Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saamelaiset itse syyttävät Miisa Nuorgamia käsityöelinkeinonsa tuhoamisesta ja matkailuelinkeinonsa haittaamisesta

Vierailija
08.10.2021 |

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/5aba2fdb-6ba2-412b-afc1-8a6ba70cc2a6

"– Harmillisen usein voimakkaimmin äänensä saavat kuuluville tahot, joiden elanto ei ole riippuvainen kummastakaan elinkeinosta, eivätkä he välttämättä edes asu saamelaisalueella, kirjoittaa Jan-Erik Paadar.

https://www.facebook.com/janpaadar/posts/10159472650509140

Paadarin postauksessa useampi saamelainen mainitsee juuri Miisa Nuorgamin suurimpana vahingontekijänä.

Hänhän sopii Paadarin kuvaukseen. Saa elantonsa verorahoista valtion työpaikassa (Yle), ei ole kuin puoleksi saamelainen eikä ole koskaan asunut saamelaisalueilla. Häntä ei haittaa, vaikka rakentaakin omaa julkkisuraansa tavalla, joka tuhoaa saamelaisten elinkeinoja.

Kommentit (738)

Vierailija
561/738 |
11.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

mites romaani musiikki saako sitä kuunnella jopa ostaa

Vierailija
562/738 |
11.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

757

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
563/738 |
11.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä alan olla jo todellakin pöyristynyt siitä, miten puusilmäisiä tämän Miisan kaltaiset nuoret ihmiset ovat nykyään somessa. Siis eikö hän oikeasti näe MITÄÄN ironiaa siinä, että juuri hän vuoden saamenopintoineen määrittelee norsunluutornistaan "feikkisaamelaisuutta" ja sanoo jotain tuntematonta "suomalaiseksi" oletettavasti tietämättä mitään tämän perhetaustasta? Ja sanoo tätä ihmistä "janariksi", ikään kuin olisi halveksittavaa olla kotoisin landelta, vaikka itse korostaa olevansa nimenomaan saamelainen. Missä järki?

Kävin lukemassa hänen Twitteriään saadakseni monipuolisemman ja reilumman kuvan tilanteesta. Kuulosti teini-ikäisen kiukuttelulta.

Vierailija
564/738 |
11.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

c

544/568 | 

klo 17:18 | 11.10.2021

Vierailija kirjoitti:

Ihan uteliaisuudesta, mitä mieltä saamelaiset ovat ulkomaalaisista turisteista? Siis jos nimenomaan Etelä-Suomen turistit ärsyttävät niin paljon, että oikein pilkkanimiäkin heille löytyy.

Jos tarkoitat nimitystä lantalainen, se on saamelainen rasistinen yleisnimitys suomalaiselle, ei tarkoita turistia vaan suomalaista ihmistä.

kaikki kelpaa, kelta saadaan rahat pois. ulkomaalaiset vielä enempi kun kaikki skeida sortamisesta menee läpi. suomalaiset on jo tajuamassa, että ketään ei sorreta. päinvastoin, rahaa virtaa avustuksina ovista ja ikkunoista pienelle piirille pohjoiseen.

Vierailija
565/738 |
11.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kumma, kun varttimustalaisia sanotaa manneiksi,  mutta varttisaamelainen ei olisi sitten saamelainen ollenkaan. Kulttuuri peritään myös epigeneettisesti eli vaikka Miisa ei olisikaan asunut saamelaisalueella, hän on silti osittain saamelainen. Mikä ongelma tämän asian hyväksyminen on? USAssa ihmiset korostavat juuriaan ja kertovat, mistä isovanhemmat ovat kotoisin, ollaan italialais-irlantilais-saksalaisia, mutta täällä ei sitten voi olla edes saamelainen ja lantalainen yhtä aikaa. 

Ehkä se outous ilmenee täällä niin, että Ylöjärvellä suomenkielisessä perheessä ikänsä asuneena sekä Miisa että Emmi ovat alkaneet puhua että he eivät voi ymmärtää valkoisia ihmisiä koska he eivät ole itse valkoisia. Emmi tuo usein esille että alkuperäiskansojen ongelmat ovat hänen ongelmiaan ja hän ei missään nimessä ole suomalainen tai valkoinen, vaan saamelainen. Tämä tuntuu todella kummalliselta itsestäni.

Tässä aiheessa on tosiaan tämä ongelma, että oman sukunsa kulttuuria ei ole otettu omaksi sitä kunnioittaen vaan ollen muille ihmisille aggressiivisia ja törkeitä. Minun ei ole vaikea ymmärtää (itse kulttuurinsa nuorena menettäneiden ihmisten perheenjäsenenä) että on todella vaikeaa kun tunnistaa juurensa vasta kolmekymppisenä ja haluaa sitten tutustua oman sukunsa historiaan ja olla osa sitä. Assimilaatio on ollut hirveää saamelaisille ja on oikein että Lappia kutsuttaisiin Saamenmaaksi ja puretaan kolonialistia rakenteita, se on kaikin tavoin asiallista ja aiheellista.

Itselleni on kurjaa katsoa kun esim nyt Emmi jakaa tältä sivulta otettuja tekstejä jotka on kirjoittanut ihminen jota hän on itse kiusannut vuosia ja kommentoi että häntä niin vihataan netissä ja veetuilee ihmisille jotka eivät ole empaattisia häntä kohtaan kaiken sen jälkeen mitä hän on heille itse tehnyt.

Elämä on kaikille rankkaa. Jaxuja tosiaan.

ei sielä mmitään ole sulatettu yhteen, eikä roviolla polteltu. ketään ei ole orjaks otettu, eikä tap ettu . suomalaisia on. kulttuuri on just sitä siellä, että puhut edessä yhtä ja toiselle toista. mitä siis halutaan, palauttaa vanha kulttuuriko? suomi ei silloin rahoita ja muita kulttuureja ei tule omia, jotenka kodat pystyyn ja sähköt pois. siitä aloitetaan.

Vierailija
566/738 |
11.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kumma, kun varttimustalaisia sanotaa manneiksi,  mutta varttisaamelainen ei olisi sitten saamelainen ollenkaan. Kulttuuri peritään myös epigeneettisesti eli vaikka Miisa ei olisikaan asunut saamelaisalueella, hän on silti osittain saamelainen. Mikä ongelma tämän asian hyväksyminen on? USAssa ihmiset korostavat juuriaan ja kertovat, mistä isovanhemmat ovat kotoisin, ollaan italialais-irlantilais-saksalaisia, mutta täällä ei sitten voi olla edes saamelainen ja lantalainen yhtä aikaa. 

Ehkä se outous ilmenee täällä niin, että Ylöjärvellä suomenkielisessä perheessä ikänsä asuneena sekä Miisa että Emmi ovat alkaneet puhua että he eivät voi ymmärtää valkoisia ihmisiä koska he eivät ole itse valkoisia. Emmi tuo usein esille että alkuperäiskansojen ongelmat ovat hänen ongelmiaan ja hän ei missään nimessä ole suomalainen tai valkoinen, vaan saamelainen. Tämä tuntuu todella kummalliselta itsestäni.

Mistä lähtien saamelaiset ei ole valkolaisia? Eikö ne ole sukua suomalaisille ja suomalaiset on valkoisia.

Emmi on sanonut omassa somessaan ettei voi mm samastua valkoisiin naisiin koska ei ole valkoinen suomalainen, vaan saamelainen.

Vierailija
567/738 |
11.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pohjoisin paikka Suomessa, jossa olen 58 vuoden ikään käynyt on Nilsiä. Taitaa jäädä silleen jatkossakin.

Vierailija
568/738 |
11.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

lappi onlappi kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä aiheessa on tosiaan tämä ongelma, että oman sukunsa kulttuuria ei ole otettu omaksi sitä kunnioittaen vaan ollen muille ihmisille aggressiivisia ja törkeitä. Minun ei ole vaikea ymmärtää (itse kulttuurinsa nuorena menettäneiden ihmisten perheenjäsenenä) että on todella vaikeaa kun tunnistaa juurensa vasta kolmekymppisenä ja haluaa sitten tutustua oman sukunsa historiaan ja olla osa sitä. Assimilaatio on ollut hirveää saamelaisille ja on oikein että Lappia kutsuttaisiin Saamenmaaksi ja puretaan kolonialistia rakenteita, se on kaikin tavoin asiallista ja aiheellista.

Itselleni on kurjaa katsoa kun esim nyt Emmi jakaa tältä sivulta otettuja tekstejä jotka on kirjoittanut ihminen jota hän on itse kiusannut vuosia ja kommentoi että häntä niin vihataan netissä ja veetuilee ihmisille jotka eivät ole empaattisia häntä kohtaan kaiken sen jälkeen mitä hän on heille itse tehnyt.

Elämä on kaikille rankkaa. Jaxuja tosiaan.

ei sielä mmitään ole sulatettu yhteen, eikä roviolla polteltu. ketään ei ole orjaks otettu, eikä tap ettu . suomalaisia on. kulttuuri on just sitä siellä, että puhut edessä yhtä ja toiselle toista. mitä siis halutaan, palauttaa vanha kulttuuriko? suomi ei silloin rahoita ja muita kulttuureja ei tule omia, jotenka kodat pystyyn ja sähköt pois. siitä aloitetaan.

Et tunne näemmä historiaa näiltä osin lainkaan.

Vierailija
569/738 |
11.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä alan olla jo todellakin pöyristynyt siitä, miten puusilmäisiä tämän Miisan kaltaiset nuoret ihmiset ovat nykyään somessa. Siis eikö hän oikeasti näe MITÄÄN ironiaa siinä, että juuri hän vuoden saamenopintoineen määrittelee norsunluutornistaan "feikkisaamelaisuutta" ja sanoo jotain tuntematonta "suomalaiseksi" oletettavasti tietämättä mitään tämän perhetaustasta? Ja sanoo tätä ihmistä "janariksi", ikään kuin olisi halveksittavaa olla kotoisin landelta, vaikka itse korostaa olevansa nimenomaan saamelainen. Missä järki?

Ja Miisa saa sanoa, ettei saamelaisten keskuspaikassa Kautokeinossa ole mitään. Mutta jos ei-saamaleinen sanoo, että Lappi on hänen sielunmaisemaansa, se on kolonialismia ja räsismiä.

Vierailija
570/738 |
11.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni hyvä artikkeli saamelaisista. Itse olen myös aina ihmetellyt, miksi vain saamelaiset ovat saaneet alkuperäiskansan statuksen, mutta muut suomalais-ugrilaiset heimot eivät.

myös tuo, että saamelaiset hellivät itsestään ajatusta Suomen alkuperäiskansana, joka ajettiin väkivalloin pois alueiltaan "uudisasukkaiden toimesta. Kuitenkin kaikki tieteelliset julkaisut, mihin itse olen törmännyt, kertovat yhteisestä historiasta ja siitä, miten saamen ja suomenkieli jakautuivat omiksi kielikseen samasta alkukielestä.

https://vapaasana.net/2017/12/02/saamelaisetko-alkuperaiskansa-erkaantu…

Voi suomalaisia! Ollaan jo pitkään siedetty kaikkea kakkaa suomenruotsalaisilta, jotka "narsistisen perheenjäsenen" tapaan ovat pistäneet koko muun "perheen" pyörimään napansa ympärillä, alistaneet ja latistaneet muita tyyliin: "te ette ole mitään, me toimme tänne sivistyksen ja kulttuurin. Teidän oma kulttuurinne on ala-arvoista jätettä ja teidän oma kielenne ei missään tapauksessa ole sivistyskieli vaan jotain mongoli-mongerrusta.

Sitten tulee saamelaiset, jotka narsistisen perheenjäsenen tapaan alistavat ja latistavat suomalaisia uhriutumalla ja syyllistämällä, esineellistämällä muut suomalaiset "valkonaamoiksi" omiin "inkkarileikkeihinsä".

Yle on näissä puuhissa aina ollut innolla mukana.

Ihme, ettei savosta vielä ole löytynyt ketään woke-savolaista, joka alkaa vaatia oikeuksiaan?

Luin taannoin, että monet kielitieteilijät pitävät savon murretta, ei murteena, vaan peräti omana erillisenä kielenään, jossa on useita eri murteita ja joka kattaa lähes tulkoon koko Itä-Suomen.

Kohta varmaan joku karjalasta älähtää kummelien "mökkinaapuri kivennavalta" vitsistä ja vaatii anteeksipyyntöä.

Karjalaisaktivistit ovat jo heränneet. Ovat ottaneet samanlaisen sorretuista sorretuimman identiteetin saamelaisten ja intiaanien tapaan. 

Karjalaisaktivistit on kyllä oma lukunsa. Karjala ja suomi voitaisiin lukea saman kielen murteiksi, kielen ja murteen raja on poliittinen. Itämerensuomalaiset kielet on muodostaneet murrejatkumon. Poliittisista syistä ja eri valtakunnissa olon takia kielet ovat kehittyneet eri suuntaan ja suomen murteet ovat lähempänä toisiaan yhtenäisen kirjakielen takia, joka on myös tuonut Suomen rajojen sisällä murteita lähemmäs toisiaan. Lönnrotin aikoina karjalan kieliä pidettiin Suomen murteita ja koko valtakunta oli Venäjää, miksi juuri karjalaiset pitäisi lukea omaksi kansaksi, jota suomalaiset on sortaneet? Tietysti Suomessa kieltä voisi alkaa nyt tukea, mutta kulttuurinen ominainen ja itku Kalevalasta on jotenkin absurdia. Myös Länsi-Suomessa on tunnettu kalevalainen runomitta ja Agricolakin mainitsee Väinämöisen hämäläisten jumalaksi. Ilman Lönnrotia iso osa runoista olisi jäänyt tallentamatta, ei ihme että valtakunnan perimmäisistä nurkissa runoperinteen säilyivät pisimpään. Toki Kalevala kokonaisuutena on Lönnrotin tuotos.

Jaahas, mites me pohjois-karjalaiset, saammeko ulista muiden "erikoisten" mukana??;D Viddu mua ottaa päähän tämä wokepelleily! Täällä matkitaan mitä hyvin syöneet twerkkaavat jenkkiafrot mussuttavat "kamalista" orja-ajoistaan mikä ei millään tavalla liity suomeen ja yllättäen ihan meidän omamaalaiset ehkä vain toisesta kylästä alkavat matkia näitä afroja ja syyllistämään "valkoisia", meidän tapauksessa geneettisiä suomalaisia joihin itsekin kuuluvat. Suomi kaikkine omine ihmisryhmineen(suomalaiset, ei muusut) on sen verran pieni kansa että meidän jos kenenkä pitäisi pitää yhtä toistemme kanssa ja vahvistaa suomi/suomalaisuus kuvaa! Ettekö huomaa miten kaunista uniikki kulttuuriamme yritetään tuhota, ulkoapäin?? (sama taitaa tapahtua kaikille pienille finno-ugri kansoille) Suomen lipussa on kohta ruskea raita, ruotsi ei ikinä hallinnut suomea ja suomi on sama kuin amerikka. 

Karjalaisaktivistien mielestä Suomen puoleiset karjalaismurteita puhuvat karjalaiset eivät ole oikeita karjalaisia vaan suomalaisia sortajia.

No, asiasta toiseen, viestisi menee muuten kyllä jo öyhötyksen puolelle etkä puhu kovin kivaan sävyyn mus tista. Wo ke jutut saattaa mennä tietyiltä osin överiksi kuten tässä keskustelussa on osoitettu mutta ei tasa-arvotyö sinänsä ketään uhkaa. Jenkkien tilannetta ja saamelaisia ei voi verrata, saamelaiset kun eivät saa poliisilta luotia päähänsä etnisyytensä vuoksi.

Vierailija
571/738 |
11.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä lähtien saamelaiset ei ole valkolaisia? Eikö ne ole sukua suomalaisille ja suomalaiset on valkoisia.

Perusasiat kuntoon. Saamelaiset ovat ruskeita. Ruskeiksi luokitellaan kaikki, jotka eivät kuulu valtaväestöön eli myös saamelaiset ovat ruskeita.

Kulttuurinen omiminen on etenkin ruskeita koskettava ongelma. Miisa on antanut selkeät ohjeet, miten toimia. Ei voi olla kovin vaikeaa kysyä tekijältä, mikä tuotteet merkitys on ja saako sitä käyttää. Tietysti parasta on, jos otetaan ITSE selvää eikä vaivata vähemmistöjen päätä meidän enemmistön aivoituksilla. Tässä on taas tilanne, että vähemmistö joutuu enemmistölle selittämään asioita. Google on keksitty ja Duodji shoppiin voi aina rimpauttaa.

Mehän ollaan sukulaiskansa, eli onko suomalaiset itsekin ruskeita? Olemmehan vähemmistö maailmassa. Tottakai vähemmistö joutuu TAI SAA ARVOKKAAN TILAISUUDEN selittää asioita, jos on kaupankäynnistä kyse. Jos minäkin laittaisin tuotteita myyntiin, niin velvollisuuteni on kertoa tuotteesta kaikki oleellinen tieto.

Vierailija
572/738 |
11.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta on outoa, että joku tässä keskustelussa yrittää riistää saamelaisilta oikeuden identifioitua saamelaisiksi, koska se olisi jotenkin natsimeininkiä. Siinä näkyy täydellinen tietämättömyys siitä, miten alkuperäiskulttuurit toimivat. Ne toimivat sukujen ja perheiden jatkumon varassa. Sitä teollinen aika on rikkonut, siitä syntyy tämä määrittelyongelma, ihmiset ovat muuttaneet, avioituneet lantalaisten kanssa (suomalaisten siis) jne. Kulttuurit sekoittuneet. Silti meillä on vielä hyvin pieni populaatio saamelaisia jotka elää perinteisessä paimentolaiskulttuurissa. Varjelkaamme heidän elinympäristöään ja oikeuksiaan olla sitä mitä he kokevat olevansa. Esim. samansukupuolisten seksi ei kuulu saamelaiskulttuuriin, koska se on elänyt luonnon ehdoilla ja samansukupuolisten seksi on tarkoituksetonta suvunjatkamisen kannalta.

Luonnonehdoilla elävissäkin kulttuureissa väestön liika lisääntyminen on tavannut olla ongelma. Kasvava väestö ei pysty elämään pyynti- ja paimentolaiskulttuurin ehdoilla, koska laidunmaita / kalavesiä / riistaa ei ole kuin rajalliselle määrälle ihmisiä. Silloin täytyy siirtyä muihin elinkeinoihin tai muuttaa muualle. Tai ehkä sitten sukupuolisuuden harjoittaminen muutenkin kuin lisääntymistarkoituksessa on myös käypäinen toimintatapa.

täydellinen tieto asiasta, yritä ymmärtää. kyllä kai tuo pekan-matin. eetun-uilan. eskon-saun-piun-paun nyt mä lähden pelistä pois-loru on tuttua huttua kaikille jo. luonnon ehdoilla elämistä ei ole omien porotila metsien myynti ja syyttäminen valtiota. kaikki sileeks vaan on tapana poro miesten tehdä. paimentolais kulttuuriko. jätti mönkkäreillä kaahataan metsä maat  karrelle. turisteja pelotellaan. poroja liikaa. kukaan ei asu teltoissa, vaan suuret talot ja rekan kooset paketti autot. tuliterät tietenki,kun valtio avustaa. suvut ja  kadehtii toisiaan ja perheen jäsenet poistetaaan suvusta, jos ei tee just niinku pieni piiri haluaa. kukaaan ei  ikinä ota  ( lue :huoli) toista nk. alkuperäistä kansalaista mieheks eikä vaimoks. miksi? miksi? miksi? luonnon ystäviä, ei tosiaan. turistit on.

Vierailija
573/738 |
11.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli asia mikä hyvänsä, en luota ihmisiin jotka eivät kykene tarkastelemaan omia ajatuksiaan ja toimintaansa kriittisesti.

Vierailija
574/738 |
11.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perusasiat kuntoon. Saamelaiset ovat ruskeita. Ruskeiksi luokitellaan kaikki, jotka eivät kuulu valtaväestöön eli myös saamelaiset ovat ruskeita.

Kulttuurinen omiminen on etenkin ruskeita koskettava ongelma. Miisa on antanut selkeät ohjeet, miten toimia. Ei voi olla kovin vaikeaa kysyä tekijältä, mikä tuotteet merkitys on ja saako sitä käyttää. Tietysti parasta on, jos otetaan ITSE selvää eikä vaivata vähemmistöjen päätä meidän enemmistön aivoituksilla. Tässä on taas tilanne, että vähemmistö joutuu enemmistölle selittämään asioita. Google on keksitty ja Duodji shoppiin voi aina rimpauttaa.

Musta saamelaisten kutsuminen ruskeiksi on aika hassua. Kalvakoita kuin mitkä. Se miten mä olen ymmärtänyt kuka on ruskea on ne jotka ihon väriltään on ruskeita. Pois lukien afrikkalaistaustaiset. Esim. intialaiset. Ja valkoisia valkoihoiset eurooppalaistaustaiset.

Vierailija
575/738 |
11.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saako ei-saamelainen, koko ikänsä ehkä Lapissa (anteeksi kolonialistisen termin käytöstä) asunut pitää pohjoisen maisemia sielunmaisemanaan? Tästä ovat Nuorgamit ja Laitit ihan oikeasti valittaneet ig-stooreissaan. Se kuulemma mitätöi saamelaisia ja siitä tulee arvoton olo....

Minä kyllä pidän ihan kyselemättä. Olen suomalainen ja se on minun maatani.

Sama täällä. Omia sukujuuriani löytyy Lapin alueelta todistettavasti noin 400 vuoden ajalta, joten yksikään Miisa tai muu sössöttäjä tule väittämään, että se ei olisi sielunmaisemani. Jokaisella neljälle isovanhemmallani on myös saamelaisia esi-isiä, mutta en missään tapauksessa pidä itseäni saamelaisena. Olen vitivalkoinen suomalainen, Lappi on kotini enkä aio hävetä sitä.

Vierailija
576/738 |
11.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomalaiset ja saamelaiset ovat tuhansia vuosia rinnakkain eläneitä kielellisesti ja etnisesti sukulaiskansoja. Eikä kumpikaan ole toista ruskeampi. Älytön ajatuskin. Kielivähemmistö ja valitettavasti aikoinaan väärin kohdeltu kielivähemmistö saamelaiset kylläkin ovat.

Vierailija
577/738 |
11.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saako ei-saamelainen, koko ikänsä ehkä Lapissa (anteeksi kolonialistisen termin käytöstä) asunut pitää pohjoisen maisemia sielunmaisemanaan? Tästä ovat Nuorgamit ja Laitit ihan oikeasti valittaneet ig-stooreissaan. Se kuulemma mitätöi saamelaisia ja siitä tulee arvoton olo....

Minä kyllä pidän ihan kyselemättä. Olen suomalainen ja se on minun maatani.

Sama täällä. Omia sukujuuriani löytyy Lapin alueelta todistettavasti noin 400 vuoden ajalta, joten yksikään Miisa tai muu sössöttäjä tule väittämään, että se ei olisi sielunmaisemani. Jokaisella neljälle isovanhemmallani on myös saamelaisia esi-isiä, mutta en missään tapauksessa pidä itseäni saamelaisena. Olen vitivalkoinen suomalainen, Lappi on kotini enkä aio hävetä sitä.

Minulla on juuret todistettavasti yli 500 vuoden ajalta Lapissa. Saamelaisten poronhoito on nuorempaa perua kuin minun juureni. Joten kyllä se minunkin maatani on.

Vierailija
578/738 |
11.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Emmi on sanonut omassa somessaan ettei voi mm samastua valkoisiin naisiin koska ei ole valkoinen suomalainen, vaan saamelainen.

No meneepä nyt vähän paksuksi. Kukahan tässä eksotisoi ja ketä?

Vierailija
579/738 |
11.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäs kansainvälinen piirroselokuvatuotanto se olikaan kun Suomen saamelaisten joukosta nousi valtava älämölö jonkun arvovaltaisen museonjohtajan tms. johdolla siitä että elokuvassa oli saamelaisia hahmoja eikä penniäkään korvauksia ole satanut saamelaisille.

Se oli se hetki, kun ajattelin, että ampukaa vaan omiin jalkoihinne ja onnea poronhoitoon.

Ketä kiinnostaa jotkut nevöhööd saamelaiset?    

Vierailija
580/738 |
11.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Frozen 2:ssa Disney käytti saamelaista asiantuntijaryhmää apuna tarinankerronnassa. En tiedä millaisia asioita ovat käyneet läpi, mutta ilmeisesti haluttiin välttää stereotypiat jne. USA:ssa ollaan näissä asioissa ihan supervarovaisia. Tietääkseni kukaan ei mitään korvauksia ole vaatinut tai saanut, mutta vaikuttaahan nuo elokuvat myönteisesti matkailuun. Lisäksi se oli ensimmäinen saameksi dubattu suurtuotanto.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi seitsemän