Varhaiskasvatuksen kertomuksia - alan työntekijöiden hätähuuto resurssipulan ja uupumisien vuoksi
Iltalehden artikkelissa kerrotaan, että "Varhaiskasvatuksen kertomuksia" -niminen tili löytyy Instagrammista. Sen ylläpitäjillä on kertomansa mukaan yhteenlaskettuna 26 vuotta työkokemusta varhaiskasvatuksesta ja yli 60 päiväkodista.
He ovat varhaiskasvatuksen opettajia ja hoitajia.
Ylläpitäjät ovat julkaisseet tilillään nyt noin 300 samaansa viestiä ja tilillä on noin 6200 seuraajaa.
Kaikki ovat pettyneitä alaan.
LÄHDE https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/1e692fb2-6000-405b-87cc-92f6…
Kommentit (19735)
Mulla on tullut totaalinen kyllästyminen koko tähän yhteiskuntaan. Meidän terveydenhuolto, perusopetus ja varhaiskasvatus ovat kaikki kaatumassa. Kaikki vaan kallistuu ja sähköstäkin pula.
Ennen jaksoin toivoa parannusta vaka-alalle. Nyt en enää usko siihen. Millä rahalla me tämä sotku korjataan kun koko p*ska on kaatumassa? Mä olen vaan niin väsynyt ja vihainen. Tänään kotiin tullessa tein päätöksen, että nyt riittää. Huomenna irtisanon itseni. Kirjallinen viesti on jo kirjoitettu. Uutta työtä ei ole, mutta ei kiinnosta. Ei ole onneksi elätettäviä lsosua nii voin painella ulkomaille tai vetää itseni vaikka kiikkuun. Ja kyllä näin mustana on nyt mieli. Mä olen joustanut ja joustanut itseni äärimmilleen saamatta mitään takaisin.
Kiitos ja anteeksi.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on tullut totaalinen kyllästyminen koko tähän yhteiskuntaan. Meidän terveydenhuolto, perusopetus ja varhaiskasvatus ovat kaikki kaatumassa. Kaikki vaan kallistuu ja sähköstäkin pula.
Ennen jaksoin toivoa parannusta vaka-alalle. Nyt en enää usko siihen. Millä rahalla me tämä sotku korjataan kun koko p*ska on kaatumassa? Mä olen vaan niin väsynyt ja vihainen. Tänään kotiin tullessa tein päätöksen, että nyt riittää. Huomenna irtisanon itseni. Kirjallinen viesti on jo kirjoitettu. Uutta työtä ei ole, mutta ei kiinnosta. Ei ole onneksi elätettäviä lsosua nii voin painella ulkomaille tai vetää itseni vaikka kiikkuun. Ja kyllä näin mustana on nyt mieli. Mä olen joustanut ja joustanut itseni äärimmilleen saamatta mitään takaisin.
Kiitos ja anteeksi.
Kyllä sinä kuule töitä löydät, mene vaikka markettiin siivoojaksi. Voi sitä rauhaa, kun illalla siivoat hiljaista kauppaa.
Myös porrassiivoojana saat olla ihanan rauhan ja hiljaisuuden keskellä, omassa tahdissa edeten. Pskaan duuniin ei kannata hetkeksikään jäädä.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos ja anteeksi.
Älä missään nimessä ainakaan tee itsemurhaa. Ei, ei, ei. Se ei ole ratkaisu.
Vaikka ei nyt lohduta, niin Suomessa on taatusti jossakin myös päiväkoti, jossa asiat ovat suhteellisen hyvin, vaikka säännöt ovat nykyään nämä, mitä ovat.
Pyydä huomenna 3 kk palkaton vapaa, tai 6 kk. Sitten jaat rahasi niin, että riittää sinne saakka.
Kun jäät pois päiväkodista, et mene sinne ollenkaan. Heti ensimmäisestä minuutista, kun olet vapaa, teet vain ja ainoastaan asioita, joista nautit. Joka päivä. Päätä jo illalla nukkumaan mennessä, mikä on se sinua hellivä ja ilahduttava asia, jonka seuraavana päivänä teet. Leffa keskellä päivää, herkkuviineri jossakin kauniissa paikassa, kukkakaupassa ruusujen nuuhkiminen, taidegalleriassa istuminen ja ihmisten, taulujen ja veistosten katselu, koko päivä pyjamassa ja iso lautasellinen lempiruokaa, päiväunia aina kun haluaa, viinilasillinen kaverin kanssa, kynttilän sytyttäminen pimeässä huoneessa ja liekin kanssa oleminen, lumihangessa kahlaaminen, sauna, uiminen, rakastelu, nauraminen, itkeminen, hiusten harjaaminen, kynsilakan levittäminen, meikkaus, hienojen vaatteiden sovittelu kaupoissa, stand-up komedia, hieronta, hyvä kirja, huutaminen tuulessa... Saat tehdä ihan mitä vain, se on sun elämä, eikä kenenkään muun. Elämä on niin lyhyt muutenkin, että kyllä voit sen puoli vuotta vaikka 87 vuodesta ottaa ihan vain ja täysin itsellesi.
Tule! Täällä on ihanaa! (parhaat jutut löytyi hiljalleen, vasta kun uskalsin hypätä, mitä ihmisiä, asioita ja kokemuksia onkaan tullut vastaan, Ah!)
Irtisanoutukaa. Kaikki joukolla.
Siivoamisessa ei tarvi kuunnella. Paĺjon työpaikkoja. Sama palkka.
Aulikki Kananoja kertoi haastattelussa, että oli aikoinaan kehittämässä päivähoitojärjestelmää, koska työssä käyvät äidit olivat pulassa, kun eivät löytäneet lapselleen hoitajaa.
Hän sanoi, ettei silloin voitu edes kuvitella, että kotona olevat äidit toisivat lapsiaan hoitoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työskentelen ryhmässä, joka ei ole niin kaoottinen tai epätoimiva kuin pahimmissa kuvauksissa. Ryhmä on toki ylisuuri kepulikonstein rakennettuna, mutta toimiva.
Yksi asia kuitenkin minua parikymmentä vuotta lastenhoitajana työskennellyttä rasittaa, nimittäin muuttunut työnkuva, jota ei ole missään kovin tarkkaan selvennetty.
Ennen, eikä siitä ole montaa vuotta, myös lastenhoitajat pitivät vasukeskustelut ja kirjasivat ne, opettaja sitten tarkisti ne myöhemmin, että pedagogisesti olivat ok.
Nykyään vain opettajat hoitavat nämä asiat, samoin kaiken suunnittelun. Lastenhoitajasta on tullut pelkkä statisti, minun käsiäni tarvitaan lasten pukemiseen ja ruuan jakamiseen yms. Enää en siis ota osaa keskusteluun vanhempien kanssa, en kirjaa ylös vanhempien toiveita ja huolia, en suunnittele askarteluja, musiikkituokioita, retkiä, en mitään. Opettaja ei keskustele näistä kanssani, vaan ainoastaan kerran viikossa tiimipalaverissa kertoo, mitä teemme ja milloin. Minun mielipidettäni tai ehdotuksiani ei enää noteerata.
Ymmärrän kyllä, että vasut hoitaa opettaja, mutta kyllä se on oman kokemukseni ja koulutukseni aliarvioimista, että en voi ottaa osaa mihinkään suunnitteluun.
Jos minusta taas tehdään puuttuvien opettajien sijainen, osaankin yhtäkkiä hoitaa kaikki vakaopen velvollisuudet! Suurin osa päiväkotini opeista on oikeasti hoitajia, opettajia (päteviä siis) on vain yksi. Näin se aivoton lastenhoitaja muuttuukin kelvolliseksi opettajaksi, kun tarvetta on..
Jotenkin työnkuvan muuttumista olisi voinut vähän selkeämmin ja järkevämmin määritellä. Nyt se asetelma on kuin olisin joku opettajan assistentti. Työnkuva ei ollut sellainen kymmenen vuotta sitten eikä sitä ennen, vaan hoitajan ja opettajan duunit sivusivat enemmän toisiaan.
Mä olen ope ja aina kauden alussa kysyn tiimin hoitajalta millaisen roolin hän haluaa tiimissä ottaa. Osa haluaa suunnitella ja vetää, osaa haluaa vetää valmiiksi suunniteltuja ja osa haluaa keskittyä perushoitoon. Olen myös pyrkinyt mahdollisuuksien mukaan järjestämään suunnitteluaikaa hoitajalle olemalla vaikka itse ryhmässä sak-ajalla, jotta hoitaja saa suunniteltua työajalla.
Helpommallahan mä itse pääsen jos hoitajakin suunnittelee ja vetää toimintaa. 😄
Kuule, lukaisepa nyt se laki, varhaiskasvatuslaki 2018. Ja sitten valtakunnallinen normitus: Varhaiskasvatuksen perusteet 2016 /2018 /2022. Sen jälkeen oman kuntasi varhaiskasvatuksen suunnitelma, se velvoittaa sinua (ja koko tiimiä) nounoudattamaan sitä ja muita em. asiakirjoja kirjaimellisesti.
Siellä lukee, niissä kaikissa, että varhaiskasvatusta suunnitellaan, toteutetaan ja arvioidaan moniammatillisessä tiimissä (hoitaja, sosionomi, opettaja) yhteistyössä huoltajien kanssa ja lapsen mielipide häntä itseään koskevissa asioissa otetaan huomioon ja kirjataan sinne varhaiskasvatussuunnitelmaan.
Sinä et voi keksiä omaa lakiasi siellä työpaikallasi. Laki on laadittu lasten edun näkökulmasta. Lain mukaan on lasten etu, että heidän kasvatustaan, hoitoaan ja opetustaan suunnittelevat, toteuttavat, arvioivat ja kehittävät kaikki eri ammattiryhmät oman osaamisensa ja koulutuksensa näkökulmasta: se hoitaja, sosionomi ja opettaja yhdessä ottaen huomioon, mitä se lapsi itse ja huoltajat toivovat.
Esim. tehostettu ja erityinen tuki ovat hallintopäätöksen alaisia nykyään. Huoltajaa on kuultava asiassa johtajan toimesta. Tukipäätöksestä voi valittaa hallintomenettelyn kautta.
Ei ole ihme, että "aina kauden alussa" on uusi lastenhoitaja työparinasi, jos työssä ei noudateta valtakunnallisia määräyksiä ja lain henkeä tai edes lain kirjainta!
Vakaope on vastuussa siitä, että lapsille tarjottava varhaiskasvatus on pedagogiikaltaan ja muilta osin lainmukaista. Opettaja ei saa missään tapauksessa evätä lapsilta oikeutta myös hoitotieteiden ja sosiaalitieteiden mukaiseen hoitoon ja kasvatukseen, tai hyväksyä käytäntöä, jossa toiset tiiminjäsenet vetäytyisivät ammatillisesta itseluottamuksestaan. Eihän se opettaja tiedä ja osaa asioita, joita varhaiskasvatuksen lastenhoitajat ja sosionomit ovat omissa, yhtä lailla kolmen vuoden mittaisissa opinnoissaan omista tieteenaloistaan oppineet.
Millä tavalla se, että hoitajakin suunnittelee ja toteuttaa toimintaa, sulkee pois nuo muut asiat? Toki jos hoitajan toihuissa ei olisi päätä eikä häntää, niin asiasta hänelle sanoisin. Toistaiseksi kuitenkin innostuneet hoitajat ovat suunnitelleet ja vetäneet oikein hyviä juttuja.
Kyllä opettajissakin on niitä, jotka teettävät 20 tismalleen samanlaista sientä ja lumiukkoa joka syksy ja talvi.
Ja joka kausi ei ole uutta tiimiä, mutta meillä on käytössä systeemi, jossa tiimejä säännöllisesti vaihdetaan. Muutaman kerran olen myös tähän kymmeneen vuoteen vaihtanut työpaikkaa. Ja olen kyllä ollut oikein pidetty työkaveri.
Tämän kirjoittaja ei takuulla ole valmistunut yliopistosta varhaiskasvatuksen kandidaatiksi tai maisteriksi 2012 ja sen jälkeen työskennellyt varhaiskasvatuksen opettajana osallistuen täydennyskoulutuksiin ja päivittäen tietonsa koskien uutta varhaiskasvatuksen lainsäädäntöä, täysin uutta kasvatuksen paradigmaa tässä valtakunnassa.
Kukaan ei työskentele enää ennen vuotta 2018 vallinneessa päivähoidossa. Sitä järjestelmää ei enää ole olemassa. Se lopetettiin 1.8.2018 alkaen.
Jos olet valmistunut ennen tuota päivämäärä, ei sinun koulutuksessasi ole opetettu varhaiskasvatusta vaan päivähoitoa. Jokaisen, joka toimii nykyisen varhaiskasvatuksen työtehtävissä on aivan itse ja työnantajan tarjoamalla täydennyskoulutuksella ja ohjauksella perehdyttävä siihen, miten tässä uudessa, rakennetussa varhaiskasvatuksessa asiat tehdään ja ajatellaan. Ei ole mitään päivähoidon ajattelutapoja enää käytössä. Pyydä kehityskeskustelu esihenkilöltäsi ja selvitä, kuinka työnantaja voi auttaa sinua päivittämään osaamisesi. Kummallista, ettei johtaja ole jo kuluneiden 5 vuoden aikana ohjannut työyhteisöään uuteen.
Varhaiskasvatus ei ole mikään "hanke", vaan täysin uusi kasvatus-ja koulutusjärjestelmä, uusi ideologia ja hierarkisoitu toteutusmalli. Se ei jätä tilaa suorittavan tason tekijöiden sooloilulle. Sitä ohjaavat lait, jotka on laadittu lasten ja palveluntuottajien tarpeista. Työntekijät tekevät, mitä määräykset sanovat. Työntekijät ovat ne nappulat, joita "pelaajat" liikuttelevat. Jos kadut tai et pysy ruudussa, johon sinut on laitettu, korvataan sinut toisella nappulalla.
Moni aiemman päivähoitosysteemin työntekijä lähti alalta pois, koska ei halua työskennellä uudenlaisessa varhaiskasvatussysteemissä. Se ei ole enää se ala, arvomaailma ja toimintatapa, jolle on aikoinaan kouluttautunut. Se on nykyään uusliberaali tehotuottava asiakaspalvelumalli.
Nämä ovat poliittisia, talouden, elinkeinoelämän ja koulutuspolitiikan valintoja. Siksi sillä on merkitystä, että vaaleissa äänestetään ja tietää oikeasti, mitä se äänestetty ehdokas on asioista mieltä ja mitkä ovat hänen mahdollisuutensa ja kykynsä vaikuttaa asioihin.
Mikään päivämäärä ei ole sellainen, että se muuttaisi kerralla kaiken. Pikemminkin elämme siirtymäaikaa edelleen ja työntekijöissä on monen sukupolven tekijöitä. Uskaltaisin jopa väittää, että (valta)osa varhaiskasvattajista ei ole kokonaan lukenut varhaiskasvatuslakia tai Vasu perusteita. Sinulla oli oma tulkintasi varhaiskasvatuslaista, mikä ei suinkaan ole ainoa tulkinta.
Itse omaksun uudistukset kritiikin kautta. Koettelen kaiken ja pidän sen, mikä hyvää on. En kuvittele nykyisten lakien olevan lopullisia ja täydellisiä. En anna muuttuvien sanojen ja termien hämätä enkä hylkää kaikkea vanhaa, hyväksi havaittua ja ala keksimään pyörää uudelleen. Katselen kasvatusta perspektiivistä, johon kuuluu myös sen historia ja tulevaisuuden visiot.
En uhraa työhyvinvointiani tai luovu työn ilosta sen takia, että vaatimukset ovat lisääntyneet xx%. Teen sen, mikä on inhimillisesti mahdollista. Yhdessä lasten kanssa.
- Sivusta
Johto on huonoa tasoa organisaatiosta lähtien.
" Irtisanoutukaa. Kaikki joukolla.
Siivoamisessa ei tarvi kuunnella. Paĺjon työpaikkoja. Sama palkka."
Voi olla enemmänkin tuo palkka siivoajana kun on kunnon firmassa.
Lisäksi takuuvarmasti saat ruoka ja kahvitauot ja käydä aivan rauhassa vessassa.
Vaka-alasta puolestaan tehtiin oiken huolella paskaduuni. Kirjaimellisesti. Edes asiallisia sijaisia ei enää saa, muutoin kuin karenssilla uhkaamalla.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos ja anteeksi.
Minä olen joustanut ja ollut tunnollinen. Vastalahjaksi sain joulun kunniaksi lomautuslapun. Ei voinut kuin nauraa.
Pk säästää muutaman lantin kun olen viikon lomautettuna. itse menetän omavastuuajan takia viikon palkan.
Ei haittaa, koska en jaksa enää välittää alan epäoikeudenmukaisuudesta millä ei ole mitään rajaa, inhimillisyydestä puhumattakaan.
Seuraava työpaikkani on kunnon terve firma joka jakaa lomautuslappujen asemasta joulubonuksia ahkerille alaisilleen, sen vannon.
Vierailija kirjoitti:
Aulikki Kananoja kertoi haastattelussa, että oli aikoinaan kehittämässä päivähoitojärjestelmää, koska työssä käyvät äidit olivat pulassa, kun eivät löytäneet lapselleen hoitajaa.
Hän sanoi, ettei silloin voitu edes kuvitella, että kotona olevat äidit toisivat lapsiaan hoitoon.
Kyllä äideillä on oikeus nautiskella vastasyntyneen kanssa tutustuen vaikka pari vuotta ja viedä sen aikaa muut viisi päiväkotiin ... siellähän sitä on kunnon varhaiskasvattajat, ne pedagogisesta laadustaan tunnetut ja koulutetut.
Vierailija kirjoitti:
Millainen viikko muilla alan ihmisillä on ollut?
Meiltä puuttunut/puuttuu koko viikon ajan talosta 6 kasvattajaa, sijaisia on ollut 1-2kpl. Omasta ryhmästäni puuttuu 2 kasvattajaa ja kaikki 3 olemme olleet paikalla viimeksi n.1,5kk sitten.
Syksy ja talvi, tähän saakka, on ollut lähinnä sairastelua, lapsilla ja aikuisilla ja monilla menossa jopa kierros 3.En edes osaa kuvailla kuinka väsynyt olen ja pelkään, että viikon joululomani koittaessa elimistö prakaa ja sairastun, taas, tuntuu että sitä vain painaa eteenpäin päivästä toiseen kuin seonnut akka metsästä, ei ole vaihtoehtoja.
Pari viikkoa sitten loppui ab-kuuri ja sitä ennen sain pöpön tuossa vajaa 2kk sitten.
Et ole yksin.
Vierailija kirjoitti:
Meiltä puuttunut/puuttuu koko viikon ajan talosta 6 kasvattajaa, sijaisia on ollut 1-2kpl. Omasta ryhmästäni puuttuu 2 kasvattajaa ja kaikki 3 olemme olleet paikalla viimeksi n.1,5kk sitten.
Syksy ja talvi, tähän saakka, on ollut lähinnä sairastelua, lapsilla ja aikuisilla ja monilla menossa jopa kierros 3.En edes osaa kuvailla kuinka väsynyt olen ja pelkään, että viikon joululomani koittaessa elimistö prakaa ja sairastun, taas, tuntuu että sitä vain painaa eteenpäin päivästä toiseen kuin seonnut akka metsästä, ei ole vaihtoehtoja.
Pari viikkoa sitten loppui ab-kuuri ja sitä ennen sain pöpön tuossa vajaa 2kk sitten.
Itselläni on ollut hyvin samankaltainen tilanne ja lopulta minun oli mentävä työterveyteen. Tiedän, että moni meistä alalla olevista on tunnollisia puurtajia ja ei haluta jättää muita pulaan. MUTTA olet velkaa sen itsellesi ja haet apua. Voimia ja jaksamista!
Vierailija kirjoitti:
Meillä kolme sitoutunutta kasvattajaa + opiskelija. Yksittäisiä poissaoloja tartuntatautien takia, muttei yhtään työuupumuksen takia. Sijaisen olemme aina saaneet.
Yläpeukkuja keräävät muut tarinat kuin tämä, mutta silläkin uhalla: vahva ja sitoutunut tiimi on mielekkään ja laadukkaan vaka-työn perustus! Jotain pikkumaisia, kuppikuntaisia ja hierarkkisia himmeleitä rakentavat työntekijät eivät koskaan saa kokea sitä.
Loppuun sitaatti Frank Martelalta: "Huipputiimi ei synny huippuyksilöistä, vaan se rakennetaan tiimin vuorovaikutusta kehittämällä".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pari viikkoa sitten loppui ab-kuuri ja sitä ennen sain pöpön tuossa vajaa 2kk sitten.Meillä kolme sitoutunutta kasvattajaa + opiskelija. Yksittäisiä poissaoloja tartuntatautien takia, muttei yhtään työuupumuksen takia. Sijaisen olemme aina saaneet.
Yläpeukkuja keräävät muut tarinat kuin tämä, mutta silläkin uhalla: vahva ja sitoutunut tiimi on mielekkään ja laadukkaan vaka-työn perustus! Jotain pikkumaisia, kuppikuntaisia ja hierarkkisia himmeleitä rakentavat työntekijät eivät koskaan saa kokea sitä.
Loppuun sitaatti Frank Martelalta: "Huipputiimi ei synny huippuyksilöistä, vaan se rakennetaan tiimin vuorovaikutusta kehittämällä".
En oikeasti tiedä miksi lainasit tekstiäni omaan tekstiisi?
Et voi tehdä olettamuksia tuolla tavalla, tai voit, mutta et voi ainakaan pitää niitä niin totuuksina, että sitten sen pohjalta kommentoisit. Ja vieläpä niin, että kohotat omaa/talonne/tiimisi "loistavuutta" himmentämällä toista. Sinulla ei siihen tarvittavaa tietoa asioista yksinkertaisesti ole.
Alan johdolle, tai alan poliittisille päättäjille kenkää! Muuten on vaikeaa muuttaa mitään. "Ylhäältä johtaminen on epäonnistunut samalla periaatteella kuin venäjän hyökkäys Ukrainaan. Vain ylemmällä johdolla on valta päättää .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pari viikkoa sitten loppui ab-kuuri ja sitä ennen sain pöpön tuossa vajaa 2kk sitten.Meillä kolme sitoutunutta kasvattajaa + opiskelija. Yksittäisiä poissaoloja tartuntatautien takia, muttei yhtään työuupumuksen takia. Sijaisen olemme aina saaneet.
En oikeasti tiedä miksi lainasit tekstiäni omaan tekstiisi?
Et voi tehdä olettamuksia tuolla tavalla, tai voit, mutta et voi ainakaan pitää niitä niin totuuksina, että sitten sen pohjalta kommentoisit. Ja vieläpä niin, että kohotat omaa/talonne/tiimisi "loistavuutta" himmentämällä toista. Sinulla ei siihen tarvittavaa tietoa asioista yksinkertaisesti ole.
Samaa mieltä. Itsellänikin oli aivan huipputiimi aikoinaan, mutta edes huippu- sitoutunut tiimi ei estänyt loppuunpalamista, kun muut työn edellytykset eivät olleet kohdallaan.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos ja anteeksi.
Nyt äkkiä sinne työterveyshuoltoon hakemaan sairaslomaa. Kerrot mietteesi ja oireesi niin saat uupumuksesta 2 viikkoa. Voin kokemuksesta sanoa että se irtisanoutuminen ei ratkaise mitään. Seuraavaksi työkkäri alkaa painostamana sinua. Valmiiksi uupuneena se on erittäin raskasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos ja anteeksi.
Nyt äkkiä sinne työterveyshuoltoon hakemaan sairaslomaa. Kerrot mietteesi ja oireesi niin saat uupumuksesta 2 viikkoa. Voin kokemuksesta sanoa että se irtisanoutuminen ei ratkaise mitään. Seuraavaksi työkkäri alkaa painostamana sinua. Valmiiksi uupuneena se on erittäin raskasta.
Voin kokemuksesta sanoa, että joskus se irtisanoutuminen on ehdottomasti se paras ratkaisu.
Näin sanovat myös työterveyspsykologit.
Sekä järki, myös tunne, vaisto ja aiheesta kirjoitetut elämäkertatarinat.
"Työkkäri" on paikka, johon ilmoittaudutaan, kun halutaan hakea työpaikkaa. Työkkäri on palvelumuoto, joka auttaa työllistymisessä. Jos ei uutterasta työpaikan hakemisesta, jälleen koulutuksesta ja muista yrityksistä huolimatta löydä itselleen (mitä vain) työtä, maksaa yhteiskunta työpaikan etsimisen ajalta työttömyyskorvausta.
Työkkäri ei siis tosiaankaan tule etsimään ja painostamaan ketään, joka on irtisanoutunut työstään ja haluaa viettää omaa aikaa olematta töissä tai aktiivisena työnhakijana.
No niin, hyvää joulua, nyt se sitten alkaa...
Tulirokko leviää tosi nopeasti. Nyt kaikki vähänkin oireiset heti kotiin ja eristys, kunnes antibiottikuuri on taatusti tehonnut ja jälkitarkastuksessa puhtaat paperit. Kamala tauti.
Syksy ja talvi, tähän saakka, on ollut lähinnä sairastelua, lapsilla ja aikuisilla ja monilla menossa jopa kierros 3.
En edes osaa kuvailla kuinka väsynyt olen ja pelkään, että viikon joululomani koittaessa elimistö prakaa ja sairastun, taas, tuntuu että sitä vain painaa eteenpäin päivästä toiseen kuin seonnut akka metsästä, ei ole vaihtoehtoja.