Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vanhemmat tarvitsee tukea!! Suomen tilanne on perseestä.

Vierailija
22.11.2014 |

Kuten joku oli jossain kommentoinut, perinteiset kodinhoitajat perheille jotka kokevat tarvitsevansa. MUTTA ei voi, eihän nyt siihen voi resursseja tuhlata. Ja 10 vuotta sitten muistan kun tuttavien lapset olivat jonkun päivän viikosta "sijais-mummolla", kävivät uimassa, syömässä tai olivat vain "mummon" kotona. Se oli erittäin hyvä ratkaisu. Vanhemmat saivat levätä. Haluan että tälle tilanteelle tehtäisiin jotain, ja pian! En todellakaan halua lukea enää lehdistä kuinka jompikumpi vanhemmista on seonnut ja tappanut lapsensa tai itsensä.

Kommentit (136)

Vierailija
121/136 |
23.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 00:20"]

Jos lapsen hankit niin pidä siitä itse huolta. Omalla päätöksellä olet sen maailman tuonut niin miksi muiden pitäisi se tai kotisi sinun puolesta tehdä? Yh vanhemmille avun sallii jos on esim isä lähtenyt kävelemään tms mutta jos lapsella on molemmat vanhemmat elämässä niin tarkotus on jakaa velvollisuudet ja rentoutumiset

[/quote]

Niinpä kaikki muutkin asiat on itse hankittu. Mitäs jos täysin unohdettaisiin yhteisöllisyys ja kukaan ei saisi mitään mistään. Jokainen hoitakoon omat asiansa ilman apua.

Joskus tulee niin typeriä omaan napaan tuijottavia kommentteja, että menee hermo.

Vierailija
122/136 |
23.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"No voi jumalauta, kerroin vaan mitä mulle on sanottu! Heti ollaan nälvimässä ja vittuilemassa, tehkää elämällenne jotain jos noin kyrpii tai älkää lukeko tätä palstaa!  T: Se 80-luvulla syntynyt"

Mä luen tätä palstaa, jotta oppimisin ymmärtämään teidän pienten pilttienne kielinystyröitä päiväkodissa, koulussa ja vapaa-ajalla.

Ruma kielen käyttö ei ole lapsen syy, sillä lapsen vanhemmat antavat siihen esimerkin omalla käytöksellään. Nyt mä tiedänkin, miksi lapset kohtelevat ja puhuvat rumasti toisilleen, se on opittu tapa kotoa.

Hyvä käytös ja kaunis kielen käyttö kyllä avaa ihan itsekseen monia ovia, ihmissuhteissa ja työelämässä, johon lasta tulisi kannustaa vai onko senkin vanhemmat jo ulkoistaneet ja jättäneet yhteiskunnan tehtäväksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/136 |
23.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 11:31"]

Enää ei varsinaisia kodinhoitajia enää ole, koska perheissä on aivan toisenlaiset ongelmat kuin 70-80-luvulla, jolloin monet vanhemmat olivat usein työn uuvuttamia, koska eipä juuri kotitöitä helpottavia kodinkoneita ollut, jopa perheet vaatteet ommeltiin itse, oli pitkät työpäivät ja lyhyet lomat ja äitiysloma oli lyhyt, eikä kunnallista päivähoito-oikeutta ollut esim. alle 3-vuotiaalle lapselle, vaikka lapsen molemmat vanhemmat olivat töissä ja tekivät pitkää päivää.

Tämän päivän "kodinhoitajat" eivät tee suorittavaa työtä kuin lääketiett. tai muissa sosiaall. tapauksissa, koska perhe tarvitsee aivan muita avuja, jotta siitä olisi perheelle hyötyä, muussa tapauksessa se on pojaton suo. Nykyään joudutaan kädestä pitäen neuvomaan miten pyörittää arkea ja saada aika riittämään. Jopa pyydetään sulkemaan tietokone ja netti ja tehdään yhdessä kodinhoitajan kanssa ruokaa, pestään pyykkiä jne. kun omat avut eivät siihen riitä, eikä ole ymmärrystä hakea peli-ja nettiriippuvaisuuteen tai omaan ajanhallintaan apua. 

[/quote]

Tässä ketjussa on ollut hyviä esimerkkejä miksi julkista kotiapua tarvitaan vieläkin. Syy siihen miksi sitä nykyään harvoin tarjotaan, taitaa johtua enemmänkin ajatusmaailman oikeistolaistumisesta: syy ongelmiin on aina ihmisessä itsessään. Koliikkivauvat ym. eivät kuitenkaan ole hävinneet mihinkään. Jos vanhemmat eivät ole aivan kädettömiä, niin siitä neuvonnasta tuskin on paljoa hyötyä. Kotiapu tuskin on yhtään kalliimpaa, ja jos siitä on enemmän hyötyä niin se voisi säästää paljon yhteiskunnan rahaa.

Vierailija
124/136 |
23.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 00:30"]

[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 00:26"]Yhteiskunnan tarjoama kotiapulainen (vaikka sillä 9 € päiväpalkalla) jokaiseen lapsiperheeseen. [/quote] Sama pitäisi olla saatavilla myös ei lapsellisille. Se että tähän maailmaan lapsen pullautat ei sinusta tee parempaa kansalaista joka ansaitsee moisen edun. Yhtä väsynyt ja stressaantunut ja tukea tarvitseva voi olla lapsetonkin. Joissain tilanteessa vielä enemmän kun suomessa kaikki tuki menee aina lapsellisille ja lapsettomat joutuu kärvistelemään ja taistelemaan pärjätäkseen

[/quote]

Se lapsen teko muuten tekee ihmisestä paremman kansalaisen. Tulevaisuuden veronmaksaja, yhteiskunnan työvoima yms  kasvaa -YLLÄTYS YLLÄTYS- niistä lapsista.

Sinunkin takamuksesi joutuu joku vanhainkodissa pesemään ja se joku on jonkun muun LAPSI.

Vierailija
125/136 |
23.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 04:23"]

[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 01:45"]

Mulla on yksi lapsi. 3-vuotias. En ikimaailmassa olisi tajunnut, että olen lapsen kanssa aivan loppu. Mies on toki, mutta tekee pitkää päivää. Mummot ja mammat asuu kaukana. Olin aina ajatellut olevani se pärjääjä. Ainahan olen pärjännyt. Juossut maratoninkin 4 kertaa, opiskellut 2 tutkintoa ja tehnyt aina jotain yleishyödyllistä/vapaaehtoistyötä muun työn ohessa. Mutta ei.

Kun  laspi tuli, olin seota.Onneksi sain perhetyöstä 2x viikko kotiapua 4h kerrallaan puoli vuotta. Syynä äidin väsymys ja verkostojen puute. Nukuin kaikki ne tunnit.

Ei näitä voi ennustaa. Minä jos kuka olen energinen ja aikaansaava ja voimakas. Jopa ammattini olisi (psykologi ja sairaanhoitaja) olisi ennakoinut jaksamista, kun työkaluja pulmiin löytyisi.

Mutta ei elämää voi ennustaa. Ei. Vaikka niin kovin haluatte niin uskoa.

[/quote]

Lol kuulostat aivan joltain 12vuotiaalta ketä olisi vasta tutustunut maailmaan ja ketä olisi vetänyt kahvia ekaa kertaa.

Nuo ammatin paperit yms muut ei kerro yhtään mistään kestävyydestä tai itsekurista. Jos itsekuria olisi ollut ja kestävyyttä olisit saanut aikaan jotain kunnon asiaa johon olisit keskittynyt ja auttanut köyhiä yms ja ET TODELLAKAAN OLISI HANKKINUT ITSEKKÄÄSTI LASTA.

[/quote]  No LOL kuule vaan itsellesi. Sinä kun et kuulosta edes 13 vuotiaalta kun et osaa edes suomenkieltä...ketä ketä ketä...

Vierailija
126/136 |
23.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

70-luvussa oli vielä sekin iloinen asia, että siihen aikaan lapsia ei viihdytetty ja vahdittu silmät selässä. Kukaan ei jaksa olla hälytystilassa tai ohjelmatoimistona tauotta monta vuotta, se ei ole fysiologisesti mahdollista sairastumatta, kun stressihormonit ovat koko ajan koholla. Mutta jostain syystä tätä on alettu pitää ihanteena, eikä edes haluta kuunnella ehdotuksia, että kun kerran samassa talossa asuu toinenkin yh, niin voitaisiinko sitä ottaa toisen lapset meille leikkimään ja sama toisinpäin.

[/quote]

70 luvulla lapsia kuoli tapaturmissa 10x enemmän kuin nyt! Lasten kuolleisuus on romahtanut noin kymmeneen prosenttiin seitsemänkymmentäluvun tasosta.

Vierailija
127/136 |
23.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 09:32"][quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 00:30"]

[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 00:26"]Yhteiskunnan tarjoama kotiapulainen (vaikka sillä 9 € päiväpalkalla) jokaiseen lapsiperheeseen. [/quote] Sama pitäisi olla saatavilla myös ei lapsellisille. Se että tähän maailmaan lapsen pullautat ei sinusta tee parempaa kansalaista joka ansaitsee moisen edun. Yhtä väsynyt ja stressaantunut ja tukea tarvitseva voi olla lapsetonkin. Joissain tilanteessa vielä enemmän kun suomessa kaikki tuki menee aina lapsellisille ja lapsettomat joutuu kärvistelemään ja taistelemaan pärjätäkseen

[/quote]

Se lapsen teko muuten tekee ihmisestä paremman kansalaisen. Tulevaisuuden veronmaksaja, yhteiskunnan työvoima yms  kasvaa -YLLÄTYS YLLÄTYS- niistä lapsista.

Sinunkin takamuksesi joutuu joku vanhainkodissa pesemään ja se joku on jonkun muun LAPSI.

[/quote]

Eli sinun mielestä ihminen joka on esim tahdottomasti lapseton on aina toisen asteen kansalainen? Ja kaikenlisäksi et tiedä tuleeko juuri siitä sinun piltistä kunnon veroja maksava kansalainen. siitä saattaa tulla yhtä hyvin sossupummi WT joka niitä lapsia tehtailee tähän maailmaan joista ei ikinä tule mitään

Vierailija
128/136 |
23.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kyllä oikeasti aika hassua, että tässä maailmassa saa valittaa kaikesta muusta paitsi lapsiperhearjen vaikeuksista. Ei se oikeasti ole ihme, että vanhemmat väsyvät kun joka tuutista huudetaan, että et ole vanhempi etkä mikään, jos pyydät apua lastenhoitoon.

Olen ihan varma, että jokainen näistä "itse olet lapsesi hankkinut"-meuhkaajat ottaisivat apua ilomielin vastaan, jos vauva huutaa koliikkiaan yökaudet ja uhmaikäinen yrittää kerta toisensa jälkeen uittaa hammasharjat vessanpöntössä tai kiivetä kirjahyllyyn samaan aikaan kun pitäisi sitä koliikkivauvaa hoivata.

Asioista on hirveän helppo ajatella mustavalkoisesti ja "koska minäkään en tarvinnut apua viiden koliikkivauvan ja neljän uhmaikäisen kanssa", ei tarkoita sitä, etteikö joku toinen tarvitse apua sen yhden kipeän tai uhmakkaan lapsen kanssa.

Vierailija
129/136 |
23.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

huh huh ei hyvältä näytä kun tätä palstaa lukee! Jokainen ajattelee vain omaa persettään. Olette itsekkäitä paskoja! Ihminen saa ja on väkillä heikko! Missä somidaarisuus ja toisen auttaminen? Itsekäs paska: toivon että joudut virumaan yksinäisenä syöpäsairaana jalattomana kämpässäsi ja kukaan ei auta sinua! Jos lapsia ei tehtäisi ei teidän itsekkäitten paskojen elämä tulisi olemaan yhtään parempaa. Päinvastoin, Suomi voitaisiin lopettaa.t. Yhden terveen lapsen työssäkäyvä äiti

Vierailija
130/136 |
23.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 09:47"]huh huh ei hyvältä näytä kun tätä palstaa lukee! Jokainen ajattelee vain omaa persettään. Olette itsekkäitä paskoja! Ihminen saa ja on väkillä heikko! Missä somidaarisuus ja toisen auttaminen? Itsekäs paska: toivon että joudut virumaan yksinäisenä syöpäsairaana jalattomana kämpässäsi ja kukaan ei auta sinua! Jos lapsia ei tehtäisi ei teidän itsekkäitten paskojen elämä tulisi olemaan yhtään parempaa. Päinvastoin, Suomi voitaisiin lopettaa.t. Yhden terveen lapsen työssäkäyvä äiti
[/quote]

Perheelliset on itsekkäitä paskoja. Heidän mielestään heille kuuluu kaikki edut ja sitten kun sanotaan että tasavertaisuuden nimissä esim kodinhoito kuuluu myös ei perheellisille niin alkaa itku etteivät he tarvitse tämmöistä palvelua. Ja mistä nämä tietävät mitä palveluja ei perheelliset tarvitsee?

Vierailija
131/136 |
23.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 07:18"]

[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 03:39"]

[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 02:05"]

Ei sitä kaikkea tajua jos ei itse joudu kokemaan.

[/quote]

Eikä sitä joudu kokemaan, jos tekee fiksuja päätöksiä.

[/quote]

Lainatulla oli siis yksi helppo lapsi. Teki toisen, joka olikin niin allerginen että oireilu oli vakavaa. Mies petti ja kävi kotona vain kääntymässä. Lainaamasi sai migreenikohtauksia, jotka kestivät tuntikausia.

Jos lainattu ei tehnyt fiksuja päätöksi, voimme siis päätellä, että joko:

- ap on ollut toista lasta tehtäessä tietoinen joko migreenistä tai miehen pettämisestä tai molemmista (plus me oletimme niin automaattisesti, ensin kysymättä) tai

- kenenkään ei pitäisi tehdä toista lasta, se ei ole fiksu päätös

Ellei ole - ei ainoastaan tukiverkkoja - vaan poikkeuksellisen omistautuneita tukiverkkoja. Koska useinmiten sukulaiset tai ystävät, vaikka apua antaisivatkin, eivät kuitenkaan pysty vakavissa, pitkäkestoisissa tapauksissa toimimaan (esim. vammaisen) jatkuvana hoitajana.

Mitä tahansa sitten edellinen tarkoittikin, niin OK, lainattu ja kaltaisensa eivät siis tehneet fiksuja päätöksiä. Joten ongelma ratkaistu, koska syylliset on löydetty. Nimittäin muita ratkaisuehdotuksiahan ei tuossa annettu. Emmeköhän me pian taas pääse lukemaan lisää keltaisen lehdistön uutisia.

[/quote]

Kiitos, et olisi paremmin  voinut selittää! Olen nimittäin se "lainattu".

Mies ei sitten jaksanutkaan osallistua tämän sairaan lapsen hoitoon, ilmoitti vaan että koska hän käy töissä, hänen pitää saada nukkua. Poika itki välillä ympäri vuorokauden kovia kipuja kun mikään ruoka ei tahtonut sopia. Suvussamme on kyllä laktoosivaivaa mutta mistä saatoin arvata että saan lapsen joka saa allergiaoireita miltei kaikesta.Tutkimuksetkin veivät tosi kauan ja lopulta kiellettyjen listalle menivät kaikki hedelmät paitsi banaani, vihannekset/juurikkaat paitsi peruna, maito, kananmuna, kaikki mausteet paitsi suola ja sokeri jne jne, lisäksi monet eläimet , kasvit, puut.. Migreeni taas tuli jatkuvasta valvomisesta .

1. lasta olivat myös isovanhemmat ottaneet esim yökylään joskus, poikaa eivät koska hän oli liian sairas. .tuollaiseen vain ei VOI varautua paitsi tietysti tulematta sitten ollenkaan raskaaksi. Eli tehkää nyt sitten niitä fiksuja päätöksiä älkääkä raskautuko, ikinä kun ei tiedä miten voi käydä!

Vierailija
132/136 |
23.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syntynyt 80-luvulla ja äitini on kertonut, että siihen aikaan kun synnyin jokainen sai kotiapulaisen ilmaiseksi. Siivosi, pesi pyykkiä ja joskus oli ruoka valmiina. Äitini opiskeli ja kävi töissä ja isäni teki pitkiä päiviä töitä.  Erilaista on meininki nykyään kun äidin pitäisi itse pystyä tekemään kaikki oman terveytensä kustannuksella.

Vierailija
133/136 |
23.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 09:56"]Olen syntynyt 80-luvulla ja äitini on kertonut, että siihen aikaan kun synnyin jokainen sai kotiapulaisen ilmaiseksi. Siivosi, pesi pyykkiä ja joskus oli ruoka valmiina. Äitini opiskeli ja kävi töissä ja isäni teki pitkiä päiviä töitä.  Erilaista on meininki nykyään kun äidin pitäisi itse pystyä tekemään kaikki oman terveytensä kustannuksella.
[/quote]

Ja taas utli tmä "äidin pitäisi itse". Ei pitäisi kun siksi se mies on siinä että mies tekee 50% töistä ja jos mies ei sitä tee niin älä semmoisen kanssa lapsia hanki

Vierailija
134/136 |
23.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 10:00"]

[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 09:56"]Olen syntynyt 80-luvulla ja äitini on kertonut, että siihen aikaan kun synnyin jokainen sai kotiapulaisen ilmaiseksi. Siivosi, pesi pyykkiä ja joskus oli ruoka valmiina. Äitini opiskeli ja kävi töissä ja isäni teki pitkiä päiviä töitä.  Erilaista on meininki nykyään kun äidin pitäisi itse pystyä tekemään kaikki oman terveytensä kustannuksella. [/quote] Ja taas utli tmä "äidin pitäisi itse". Ei pitäisi kun siksi se mies on siinä että mies tekee 50% töistä ja jos mies ei sitä tee niin älä semmoisen kanssa lapsia hanki

[/quote]  

Kyllähän sen miehen PITÄISI juu, mutta entäs kun tämä mies yhtäkkiä päättääkin ettei hän enää tee yhtään mitään ja lapsi on jo hankittu. Ruoskallako se mies ajetaan niitä töitä tekemään vai olisiko parempia ehdotuksia?

Vierailija
135/136 |
23.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 10:04"][quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 10:00"]

[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 09:56"]Olen syntynyt 80-luvulla ja äitini on kertonut, että siihen aikaan kun synnyin jokainen sai kotiapulaisen ilmaiseksi. Siivosi, pesi pyykkiä ja joskus oli ruoka valmiina. Äitini opiskeli ja kävi töissä ja isäni teki pitkiä päiviä töitä.  Erilaista on meininki nykyään kun äidin pitäisi itse pystyä tekemään kaikki oman terveytensä kustannuksella. [/quote] Ja taas utli tmä "äidin pitäisi itse". Ei pitäisi kun siksi se mies on siinä että mies tekee 50% töistä ja jos mies ei sitä tee niin älä semmoisen kanssa lapsia hanki

[/quote]  

Kyllähän sen miehen PITÄISI juu, mutta entäs kun tämä mies yhtäkkiä päättääkin ettei hän enää tee yhtään mitään ja lapsi on jo hankittu. Ruoskallako se mies ajetaan niitä töitä tekemään vai olisiko parempia ehdotuksia?
[/quote]

Jos mies on jo ennen lapsia laiska eikä jaa tehtäviä puoliksi ni voit olla sata varma ettei se lapsen jälkeen tee yhtään sen enempää. Ja jos mies vetää ittensä laiskaksi lapsen saannin jälkeen ni mies pellolle ja ettiä parempi mies rinnalle.

Vierailija
136/136 |
23.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kävi myös 80-luvun lopulla kodinhoitaja kerran viikossa meitä lapsia hoitamassa, vaikka äitini oli kotiäiti, eikä käynyt töissä yli kymmeneen vuoteen. Silloin äitini pääsi rauhassa ostoksille, ja hänellä oli myös mahdollisuus opiskella uutta kieltä työväenopistossa. 

Ihmiset aina vaan kylmästi toteaa että kyllä kaikkien on jaksettava hoitaa omat lapsensa, mutta ei tulla ajatelleeksi sitä miten yksin äidit tässä yhteiskunnassa useini ovat. Ennen saattoi asua isovanhemmat, naimattomat tädit, sisarukset ym saman katon alla, ja oli itsestäänselvyys että hekin osallistuivat lasten hoitoon ja kasvatukseen.

Miksi muuten ei isovanhemmat voisi osallistua lasten hoitoon, jos ovat terveitä ja hyvässä kunnossa? Monet tuntuu vetävän välittömästi herneen nenään, kun avautuu, että harmittaa ettei isovanhemmat hoida koskaan lapsia. Enkä tarkoita sitä että heidän pitäisi jatkuvasti heitä hoitaa lapsia, mutta jos vaikka kerran viikossa parissa muutaman tunnin ajan hoitaisivat, niin miten iso apu siitä voisi olla perheille. Kyllä mua ihmetyttää sellaiset mummot ja vaarit, jotka vaan tylysti toteaa, että he ovat omat lapsensa jo hoitaneet, eikä ole heidän velvollisuus auttaa perhettään. Miten paljon hekin siinä menettävät. Ja etenkin miten paljon lapset siinä menettävät!

Ja varmasti isovanhemmatkin sitten vanhetessaan tarvitsevat apua nuoremmilta, sellaisissakin asioissa, joita ei edes tule mieleen silloin kun on itse vielä hyvässä kunnossa, joten miksi ei autettais puolin ja toisin enemmän?