Varhaiskasvatuksen kertomuksia - alan työntekijöiden hätähuuto resurssipulan ja uupumisien vuoksi
Iltalehden artikkelissa kerrotaan, että "Varhaiskasvatuksen kertomuksia" -niminen tili löytyy Instagrammista. Sen ylläpitäjillä on kertomansa mukaan yhteenlaskettuna 26 vuotta työkokemusta varhaiskasvatuksesta ja yli 60 päiväkodista.
He ovat varhaiskasvatuksen opettajia ja hoitajia.
Ylläpitäjät ovat julkaisseet tilillään nyt noin 300 samaansa viestiä ja tilillä on noin 6200 seuraajaa.
Kaikki ovat pettyneitä alaan.
LÄHDE https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/1e692fb2-6000-405b-87cc-92f6…
Kommentit (19761)
Vierailija kirjoitti:
Joku alkoi keskustella itsensä kanssa
Ei pidä paikkaansa. Nämä juupas-eipäs väittelyt ovat täysin hyödyttömiä täällä, kun kukaan ei voi todistaa mitään suuntaan eikä toiseen. Mutta tsekkaapas peukkujen määrää, se saattaa avata asiaa vähän paremmin.
Mitä sanottavaa sinulla on itse asiaan?
Meillä on 7 ryhmää ja talvilomat keskitetty sekä joulupäivystyksen kahdelle viikolle että koululaisten talvilomaviikolle, kun lapsia on vähemmän. [/quote]
Saavatko teillä kaikki halukkaat lomaa noissa ajankohdissa, kun on noinkin iso talo?
Onko teillä talossa omia kiertäviä lastenhoitajia, jotka sijaistavat ryhmissä tarvittaessa?
Meillä on onneksi 2.
Oikein hyvin elää keikkoja tekemällä pääkaupunkiseudulla
Jos nyt joka päivä tekisit niin paremmille paikoille pääset kuin vakkarit.
Mutta useimmat tekee kun itselle sopii.
Kun jonkin aikaa teet niin opit tuntemaan ja tietämään mihin haluat mennä ja mihin ehkä et.
Voit valita vaikka muutaman talon jolloin käyt niissä lähinnä. Silloin se on helpompaa ja kivempää kun tuntee lapset ja aikuiset.
Mutta vaatii tietyn persoonan että pärjää ja viihtyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä paikkaansa. Nämä juupas-eipäs väittelyt ovat täysin hyödyttömiä täällä, kun kukaan ei voi todistaa mitään suuntaan eikä toiseen. Mutta tsekkaapas peukkujen määrää, se saattaa avata asiaa vähän paremmin.
Että trolleilla on useita IP osoitteita joilla ne voi peukutella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Että trolleilla on useita IP osoitteita joilla ne voi peukutella.
Eli onko kaikki sinun saamasi peukut lähtöisin sinulta itseltäsi?
Minulla ainakaan ei ole yhden ainutta tietokonetta kun ei ole varaa. Kännykkää vain käytän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tämän systeemin on useampi sijainen saanut tuta nahoissaan, niin että ei ole mitään syytä olettaa että täällä tarvisi kenenkään sijaisen vastailla itselleen.
Minä teen sijaisuuksia.
Paikat ja tyylit vaihtelee hyvin paljon. Jos nyt yhdessä talossa on tapahtunut jotain niin ei se tarkoita että toisessa taloissa on samoin.
Sitäpaitsi jos olet itse sijaisena positiivinen ja hyvä niin ei sinulle viitsitä olla kelju.
Jos taas on päinvastoin niin voi olla ettei sinun toivota palaavan. Joten pysy poissa
Kiusaamisen kohteeksi joutuu useimmiten kiltti tyyppi joka tekee hommansa hyvin. Ei sitten ehkä vain ole vakiporukan mielestä oikean näköinen tai kokoinen tai ei halua nuoleskella heitä ja tehdä kaikkea juuri samalla tyylillä ja samoin sanoin. Yhdessäkin paikassa ihan tarkkaan yritettiin määrätä mitä pitää sanoa lapsille ruokailun yhteydessä ja tarkkaan mitä sanoja käyttäen, ihan hullua.
Ja vähemmistössä todella on ne talot, joissa ei toimita näin kuin olen kuvaillut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sen tyhmempikin ymmärtää että on täysin perseestä, jos vakkareilla on oikeus porukalla kuorsata kaksi tuntia mukavasti hämärässä pehmeillä patjoilla, samalla kun sijainen lähestulkoon saman ajan on yksinään vastuussa kasvavasta taaperolaumasta, eikä tämä näy palkassa mitenkään.
Älä jaksa.
Tiedät että kirjoitat täyttä paskaa.
Keikkatyötä tekevä.Tämä ketju on aivan sairas.
Mikä siinä oli paskaa ja mikä on totuus sinun mielestäsi?.. siis näinhän se pääsääntöisesti aivan kaikkialla menee, ja se kyllä tiedetään. Koskee siis lähinnä näitä pienimpien ryhmiä, missä nukutaan sikeimmät ja pisimmät päiväunet, ei niinkään isompien ryhmiä, joiden nukkumista ei kenenkään tarvi vahtia.
No ei mene. Useimmiten se keikkalainen siellä unihuoneessa istuu jos tarvii istua. Tylsäähän se on.
No nyt puhut kyllä ihan puutaheinää. Makkariin siihen nukutuksen jälkeisen olotilaan kun on rauha maassa ja rentouttava unimusiikki soi, haluavat ihan kaikki. Se on jopa taukoa suositumpi olotila. Eikä nukkuminen ole tylsää. Voi nähdä jänniä unia.
Ei päiväkodissa voi nukkua työajalla.
Ei tätä valvota millään tavalla, ja useamman vakkarin olen herättänyt tullessani päästämään hänet tauolle. Ja mikäpä siinä, kyllähän pienet tirsat parantavat työtehoa. Mutta oikeus näihin tirsoihin pitää sitten tietenkin jakaa tasan kaikkien työntekijöiden kesken, minuutilleen. Onhan se nyt häpeä työpaikalle, että siellä toiset saavat nukkumisesta samaan palkan kuin toiset raatamisesta yksin suurempien ryhmien kanssa kuin mitä laki sallii.
Vierailija kirjoitti:
Oikein hyvin elää keikkoja tekemällä pääkaupunkiseudulla
Jos nyt joka päivä tekisit niin paremmille paikoille pääset kuin vakkarit.
Mutta useimmat tekee kun itselle sopii.
Kun jonkin aikaa teet niin opit tuntemaan ja tietämään mihin haluat mennä ja mihin ehkä et.
Voit valita vaikka muutaman talon jolloin käyt niissä lähinnä. Silloin se on helpompaa ja kivempää kun tuntee lapset ja aikuiset.Mutta vaatii tietyn persoonan että pärjää ja viihtyy.
Se vaan, että jos menet keikalle liian lähelle sitä ikävää paikkaa, niin sinut saatetaan soittaa sinne hommiin sen sijaan että saisit olla siinä kivassa paikassa. Eli kannattaa kiertää nämä huonot paikat todella riittävän kaukaa.
Ylipäätään täysin hullua, että joku työntekijä päästetään tauolle nukkumisesta 🤔 Toteutuuko tämä millään muulla alalla? Parempaa taukoahan se nukkuminen on, kuin pakollinen seurustelu toisten tuntemattomien ihmisten kanssa kovalla tuolilla. Jos nukkarin nojatuoliin, sohvaan tai patjoihin vertaa.
"Moni ei halua vakiduunin palloa jalkaan ja tykkää vaihtelusta! Ja haluaa myöskin olla vapaa pitämään välillä vapaapäiviä, vaikka ei olisikaan sairas, koska elämässä voi olla muitakin asioita välillä työaikaan hoidettavana."
-
"Hei! Haluaisin tietää enemmän keikkalaiseksi pääsemisestä. Eli esim Seure maksaa palkan ja sijainen valitsee jostain Seuren (valikosta?) sopivamman keikan??
Elääkö sijaistamisella, eli riittääkö keikkoja? KIITOS jos viitsit vastata, kiinnostaa tietää."
-
"Mene Seuren sivuille, siellä kerrotaan. Samoin Seurella on jatkuva haku työ- ja elinkeinotoimiston työnhakusivustolla, siellä kerrotan lisää.
Lähes kaikki kelpaavat seurelaiseksi nykyään. Kyllä, aamulla varaat sähköisestä valikosta, minkä avoimista sijaisuuksista valitset. Sitten otat työvarustereppusi ja menet sinne töihin. Joissakin taloissa opastetaan töihin, joissakin ei. Voit soitella ilmoituksen jättäneisiin päiväkoteihin, jos haluat kysyä jotakin lisää ennen paikan varaamista. Parhaat talot varataan heti klo 7.30 aamulla, huonoimpia ei koko päivänä."
-
Kiitos vastanneille! Kuulostaa ihan asialliselta työltä!
"Kiusaamisen kohteeksi joutuu useimmiten kiltti tyyppi joka tekee hommansa hyvin.
Ei sitten ehkä vain ole vakiporukan mielestä oikean näköinen tai kokoinen tai ei halua nuoleskella heitä ja tehdä kaikkea juuri samalla tyylillä ja samoin sanoin. Yhdessäkin paikassa ihan tarkkaan yritettiin määrätä mitä pitää sanoa lapsille ruokailun yhteydessä ja tarkkaan mitä sanoja käyttäen, ihan hullua.
Ja vähemmistössä todella on ne talot, joissa ei toimita näin kuin olen kuvaillut."
-
Valitettavasti näin on, että tyyppi joka hoitaa hommansa mallikkaasti on usein hän, joka on jatkuvasti paikan kiusanhenkien sinnikkäässä ja pahansuovassa tähtäimessä.
Miksi näin?
Koska osaavan, fiksun ja ahkeran tyyppi läsnäolo korostaa silmiinpistävän räikeästi niiden paskapäiväkotipaikan leipääntyneiden ja tylyjen vetelysten omaa päivittäistä saamattomuutta ja epäkohteliaisuutta.
Menkää sijaistamaan vain ilman muuta vain asiallisiin paikkoihin, muut voi kaatua konkkaan ihan rauhassa henkilökunnan uupumiseen ja puuttumiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Okei eli vakkarit, sanokaapa nyt siis ihan rehellisesti: onko tämä sijaisten tarve päiväkodeissa todellista vai ei?.. mitä tapahtuu jos on paljon työntekijöitä poissa ja yhtään sijaista ei saada? Onko teillä siis valmiit toimintamallit niitäkin tilanteita varten, ja mitkä ne ovat? Eikö päiväkodeissa olekaan liian vähän työntekijöitä, niin kuin koko ajan väitetään?
Sijaisten tarve on todellista.
Meilläkin iso talo, ja paljon sairauslomilla porukkaa.
Pomo laittaa viestin että nämä ja nämä työntekijät poissa, sijaisia ei saatu, tsemppiä kaikille päivään.
Sijoittelee talon sisällä henkilökuntaa,
ja kiertelee mahdollisesti ryhmissä kysymässä voiko joku venyttää vuoroaan.
Ei tässä paljoa "tsempit" auta, jos vajaalla vedetään.
Kiitos vastauksesta. Tätä tietoa vasten sijaisten sorsimista on entistä vaikeampi ymmärtää, vaikka sitä ei välttämättä juuri teidän talossa olekaan, mutta ihan yleisesti. Kai se on sitten sitä naisen irrationaalisuutta ja epäloogisuutta, joka tulee esiin naisvaltaisella alalla. 🤔 Anteeksi mutta en tiedä mitä muita selityksiä tälle on. Ainoa toinen vaihtoehto on, että ihmiset talon sisällä ovat kuitenkin tyytyväisiä siihen, kun muista, isompien ryhmistä siirretään työntekijöitä pienimpien ryhmään ja tämä on heistä jopa hauskempaa niin.
Todella toivon, että kukaan sijainen ei anna kyykyttää itseään, ja nuo paskatalot saavat tulla toimeen omillaan.
Ja kyllä, kyllä todellakin minulta on lukuisia kertoja kysytty että pääsetkö myös huomenna, ja onpa ehdotettu suorin tein puolen vuoden mittaista keikkaa useampaan otteeseen. Onneksi en koskaan ole siihen kerrasta suostunut, vaan olen ensin tahtonut testata taloa, että mikä on meininki siellä. Voi olla että nykyään kun osaan jo arvostaa itseäni ja omaa työotettani, niin tuo kysymys ei aina yhtä automaattisesti tule. Mutta riippuu toki paikasta paljon. Ja tietty nuo pitkät, samoin tein tarjotut sijaisuusehdotukset ovat järjestään olleet pienimpien ryhmiin tai jonkinlaisiin ongelmaryhmiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikävää, jos opeja tylytetään tai työntekoa vähätellään. Mitä tää ope hommaili tänään? Haki tiskirättejä, pesi pottia, hoiti kuravaatehuoltoa, lakaisi harjalla lattioita, pyyhki ja raivasi pöytätasoja, järjesti lelu- ja kirjahyllyt, teroitti kynät, jakoi ruokaa, pesi lattialle kaatuneet juomat JA toki myös piti lapsia sylkyssä, luki ääneen koko poppoolle, ulkoili 2,5h sateessa ja joi leikisti kaakaota sekä yksinäisille etsi kaveriseuraa, juoksutti viluisia, veti sisällä jumppatunnin, sekä onnistui kuin onnistuikin pitämään 35min sak-aikaa, jolloin luki ja vastasi sähköposteihin, lähetti 2 hyvenelosta neuvolaan, silmäili 25 sivua terapeutin lähettämää aistiherkkyysmateriaalia ja printtasi tärkeimmät sivut lastenhoitajia varten, luki johdolta tulleet infot ja tarkisti tämän viikon etukäteen ilmoitetut poissaolot ja merkkasi ne listoihin sekä kirjasi ryhmän kalenteriin tulevat vasut/verkostopalaverit/puhelinpalaverin puheterapeutin kanssa. (Kesken tämän niin monesti kummastellun ja mystisen sak-ajan käväisi nukkarissa auttamassa.) Koinko työn iloa? Kyllä, ja niin työkaverinikin, koska arvostamme toisiamme.
Hatunnosto, paljon sait aikaan päivän mittaan! Olen itse aloittanut alle kolmivuotiaiden ryhmässä opettajana sosionomitaustalla tammikuussa. Ihmettelen tässä ketjussa sitä, miten nähtävästi vain hoitajat ovat lapsiryhmässä koko päivän, ja opettajat, sosionomit ja muut istuskelevat kokouksissa tai koneella ja suunnittelevat tai kirjoittelevat raportteja, tai soittavat huolipuheluita lastensuojeluun. Itse ainakin teen kaikkia vuoroja ja kaikkia töitä, mitä hoitajakin; syötän, nukutan, vaihdan vaippoja, puen, leikitän, setvin riitoja, rauhoittelen raivokohtauksen saaneita uhmaikäisiä, lohdutan koti-ikävää potevia, pyyhin pöytiä ja lattioita, ja vedän tuokioita.
Nukkarissa ollaan kahdessa vuorossa, joista minä otan yleensä toisen. Siellä ei paljon ehdi istuskella, koska valvojia on ainakin 2-3, eikä heitä ehdi kukaan viihdyttämään ensimmäisen tunnin aikana, koska kaikilla on päiväunien aikaan omat kokouksensa, suunnitteluaikansa ja taukonsa. Heitä saa siis olla koko ajan rauhoittelemassa, jotta malttavat olla hiljaa.
SAK-aikaa en ole toistaiseksi pitänyt kertaakaan, vaikka meillä on sovittu, että 5 tuntia viikossa saa käyttää siihen. Se pitäisi käytännössä pitää päiväunien aikana, mutta silloin on joko kokous tai nukkarissa valvomista, ja taukokin on ehdittävä pitää jossain välissä. Kaikki ateriat ovat valvonta-aterioita, joten taukoa on tasan se 12 minuuttia. Viikossa vietän korkeintaan 2,5 tuntia poissa lapsiryhmästä. Tuntuu kurjalta lukea tätä opettajien vähättelyä. Ei tule mieleenkään vähätellä meidän taitavia lastenhoitajiamme, mutta jos itse saa koko ajan kuraa niskaansa, kun ei muka tee mitään oikeita töitä, niin kyllä siinä katkeroituu opettaja tai sosionomikin, vaikka kuinka olisi kutsumusammatissa.
Olet vakasosionomi vai vakaopettaja? Opettajilla on eri rooli kuin kuvasit. Sinä kuulostat jääneen 1973-2014 aikaisen päivähoidon toteuttajaksi.
Sak-aika, jos sen osaa tehdä ja ymmärtää, mitä sillä tarkoitetaan, on lakisääteinen pakko lasten eduksi eikä mikään "saa tehdä 5h viikossa".
Todella turhauttavaa lukea tällaista sepustusta. Selvitä ensin itsellesi, mikä on työtittelisi, mikä siihen pätevöittävän koulutuksen sisältö ja sitten arvioi omat mahdollisuutesi hoitaa kyseistä tehtävää.
Täällä ketjussa opettajia sadatellaan, koska ei ymmärretä, mikä se heidän osaaminen ja rooli kokonaisuudessa nykyään on. Hoitajat haukkuvat, koska heillä on paha ja petetty olo oman työnkuvansa muutoksesta, vastavalmistuneet opettajat räpiköivät, koska ristiriita koulutuksen ja todellisuuden välillä on niin suuri. Ja muutosta ei osaa hoitaa hyvin monikaan johtaja.
Ei se sillä parane, että opettajat luopuvat lakisääteisistä velvollisuuksistaan lapsia kohtaan ja koittavat olla hoitajille mieliksi. Sosionomit olivat juuri niitä ryhmän hyvän olon puolesta toimijoita, koulutettuja etsimään yhteistä harmoniaa ja joukon voimalla onnistumista, vaikka kompromissein. Heidän pätevyys opettajaksi (eli pedagogiikasta vastaavaksi) poistettiin. Koska olet vielä siellä, ei ihme jos pakka on sekaisin.
Toimin opettajana, koska minulla on sosionomiopintojen kautta saatu pätevyys. Toiselta opettajaltamme puuttuu muodollinen pätevyys. Epäilemättä yliopistokoulutus antaa erilaisen osaamispohjan, ja sosionomina kiinnitän tosiaan huomiota ryhmädynamiikkaan ja esim. työssäjaksamiseen. Kasvatustieteen puoliarvosanan olen suorittanut avoimessa yliopistossa, mutta sosionomiopintoihin pedagogiikka ei ainakaan meillä kuulunut.
On hyvä huomio tuo, että meillä on saatettu jämähtää menneisyyteen. En tosin ole siihen aikaan ollut päiväkodissa töissä, joten en tiedä, miten silloin päivähoitoa toteutettiin. Koulutus ei täysin valmenna työelämään, mutta tässä ketjussa lukemani perusteella aika moni yllättyy siitä, mitä työ käytännössä on, myös ne kasvatustiedettä monta vuotta opiskelleet. Minulle ei tullut yllätyksenä, että saan olla paljon lapsiryhmässä, mutta kaiken lukemani perusteella odotin, että paperitöitä ja muuta kuin lastenhoitoa olisi enemmän, ja se pitäisi vain mahduttaa johonkin kohtaan, tai tehdä omalla ajalla.
Ei se minusta ole lastenhoitajien mielistelemistä, että emme jätä heitä pulaan paperitöihin vedoten. Vasta taloon tulleena katson, että minun on hyvä tutustua ensin kunnolla lapsiin ja toimintaan, ennen kun alan kehittää toimintaa eteenpäin. Ja se suunnitteleminenkin tehdään meillä pitkälti tiimikokouksessa. Nyt on seuraavien kolmen viikon ohjelma pienryhmiä myöten suunniteltu.
Vierailija kirjoitti:
Ja kyllä, kyllä todellakin minulta on lukuisia kertoja kysytty että pääsetkö myös huomenna, ja onpa ehdotettu suorin tein puolen vuoden mittaista keikkaa useampaan otteeseen. Onneksi en koskaan ole siihen kerrasta suostunut, vaan olen ensin tahtonut testata taloa, että mikä on meininki siellä. Voi olla että nykyään kun osaan jo arvostaa itseäni ja omaa työotettani, niin tuo kysymys ei aina yhtä automaattisesti tule. Mutta riippuu toki paikasta paljon. Ja tietty nuo pitkät, samoin tein tarjotut sijaisuusehdotukset ovat järjestään olleet pienimpien ryhmiin tai jonkinlaisiin ongelmaryhmiin.
Miksi et sitten ole tarttunut niihin pitkiin, pienten ryhmien sijaisuuksiin? Siellä saisit kuorsata pehmeällä patjalla kaksi tuntia joka päivä, vai mitä.
Olin Seuressa lastenhoitajan sijaisena.Olin valinnut keikan päiväkodista,jossa olin tehnyt keikkaa 2 kertaa aiemminkin.Minut käskettiinkinaivan yllättäen toiseblaiseen ryhmään En ollut koskaan tehnyt työtä sellaisessa ryhmössä.Minusta ei ollut reilua että keikkapaikka vaihtui ,kun olin jo tullut päivökotiin töihin.( siis jonka olin valinnut keikkapaikakseni)Paikalla ollut lastenhoita suuttui sanoistani ja valtti siitä Surelle,mustamaalaten minua vielä lisää asoista johon en syyllistynyt.Siihen loppui keikkailuni Seurella.Kyllä keikkatyöntekijölläkin pitäisi olla oikeuksiakin,eikä vain velvollisuuksia.Seuressa ei millään tavalla tuettu minua.Nyt näköjään mainostavat Seurea kertomalla jonkun eläköityneen päiväkodin johtajan innistuneen päiväkotikeikkailusta.Entistä päiväkodin johtajaa ei varmaankaan tulla pompottelemaan,niinkun minua pompoteltiin.Olinhan vain tavallinen lastenhoitaja,ilman johtajastatusta.Näitä entisä johtajia näinbenemmänkin keikkapaikoissa.Tunteja kului heiltä sujuvasti henkilön kan ssa justeluun,ja ja minä tavallinen lähihoitaja tein töitä heidänkin puolestaan.Kiitosta siitä ei kuitenkaan herunut.
Vierailija kirjoitti:
Ja se suunnitteleminenkin tehdään meillä pitkälti tiimikokouksessa. Nyt on seuraavien kolmen viikon ohjelma pienryhmiä myöten suunniteltu.
Miten tuolla tyylillä toteutuu lasten osallisuus?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikävää, jos opeja tylytetään tai työntekoa vähätellään. Mitä tää ope hommaili tänään? Haki tiskirättejä, pesi pottia, hoiti kuravaatehuoltoa, lakaisi harjalla lattioita, pyyhki ja raivasi pöytätasoja, järjesti lelu- ja kirjahyllyt, teroitti kynät, jakoi ruokaa, pesi lattialle kaatuneet juomat JA toki myös piti lapsia sylkyssä, luki ääneen koko poppoolle, ulkoili 2,5h sateessa ja joi leikisti kaakaota sekä yksinäisille etsi kaveriseuraa, juoksutti viluisia, veti sisällä jumppatunnin, sekä onnistui kuin onnistuikin pitämään 35min sak-aikaa, jolloin luki ja vastasi sähköposteihin, lähetti 2 hyvenelosta neuvolaan, silmäili 25 sivua terapeutin lähettämää aistiherkkyysmateriaalia ja printtasi tärkeimmät sivut lastenhoitajia varten, luki johdolta tulleet infot ja tarkisti tämän viikon etukäteen ilmoitetut poissaolot ja merkkasi ne listoihin sekä kirjasi ryhmän kalenteriin tulevat vasut/verkostopalaverit/puhelinpalaverin puheterapeutin kanssa. (Kesken tämän niin monesti kummastellun ja mystisen sak-ajan käväisi nukkarissa auttamassa.) Koinko työn iloa? Kyllä, ja niin työkaverinikin, koska arvostamme toisiamme.
Hatunnosto, paljon sait aikaan päivän mittaan! Olen itse aloittanut alle kolmivuotiaiden ryhmässä opettajana sosionomitaustalla tammikuussa. Ihmettelen tässä ketjussa sitä, miten nähtävästi vain hoitajat ovat lapsiryhmässä koko päivän, ja opettajat, sosionomit ja muut istuskelevat kokouksissa tai koneella ja suunnittelevat tai kirjoittelevat raportteja, tai soittavat huolipuheluita lastensuojeluun. Itse ainakin teen kaikkia vuoroja ja kaikkia töitä, mitä hoitajakin; syötän, nukutan, vaihdan vaippoja, puen, leikitän, setvin riitoja, rauhoittelen raivokohtauksen saaneita uhmaikäisiä, lohdutan koti-ikävää potevia, pyyhin pöytiä ja lattioita, ja vedän tuokioita.
Nukkarissa ollaan kahdessa vuorossa, joista minä otan yleensä toisen. Siellä ei paljon ehdi istuskella, koska valvojia on ainakin 2-3, eikä heitä ehdi kukaan viihdyttämään ensimmäisen tunnin aikana, koska kaikilla on päiväunien aikaan omat kokouksensa, suunnitteluaikansa ja taukonsa. Heitä saa siis olla koko ajan rauhoittelemassa, jotta malttavat olla hiljaa.
SAK-aikaa en ole toistaiseksi pitänyt kertaakaan, vaikka meillä on sovittu, että 5 tuntia viikossa saa käyttää siihen. Se pitäisi käytännössä pitää päiväunien aikana, mutta silloin on joko kokous tai nukkarissa valvomista, ja taukokin on ehdittävä pitää jossain välissä. Kaikki ateriat ovat valvonta-aterioita, joten taukoa on tasan se 12 minuuttia. Viikossa vietän korkeintaan 2,5 tuntia poissa lapsiryhmästä. Tuntuu kurjalta lukea tätä opettajien vähättelyä. Ei tule mieleenkään vähätellä meidän taitavia lastenhoitajiamme, mutta jos itse saa koko ajan kuraa niskaansa, kun ei muka tee mitään oikeita töitä, niin kyllä siinä katkeroituu opettaja tai sosionomikin, vaikka kuinka olisi kutsumusammatissa.
Olet vakasosionomi vai vakaopettaja? Opettajilla on eri rooli kuin kuvasit. Sinä kuulostat jääneen 1973-2014 aikaisen päivähoidon toteuttajaksi.
Sak-aika, jos sen osaa tehdä ja ymmärtää, mitä sillä tarkoitetaan, on lakisääteinen pakko lasten eduksi eikä mikään "saa tehdä 5h viikossa".
Todella turhauttavaa lukea tällaista sepustusta. Selvitä ensin itsellesi, mikä on työtittelisi, mikä siihen pätevöittävän koulutuksen sisältö ja sitten arvioi omat mahdollisuutesi hoitaa kyseistä tehtävää.
Täällä ketjussa opettajia sadatellaan, koska ei ymmärretä, mikä se heidän osaaminen ja rooli kokonaisuudessa nykyään on. Hoitajat haukkuvat, koska heillä on paha ja petetty olo oman työnkuvansa muutoksesta, vastavalmistuneet opettajat räpiköivät, koska ristiriita koulutuksen ja todellisuuden välillä on niin suuri. Ja muutosta ei osaa hoitaa hyvin monikaan johtaja.
Ei se sillä parane, että opettajat luopuvat lakisääteisistä velvollisuuksistaan lapsia kohtaan ja koittavat olla hoitajille mieliksi. Sosionomit olivat juuri niitä ryhmän hyvän olon puolesta toimijoita, koulutettuja etsimään yhteistä harmoniaa ja joukon voimalla onnistumista, vaikka kompromissein. Heidän pätevyys opettajaksi (eli pedagogiikasta vastaavaksi) poistettiin. Koska olet vielä siellä, ei ihme jos pakka on sekaisin.
Toimin opettajana, koska minulla on sosionomiopintojen kautta saatu pätevyys. Toiselta opettajaltamme puuttuu muodollinen pätevyys. Epäilemättä yliopistokoulutus antaa erilaisen osaamispohjan, ja sosionomina kiinnitän tosiaan huomiota ryhmädynamiikkaan ja esim. työssäjaksamiseen. Kasvatustieteen puoliarvosanan olen suorittanut avoimessa yliopistossa, mutta sosionomiopintoihin pedagogiikka ei ainakaan meillä kuulunut.
On hyvä huomio tuo, että meillä on saatettu jämähtää menneisyyteen. En tosin ole siihen aikaan ollut päiväkodissa töissä, joten en tiedä, miten silloin päivähoitoa toteutettiin. Koulutus ei täysin valmenna työelämään, mutta tässä ketjussa lukemani perusteella aika moni yllättyy siitä, mitä työ käytännössä on, myös ne kasvatustiedettä monta vuotta opiskelleet. Minulle ei tullut yllätyksenä, että saan olla paljon lapsiryhmässä, mutta kaiken lukemani perusteella odotin, että paperitöitä ja muuta kuin lastenhoitoa olisi enemmän, ja se pitäisi vain mahduttaa johonkin kohtaan, tai tehdä omalla ajalla.
Ei se minusta ole lastenhoitajien mielistelemistä, että emme jätä heitä pulaan paperitöihin vedoten. Vasta taloon tulleena katson, että minun on hyvä tutustua ensin kunnolla lapsiin ja toimintaan, ennen kun alan kehittää toimintaa eteenpäin. Ja se suunnitteleminenkin tehdään meillä pitkälti tiimikokouksessa. Nyt on seuraavien kolmen viikon ohjelma pienryhmiä myöten suunniteltu.
Soaionomiopinnot ovat kylläkin alusta loppuun sosiaalipedagogiikkaa, joka läpäisee valtakunnallisen varhaiskasvatussuunnitelman perusteet.
Kannattaa tutustua myös työaikalainsäädäntöön. Opettajana vastaat lapsiryhmän pedagogiikasta ja sak-ajalla hoidat lakisääteisiä työtehtäviäsi, joita et voi jättää tekemättä.
Mene Seuren sivuille, siellä kerrotaan. Samoin Seurella on jatkuva haku työ- ja elinkeinotoimiston työnhakusivustolla, siellä kerrotan lisää.
Lähes kaikki kelpaavat seurelaiseksi nykyään. Kyllä, aamulla varaat sähköisestä valikosta, minkä avoimista sijaisuuksista valitset. Sitten otat työvarustereppusi ja menet sinne töihin. Joissakin taloissa opastetaan töihin, joissakin ei. Voit soitella ilmoituksen jättäneisiin päiväkoteihin, jos haluat kysyä jotakin lisää ennen paikan varaamista. Parhaat talot varataan heti klo 7.30 aamulla, huonoimpia ei koko päivänä.