Varhaiskasvatuksen kertomuksia - alan työntekijöiden hätähuuto resurssipulan ja uupumisien vuoksi
Iltalehden artikkelissa kerrotaan, että "Varhaiskasvatuksen kertomuksia" -niminen tili löytyy Instagrammista. Sen ylläpitäjillä on kertomansa mukaan yhteenlaskettuna 26 vuotta työkokemusta varhaiskasvatuksesta ja yli 60 päiväkodista.
He ovat varhaiskasvatuksen opettajia ja hoitajia.
Ylläpitäjät ovat julkaisseet tilillään nyt noin 300 samaansa viestiä ja tilillä on noin 6200 seuraajaa.
Kaikki ovat pettyneitä alaan.
LÄHDE https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/1e692fb2-6000-405b-87cc-92f6…
Kommentit (19761)
"Minulle ei tullut yllätyksenä, että saan olla paljon lapsiryhmässä, mutta kaiken lukemani perusteella odotin, että paperitöitä ja muuta kuin lastenhoitoa olisi enemmän, ja se pitäisi vain mahduttaa johonkin kohtaan, tai tehdä omalla ajalla."
Mikäs tyyppi sä olet? Et ainakaan ole ollut ikinä päiväkodissa oikeasti opettajana, tuskin hoitajanakaan. Kukaan ammattikorkeakoulun sosionomikoulutuksesta valmistunut ei todellakaan puhu, ajattele tai toimi noin. Eikä yhtään kukaan, joka on ollut tammikuun 2023 päiväkodissa töissä. Ihan provo viesti kaikkineen. 0/5
Vierailija kirjoitti:
"Minulle ei tullut yllätyksenä, että saan olla paljon lapsiryhmässä, mutta kaiken lukemani perusteella odotin, että paperitöitä ja muuta kuin lastenhoitoa olisi enemmän, ja se pitäisi vain mahduttaa johonkin kohtaan, tai tehdä omalla ajalla."
Mikäs tyyppi sä olet? Et ainakaan ole ollut ikinä päiväkodissa oikeasti opettajana, tuskin hoitajanakaan. Kukaan ammattikorkeakoulun sosionomikoulutuksesta valmistunut ei todellakaan puhu, ajattele tai toimi noin. Eikä yhtään kukaan, joka on ollut tammikuun 2023 päiväkodissa töissä. Ihan provo viesti kaikkineen. 0/5
Provohan se
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja kyllä, kyllä todellakin minulta on lukuisia kertoja kysytty että pääsetkö myös huomenna, ja onpa ehdotettu suorin tein puolen vuoden mittaista keikkaa useampaan otteeseen. Onneksi en koskaan ole siihen kerrasta suostunut, vaan olen ensin tahtonut testata taloa, että mikä on meininki siellä. Voi olla että nykyään kun osaan jo arvostaa itseäni ja omaa työotettani, niin tuo kysymys ei aina yhtä automaattisesti tule. Mutta riippuu toki paikasta paljon. Ja tietty nuo pitkät, samoin tein tarjotut sijaisuusehdotukset ovat järjestään olleet pienimpien ryhmiin tai jonkinlaisiin ongelmaryhmiin.
Miksi et sitten ole tarttunut niihin pitkiin, pienten ryhmien sijaisuuksiin? Siellä saisit kuorsata pehmeällä patjalla kaksi tuntia joka päivä, vai mitä.
Et tiedä mitä olen valinnut, mutta hyvä että myönnät suoraan katsovasi sijaisia pitkin nenänvartta ja että heillä ei samat oikeudet kuulu kuin vakkareille mielestäsi. Vaikka se onkin kuin sama että myöntää olevansa i d iootti.
Ei hänen viestinsä kuulostanut ollenkaan provolta, sinun sen sijaan kuulostaa.
"Hei sijainen, kun menet päiväkotiin töihin, älä ota roolia, että olet jotenkin muita työntekijöitä alempi. Olet tasa-arvoinen työntekijänä ja siinä työroolissa, jonka olet työtarjouksessa (varauskalenterissa)tehnyt."
Älä myöskään ota roolia, että istut passiivisena paikoillasi, etkä tee yhtään mitään ellei hoitaja/ope erikseen pyydä jotain tekemään. Ota kontaktia lapsiin ja yritä edes tehdä heidän kanssaan jotakin. Älä tiuski tai keskity pelkästään kieltämään lapsia.
Ethän myöskään pakene vessaan 20 minuutiksi, sillä sinut on palkattu sijaistamaan siksi että aikuismäärä on turvallinen lapsille. Kävele ulkovalvonnassa lasten läheisyydessä ja ellet halua juttella niin valvo ja katso heitä näköetäisyydeltä, katse siis lapsissa ei kännykässä. Ota pois kuulokkeet korvistasi mistä kuuntelet musiikkia hupun alla, työaikana, ulkoilussa. Lapsi voi huutaa apua, etkä kuule jos sinulla on kuulokkeet.
Mikäli joku henkilökunnasta kehottaa sinua poistamaan kuulokkeet ja yksityisen kännysi ulkoilun ajaksi, älä sano okei ja laita kuulokkeita takaisin ja etsi kännyä käteen heti kun toinen valvova aikuinen on mennyt pois näköetäisyydeltäsi.
Ethän ole yksi valvottava lapsi lisää, vaan arvostettu, odotettu ja osaava apukäsi joka tulee auttamaan muutoin täysin kaoottiseen päivään. Kiitos Sinulle. Tervetuloa."
Nykyään arpapeliä aina millainen sieltä tulee, osaako alaa, osaako kieltä, osaako ottaa ohjeita vastaan suuttumatta kun komennetaan jne...
"Päiväkodin johtajatkin voisivat edes joskus auttaa kiperissä tilanteissa joissa sijaista ei saada ja joutuu yksin hoitamaan iltapäivällä ison lapsiryhmän. Mutta kun ei voi. T väsynyt lastenhoitaja "
Tuo tulisi olla itsestäänselvyys pk:n johtajan toimenkuvassa!
Vierailija kirjoitti:
"Hei sijainen, kun menet päiväkotiin töihin, älä ota roolia, että olet jotenkin muita työntekijöitä alempi. Olet tasa-arvoinen työntekijänä ja siinä työroolissa, jonka olet työtarjouksessa (varauskalenterissa)tehnyt."
Älä myöskään ota roolia, että istut passiivisena paikoillasi, etkä tee yhtään mitään ellei hoitaja/ope erikseen pyydä jotain tekemään. Ota kontaktia lapsiin ja yritä edes tehdä heidän kanssaan jotakin. Älä tiuski tai keskity pelkästään kieltämään lapsia.
Ethän myöskään pakene vessaan 20 minuutiksi, sillä sinut on palkattu sijaistamaan siksi että aikuismäärä on turvallinen lapsille. Kävele ulkovalvonnassa lasten läheisyydessä ja ellet halua juttella niin valvo ja katso heitä näköetäisyydeltä, katse siis lapsissa ei kännykässä. Ota pois kuulokkeet korvistasi mistä kuuntelet musiikkia hupun alla, työaikana, ulkoilussa. Lapsi voi huutaa apua, etkä kuule jos sinulla on kuulokkeet.
Mikäli joku henkilökunnasta kehottaa sinua poistamaan kuulokkeet ja yksityisen kännysi ulkoilun ajaksi, älä sano okei ja laita kuulokkeita takaisin ja etsi kännyä käteen heti kun toinen valvova aikuinen on mennyt pois näköetäisyydeltäsi.
Ethän ole yksi valvottava lapsi lisää, vaan arvostettu, odotettu ja osaava apukäsi joka tulee auttamaan muutoin täysin kaoottiseen päivään. Kiitos Sinulle. Tervetuloa."
Nykyään arpapeliä aina millainen sieltä tulee, osaako alaa, osaako kieltä, osaako ottaa ohjeita vastaan suuttumatta kun komennetaan jne...
Etkö itse suutu, jos sijainen komentaa sinua? On taas niin tasa-arvoista ja arvostus näkyy, että pitää ihmetellä miten kukaan sijaishommiin edes suostuu.
Vierailija kirjoitti:
"
Tiedätkö mikä on ollut elämäni onnellisin päivä?
Päiväkodin pihalla oli lämmin kesäsade. Katsoin kelloa ja hymyilin leveästi.
Työvuoro oli päättynyt ja oli aika lähteä kotiin.
Samalla päättyi myös työsuhde ja seuraavalla viikolla oli odottamassa kokonaan toinen työ, toiselta alalta. En koskaan unohda sitä tunnetta kun kävin hakemassa kamppeeni, vilkutin ja halailin hyvästit ja kävelin päiväkodin pihalta ulos tietäen, etten enää koskaan tulisi työskentelemään päiväkodissa.
Maailman isoin hymy kasvoillani."
Tähtään samaan,lasken päiviä. Tämä toimintakausi loppuun vielä tunnollisesti työskennellen, sitten hei ja pärjäilkää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja kyllä, kyllä todellakin minulta on lukuisia kertoja kysytty että pääsetkö myös huomenna, ja onpa ehdotettu suorin tein puolen vuoden mittaista keikkaa useampaan otteeseen. Onneksi en koskaan ole siihen kerrasta suostunut, vaan olen ensin tahtonut testata taloa, että mikä on meininki siellä. Voi olla että nykyään kun osaan jo arvostaa itseäni ja omaa työotettani, niin tuo kysymys ei aina yhtä automaattisesti tule. Mutta riippuu toki paikasta paljon. Ja tietty nuo pitkät, samoin tein tarjotut sijaisuusehdotukset ovat järjestään olleet pienimpien ryhmiin tai jonkinlaisiin ongelmaryhmiin.
Miksi et sitten ole tarttunut niihin pitkiin, pienten ryhmien sijaisuuksiin? Siellä saisit kuorsata pehmeällä patjalla kaksi tuntia joka päivä, vai mitä.
Siitä ei ole varmuutta että muuttuuko tilanne, jos seurelaisen nimellä menee pitkälle keikalle. Lyhyellä keikallahan sitä nimenomaan tullaan katsomaan että mikä täällä on meininki, ja jos se on huono, niin on syytä olettaa että sama jatkuu niin kauan kuin on siellä seuralaisena, oli keikka sitten lyhyt tai pitkä. Jos sijaista ei ole, niin silloin se on tietenkin joku vakituisista joka on niiden heräävän lasten vastaanottaja, ja jos hän on hierarkiassa alimpana niin kuka tietää hän tekee sitä koko ajan. Tiedän yhden kaupungin kautta palkatun lastenhoitajan pienryhmään, ja jos minä en ollut paikalla, niin silloin se oli hänen tehtävänsä olla tätä alinta kastia vähän kaikessa. Kun minä saavuin paikalle, niin hän hyppäsi siihen minua ylemmän lokeroon vaikka hänellä oli paljon vähemmän työkokemusta.
Oli todella onnenpotku ettei tullut solmittua mitään pidempää työsopimusta tuohon paikkaan.
Vierailija kirjoitti:
"Päiväkodin johtajatkin voisivat edes joskus auttaa kiperissä tilanteissa joissa sijaista ei saada ja joutuu yksin hoitamaan iltapäivällä ison lapsiryhmän. Mutta kun ei voi. T väsynyt lastenhoitaja "
Olen muistaakseni kertonut tässä keskustelussa jo aiemminkin kokemuksestani päiväkodin johtajana ja tähän kohtaan on pakko kommentoida, että se johtajakaan ei voi olla monessa paikassa yhtä aikaa. Yleensä johtajalla on vähintään kaksi päiväkotia ja harvassa ovat ne päivät, kun olisi poissa vain yksi työntekijä. Itse jätin alan mm. juuri sen takia, että saatoin olla toisessa päiväkodissa aamuvuorossa klo 6.30 ja tehdä toisessa iltavuoron klo 17 asti ja silti olisi pitänyt pystyä paikkomaan vielä iltapäivää parin muun poissaolijan ryhmässä ja tehdä myös ne päiväkodin johtajan työt ajallaan.
Vapaa-aika meni isolta osalta työkoneen ja -puhelimen ääressä, esim. nytkin yrittäisin todennäköisesti puhelimen selailun sijaan löytää jostain sijaisia huomiseksi. Johtajillahan on sama viikkotyöaika kuin henkilökunnalla, eikä mitään pyhälisiä tai varallaolokorvausta makseta, mutta ei sitäkään katsota hyvällä, jos alkaisi päivän poissaoloja selvitellä vasta klo 8 aamulla. Entisiltä kollegoilta olen kuullut, että tähän ei vieläkään ole löydetty konkreettista ratkaisua, vaan johtajien odotetaan hoitavan työt ilmaiseksi omalla ajallaan, onhan niin aina tehty. Riittämättömyyden tunne oli aivan kamala ja oma jaksamiseni ei siihen enää riittänyt, vaan vaihdoin alaa.
Vierailija kirjoitti:
Siis pienien ryhmään.
Pienten ryhmässä työskentely tuntuu jostain syystä olevan sinulle ihan kamalaa hommaa, kun sen mainitset monessa viestissäsi negatiiviseen sävyyn. Päiväkodissa kuitenkin iso osa lapsista on pieniä ja he ovat yhtä tärkeitä ja ihania lapsia kuin isommatkin. Ehkä sinun kannattaisi suuntautua esim. koulun puolelle ohjaajaksi, siellä ei ole pelkoa pienten ryhmään joutumisesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis pienien ryhmään.
Pienten ryhmässä työskentely tuntuu jostain syystä olevan sinulle ihan kamalaa hommaa, kun sen mainitset monessa viestissäsi negatiiviseen sävyyn. Päiväkodissa kuitenkin iso osa lapsista on pieniä ja he ovat yhtä tärkeitä ja ihania lapsia kuin isommatkin. Ehkä sinun kannattaisi suuntautua esim. koulun puolelle ohjaajaksi, siellä ei ole pelkoa pienten ryhmään joutumisesta.
Voi aivokääpä... Et voi vaatia minua koko ajan toistamaan ja jankuttamaan samaa, kun olen sanonut asiat jo monesti! Pienet lapset ovat ihania eikä minulla ole mitään heidän kanssaan työskentelyä vastaan! Lue ketju ennen kuin vastaat ja jos et jaksa, niin älä vastaa!
Mihin te alalle "heipat sanoneet" oikein sitten lähditte, mitä tekemään?
En vain ymmärrä miten itse pääsisin alalta ns pois, mitä sitä sitten muka tekisi ja mistä saisi työpaikan ja mikähän ala se olisi, ei koulutusta muuhun eikä muuta ikinä tehnyt. Ja siis ei hajuakaan mitä opiskelisi, jos edes pääsisi mitään opiskelemaan. Toisaalta eipä sitä olisi varaakaan opiskella enkä todellakaan jaksaisi työn ohessa opiskella, nytkin olen aivan loppu aina työpäivien jälkeen.
Saatte sen lähtemisen kuulostamaan niin helpolta.
Vierailija kirjoitti:
Oikein hyvin elää keikkoja tekemällä pääkaupunkiseudulla
Jos nyt joka päivä tekisit niin paremmille paikoille pääset kuin vakkarit.
Mutta useimmat tekee kun itselle sopii.
Kun jonkin aikaa teet niin opit tuntemaan ja tietämään mihin haluat mennä ja mihin ehkä et.
Voit valita vaikka muutaman talon jolloin käyt niissä lähinnä. Silloin se on helpompaa ja kivempää kun tuntee lapset ja aikuiset.Mutta vaatii tietyn persoonan että pärjää ja viihtyy.
Korvataanko työmatkakulut jotenkin mikäli käy sijaistamassa kauempaakin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen muistaakseni kertonut tässä keskustelussa jo aiemminkin kokemuksestani päiväkodin johtajana ja tähän kohtaan on pakko kommentoida, että se johtajakaan ei voi olla monessa paikassa yhtä aikaa. Yleensä johtajalla on vähintään kaksi päiväkotia ja harvassa ovat ne päivät, kun olisi poissa vain yksi työntekijä. Itse jätin alan mm. juuri sen takia, että saatoin olla toisessa päiväkodissa aamuvuorossa klo 6.30 ja tehdä toisessa iltavuoron klo 17 asti ja silti olisi pitänyt pystyä paikkomaan vielä iltapäivää parin muun poissaolijan ryhmässä ja tehdä myös ne päiväkodin johtajan työt ajallaan.
Vapaa-aika meni isolta osalta työkoneen ja -puhelimen ääressä, esim. nytkin yrittäisin todennäköisesti puhelimen selailun sijaan löytää jostain sijaisia huomiseksi. Johtajillahan on sama viikkotyöaika kuin henkilökunnalla, eikä mitään pyhälisiä tai varallaolokorvausta makseta, mutta ei sitäkään katsota hyvällä, jos alkaisi päivän poissaoloja selvitellä vasta klo 8 aamulla. Entisiltä kollegoilta olen kuullut, että tähän ei vieläkään ole löydetty konkreettista ratkaisua, vaan johtajien odotetaan hoitavan työt ilmaiseksi omalla ajallaan, onhan niin aina tehty. Riittämättömyyden tunne oli aivan kamala ja oma jaksamiseni ei siihen enää riittänyt, vaan vaihdoin alaa."
Tuohan on täyttä pöljyyttä yrittää johtaa hyvin kahta päiväkotia yhtäaikaa!
Jompikumpi, ellei molemmat yksiköt tulevat kärsimään moisesta kahden päiväkodin välillä hösläämisestä. Kenellä moinen on muka onnistunut, ellei sitten ole äärimmäisen osaava ja ahkera ja omistautunut varajohtaja oikeana kätenä/ huippu työntekijät jotka harvoin saikuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Mihin te alalle "heipat sanoneet" oikein sitten lähditte, mitä tekemään?
En vain ymmärrä miten itse pääsisin alalta ns pois, mitä sitä sitten muka tekisi ja mistä saisi työpaikan ja mikähän ala se olisi, ei koulutusta muuhun eikä muuta ikinä tehnyt. Ja siis ei hajuakaan mitä opiskelisi, jos edes pääsisi mitään opiskelemaan. Toisaalta eipä sitä olisi varaakaan opiskella enkä todellakaan jaksaisi työn ohessa opiskella, nytkin olen aivan loppu aina työpäivien jälkeen.
Saatte sen lähtemisen kuulostamaan niin helpolta."Ihmistyypistä kiinni. Ne lähtee jotka lähtee. Ne jää jotka jää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vapaa-aika meni isolta osalta työkoneen ja -puhelimen ääressä, esim. nytkin yrittäisin todennäköisesti puhelimen selailun sijaan löytää jostain sijaisia huomiseksi. Johtajillahan on sama viikkotyöaika kuin henkilökunnalla, eikä mitään pyhälisiä tai varallaolokorvausta makseta, mutta ei sitäkään katsota hyvällä, jos alkaisi päivän poissaoloja selvitellä vasta klo 8 aamulla. Entisiltä kollegoilta olen kuullut, että tähän ei vieläkään ole löydetty konkreettista ratkaisua, vaan johtajien odotetaan hoitavan työt ilmaiseksi omalla ajallaan, onhan niin aina tehty. Riittämättömyyden tunne oli aivan kamala ja oma jaksamiseni ei siihen enää riittänyt, vaan vaihdoin alaa."
Paljonko sinä nettosit per kk, verrattuna siihen lähäriin joka raatoi noissa kahdessa päiväkodissasi aliresurssein?
Ei se mikään oikeasti sosionomi tai opettaja ole, kunhan kirjoittelee lämpimikseen. Kukaan täyspäinen ei selitä tuolaisia eikä suorita avoimessa "kasvatustieteen puoliarvosanoja". Ehkä joku seonnut hoitaja tai muu henkilö fantasioissaan.