetus on niin surkeaa? Eihän tuossa ole mitään järkeä.
Opiskelen aikuiskoulutuksessa asentajaksi ja kyllähän tämä melkoista perseilyä on. Osa opiskelijoista on koulussa vaan kuluttamassa aikaa ja opettaja tyrkkää opiskelijoita ties minne tekemään ties mitä kehnolla ohjeistuksella. Järjestelmällisyys puuttuu opetuksesta täysin, teoriaa ei järjestetä oikeastaan ollenkaan (olisi tärkeää kokonaisuuden ymmärtämisen kannalta) ja työmaalla puuhastellaan vähän pidemmän aikaa opiskelleiden opiskelijoiden "sinnepäin"-ohjeistusten mukaan. Yritän itse imeä kaiken opin ja lukea teoriaa mistä kiinni saan, mutta saa nähdä millaisin tiedoin täältä valmistuu, milloin se tapahtuu ja työllistyykö mihinkään työvoimapulasta huolimatta...
Vierailija kirjoitti:
Mitä ammatikouluille on tapahtunut ja miksi opetus on niin surkeaa? Eihän tuossa ole mitään järkeä.
Ei ole rahaa. Ja kun ei ole rahaa, on vaikea houkutella alansa ammattilaisia pätevöitymään opettajiksi.
Rakennusala on eri asia kuin talotekniikka. Tarkkuutta näihin juttuihin, joissa arvostellaan toisten osaamista, jos itse tehdään kuitenkin mokia.
Vierailija kirjoitti:
Mitä ammatikouluille on tapahtunut ja miksi opetus on niin surkeaa? Eihän tuossa ole mitään järkeä.
Sipilän hallitus leikkasi koulutusrahoista.
Valitettavasti amikset ovat joutuneet ottamaan päivähoitopaikan roolia. Kaikkia yritetään hinata mukana. Seurauksena on erittäin kirjava taso valmistuneissa.