Mikä on pahin tutkimus/toimenpide, missä olet ollut?
Kommentit (150)
Selkäydinpunktio ja epiduraalipuudutus.
[quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 22:45"]
Ehdottomasti bronkoskopia eli keuhkojen tähystys. Huhhuh mitä hommaa. Toiste en mene ellen saa nukutusta!
[/quote]
Se kuulostaa kyllä kauhealta. Mun isä sairasti keuhkosyöpää ja keuhkoahtaumaa ja hänelle tehtiin ko. tähystys. Ihan hirveää kun muutenkin oli koko ajan henki ahtaalla ja happipullon kanssa eli. Että mua säälitti.
Aivojen magneettikuvaus 7:llä kuulla raskaana, 45 minuuttia paikallaan selällään liikkumatta kapeassa putkessa ja pikku kaveri vatsassa potkii taukoamatta.
Hammas katkesi tapaturmassa ja kaikki hammaslääkärikäynnit sen jälkeen: juurihoidot ja uuden hampaan rakentaminen. Vedet silmissä puristin penkkiä joka kerta. Olen päässyt aikaisemmin niin helpolla hammasasioissa, että en osannut valmistautua noihin "kauhuihin".
Lapsena epämiellyttävä kokemus oli suonen polttaminen nenästä.
[quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 22:38"]Elinsiirto. Sain uuden munuaisen.
[/quote]
Peräpukamaleikkaus kaikkineen... hyi helvetti! :(
Muut leikkaukset sen jälkeen ovat olleet silkkaa huvia.
Pahin varmaan selkärangan leikkaus - pelotti niin hirveesti että halvaannun ja ne kivut ja parantuminen jälkeenpäin oli aika pahat... Epämiellyttävin kokemus kuitenkin varmaan olisi ehkä se kun pistettiin pieniä nauloja jalat täyteen ja niiden kautta sähköiskuja. Testattiin siis miten jaloissa on tuntoa - toisen jalan kanssa oli ihan tuskaa, toinen ei tunne paljoo kipua, joten sen kanssa oli siedettävää
Vatsan alueen avoleikkaus komplikaatioineen. Olin pitkään kipeä. Katetrointi myös, en tiedä mikä meni vikaan, mutta sattui ja aiheutti tulehduksen.
Munasolupunktio noin kymmenen vuotta sitten, kipulääkkeenä joku tosi mieto pilleri. Aivan kuvottavan kipeää, ku munasoluja kerättiin yli 20. Nykyään kuulemma kipulääkitys/puudutus on paljon parempi.
[quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 22:36"]Fess-leikkaus puudutuksessa. Rauhoittava lääke ei vaikuttanut ollenkaan ja puudutus oli jotain aivan järkyttävää. Nyt olin samassa toimenpiteessä nukutuksessa ja pahoin pelkään etten pysty menemään jälkikontrolliin, jossa leikkausaluetta vielä operoitaisiin, ihan vaan puudutuksessa. En vaan pysty. Tuosta ensimmäisestä kokemuksesta jäi sellainen kammo, että sekoan pelkästä ajatuksesta että nenään tai muihinkaan ruumiinaukkohin survottaisiin jotain. Siispä esim. gastroskopia tehtiin nukutuksessa.
[/quote]
Mulle on tehty molemminpuolinen Fess paikallispuudutuksessa. Ei ollut paha. Jännitin kyllä kovasti ja rauhoittavaa sai pumpata aika tavalla. Kurjaa sen sijaan oli leikkausta edeltävä tutkimus, jossa joku kandi epäonnistui puuduttamisessa, ronkki nenääni ja yritti punkteerata kunnes melkein pyörryin. Tästä syystä pelkäsin leikkausta hulluna. Onneksi leikkauksen teki kokenut kirurgi ja kaikki sujui hienosti. Oikoi vielä nenän vinon välilevyn samalla. Se oli vähän häijyn tuntuista, kun luunpala leikattiin irti ja liimattiin? takaisin paikoilleen.
Luomien poisto, se puudutus sattui perkeleesti. Sitten rintojen suurennus, sekin kyllä tehtiin nukutuksessa ettei se niin kauhee ollu mutta pelotti helkkaristi.
Enmg-tutkimus kaulasta varpaisiin. Teki mieli sanoa pari ärräpäätä.
Miten magneettitutkimus muka on paha? Eihän se satu edes.
Mun selkärankaa on kanssa leikattu, mutta mnulla oli vahva usko läääreihin. Eikä hermaratatutkimuskaan ollut paha. Tavallinen röntgentutkimus oli kamalaa, kun piti olla tietyissä asennoissa selkää kuvatessa ja kipu oli viedä tajun.
Kierukan laittaminen tuntuu aika ikävältä :/
[quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 22:35"]Virtsarakon tähystys. Toimenpide sattui mutta elämäni pahin kipu oli pissaaminen tuon jälkeen...
[/quote]
Sama. Vessassa käyminen oli todella tuskallista, ja siellä piti tavata varttitunnin välein. Toista kertaa en siihen operaatioon lähde vapaaehtoisesti.