Elämä 1980-luvulla. Kerätään muistoja tähän ketjuun.
Kommentit (2913)
80-luku oli parasta aikaa. Kultainen 80-luku sua kaipaan niin. <3
On tallessa toi sinclair,en oo kokeillu että toimikohan tuo vielä.
Majesteettinen syntikkamusa pauhas stereoista kuin tuomiopäivän julistus, naisillakin oli paksut miesten sikarikulmakarvat ja olkatoppaukset takeissa, isoja patellivärisiä gollegeasuja hulputti yllä, räikeät muovikorvikset kovissa, autoissa killui karvanopat peilissä, tupakansavu himmensi lähes kaikki paikat, autoissa oli isot akvaarioikkunat, yritettiin olla niin cool, koviksia ja kaikkitietäviä vaikka oltiin kaikesta tästä ihan tietämättömiä, ihmiset haisi hielle, aeropikattiin ym outoa. Koko vuosikymmen outo kuin painajainen.
Vierailija kirjoitti:
80-luku oli parasta aikaa. Kultainen 80-luku sua kaipaan niin. <3
60-luku oli kultainen ja 80-luku karvainen.
Toivotaan toivotaan-ohjelma tuli sunnuntaisin ja meillä oli sunnuntaisin yleensä porsaan kyljyksiä tai kokonaista uunibroileria ruokana.
Koulussa kiusattiin rillipäitä, lihavia ja niitä joilla oli raudat, olivat uskovaisesta perheestä, lautoja, tyhmiä, isoperseisiä, köyhiä tai hörökorvaisia. Opettajat sallivat tämän ja välitunnit oltiin oman onnemme nojassa.
Piti varata kaveri aina joka päiväksi aamulla, "voiksä olla" ja sitten sen ystävän kanssa oltiin välitunnilla, koulun ruokalassa ja käveltiin koulusta kotiin. Muiden kanssa ei oltu. Voimistelutunnilla oli pakko pitää vartalonmyötäistä jumppapukua (sellaista pitkähihaista uimapuvun näköistä). Koulun jumppasalista sai tikkuja jalkapohjiin.
Oli tärkeää olla cool. Coolia oli käyttää vaaleaa huulipunaa kun meni seitsemännelle luokalle. Koulussa oli cool, jos oli tussilla kirjoittanut Scorpions ja Bon Jovi omaan putkikassiin, jota kannettiin yhdellä olalla kylki vinossa. Röökityypit olivat myös cool ja yritin opetella tupakoimaan. Coolit tyypit kulkivat ilman pipoa ja joivat yläasteikäisenä kaljaa. Itsekin otin pipon pois päästä aina ennen kuin menin koulun pihaan, ettei kukaan vaan näe, että 26 asteen pakkasella käyttäisin noloa pipoa. Väitin myös juoneeni kaljaa, vaikken ollut maistanutkaan. Kaikkein cooleimmat kävivät amerikassa tai Englannissa 4 viikon kielikursseilla ja olivat unohtaneet suomen kielen, kun palasivat Suomeen! Kertoivat isäntäperheistään ja ulkomaan tavoista.
Tyttöystävä, joka tuoksui Body Shopin mansikalle, C-kasetti,Levis 501, Lacosten pikeepaita, Suzuki PV, Carrolsin burgerit.
Minigolfia ja kaljaa kavereiden kanssa. Futista ja Hittimittaria telkkarista. Nakkeja ja ranskalisia aina ku Hill Street blues tuli töllöstä.
Hienoa aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Jokaisella vuosikymmenellä on varmasti hyvät ja huonot puolensa, mutta -79 syntyneenä kaipaan kyllä aikaa ennen vuosituhannen vaihtumista. Olen kyllä oikein tyytyväinen siitä, että ehdin nähdä elämää ennen Internetiä ja esimerkiksi musiikissa olen nähnyt kehityksen lp-levyt/c-kasetit/cd-levyt/mp3:t/Spotify.
- 76 täällä. Joo, lapsuus oli 80-lukua ja siinä oli juttunsa, mutta kyllä se tuo 90-luvun loppu oli kiehtovinta aikaa. Tietysti se vaikuttaa, että itse oli silloin täysi-ikäinen nuori. Internet oli vielä uutta, appsit eivät hallinneet kaikkea, oli vielä kasetit, CD:t ja VHS-videotkin tasavertaisina joskin väistyvinä uusien medioiden kanssa. Kavereiden kanssa notkuttiin paljon livenä, sellainen hauska vanhan ja uuden maailman seos.
Muistan sen ajan vain toivon täyteisenä aikana jolloin maailma oli auki kaikille mahdollisuuksille. Tietysti oma nuori ikä siinä myös syynä. Kaikki perheenjäsenet olivat vielä elossa, myös isovanhemmat. Alan olla aika yksin nykyään.
Kaikkia joutavia kulttuurinrikastajia ei notkunut kulmilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kreikkalaisroomalaiset ortodoksit ovat myös eri asia kuin venäjän ortodoksit, joten ryssänkirkko ja ryssänuskonto eivät mielestäni myöskään ole mikään kirosana.
R-sana on yksiselitteisesti nykyisin haukkumasana, käytit sinä sanaa tai et.
R yssä on r yssä, vaikka voissa paistais!
Rasismia ja sovinismia syötettiin kansalle huumorin muodossa televisiosta. Tätä monistettiin ja jalostettiin peruskouluissa ja kaikki erilaisuus oli hyvä syy kiusaamiseen. Kuri oli kova, tukkapöllyt pääasiallisin kasvatuskeino, ja tavoitteet lähinnä vanhempien kunnioittaminen. Yhtään viisaampia kotiväkivaltaa kokeneista ei tullut.
Joulu 1980-luvulla oli kultainen, kuusi aito ja lahjat kauniisti paketoitu.
Muista lähinnä sen, ettei meillä ollut sisävessaa, saunaa, suihkua, lämmintä vettä eli pelkkää kylmää tuli hanasta. Russakoita ja hiiriä oli siellä sun täällä ja vesisateessa piti laitella sankoja pitkin taloa, kun vesi tuli läpi.. että semmosta nyt lähinnä muistan.
Vierailija kirjoitti:
Ehdottoamsti koululaisislla -erityisesti tytöillä- piti olla Teinikalenteri.
Mulla on vielä tallella kaikki teinarini! Vuodet 1978-84 eli yläasteen ja lukion ajalta. Ne ovat erittäin hauskaa luettavaa. 😁 Voi niitä ihmisiä, osoitteita ja puhelinnumeroja! Missähän kaikki mahtavat olla, ovatko ne kaikki enää elossakaan?
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset olivat jotenkin vanhan näköisiä varhain. Olen itse kasarilla syntynyt, eli minulla on muistoja vain vuosikymmenen lopusta ja nekin alle kouluikäisen näkökulmasta. Kun olen katsellut kuvia sukulaisnaisesta joka on syntynyt vuonna 1970, hän oli kasarilla otetuissa teini-iän kuvissaan ihan keski-ikäisen näköinen. Samoin, jos katsoo jotain vanhaa televisio-ohjelmaa, kuten vaikka Hittimittaria, niin jotkut 25-vuotiaat näyttävät viisikymppisiltä. Tällä sukulaisnaisella oli tietysti heleä nuoren ihmisen iho jne. mutta jokin niissä vaatteissa, kampauksissa ja meikeissä vanhensi.
Olin itse teini kasarilla ja muistan miten yläasteella monet pukeutuivat ihan samoin kuin aikuiset. Sillon oli muotia bleiserit olkatoppauksineen, jossain vaiheessa myös trenssipituiset takit jopa kasiluokkalaisilla. Permanentatut hiukset olivat samanlaiset niin äideillä kuin tyttärillä jne. Kun menin lukioon, vanhemmilla tytöillä oli satiiniset kauluspuserot joissa pieni rusetti kaulassa ja pojilla miami vice -tyyliset pikkutakit ja suorat housut. Nämä muistelut vuosilta 84 - 89.
Ai että kyllä tämä ketju lämmittää mieltä. Aijai ihan niin, että haluaisin takaisin 1980-luvulle. Lämmintä joulua kaikille. <3
Vierailija kirjoitti:
Muista lähinnä sen, ettei meillä ollut sisävessaa, saunaa, suihkua, lämmintä vettä eli pelkkää kylmää tuli hanasta. Russakoita ja hiiriä oli siellä sun täällä ja vesisateessa piti laitella sankoja pitkin taloa, kun vesi tuli läpi.. että semmosta nyt lähinnä muistan.
Missä maassa asuit? Suomessa tuollaisia huusholleja ei enää ollut, ei ainakaan niitä pieniä eläimiä ollut yhtä yleisesti kuin nyt.
Lankapuhelimien valtakaudella asioista sovittiin usein kasvotusten tai yhdellä puhelimen soitolla eikä siinä välissä ollut mitään syytä pitää yhteyttä. Lapset olivat silloin oma-aloitteisempia eikä heille tarvinnut erikseen keksiä ohjattua iltapäivätoimintaa eikä vanhempien tarvinnut kuljettaa heitä autolla harrastuksiin vaan lapset osasivat olla keskenään.
En pidä nykyisinkään siitä ajatuksesta että minun pitäisi olla koko ajan kännykällä tavoitettavissa.