Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vanhemmat tarvitsee tukea!! Suomen tilanne on perseestä.

Vierailija
22.11.2014 |

Kuten joku oli jossain kommentoinut, perinteiset kodinhoitajat perheille jotka kokevat tarvitsevansa. MUTTA ei voi, eihän nyt siihen voi resursseja tuhlata. Ja 10 vuotta sitten muistan kun tuttavien lapset olivat jonkun päivän viikosta "sijais-mummolla", kävivät uimassa, syömässä tai olivat vain "mummon" kotona. Se oli erittäin hyvä ratkaisu. Vanhemmat saivat levätä. Haluan että tälle tilanteelle tehtäisiin jotain, ja pian! En todellakaan halua lukea enää lehdistä kuinka jompikumpi vanhemmista on seonnut ja tappanut lapsensa tai itsensä.

Kommentit (136)

Vierailija
41/136 |
23.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hanki sellainen mummo. Älä odota että se jostain ilmestyy. Tee asialle jotain; make it happen!

Vierailija
42/136 |
23.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään olla niin pirun suoritus keskeisiä ja vaaditaan vaatimusten perään. Mikään ei riitä. Teit mitä teit, väärin teit ja tukeahan ei saa. Itse pitää pärjätä. Muuten on luuseri. Itsenäistyä pitää vähintään noin viisi vuotiaana. On mallillaan. Ei ihme et heikoimmat sekoaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/136 |
23.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 00:30"]Lähes kaikki tähän kommentoineet ovat sydämettömiä idiootteja. Ettekö te ymmärrä ettei tuollaisesta ajattelusta ole mitään hyötyä?

Usein lapsen kuormittavuutta ei voi ennustaa. Ei kukaan lasta toivova tai raskaana oleva varmasti ajattele että sitten kun tämä lapsi on viiden, olen niin loppuunpalanut että puukotan hänet kuoliaaksi. Väsymys kasautuu hiljalleen, ei sitä kukaan valitse.

Ja jos joku on väsynyt vanhemmuuteen ja tarvitsee siihen tukea, niin paskaako se ilkkuminen siihen enää auttaa? Ei sitä lasta enää tekemättömäksi saa. Ei siinä lohduta että "olisi ollut synnyttämättä".

Vitun urpoja kyllä olette koko sakki.
[/quote]

Lasta suunnitellessa pitää ottaa huomioon moni asia ja yksi niistä on se että mitä jos tulee loppuun palaminen. Onko meillä resursseja silloin palkata apua jos ei lähipiiristä apua löydy?

Kenellekään lapsen kuormittavuus ei tule yllätyksenä jos vähänkään on aivoja ja jättänyt ne pinkit vauvalasit pois silmiltä. Tarvi kun kysyä muutamalta äidiltä niin kaikki sanoo että se on raskasta.

Ja mikäli tulee niin kova loppuun palaminen että ei enää jaksa niin sitten hankkii sitä apua esim milenterveyspuolelta tai sitten antaa ne lapset pois. Varmasti löytyy lapsille ottaja joka on enemmän kun mielissään saadessaan lapsia

Vierailija
44/136 |
23.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 00:30"]

Lähes kaikki tähän kommentoineet ovat sydämettömiä idiootteja. Ettekö te ymmärrä ettei tuollaisesta ajattelusta ole mitään hyötyä?

Usein lapsen kuormittavuutta ei voi ennustaa. Ei kukaan lasta toivova tai raskaana oleva varmasti ajattele että sitten kun tämä lapsi on viiden, olen niin loppuunpalanut että puukotan hänet kuoliaaksi. Väsymys kasautuu hiljalleen, ei sitä kukaan valitse.

Ja jos joku on väsynyt vanhemmuuteen ja tarvitsee siihen tukea, niin paskaako se ilkkuminen siihen enää auttaa? Ei sitä lasta enää tekemättömäksi saa. Ei siinä lohduta että "olisi ollut synnyttämättä".

[/quote]

Niin, jotkut tosiaan hankkivat lapsia, vaikka heillä on täysin vääristynyt käsitys lapsiperhe-elämästä ja omasta kyvystään toimia vanhempina. Koska ennaltaehkäisy on parasta hoitoa, meidän pitäisi keskittää resurssit näiden ihmisten lasten hankinnan estämiseen. Perhesuunnittelu tulisi tehdä älyllisesti ja yhdessä ammattilaisen kanssa, ja pitkäaikaiseen tai pysyvään ehkäisyyn tulisi aktiivisesti kannustaa.

Vierailija
45/136 |
23.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 00:30"]

Lähes kaikki tähän kommentoineet ovat sydämettömiä idiootteja. Ettekö te ymmärrä ettei tuollaisesta ajattelusta ole mitään hyötyä?

[/quote]

Hevonpaskaa.

Paljonko tälläkin palstalla joka viikko on mammoja, joilla "ensimmäinen, toinen ja neljäs lapsi on jonkin sortin erityislapsi, tai jopa jotenkin vammainen. Kolmas on terve, ja nyt tekisi mieli viidettä, vaikka mies jäi kyllä just työttömäksi. Perähikiällä asutaan, työnantajia ei ole eikä muuttohalujakaan, mutta kasvimaa on!  Yhteiskunnan täytyy korvata meille lastemme sairaudet jotenkin, ja kantaa osavastuu niin elatuksesta kuin kasvatuksestakin".

Kyllähän fiksu ihminen jättäisi tällaisessa tilanteessa lapset yhteen tai kahteen, ja keskittyisi heidän haasteellisempaan kasvattamiseen ja "kunnialla" maailmalle saattamiseen, mut ei. 

Vierailija
46/136 |
23.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 00:39"]

Nykyään olla niin pirun suoritus keskeisiä ja vaaditaan vaatimusten perään. Mikään ei riitä. Teit mitä teit, väärin teit ja tukeahan ei saa. Itse pitää pärjätä. Muuten on luuseri. Itsenäistyä pitää vähintään noin viisi vuotiaana. On mallillaan. Ei ihme et heikoimmat sekoaa.

[/quote]

Heikoimpien ei ole pakko hankkia lapsia. Vanhemmuus on vahvojen, neuvokkaiden ja energisten ihmisten homma.

Vierailija
47/136 |
23.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin mistä ne vanhemmat tarvitsee lepoa? Omasta elämästään?!?

Vierailija
48/136 |
23.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 00:33"]

Meillä parisuhdetta hoidetaan pääsääntöisesti iltaisin ja molemmat saavat leponsa työmatkoilla tai sitten esim. toinen lähtee lasten kanssa viikonlopuksi mummolaan. Enkä kyllä haluaisikaan, että joku ventovieras lajittelisi meidän pikkareita ja tutkisi nurkkia.

[/quote]

Siinä vaiheessa kun apua oikeasti tarvitsee, on se ihan sama onko se pikkareiden lajittelija vieras vai ei. Sinä et sitä selkeästikään kaipaa. Minun pitää kyllä sanoa että väsymyksen myötä olen avannut oveni kaikille jotka vaan saan auttamaan. En paljon ole miettinyt mitä ex-anoppi täällä kaivelee kun ollut pakko mennä töihin ettei saa potkuja. Olen jopa havahtunut siihen itse kuinka kodistani on tullut avoimempi paikka kaikille. Ennen kaiken piti olla siistiä jos joku tuli käymään, nyt en enää edes tarkista repsottaako likaiset alkkarit pyykkikorista jos joku tulee. En vaan jaksa enää. Ja miksikö olen sitten AV:llä tähän aikaan kun väsyttää niin. Odottelen tässä vaan että kohta taas jompikumpi lapsista oksentaa ja toivon että olisivat pk-kunnossa maanantaina. Vatsatautisia ei saa ketään hoitamaan... -se aiempi yh

Vierailija
49/136 |
23.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syytelkää vaan mutta pakkohan ne silmät on avata ja todeta että jossain on nyt vikaa ja pahasti kun tälläistä tapahtuu enenevissä määrin!!!

Vierailija
50/136 |
23.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 00:26"]Yhteiskunnan tarjoama kotiapulainen (vaikka sillä 9 € päiväpalkalla) jokaiseen lapsiperheeseen.
[/quote]
Mitä jos omasta pussista maksat sen kotiapulaisen. Saatte jo ihan liikaa veroeuroja kersastanne ja vielä pitäisi saada ilmainen orja. Huh huh.

Vierailija
51/136 |
23.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 01:01"]

Syytelkää vaan mutta pakkohan ne silmät on avata ja todeta että jossain on nyt vikaa ja pahasti kun tälläistä tapahtuu enenevissä määrin!!!

[/quote]

Lietso sitä miesvihaa, loisi, ja nalkuta , eroa miehestä ja odota että yhteiskunta auttaa.

Vierailija
52/136 |
23.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen samaa mieltä, apua tarvitaan. Ihan tavallinen kotiapulainen edes joskus olisi tosi hyvä. Vaikka siten niin, että osa pitäisi maksaa itse. Ja osassa valtio tulisi vastaan. Nyt kotiapulainen maksaa 30-> ylöspäin tunnilta, eikä siihen vain ole varaa. Nyt liian monet ovat ihan totaalisen yksin, ilman minkäänlaista apua ja tukea. Meilläkin isovanhemmat asuvat 600 kilsan päässä, ei ole mummoja auttamassa. Meillä ei ole ollut 7 vuoteen minkäänlaista helpotusta. Ei olla oltu yhtään iltaa tai saati vuorokautta ilman lapsia. Siis että käytäis vaikka syömässä miehen kans ja vietettäis hetki yhdessä.

Jotain perhetukea saatiin joskus lastensuojelusta kun olin burnout, mutta se oli vain sitä, että joku perheneuvoja kävi istumassa ja juttelemassa pari tuntia. Ei sellaisesta ole mitään apua oikeasti. Apua tarvis ihan perusjuttuihin. Pyykin viikausta, siivousta, ruoanlaittoa, lasten ulkoilutusta, ja olishan se kiva joskus päästä kampaajallekkin tms. Nyt olen vain kotitalouskone kun mies on töissä. 

Vierailija
53/136 |
23.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 01:01"]Syytelkää vaan mutta pakkohan ne silmät on avata ja todeta että jossain on nyt vikaa ja pahasti kun tälläistä tapahtuu enenevissä määrin!!!
[/quote]

Syy on kasvatuksessa ja kulttuurissa. Lapsesta asti annetaan kaikki valmiina eikä opeteta vastuuta ja pitkäjänteisyyttä ja kaiken pitäisi olla helppoa ja sitten kun se tosi elämä lyö kasvoille ni ei jakseta kun ei ookkaan niin helppoa ja kivaa

Vierailija
54/136 |
23.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta oli taas näidenkin itkijöiden pakko raskautua? Ei tule mieleen, että niistä lapsista ei noin vaan oteta lomaa, ja huudeta yhteiskuntaa maksajaksi, kun olette ITSEKKÄÄSTI raskautuneet?

Vierailija
55/136 |
23.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 00:20"]Jos lapsen hankit niin pidä siitä itse huolta. Omalla päätöksellä olet sen maailman tuonut niin miksi muiden pitäisi se tai kotisi sinun puolesta tehdä?
[/quote]

Tuo ajattelumalli on esimerkki sairaasta yhteiskunnasta. Pieni ydinperhemalli on lähtöisin 70-luvulta, sitä ennen lapset kasvoivat yhteisössä jossa oli mukana auttamassa isovanhemmat ja muu talonväki, naapureihin oli läheiset suhteet.
Kaikilla ei ole samanlaisia voimavaroja pärjätä yksin, eikä elämää voi aina ennakoida!

Vierailija
56/136 |
23.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 01:14"]

[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 00:20"]Jos lapsen hankit niin pidä siitä itse huolta. Omalla päätöksellä olet sen maailman tuonut niin miksi muiden pitäisi se tai kotisi sinun puolesta tehdä? [/quote] Tuo ajattelumalli on esimerkki sairaasta yhteiskunnasta. Pieni ydinperhemalli on lähtöisin 70-luvulta, sitä ennen lapset kasvoivat yhteisössä jossa oli mukana auttamassa isovanhemmat ja muu talonväki, naapureihin oli läheiset suhteet. Kaikilla ei ole samanlaisia voimavaroja pärjätä yksin, eikä elämää voi aina ennakoida!

[/quote]

Ei myöskään ole pakko lisääntyä. Varsinkaan jos ei tiedä pätkääkään omista "voimavaroistaan".

Vierailija
57/136 |
23.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja mikä "yhteiskunta" on sellainen jonka jäsenet asuvat omissa lokeroissaan eikä ketään auteta tai haluta tuntea?

Vierailija
58/136 |
23.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 01:16"][quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 01:14"]

[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 00:20"]Jos lapsen hankit niin pidä siitä itse huolta. Omalla päätöksellä olet sen maailman tuonut niin miksi muiden pitäisi se tai kotisi sinun puolesta tehdä? [/quote] Tuo ajattelumalli on esimerkki sairaasta yhteiskunnasta. Pieni ydinperhemalli on lähtöisin 70-luvulta, sitä ennen lapset kasvoivat yhteisössä jossa oli mukana auttamassa isovanhemmat ja muu talonväki, naapureihin oli läheiset suhteet. Kaikilla ei ole samanlaisia voimavaroja pärjätä yksin, eikä elämää voi aina ennakoida!

[/quote]

Ei myöskään ole pakko lisääntyä. Varsinkaan jos ei tiedä pätkääkään omista "voimavaroistaan".
[/quote]

Kuten sanottua, elämää ei voi ennakoida. Olin 10 kun äiti sairastui työperäiseen masennukseen. Olisiko hänen pitänyt jättää minut tekemättä koska "ei voi ikinä tietää onko seuraavat 18 vuotta täysin terve 24/7" ?

Vierailija
59/136 |
23.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 01:14"]

[/quote]

Siihen aikaan ei haluttu niitä rusinoita pullasta. Nykysin vanhemmat halua kaiken maailman edut ja avut mutta omalla ehdoillaan. Apu mitä tarjotaan jos ei ole just sitä kun itse haluaa ni alkaa vinkuminen. Sama on että ennen esim lapsia komensi kaikki jos olivat tuhmia tekemässä mutta nykysin vanhemmat jos esim ärähdät niin alkaa vinkuminen ettei meidän ainopetterille saa sanoa mistään mitään. Ja jos kasvatusneuvon annat joka helpottaisi elämää niin sitäkään ei oteta kiitollisena vastaan kun 'meillä tehdään tämä näin!!!!' Ihan sama vaikka se wanha tapa veisi enemmän aikaa energiaa ja resursseja

Vierailija
60/136 |
23.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 01:06"]

Olen samaa mieltä, apua tarvitaan. Ihan tavallinen kotiapulainen edes joskus olisi tosi hyvä. Vaikka siten niin, että osa pitäisi maksaa itse. Ja osassa valtio tulisi vastaan. Nyt kotiapulainen maksaa 30-> ylöspäin tunnilta, eikä siihen vain ole varaa. Nyt liian monet ovat ihan totaalisen yksin, ilman minkäänlaista apua ja tukea. Meilläkin isovanhemmat asuvat 600 kilsan päässä, ei ole mummoja auttamassa. Meillä ei ole ollut 7 vuoteen minkäänlaista helpotusta. Ei olla oltu yhtään iltaa tai saati vuorokautta ilman lapsia. Siis että käytäis vaikka syömässä miehen kans ja vietettäis hetki yhdessä.

Jotain perhetukea saatiin joskus lastensuojelusta kun olin burnout, mutta se oli vain sitä, että joku perheneuvoja kävi istumassa ja juttelemassa pari tuntia. Ei sellaisesta ole mitään apua oikeasti. Apua tarvis ihan perusjuttuihin. Pyykin viikausta, siivousta, ruoanlaittoa, lasten ulkoilutusta, ja olishan se kiva joskus päästä kampaajallekkin tms. Nyt olen vain kotitalouskone kun mies on töissä. 

[/quote]

Olethan sinä oikeassa, mutta toisaalta. Ei sitä kotiapua ilmeisesti sitten nykymaailmassa ole valtiolla varaa järjestää, kun ne pitää kerätä veroparatiisiin kellimään. Vaan eipä tule koskaan myönteistä palautetta, jos täällä ihmettelee, miksei ne uupuneet vanhemmat liittoudu keskenään. 70-luvussa oli vielä sekin iloinen asia, että siihen aikaan lapsia ei viihdytetty ja vahdittu silmät selässä. Kukaan ei jaksa olla hälytystilassa tai ohjelmatoimistona tauotta monta vuotta, se ei ole fysiologisesti mahdollista sairastumatta, kun stressihormonit ovat koko ajan koholla. Mutta jostain syystä tätä on alettu pitää ihanteena, eikä edes haluta kuunnella ehdotuksia, että kun kerran samassa talossa asuu toinenkin yh, niin voitaisiinko sitä ottaa toisen lapset meille leikkimään ja sama toisinpäin.

Pidän tätä jonkinlaisena henkisenä anoreksiana, jossa keskeinen ydin on täydellinen yksinpärjäämisen ihanne. Osalle porukasta se perusyksikkö on minä, osalle oma perhe. Minusta se on käsittämätöntä omahyväisyyttä ajatella, että lapsista tulee kovinkaan kummoisia, jos ovat vain omien vanhempien kanssa tekemisissä. Onko se sitten joku ihme, jos sitä raukkaa kiusataan koulussa, kun se on kaapissa kasvanut siihen asti?