Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Varhaiskasvatuksen kertomuksia - alan työntekijöiden hätähuuto resurssipulan ja uupumisien vuoksi

Vierailija
10.10.2021 |

Iltalehden artikkelissa kerrotaan, että "Varhaiskasvatuksen kertomuksia" -niminen tili löytyy Instagrammista. Sen ylläpitäjillä on kertomansa mukaan yhteenlaskettuna 26 vuotta työkokemusta varhaiskasvatuksesta ja yli 60 päiväkodista.
He ovat varhaiskasvatuksen opettajia ja hoitajia.

Ylläpitäjät ovat julkaisseet tilillään nyt noin 300 samaansa viestiä ja tilillä on noin 6200 seuraajaa.
Kaikki ovat pettyneitä alaan.

LÄHDE https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/1e692fb2-6000-405b-87cc-92f6…

Kommentit (19761)

Vierailija
8801/19761 |
08.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta kysymys kuuluukin, että jos lapset on unelmanukkujia, niin miten miten menee työnjako yleensä silloin? Onko tähän mahdollista saada yhtään rehellistä vastausta?

Oikeasti,olisiko sun hyvä käydä jossain juttelemassa tuosta traumastasi, kun olet unelmanukkujien nukkarista jäänyt osattomaksi sijaisena?

Selvä tarve olisi päästä asiaa puimaan, lukuisien viestiesi perusteella. Tämä ketju on ehkä vähän huono paikka purkaa traumaa, kun se on sen verran uniikki yksittäistapaus.

No ei ole mikään yksittäistapaus todellakaan. Kyllähän tässäkin ketjussa jokunen työntekijä ja sanoi huomanneensa päiväkotien työntekijöiden huonon asenteen sijaisia kohtaan, samoin tänään kuulin toiselta keikkalaiselle ihan samaa. Annatko itse polkea itseäsi alas? Ai et? Siis onko sinulla trauma?

Lopetan heti kun tilanne on saatu tasa-arvoiseksi ja täten päiväkotien turvallisuustilanne parannettua. Onko sinulla aiheeseen mitään järjellistä sanottavaa? Puhun nyt kuitenkin tämän ketjun varsinaisesta aiheesta, joten ihan asiassa olen. Ettet vain itse olisi lipsunut rönsyilemään jostain ihan muusta.

Vierailija
8802/19761 |
08.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meillä ainakaan kunnallisella puolella kuulu työterveyspalveluihin kuin terveystarkastukset. Kaikki muut vaivat ja sairaudet on hoidettava muualla omasta pussista. Ihan järkyttävää, että tällä alalla työterveyspalveluja ei käytännössä ole ollenkaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
8803/19761 |
08.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyypillinen väärässä olijan viimeinen niksi: nimittely. Yksi onnettomimpia keskusteluvirheitä ja varma merkki siitä että takki on tyhjä.

Vierailija
8804/19761 |
08.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei meillä ainakaan kunnallisella puolella kuulu työterveyspalveluihin kuin terveystarkastukset. Kaikki muut vaivat ja sairaudet on hoidettava muualla omasta pussista. Ihan järkyttävää, että tällä alalla työterveyspalveluja ei käytännössä ole ollenkaan.

Tätä ihmettelen minäkin, mitään etuja tai porkkanaa ei alalla kyllä ole🙁

Vierailija
8805/19761 |
08.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletteko miettineet alan terveyshuoltoa? Juuri missään paikassa ei ole kunnon työterveyshuoltoa, mistä saisi esim.antibiootteja tms. vaivaan hoitoa🤔 Ainoastaan terveystarkastukset ym. kuuluvat hoidon piiriin, silti porukka pyörii pöpöjen ja nuhanenien joukossa päivät pitkät😨

Millä muulla alalla tämä tulisi kyseeseen

Mitä tarkoitat? Ainakin kunnallisella puolella työterveyshuolto kuuluu kyllä ns pakettiin ja todellakin saa ab-kuurin sitä tarvitessaan.

Muutenkin on tutkimuksia tehty keuhkoröntgenistä, verikokeista, nielunviljelyistä ym lähtien ja meillä on kuitenkin suppea, todnäk suppein mahdollinen sopimus työterveyshuollon kanssa.

Yksityisellä kun olin töissä niin työterveyshuoltoa ei ollut lainkaan.

No ei Espoossa ainakaan. Vain työperäiset sairaudet hoidetaan. Tuki- ja liikuntaelinsairaudet ym.Muuten saa kuulemma mennä terveyskeskukseen.

Siis eikö teillä saa työntekijä ottaa työterv yhteyttä, jos sairastuu vaikkapa flunssaan joka ei ota parantuakseen tai tulee korvakipua, kurkku on kipeä tms ja tarvitsisi katsoa onko korvatulehdus tai nielussa jotain mikä vaatisi ab-kuurin?

En usko.

Ei saa työterveydessä, pitää kuulemma mennä terveyskeskukseen. Ai milloin pääsee? No kuuden kuukauden kuluttua olisi yksi peruutusaika.

Näin se menee.

Vierailija
8806/19761 |
08.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta kysymys kuuluukin, että jos lapset on unelmanukkujia, niin miten miten menee työnjako yleensä silloin? Onko tähän mahdollista saada yhtään rehellistä vastausta?

Oikeasti,olisiko sun hyvä käydä jossain juttelemassa tuosta traumastasi, kun olet unelmanukkujien nukkarista jäänyt osattomaksi sijaisena?

Selvä tarve olisi päästä asiaa puimaan, lukuisien viestiesi perusteella. Tämä ketju on ehkä vähän huono paikka purkaa traumaa, kun se on sen verran uniikki yksittäistapaus.

No ei ole mikään yksittäistapaus todellakaan. Kyllähän tässäkin ketjussa jokunen työntekijä ja sanoi huomanneensa päiväkotien työntekijöiden huonon asenteen sijaisia kohtaan, samoin tänään kuulin toiselta keikkalaiselle ihan samaa. Annatko itse polkea itseäsi alas? Ai et? Siis onko sinulla trauma?

Tai tarkemmin vielä: suostutko sinä olemaan pysyvästi se päiväunilta heränneiden lasten hoitaja ja huutavien vastaanottaja, jotteivät he herättäisi muita? Vastaapa nyt ihan oikeasti niin nähdään, osaatko ollenkaan keskustella.

Muutkin saavat vastata.

Vierailija
8807/19761 |
08.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika karua kyllä. Meillä pääsee työterveyteen kyllä. Ihan vaivasta kuin vaivasta. Jotain rajauksia oli, että erikoislääkärillä saa käydä vain 2-4 kertaa vuodessa. Muuten saa kyllä hyvin aikoja, ja jos saikkua tarvitsee heti ja ensimmäinen vapaa aika olisi huomenna, saa etäajan samalle päivälle. Vajaa 100 000 asukkaan kunta, työterveys ulkoistettu terveystalolle.

Vierailija
8808/19761 |
08.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tai tarkemmin vielä: suostutko sinä olemaan pysyvästi se päiväunilta heränneiden lasten hoitaja ja huutavien vastaanottaja, jotteivät he herättäisi muita? Vastaapa nyt ihan oikeasti niin nähdään, osaatko ollenkaan keskustella.

Muutkin saavat vastata.

Ei nukkareissa ole rauhallista, ei sinne kannata haluta

Ihme harhoja joillakin täällä, millaista se lepohetkellä olo on.

Vierailija
8809/19761 |
08.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika karua kyllä. Meillä pääsee työterveyteen kyllä. Ihan vaivasta kuin vaivasta. Jotain rajauksia oli, että erikoislääkärillä saa käydä vain 2-4 kertaa vuodessa. Muuten saa kyllä hyvin aikoja, ja jos saikkua tarvitsee heti ja ensimmäinen vapaa aika olisi huomenna, saa etäajan samalle päivälle. Vajaa 100 000 asukkaan kunta, työterveys ulkoistettu terveystalolle.

Työskenteletkö varhaiskasvatuksessa siis?

Uskomatonta, muualla siis paremmin tämäkin.🤔

Vierailija
8810/19761 |
08.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muutkin saavat vastata.

Ei nukkareissa ole rauhallista, ei sinne kannata haluta

Ihme harhoja joillakin täällä, millaista se lepohetkellä olo on.

On se rauhallista sillä, joka niitten rauhallisten nukkujien kanssa sinne nukkariin jää. Ei sillä joka niiden levottomien kanssa nousee.

Toki pienimmät nukkuvat aika usein hyvin ja hiljaa pitkän aikaa.

Miksi tästä ei ole mahdollista saada mitään järjellistä keskustelua? ...

Vierailija
8811/19761 |
08.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö sijaisten jatkuva vaihtuvuus ole myöskin yksi päiväkotien kestoitkunaiheita? (Sijaisten vähäisyyden ja vaikean saatavuuden lisäksi.)

Missä on logiikka, kun syyt siihen vaihtuvuuteen kuitenkin selkeästi ovat paskassa kohtelussa, jota päiväkodilta saadaan? Nyt vastauksia kiitos! Kun kerran keskustelufoorumilla aiheesta puhutaan!

Vierailija
8812/19761 |
08.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoittaja 8798 ihmettelee...

Asun siis pk-seudulla (ei siis Espoo josta joku kommentoi ettei työterv toimi lainkaan) itse ja tosiaan kyllä meillä työterveyteen pääsee, jos sairastuu ja tarvitsee lääkäriä tai todistuksen tai jotain tutkimuksia.

Kuulostaa todella oudolta ettei kys palvelua ole edes minimitasolla..

Vierailija
8813/19761 |
08.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ettekö ilman sijaista myös joudu itse paljon enemmän niihin kakkahommiin? Tarkoitan kaikkia vähän ikävämpiä tehtäviä, joita yleisesti vältellään.

Ei päiväkodissa voi jaotella tehtäviä mukaviin ja ikäviin, vaan kaikki kuuluvat tekemäämme työhön. En tiedä, tarkoitatko kakkahommilla ns. paskaduuneja (mitä ne edes olisivat?) vai pyllyjen pesua? Jälkimmäinen ainakin on ihan perushoidollinen tehtävä siinä missä lasten pukeminen tai syöttäminenkin ja jos se tuntuu ikävältä tehtävältä, jota haluat vältellä, niin päiväkoti ei ole oikea työpaikka sinulle.

Huvittavaa kun nämä nukkumatit täällä haukkuvat yksinään raatamaan jättäneitä sijaisia laiskoiksi. Miten olisi se hirren ottaminen pois ensin omasta silmästä?

Sinä olet yhden päivän raatanut jossain pienten ryhmässä ja olet pahoittanut mielesi siitä, kun jouduit sen kerran vaihtamaan vaippoja. Me, jotka olemme siellä pienten ryhmässä töissä päivittäin, emme pidä vaippojen vaihtoa kakkahommana, koska se on meille ihan tavallinen lapsen hyvinvointiin liittyvä tehtävä.

Vierailija
8814/19761 |
08.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ettekö ilman sijaista myös joudu itse paljon enemmän niihin kakkahommiin? Tarkoitan kaikkia vähän ikävämpiä tehtäviä, joita yleisesti vältellään.

Ei päiväkodissa voi jaotella tehtäviä mukaviin ja ikäviin, vaan kaikki kuuluvat tekemäämme työhön. En tiedä, tarkoitatko kakkahommilla ns. paskaduuneja (mitä ne edes olisivat?) vai pyllyjen pesua? Jälkimmäinen ainakin on ihan perushoidollinen tehtävä siinä missä lasten pukeminen tai syöttäminenkin ja jos se tuntuu ikävältä tehtävältä, jota haluat vältellä, niin päiväkoti ei ole oikea työpaikka sinulle.

Huvittavaa kun nämä nukkumatit täällä haukkuvat yksinään raatamaan jättäneitä sijaisia laiskoiksi. Miten olisi se hirren ottaminen pois ensin omasta silmästä?

Sinä olet yhden päivän raatanut jossain pienten ryhmässä ja olet pahoittanut mielesi siitä, kun jouduit sen kerran vaihtamaan vaippoja. Me, jotka olemme siellä pienten ryhmässä töissä päivittäin, emme pidä vaippojen vaihtoa kakkahommana, koska se on meille ihan tavallinen lapsen hyvinvointiin liittyvä tehtävä.

Miksi vääristely? Miksi en saa yhden ainutta normaalia vastausta kysymyksiini? Mä teen täyttä työviikkoa. Mistä tämä ajatus, että kerran olen ollut vaippoja vaihtamassa?... Eikö päiväkotien henkilökunnalla ole kykyä vastata kysymyksiin??...

Vierailija
8815/19761 |
08.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi yksi hullu on trolli.

Vierailija
8816/19761 |
08.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo joku mielenterveyspotilas takuulla.

Vierailija
8817/19761 |
08.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää ruokkiko trollia.

Vierailija
8818/19761 |
08.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut useammassakin kunnassa varhaiskasvatuksessa töissä ja kaikissa on ollut työterveyshuolto, jossa voi käydä vaivasta kuin vaivasta. Lähetteen saa erikoislääkärille, jossa käyntikertojen määrä on rajallinen yhtä erikoisalaa kohti, muistaakseni kahdesti pääsi työterveyden lähetteellä ja sen jälkeen maksoin itse. Olisin toki voinut odottaa, että pääsen jatkohoitoihin terveyskeskuksen kautta uudella lähetteellä, mutta en jaksanut odottaa.

Rauhallinen nukkari on muinaisjäännös. Kun viimeisimmän saa nukkumaan, ensimmäinen herää/herätetään. Sijainen on siellä, missä häntä eniten tarvitaan eikä keneltäkään kysytä, mikä on mieluisin työtehtävä. Itse tykkäisin jumpata ja lauleskella lasten kanssa, mutta jos ajallisesti tarkastelen työviikkoani, niin pidemmän aikaa vietän pukemisen parissa ja etenkin vessassa.

Vierailija
8819/19761 |
08.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

????...

Se on itse hullu joka sanoo toista hulluksi. Olenko saanut mielestäsi jo paljonkin hyviä vastauksia kysymyksiini??? Kai mä nyt jankutan kun kukaan ei vastaa erittäin hyviin kysymyksiini!

Vai alkaako nyt päiväkotityöntekijöiden kunniallinen koulukiusaamisvaihe?... 😆 Käykää myt vaan läpi kaikki mahdolliset keskusteluvirheet, kun itse keskustelu ei kiinnosta!

Täällä on selvästi äänessä pääasiassa r up u jengi... Tänään olin töissä hyvässä paikassa Enkä kyllä voi kuvitellakaan että sieltä kukaan olisi puhunut noin. Vaikka itseasiassa tätä reilua työnjakoakin sielläkin otin esille. Ja minulle luvattiin että huomenna jaetaan hommia rennosti, kun pyysivät taas vaihteeksi jatkoon.

Vierailija
8820/19761 |
08.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut useammassakin kunnassa varhaiskasvatuksessa töissä ja kaikissa on ollut työterveyshuolto, jossa voi käydä vaivasta kuin vaivasta. Lähetteen saa erikoislääkärille, jossa käyntikertojen määrä on rajallinen yhtä erikoisalaa kohti, muistaakseni kahdesti pääsi työterveyden lähetteellä ja sen jälkeen maksoin itse. Olisin toki voinut odottaa, että pääsen jatkohoitoihin terveyskeskuksen kautta uudella lähetteellä, mutta en jaksanut odottaa.

Rauhallinen nukkari on muinaisjäännös. Kun viimeisimmän saa nukkumaan, ensimmäinen herää/herätetään. Sijainen on siellä, missä häntä eniten tarvitaan eikä keneltäkään kysytä, mikä on mieluisin työtehtävä. Itse tykkäisin jumpata ja lauleskella lasten kanssa, mutta jos ajallisesti tarkastelen työviikkoani, niin pidemmän aikaa vietän pukemisen parissa ja etenkin vessassa.

Ai miksi vakkari ei voi olla siellä missä häntä eniten tarvitaan? .. se mun tärkein kysymys on edelleen täysin vastausta vailla: onko sijaistarve todellinen vai ei? Jos se on todellinen, niin miksi ette mitenkään pidä kiinni niistä sijaisista, vaan ajatte heidät huonolla kohtelulla tiehensä??. Ja sitten kun he omasta ansiostanne ovat kaikonneet, niin miksi taas itkette sitä, kuinka vaikeaa on saada niitä sijaisia ja miten äkkiä ne peruvat vuorot jotka ovat jo itselleen ottaneet?? Kun itsellä ei tästä tulee mieleen mikään muu kuin kananaivologiikka, niin minunhan tietenkin täytyy olla väärässä, niin mikä on se todellinen logiikka tässä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi neljä